2017-06-28, 12:00
Medlem
JB och JJ kan nog börja räkna sina dar i frihet nu. Dags att öppna munnen. Det kommer nog Johanna göra snart och i hämd dra med sig dotter och svärson. Problematiken är dock att hon haft så många trådar i sitt garn och trasslat med. Kanske pågående avlyssningar och spaningar gett åkl. kött på benen?
Antar att onoff-paret är lite kissnödiga nu.

Intressant kommentar från nysningar när denne påstår att barnens fråga om pengar från mormor bara var en antydan... Hm.
Citera
2017-06-28, 12:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Vilka brev har hon fått ut från häktet? Mutförsöker stoppades ju och åklagaren sa ju igår att försökt skicka brev med hårda orda till mamman och dottern, så nej, några brev har hon inte fått ut.

Ett brev har hon fått ut.

https://www.svd.se/arbogakvinnan-lyckades-smuggla-brev-ur-haktet
Citera
2017-06-28, 12:02
Medlem
Den där afganpojken är inte en dag under 25 år idag. Aldrig någonsin!
Citera
2017-06-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Ok, då lär domen dröja vilket egentligen inte spelar någon större roll då man i princip redan vet utfallet. För JM.s del är allt annat än livstid uteslutet. Afghanen däremot tror jag och hoppas på att han får en del strafflindring(förutsatt att han utvisas) då han i mångt och mycket bara varit en bricka/redskap i JM sjuka spel och dessutom varit behjälplig i utredningen.

Livstid för JM, ~10-12 år+utvisning för asylresenären är min amatörmässiga bedömning.

JM har ju talat mycket om karma under rättegången, undrar vad hon tycker om begreppet numera?

EDIT: Någon som kan förklara varför hon döms för mord på föräldrarna men bara för anstiftan gällande mordet på Ex-maken? Det borde väl vara anstiftan i båda fallen då hon inte själv(förmodligen) utfört morden utan anlitat andra? I fallet Aki har man väl inte ens fastställt vem som utförde mordet? Hur blir det med Julia B, har inte hon tidigare varit misstänkt för inblandning i Aki-mordet? Ursäkta dumma frågor, men har inte hängt med så bra på slutet.
Hon var ju behjälplig med vägvisning/skjutsning till föräldramordet, liksom tillhandahållande av vapen, troligen behjälplig med låset. Därmed medbrottsling d v s mördare. I fallet med Aki kan man troligen inte styrka samma grad av medverkan.
Citera
2017-06-28, 12:03
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ett brev har hon fått ut.

https://www.svd.se/arbogakvinnan-lyckades-smuggla-brev-ur-haktet
Blandar inte tidningen ihop detta med lapparna hon smugglade ut? Detta har jag inte sätt i FU. Jag kan ha fel.
Citera
2017-06-28, 12:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Mycket intressant! En snabb googling av artiklar pekar på att PCP (angel dust) kan detekteras post-mortem men att det finns flera vanliga läkemedel som ger falska positiv. Frågan är om denna drog fanns med i analysen som gjordes på Aki.

Det var ett av mina vuxna barn som tyvärr hänföll till droger . Hen dog i troligen överdos i feb. 2016, hen var i mycket dåligt "sällskap" den natten, därför tvivlar vi en del på dödsorsaken "OD", även om den inte alls är omöjlig. Därför vet jag att överdos i princip är en "kvävning", eller "drunkning" inifrån kroppen. Lungorna fylls med kroppsvätska, inifrån. Men det är mycket lätt att "hjälpa" till med döden, med en kudde över luftvägarna, lägga dem i en dålig ställning etc etc. en "hjälp" som inte lämnar några fysiska spår.

Som alla tunga missbrukare tog hen i princip ALLT hen kom över den sista tiden, ja, typ sista åren. Jag tröttnade efter en ca 10 år på att "skjuta hen ifrån mig", jag försökte få ordning på hen istället (för socialtjänsten är ju komplett inkompetenta) med behandling, följde med på läkarbesök, apoteket, ringde hit och dit, städade och lagade mat till hen när hen inte "orkade". Och företrädde hen hos "socialtjänsten"! (Därav mitt enorma HAT mot "socialtjänsten"). Och tog hen över hit till mig i U.K., som har en bra mycket bättre "syn" på drogberoende och behandling än Sverige. Dock är inte U.K. "perfekt" heller på detta hemska område.

Hursomhelst, här i U.K. var nätdroger inte olagliga då, och jag vet att hen beställde och tog dessa, inget jag gillade eller understödde, men jag ville inte bråka med hen för mycket, jag misstänkte ju att tiden hen fanns kvar på jorden kanske inte var så lång .

Och i augusti 2014 kom jag in i hens hus, hen var ordentligt blå om munnen (läppar och munhåla), av FÄRG, kunde varken tala eller skriva (på messen på Facebook, därför jag gick in till hen), hen verkade ha drabbats av en plötslig stark afasi, typ. Men kunde gå och stå ok, och var allt annat än aggressiv, vilket var en stor överraskning. Istället mycket snäll, foglig och lydig.

Jag frågade hen senare om hen kom ihåg något, men det gjorde hen inte, inte ett dugg. Hen trodde inte ens på mig......

Missbrukare som har medicinsk behandling blir experter på vad som kan spåras i UP, och INTE spåras i UP.

Tyvärr är de tester som genomförs av det slaget att man måste veta vad man letar efter.

Och just "Angel Dust" är väl en typ äldre drog, förbjöds 1965 enligt Wikipedia. Idag finns det säkert mer "sofistikerade" nätdroger från en hel rad av kinesiska illegala privata laboratorier.

Kanada har ett enormt problem med just kinesiska narkotikaligor som reser dit och sätter upp drogtillverkning på plats.
Citera
2017-06-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Det han sa var: "Inte heller utvisningsyrkandet har nämnts i åklagarens slutplädering". Det var nog detta du missuppfattat. De har inte tagits upp i slutpläderingen men det är yrkat på utvisning.
Okej, ja jag har missat det.

Tusen tack för ditt svar!

Nu känns det bättre 😊
Citera
2017-06-28, 12:10
Medlem
Citat:
Blandar inte tidningen ihop detta med lapparna hon smugglade ut? Detta har jag inte sätt i FU. Jag kan ha fel.

Det var väl ett brev till JB som kom ut trots allt. JB säger sig har bränt detta brev.
Citera
2017-06-28, 12:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

En annan tidning skriver så här:

Citat:
Den 42-åriga kvinnan ska dock vid minst ett tillfälle lyckats få ut brev till sina anhöriga, som polisen sedan fått ta del av då anhöriga lämnat över breven till polis.
– Det var ju inte bara puss och kram och så, det var andra saker, säger en förhörsledare.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnan-hotade-poliser-i-forhor/

Men visst det kan ha varit en lapp.
Citera
2017-06-28, 12:11
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Varför står det att rätten kommit fram till att Johanna är skyldig? Jag vet att dom gör en preliminär bedömning innan en misstänk skickas i väg för stor psykundersökning. Detta låter ju dock mer definitivt, är det så? Jag trodde inte det skulle komma så snabbt.

Är detta lika definitivt som en fällande dom?

Citat:
Den 42-åriga kvinnan är skyldig till mordet på sin pappa och mordförsöket på sin mamma i sommarstugan utanför Arboga den 3 augusti 2016. Det slår Västmanlands tingsrätt fast.

Hon anses även vara skyldig till anstiftan till mord på sin make, som hittades död i en sjö vid samma sommarstuga 2015. Dessutom anser tingsrätten att Arbogakvinnan är skyldig till flera andra allvarliga brott.

Ex-pojkvännen, som erkänt, anses skyldig till mord och mordförsök på 42-åringens pappa och mamma.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/arbogakvinnan-befinns-skyldig-for-mord
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-06-28 kl. 12:14.
Citera
2017-06-28, 12:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Varför står det att rätten kommit fram till att Johanna är skyldig? Jag vet att dom gör en preliminär bedömning innan en misstänk skickas i väg för stor psykundersökning. Detta låter ju mer definitivt, är det så? Jag trodde inte det skulle komma så snabbt.

Är detta lika definitivt som en fällande dom?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/arbogakvinnan-befinns-skyldig-for-mord

Hon är dömd. Det är straffet man inte fastslagit och det kommer efter psykundersökningen. Preliminära bedömingar görs inte.
Citera
2017-06-28, 12:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, också Akis anhöriga bör ju ha skadestånd, så på det sättet är det viktigt. Men det viktiga vad gäller JM är att påföljden blir livstid. Är det någon förövare som det verkligen är viktigt att hon får livstid, så är det hon. Hennes återfallsrisk är väsentligt större än den för den kanske lika skeva, men för allmänheten klart ofarligare Christine Schürrer, för att anknyta till tidigare arbogamord. Döms hon både för mordet på Göran och mordet på Aki blir det garanterat livstid, men det finns klara möjligheter för att ge livstid också bara för mordet och mordförsöket i sommarstugan.

Jag håller med om behovet av att låsa in JM för tid och evighet. Finns inget som antyder att hon inte skulle bete sig likadant igen så snart hon blir fri. Jag vet inte om det är någon som driver med henne men hon diskvalificerar sig fortsatt vad jag kan se för allt liv i frihet genom allt hon tar sig för även under rättegången. Jag tror och hoppas att man dömer henne för båda morden för att sen se om hon har några verkliga invändningar, som har i HR att göra. Är det mer andra krafter som styr så blir det kanske frihet från AP-mordet nu och sen HR-prövning på det. I så fall spelar det inte så himla stor roll ändå för "man" kommer sannolikt försäkra sig om hennes tjänster på pärmtillverkningsområdet till c:a 2057.

Synd om AP:s anhöriga men de kanske kan kompenseras lite på andra vägar, vad vet jag. Tvillingarna kommer rimligen få en del stöd från staten kan man tänka sig, men jag vet för lite om det där. Hur ska de annars klara sig förbi 10-11 års ålder, med det bagaget? Och lite anhörigträffar -- och sen har man snart kommit upp i skadeståndsbeloppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in