2017-06-28, 16:55
Medlem
why123s avatar
Så "gulligt" det känns att advokaten (som givetvis gjorde sitt jobb) yrkade på att Johanna skulle frias på alla punkter
Det första jag tänkte på var, hur kommer hon att ta emot beskedet? P g a sitt pengabegär kan hon inte göra det som är gratis för oss alla. Vistas i naturen, bada eller sitta i en skön park.
Frågan är om det har gått upp för henne vad som håller på att hända? Eller tror hon att det är idioter som suttit och dömt henne, men i HR då minsann blir det annorlunda. Då kommer de att förstå att allting är ett stort misstag om hon bara förklarar sig väl
Men nu tror jag det blir livat värre för de som är i närheten av henne. Eller om hon försöker behärska sig till efter HR. För nu har hon absolut inget att förlora.

Oavsett om hon åker in på kåken eller rättspsyk så kommer hennes enda tanke vara 'hur ska jag ta mig härifrån'. Det kommer att uppta hela hennes vakna tid, förutom när hon försöker skicka elaka brev till familjen.
Citera
2017-06-28, 16:56
Medlem
En fråga. Är det möjligt att få fram info från whats app och snap chat?
Det var ju detta som användes vid och efter thailandresan. Då gick det inte. Men går det nu? Eller är det inte tekniskt möjligt?
Citera
2017-06-28, 16:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt ett antal skribenter i tråden förfogar man inte över sina pengar när man sitter fängslad.
Jag tror att Haga-mannen skrev över sitt hus på sin fru medan han satt i fängelse. (Eller var det medan han var häktad?)
Åklagaren hade missat att belägga huset med kvarstad.
Citera
2017-06-28, 16:58
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Fast jag undrar om de verkligen räknades som gifta i Sverige.
Det verkar mest ha varit en rolig ceremoni, eller kanske giltigt i Pakistan.
Tror att jag kollade på ratsit för några månader sedan och de stod som ogifta.

Nej, de har inte registrerat in vigseln i Sverige (som man måste göra om man gifter sig utomlands).
Citera
2017-06-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Den 29 mars skrev SVT:

25-åringen är fortfarande misstänkt för drunkningsmordet. Vissa utredningsåtgärder återstår dock, enligt åklagarna i målet.
– Det handlar bland annat om informationsinhämtning från annat land, säger kammaråklagare Jessica Wenna.
Kan du utveckla det?
– Nej.

Har detta samband med det material från obduktion nr. 2, som skickades utomlands (Tyskland?)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/25-aringen-slappt-ur-haktet

Det som skickades till Tyskland hade väl med frågon om Aki getts insulin eller inte att göra.
Citera
2017-06-28, 17:04
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Domen är givetvis inte spikad, men det är väl knappast troligt att frias. Det brukar vara mycket vägledande enbart med fortsatt häktning tills domen faller. Nu har rätten tagit ställning i skuldfrågan.
Då lär Hikes kontra med nåt extraordinärt som än inte kommit rätten till handa innan domen faller.
Efter RPU kommer ÅK plädera för påföljdsfrågan. Den 7 augusti återupptas rättegången.

""Övertygande bevisning har förebragts om (...) dels att Johanna Möller gjort sig skyldig till (..) i vart fall anstiftan av mord den 7-8 augusti 2015 (..)"
https://minfil.org/edH4Q9b5b9/V_stmanlands_TR_B3570-16_Aktbil_308.pdf
Ja, i praktiken är det ju väldigt likartat. Släpps en mordmisstänkt i väntan på dom så är ju det också en sorts dom i sig (man fattar vad som kommer hända).

Det jag egentligen menade med Aki är att hon kan bli dömd för mord inte bara anstiftan. Rätten kanske kom fram till att bevisen räcker för åtminstone anstiftan och då kan de skicka i väg henne, de behöver inte fundera kring mord just nu då det blir knepigare.

Den här "preliminära domen" (eller vad man ska kalla det) är till för den åtalades rättssäkerhet. Det anses vara ett så stort intrång i den personliga integriteten att göra en stor RPU att rätten först måste göra en bedömning om huruvida bevisen är tillräckliga för en fällen dom innan man skickas i väg.
Citera
2017-06-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
En fråga. Är det möjligt att få fram info från whats app och snap chat?
Det var ju detta som användes vid och efter thailandresan. Då gick det inte. Men går det nu? Eller är det inte tekniskt möjligt?

Vad tror ni tekniskt kunninga om Detta?
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/nytt-satt-att-avlyssna-mobilen-6398477

Är själv alldeles för oteknisk för att kunna avgöra om detta skulle funka vid samtal.
Text blir väl svårare
Citera
2017-06-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Tyvärr så måste man ge "pundare" i allmänhet, och inbitna missbrukare i synnerhet all "cred" i världen för att känna till, införskaffa och använda just sådana preparat som inte ger utslag på drogtester.

JM har ju innan hon blev (försökte) bli flyktingbaronessa haft "ungdomar med missbruksproblem" som fosterbarn.

Så hon har med all säkerhet lärt sig en hel del......

Fast det är ju skillnad på vilka drogtester man avser. Tror inte JM & Co har koll på vad RMVs avancerade utrustning kan detektera.
Citera
2017-06-28, 17:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det fetade: Ja, det ligger en hel del i det du skriver här: Dels hade hon sett till att MR medföljt när hon dagen före dådet hämtat sina magasinerade möbler, och MR kan också ha sett var DB hämtat nyckeln till ytterdörren; dels beordrade hon på kvällen MR att ta Touranen och åka till A-bogahuset med en massa kläder tillhöriga olika flyktingar. LI har också vittnat om att hon höll på att gå upp i limningen när hon såg allt bråte JM slängt in i huset (som höll på att avvecklas).

Det var säkert medvetet från JM:s sida att MR (och hans kompis GH) skulle komma att röra sig kring brottsplatsen, eller i vart fall ha haft ärenden åt det hållet. - Hon bestämde sig sent för dådet; sedan lade hon allt krut på olika villospår; så många hon hann med på den korta tiden från tanke till handling, bl.a. bokade hon morddagen 3/8 kl. 18:38 en Gbg-resa med övernattning 4/8 (trots att hon lovat DB att följa med honom till Arb.förmedl). - Till JJ hade hon f.ö. sagt att MR skulle söka asyl i Kanada - så ett vildmarksscenario med en hungrig grizzlybjörn kan ha funnits i sortimentet.

Betr. T-land var det från början bestämt att flyga till Bangkok den 15/8 där JJ och JM (enl. förhör JJ 12/8) hyrt ett hus för 2 mån. - JB stod för kontraktet och det var också hon som haft mailkontakt med uthyraren.

Jepp. 15/8 låter förvisso en aning sent för ett scenario där föräldrarna på Granliden inte upptäcks förrän de är utomlands. Om inte annat så borde systern undra varför de inte hör av sig. Men JM är uppenbarligen kapabel att improvisera. Var det tänkt att mordet skulle skett något senare? (Men föräldrarna ändrade sina husbilsplaner?; eller huset riskerade att säljas?). Eller hade JM skaffat sig en förevändning att ta hela familjen och dragit tidigare? Det enda rimliga med två månader i Thailand, som det känns, är väl att vara där med barnen medan mordspekulationerna o.a. pågår i pressen hemma. Och att sköta anklagelserna via ombud / eller åka hem/gripas, och lämna familjen kvar därborta till hon övertygat polis och åklagare om sin oskuld. Eller var resan fixad och hon fick köra adhoc? Eller tänkte hon skicka familjen till Thailand medan hon själv var på flykt med MR å annat håll, för att utlova återförening med dem, när han tragiskt gott bott? Det sista känns kanske mest logiskt. Resa meddetsamma till "Kanada" med MR och sedan ta en dust med rättvisan och låta dem hitta bevisen mot MR och sedan återvända till T-land. "Jag har fakktist semester, och två schmå och en färdighyd bungalow. Lös det där och hör av er sen. Det ääär så tragist".
Citera
2017-06-28, 17:16
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hon saknar inte pengar. Hon bör just nu ha ca 2,4 miljoner, varav åklagarna har begärt kvarstad på drygt en miljon till skadestånd. Om hon blir dömd till allt och alla skadestånd ska betalas ut så disponerar hon ändå drygt en miljon. Vad kommer hon att använda pengarna till?
– Försörja JB och DB med mat och droger ett par år?
– Krossa några knäskålar som hon är speciellt sugen på att rikta sin "karma" emot?
– Dryga ut fickpengarna och kanske köpa något roligt i fängelsekiosken?
– Spara tills hon kommer ut?

I och med att hon har medel får hon nog försörja för sina barn, trots fängelsevistelsen tills de är slut, sen kliver vi skattebetalare in.
Citera
2017-06-28, 17:18
Medlem
EndastJag01s avatar
Jag såg "bröllopsbilden" på JJ och JB.
Vilket vackert par och vad tråkigt det är för dom att vara insyltade i detta.
Jag förstår också varför JM ville att JB tog på sig skulden för sexfilmen, det hade nog fungerat...
(Jag har inte sett filmen, dock)
Bra gjort av JB att neka!
Citera
2017-06-28, 17:22
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Fast det är ju skillnad på vilka drogtester man avser. Tror inte JM & Co har koll på vad RMVs avancerade utrustning kan detektera.

Fast jag tror att även RMV måste ställa "rätt" frågor till sin tekniska utrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in