2017-06-28, 18:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok. Jag tror dock att det stannar vid anstiftan mord i relation till bl.a stämplingar. Ser inte hur de skulle kunna komma fram till ett mer direkt mordåtal heller och JM har ju överbetonat lilla späda Johanna i förhållande till Aki 1.90 lång med mycket muskler. Ursäkta ironi.
Det intressant är också att det går från olycksfall till mord.
Frågan är om det inte vore på sin plats för en granska framöver i klass med Pernillafallet:
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Inspektioner-tillsyns%20rapporter/2010/Granskn_pol_akl_utredn_Pernilla_H_2010_02_02%5b1%5 d.pdf

Uppgraderingen av dödsfallet är ju väldigt intressant, nu har ju rätten tydligen konstaterat att A*i inte drunknade där han påfanns det är väl den enda rimliga tolkningen man kan göra egentligen, utredarna har ju en ganska klar bild över hur det gått till tack vare MR,s vittnesmål, vilka som har varit inblandade och så vidare, vi får se hur domen kommer att formuleras men som sagt uppgraderingen är mycket intressant.
Senast redigerad av Reimer 2017-06-28 kl. 18:25.
Citera
2017-06-28, 18:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Uppgraderingen av dödsfallet är ju väldigt intressant, nu har ju rätten konstaterat tydligen att A*i inte drunknade där han påfanns det är väl den enda rimliga tolkningen man kan göra egentligen, utredarna har ju en ganska klar bild över hur det gått till tack vare MR,s vittnesmål, vilka som har varit inblandade och så vidare, vi får se hur domen kommer att formuleras men som sagt uppgraderingen är mycket intressant.
Jaaaaa. Delmoment 1 avklarat isf och som givetvis är grundläggande och jag ser fram emot kommande dom och resonemang.
Jag tycker redan de uttalar sig vältaligt/konkret/tydligt (skrift) med tanke på barnperspektivet.
Senast redigerad av develi 2017-06-28 kl. 18:14.
Citera
2017-06-28, 18:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Fast det är ju skillnad på vilka drogtester man avser. Tror inte JM & Co har koll på vad RMVs avancerade utrustning kan detektera.
.... och det var detta jag menar i en värld där syntetiska droger växer fram som hallucinogena svampar ur backen.
Citera
2017-06-28, 18:24
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Jag erkänner - jag har inte hängt med i allt som skrivits och sagts i denna utredning och därför kan jag ha väldigt fel. Men har det inte refererats väldigt LITE till polisens avlyssning av paret när de var på tillfällig fri fot? Där är ju avgörande bevisning vad gäller hennes roll i mordplanerna på föräldrarna. Och sen undrar jag om det finns någonstans nått om hur Johanna reagerat på att mamman överlevde?
Citera
2017-06-28, 18:27
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ok. Jag tror dock att det stannar vid anstiftan mord i relation till bl.a stämplingar. Ser inte hur de skulle kunna komma fram till ett mer direkt mordåtal heller och JM har ju överbetonat lilla späda Johanna i förhållande till Aki 1.90 lång med mycket muskler. Ursäkta ironi.
Det intressant är också att det går från olycksfall till mord.
Frågan är om det inte vore på sin plats för att granska framöver i klass med Pernillafallet:
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Inspektioner-tillsyns%20rapporter/2010/Granskn_pol_akl_utredn_Pernilla_H_2010_02_02%5b1%5 d.pdf
Ja, det är skrämmande att mordet på Aki skulle ha förblivit okänt och ouppklarat om bara Johanna gett sjutton i att arrangera mord på nytt. Förmodligen finns det ett okänt antal mord som begås som aldrig kommer till allmänhetens kännedom och där mördaren slipper helt undan.

Vissa har frågat om Johanna kan få pengar från försäkringen om hon döms för anstiftan till mord på Aki. Svaret är att man kan inte få pengar från en livförsäkring om man själv anstiftat mordet som föranledde dödsfallet.
Citera
2017-06-28, 18:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I synnerhet när hon skrattade och såg så nöjd ut över att vara attraktiv för media. Och inget om hur hemskt det var att en okänd människa dödat hennes pappa och skadat hennes mamma. Inget heller om hur hemskt det är att leva vidare utan pappan och att mamman är svårt skadad. Bara prat om hur synd det var att hon varit misstänkt och har suttit anhållen.

Tyckte det var ganska talande att MR tittade ner och bort mest hela tiden och sedan gick iväg.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220272

När jag tidigare tittat på den pixlade versionen har jag inte tänkt så mycket på hur hon talade.. Men är det bara jag som märker vilket otrolig skillnad det är på hennes tal i filmen och på rättegången? Vad i hela friden har hon fått på häktet?
Antideppmedicin har hon väl gått på en längre tid, den hjälper ju oftast mot lite av varje så det kan inte vara den. Benzo ger de väl knappast i häktet så vad kan hon ha fått? Däremot (tror jag) så fick hon något att sova på under de tre dygnen hon var häktad i första vändan. Det fick däremot inte MR så han hade inte sovit alls.
Är det någon som känner till vad de ger på häktet? Hon har också verkat trött har det stått i tidningarna. Det kan iofs ha sina naturliga förklaringar.
Senast redigerad av why123 2017-06-28 kl. 18:46. Anledning: .
Citera
2017-06-28, 18:29
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Japp, iaf i min värld med passus till att kapslar har ett skal likaväl och börjar luta mer åt "material", och därav undrar jag kring frågeställningen om aktuellt material till NFC då det styr vad som analyseras.
Jag återkommer till den vältränade Aki som ofta var ute och sprang med tanke på att det är turkos och inte blått som beskrivs.
Under pistolhot - det florerar som sagt en hel del pistolsnack - och om bunden så lär det enda sättet att försöka frigöra sig vara att kasta med huvudet och kroppen, bitas innan en munkavle sitter på plats:
http://www.sport-fritid.nu/catalog/products_new.php?page=49&osCsid=c671cb9003d25053a9 af0115559eb1a8

Fast då bör det finnas försvarsskador på kroppen. Några eller någon i alla fall.

Egentligen verkar det ju som ännu ett "misstag" i JMs "planering", att åtminstone slå något hårt i huvudet på Aki, så att "olycksfallet" med fall från båt eller brygga ner i det grunda vattnet blev lite mer trovärdigt.
Citera
2017-06-28, 18:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jaaaaa. Delmoment 1 avklarat isf och som givetvis är grundläggande och jag ser fram emot kommande dom och resonemang.
Jag tycker redan de uttalar sig vältaligt/konkret/tydligt (skrift) med tanke på barnperspektivet.

Exakt, nu är stenen baxad den första biten, nu ska den bara på plats också om man uttrycker sig så.

Om mord är konstaterat så kommer ju misstankarna mot de som pekas ut av MR kvarstå, sedan vet vi ju inte hur JM agerar när allt är över i HR, den människan saknar ju normala spärrar så allt kan hända, att det är hennes egna barn som kan åka dit spelar ingen som helst roll, hennes moderskap lämnar ju en hel del öppningar för vad fan som helst.
Citera
2017-06-28, 18:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, det är skrämmande att mordet på Aki skulle ha förblivit okänt och ouppklarat om bara Johanna gett sjutton i att arrangera mord på nytt. Förmodligen finns det ett okänt antal mord som begås som aldrig kommer till allmänhetens kännedom och där mördaren slipper helt undan.
Vissa har frågat om Johanna kan få pengar från försäkringen om hon döms för anstiftan till mord på Aki. Svaret är att man kan inte få pengar från en livförsäkring om man själv anstiftat mordet som föranledde dödsfallet.
Huja, hemska tanke om denna dam fått härja fritt - hon fick garanterat påslag av befintligt storhetsvansinne gällande Aki och vem vet vad hon har sysslat med innan. ..
Jag tror hon likt andra seriemördare fick hybris och trodde hon rent av var odödlig, att karma gav henne vind i seglen.
Hon är så empatistörd att måtte hon bli den kvinna som varit längst inlåst.
Citera
2017-06-28, 18:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Fast då bör det finnas försvarsskador på kroppen. Några eller någon i alla fall.

Egentligen verkar det ju som ännu ett "misstag" i JMs "planering", att åtminstone slå något hårt i huvudet på Aki, så att "olycksfallet" med fall från båt eller brygga ner i det grunda vattnet blev lite mer trovärdigt.
Motvärnsskador om man är tejpad under pistolhot?
Citera
2017-06-28, 18:35
Medlem
Citat:
.... och det var detta jag menar i en värld där syntetiska droger växer fram som hallucinogena svampar ur backen.

Hittade detta ang klassificering av nya psykoaktiva substanser:
En stor del av proverna genomgår en typ av analys som i de flesta
fall inte har någon eller mycket liten möjlighet att detektera psykoaktiva
substanser om det inte har efterfrågats specifikt av polisen.
Vid dödsorsaksutredningar är sannolikheten större att förekomst av
psykoaktiva substanser fångas upp eftersom man där alltid letar
bredare i alla prover.11 Förutsättningen är dock att referensmaterial
finns.
11 RMV screenade för fler än 200 nya psykoaktiva substanser under 2014. Socialstyrelsen
(2016) s. 20. Enligt uppgift från RMV screenas numera för fler än 300 substanser

Men visst är det så att nya substanser tillkommer, hela j-a tiden.
Citera
2017-06-28, 18:37
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
"världens bästa mamma !" skriver Julia om Johanna ... ska man skratta eller gråta

https://www.facebook.com/julia.blomsterlund/media_set?set=a.230394863639969.71842.100000083704 237&type=3

Ja, allt är ju relativt! Kvalar knappast in som "årets mamma" i de flestas bok dock.

Under MR:s senaste profilbild (taget augusti 2016) har JM skrivit "Ser lite sliten ut älskling 😎".
You don't say??
Senast redigerad av Lova33 2017-06-28 kl. 18:44. Anledning: Felskrivning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in