2017-06-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3za
Jag vill passa på att tacka lyckoslanten för fup:en! Det var läsning av dessa filer som triggade igång intresset vilket ledde till besök i tingsrätten. Därför ville jag gärna ge tillbaka lite, därav ljudinspelningarna.

Tack även till lasternassumma för hjälp med support och finputsning av filerna!

Jag såg förfrågningen om att beskriva mina intryck i rätten. De sista gångerna satt jag i medhörningssalen eftersom ljudet var bättre där. Tyvärr var det svårt att se ansiktsuttryck/minspel eftersom bilden var över hela sal 1 (utom åhörarna) och ingen var inzoomad...så därför antar jag att intrycken var desamma som man får enbart på ljudfil.

Det var märkbart att Johanna lättare grät när det som diskuterades rörde henne personligen än t.ex. som när Anki berättade om sitt kommande farväl till Göran, då det brast för oss åhörare och flera av oss satt och grät (vi grät mer än Johanna, hon torkade med ett papper lite i ansiktet så jag gissar att det kom nån tår, men alla reagerar ju olika, det fanns ju folk där som inte rörde en min över huvudtaget åxå). Hade jag sett det på TV hade jag tagit fram stora näsduken och snyfthulkat, men jag är å andra sidan kanske lite känsligare.

Mohammad rörde sig knappt ur fläcken, han satt med böjt huvud och lyssnade på tolken och satt och ritade tror jag. Lite som telefonkludd.

Samma vakt somnade ett par gånger, men det fanns fler vakter. Ordningsvakten var helskön och höll ordning på oss besökare. När det var domarens tur att prata och han var tyst en stund kunde man nästan se tankebubblan "hur ska jag ta upp det här med kaffepaus på bästa sätt". Han såg lite ut som Nalle Puh, fast med mustasch. Jag tycker att alla har gjort ett bra jobb (för alla inblandade). Wenna har bjudit på ett o annat småleende när Johanna har visat sin "trotsigare" sida. Skönt när domaren efter långa och lååångsamma pläderingar (jag förstår att sådant måste gås igenom noga och kanske långsamt) kommer på att tolken kanske behöver en paus (kaffepaus)? Men tolken säger att det går bra att köra ett tag till! Jag och min kollega tyckte att detta var intressantare underhållning än bio. Verkligheten fast overkligt, spännande och läskigt. Sorgligt och ofattbart. Vi kom överens om att inte hamna på andra sidan glasrutan.

Tack till tingsrätten som bjöd på automatkaffe!

Vi inväntar en spännande fortsättning!

Tack till er allihop för intressanta inlägg och åsikter, allt ska belysas och tas ställning till. Själv undrar jag varför Johannas telefon kopplade upp mot mast utanför huset när hon sa att hon var inne med tvillingarna i augusti 2015 samt kl. 07.05 på bryggan och varför det var så välstädat och varför hon inte svarade på vad det var hon hade ångrat som hon sa till (nån?) i bilen påväg hem (?)

Nu: sommar och färdigpladdrat från mig.

Har börjat lyssna igenom ljudfilerna,och genom dem blir det en helt annan upplevelse,än att bara läsa rapporteringarna om rättegången.
Blir helt klart väldigt känsloladdat på sina ställen,t ex när AM berättar om natten när det hände,sina skador och sin sorg över makens död.
Kan förstå att det varit ännu mer känsligt och intressant att ha varit på plats.
Tack för att du delar med dig av dina intryck.
Citera
2017-06-28, 17:28
Medlem
Kan inte länka från mobil men det finns en intervju med Johanna på Aftonbladet när hon precis släppts ur häktet. Opixlad.
Citera
2017-06-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jag såg "bröllopsbilden" på JJ och JB.
Vilket vackert par och vad tråkigt det är för dom att vara insyltade i detta.
Jag förstår också varför JM ville att JB tog på sig skulden för sexfilmen, det hade nog fungerat...
(Jag har inte sett filmen, dock)
Bra gjort av JB att neka!
Var kan man finna filmen?
Citera
2017-06-28, 17:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror att Haga-mannen skrev över sitt hus på sin fru medan han satt i fängelse. (Eller var det medan han var häktad?)
Åklagaren hade missat att belägga huset med kvarstad.

Han sålde sitt hus till pappan, så inte åklagaren kunde använda det till skadestånd.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10826438.ab
Citera
2017-06-28, 17:39
Medlem
Det blev ingen muntar dag på häktet i Uppsala denna onsdag.

Nu sitter hon där, har fått beskedet. Skyldig i båda fallen. Egentligen tror jag inte hon ens själv trott hon skulle komma undan. Kände nog innerst inne att allt nu är kört.

I sin enfald kanske hon trodde allt var över då de släpptes efter ett par dagar. Första gången de togs in. Då var hon lite arg för att de tagit in henne och hennes boyfriend.

"Som värsta kriminella" tyckte hon då det var skönt att kommit ur från "kurran". Herrejesus!

Som en av de allra värsta kriminella sitter hon nu och funderar på häktet i Uppsala; Vad var det som gick snett? Vilken detalj förbisåg jag? Jag som kan allt, vet allt och som har psykologisk inblick.

Det var verkligheten som kom ifatt henne. Det hade hon ingen aaaning om.

Hon är enastående i sitt slag men förstod inte alls att allt är inte så enkelt som en fullständig virrpanna som hon funderat ut det.

Faktiskt så är hon urbota korkad. Heldum. Obegåvad.

Hennes hela liv har hon manipulerat massor av människor. Det är hennes enda begåvning. Att kunna manipulera, förföra och skapa illusioner kring äkta kärlek. Innan AP finns en mängd pojkvänner, en polis, pappor till hennes barn, en amerikansk turist i Mexico (fan, hennes föräldrar bjuder på fantastisk resa och hon spolierar allt genom att agera sedeslöst, vulgärt och utmanande. Öppet inför sin egen familj.)

Gränslös anklagade hon sin son för att vara. Självinsikt är inget för henne.

Nu hoppas vi polisen får lite lugn och ro att utreda vem som assisterade henne vid AP:s tragiska bortgång.

En glädjens dag som denna måste man ändå se med rörelse och empati på alla de hon förstört livet för.

Denna embarmliga JM som på egen hand verkat för att så väldigt många ska må så oerhört väldigt dåligt idag.

Att detta avskyvärda, vedervärdiga, skamlösa, oförbätterliga luder (sorry) nu får livstids fängelse kommer inte hela och läka såren för alla de drabbade. Barn har en mamma de ska försöka överkomma och överleva...

A är den unge hjälten hela dan och förhoppningsvis blir hans liv ett bra liv. AB och tvillingarnas likaså.

Mitt hjärta blöder även för mamman, AM. Hon som gillar att resa och gå på restaurang... dottern förmenade det för henne livet ut. Tvi fan JM. Tvi fan!!!
Citera
2017-06-28, 17:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha, ursäkta mitt i ett enormt tragiskt fall men det lät roligt med spännvidden exotiska droger till... pepsodent.
Men det var väl så jag menade om ordet "material". Det kanske redan är analyserat mer brett men jag ställer mig som sagt frågande.

😬 Det komiska får delvis räknas på JM:s farsartade och tragiska diabolism, inga skäl att be om ursäkt. Men dråpligheten var förstås avsedd.

Och hade Rätssl. misstänkt tandkräm så hade väl något däråt angivits. Kanske troligare att det inte var det således, utan något som inte hör hemma. "Material" leder ju tankarna till direkt synliga fastare former, jämfört med beteckningar som "ämne", "preparat", "substans", men kan kanske ha valts för att undvika att antyda i någon bestämd riktning. Fast det borde ju finnas lite regler för hur man benämner olika påträffade material bland rättsläkare.
Citera
2017-06-28, 17:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Jag tänkte motsvarande, fast nu när de maskat av sin intervju med Johanna och visar mera av sin intervju med henne efter att de släpptes första gången. Är så man får gåshud.

I synnerhet när hon skrattade och såg så nöjd ut över att vara attraktiv för media. Och inget om hur hemskt det var att en okänd människa dödat hennes pappa och skadat hennes mamma. Inget heller om hur hemskt det är att leva vidare utan pappan och att mamman är svårt skadad. Bara prat om hur synd det var att hon varit misstänkt och har suttit anhållen.

Tyckte det var ganska talande att MR tittade ner och bort mest hela tiden och sedan gick iväg.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220272
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-28 kl. 17:49.
Citera
2017-06-28, 17:50
Avstängd
"Detta är Johanna Möller"
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/det-har-ar-johanna-moller/
Citera
2017-06-28, 17:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I synnerhet när hon skrattade och såg så nöjd ut över att vara attraktiv för media. Och inget om hur hemskt det var att en okänd människa dödat hennes pappa och skadat hennes mamma. Inget oheller m hur hemskt det är att leva vidare utan pappan. Bara prat om hur synd det var att hon är misstänkt och har suttit anhållen.

Tyckte det var ganska talande att MR tittade ner hela tiden och sedan gick iväg.

Jafyfa-n vilken förbannad j-a psykopat. Jag börjar ångra en hel del av engagemanget här, såtillvida som hon är solklart stolpskott från början till slut. Jag tar tillbaka vad jag kan ha sagt om vad som eventuellt kan förklara eller behripliggöra hennes handlande. Har man inte mer innanför pannbenet så att man åtminstone kan förete några mänskliga drag inför en journalist och kamera, eller ha vett att undvika det, ja då får man lov att finna sig i att krypa in i kurran och aldrig mer komma ut.

Det här är ett monster och hon fattar det inte. Nån kan ha gjort henne sån, men det hör inte hit.
Citera
2017-06-28, 18:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, i praktiken är det ju väldigt likartat. Släpps en mordmisstänkt i väntan på dom så är ju det också en sorts dom i sig (man fattar vad som kommer hända).

Det jag egentligen menade med Aki är att hon kan bli dömd för mord inte bara anstiftan. Rätten kanske kom fram till att bevisen räcker för åtminstone anstiftan och då kan de skicka i väg henne, de behöver inte fundera kring mord just nu då det blir knepigare.

Den här "preliminära domen" (eller vad man ska kalla det) är till för den åtalades rättssäkerhet. Det anses vara ett så stort intrång i den personliga integriteten att göra en stor RPU att rätten först måste göra en bedömning om huruvida bevisen är tillräckliga för en fällen dom innan man skickas i väg.
Ok. Jag tror dock att det stannar vid anstiftan mord i relation till bl.a stämplingar. Ser inte hur de skulle kunna komma fram till ett mer direkt mordåtal heller och JM har ju överbetonat lilla späda Johanna i förhållande till Aki 1.90 lång med mycket muskler. Ursäkta ironi.
Det intressanta är också att det går från olycksfall till mord.
Frågan är om det inte vore på sin plats för att granska framöver i klass med Pernillafallet:
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Inspektioner-tillsyns%20rapporter/2010/Granskn_pol_akl_utredn_Pernilla_H_2010_02_02%5b1%5 d.pdf
Senast redigerad av develi 2017-06-28 kl. 18:25.
Citera
2017-06-28, 18:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jafyfa-n vilken förbannad j-a psykopat. Jag börjar ångra en hel del av engagemanget här, såtillvida som hon är solklart stolpskott från början till slut. Jag tar tillbaka vad jag kan ha sagt om vad som eventuellt kan förklara eller behripliggöra hennes handlande. Har man inte mer innanför pannbenet så att man åtminstone kan förete några mänskliga drag inför en journalist och kamera, eller ha vett att undvika det, ja då får man lov att finna sig i att krypa in i kurran och aldrig mer komma ut.

Det här är ett monster och hon fattar det inte. Nån kan ha gjort henne sån, men det hör inte hit.

Ja, hon är inte en smart psykopat. Det är ju framför kamerorna hon ska snyfta och gråta över sina stackars föräldrars öde. Istället tycker hon bara synd om sig själv och skrattar glatt över att media uppmärksammar henne.
Citera
2017-06-28, 18:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
😬 Det komiska får delvis räknas på JM:s farsartade och tragiska diabolism, inga skäl att be om ursäkt. Men dråpligheten var förstås avsedd.

Och hade Rätssl. misstänkt tandkräm så hade väl något däråt angivits. Kanske troligare att det inte var det således, utan något som inte hör hemma. "Material" leder ju tankarna till direkt synliga fastare former, jämfört med beteckningar som "ämne", "preparat", "substans", men kan kanske ha valts för att undvika att antyda i någon bestämd riktning. Fast det borde ju finnas lite regler för hur man benämner olika påträffade material bland rättsläkare.
Japp, iaf i min värld med passus till att kapslar har ett skal likaväl och börjar luta mer åt "material", och därav undrar jag kring frågeställningen om aktuellt material till NFC då det styr vad som analyseras.
Jag återkommer till den vältränade Aki som ofta var ute och sprang med tanke på att det är turkos och inte blått som beskrivs.
Under pistolhot - det florerar som sagt en hel del pistolsnack - och om bunden så lär det enda sättet att försöka frigöra sig vara att kasta med huvudet och kroppen, bitas innan en munkavle sitter på plats:
http://www.sport-fritid.nu/catalog/products_new.php?page=49&osCsid=c671cb9003d25053a9 af0115559eb1a8
Senast redigerad av develi 2017-06-28 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in