2017-06-27, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
"- Avslutningsvis. Det finns en tendens hos domstolen att vara försiktig när man dömer ut skadestånd. Det är så att man tycker att det måste finnas utrymme kvar ifall man stöter på ett ännu värre ärende. De tankarna tycker jag inte man behöver ha i det här målet - jag har svårt att tänka mig att man under överskådlig tid stöter på något värre."
Amen
Ja detta fall kommer att gå till kriminalhistorien så maxbelopp torde det bli till anhöriga

Slutklämmen så "top noch".

Om man tappat tron poliskåren under alla turer så har rättsväsendet givit en lite hopp tillbaka.
Citera
2017-06-27, 10:01
Medlem
Cleves plädering måste sparas för eftervärlden!
Från svt, mitt urval - det blev bara för starkt

- Kort efter den 3 augusti förra året så kopplades polisens säkerhetsavdelning in på ärendet. Två dagar efter mordet kommer tungt beväpnad polis hem till systern och säger att de gjort en hotbildsbedömning och att det råder en mycket allvarlig och konkret hotbild från 42-åringens och hennes nätverk.

- Deras hus ställs under bevakning. Systern och hennes familj får en timme på sig att packa ihop. Därefter flyttas de runt mellan olika skyddade boende i Sverige. När mamman skrivs ut från sjukhuset får även hon ansluta sig till familjen. Hotbilden blir om möjligt än mer allvarlig. I september bedömer polisen att man inte kan garantera deras säkerhet i Sverige - de måste flyttas utomlands.

- De placeras i ett främmande land, de kan inte språket, de har ingen anknytning och de befinner sig i djupaste kris. Från svensk sida bedöms att man måste påbörja en omfattande kris- och omfattande traumabehandling. Svensk psykolog skickas dit.

- De lever efter strikta säkerhetsrutiner, de har fått omfattande skyddsinsatser beviljade.

- Under den här tiden har de också varit jagade av massmedia. Massmedia har inte respekterat att de behöver lugn och ro - de har jagat dem och velat haft bilder och kommentera

- På grund av deras sätt att leva har de inte fått gå till en begravningsbyrå. Nej, mamman har berättat att hon, i baksätet på en polisbil, på flykt från Sverige, har hon skrivit ner en dödsannons.

- I samband med anfallet bröt mamman flera ben i ansiktet, näsan blev kluven, hon fick flera sår på kroppen, hon var inlagd på sjukhus i två veckor. Hon är ännu inte återställd och sannolikt kommer hon inte att bli det. Hon kommer att få leva med en halv ansiktsförlamning, hon kommer med all sannolikhet inte kunna äta bland folk.

- Hon kommer att få leva med kraftiga nervskador i armen där smärtlindring inte tar. Hon kommer att få leva med att prata sluddrigt på förmiddagarna.

- Hon tar dagligen stora mängder smärtlindring. Vad gäller yrkandet sveda och värk till följd av psykiskt lidande så har det yrkats ersättning utöver schablonbeloppet på 100.000 kronor för både mamman och systern.

Den 42-åriga rör inte en min under Cleves plädering.
Senast redigerad av tantigheter 2017-06-27 kl. 10:04.
Citera
2017-06-27, 10:02
Medlem
Cleves slutord:

- Avslutningsvis så kan bara noteras att 42-åringen inte någon gång sedan augusti förra året uttryckt någon form av empati eller omsorg om sin mamma. Hon har inte i de nästan 40 förhör som hållits med henne ställt frågan om hur mamman mår. Nej, tvärtom, hon har istället uttalat hot. Hon har hoppats att hennes mamma skulle ta livet av sig och under rättegången har hon beskyllt föräldrarna för saker. Pappan har utsatt henne för sexuella övergrepp och mamman har frusit ut henne - det är bara några av hennes lögner. För att citera hennes 13-årige son: "Hon ljuger om allt".
Citera
2017-06-27, 10:05
Medlem
Smhfs avatar
Den 42-åriga rör inte en min under Cleves plädering.
SVT · Ann-Sofie Sannemalm

- Avslutningsvis så kan bara noteras att 42-åringen inte någon gång sedan augusti förra året uttryckt någon form av empati eller omsorg om sin mamma. Hon har inte i de nästan 40 förhör som hållits med henne ställt frågan om hur mamman mår. Nej, tvärtom, hon har istället uttalat hot. Hon har hoppats att hennes mamma skulle ta livet av sig och under rättegången har hon beskyllt föräldrarna för saker. Pappan har utsatt henne för sexuella övergrepp och mamman har frusit ut henne - det är bara några av hennes lögner. För att citera hennes 13-årige son: "Hon ljuger om allt".

Hon är totalt iskall.
Citera
2017-06-27, 10:05
Medlem
Tycker Cleves slutplädering är ännu bättre faktiskt.
Citera
2017-06-27, 10:06
Medlem
Denna domaren och hans kaffepauser. HAHA!

"Domaren funderar på kafferast men vattnet är avstängt i tingsrätten. Så ex-pojkvännens försvarsadvokat får börja plädera - sedan blir det en kort rast i alla i alla fall."
Citera
2017-06-27, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Cleves slutord:

Ja där har vi JMs sanna personlighet, en iskall lögnerska!
Citera
2017-06-27, 10:07
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
- Hon kommer att få leva med kraftiga nervskador i armen där smärtlindring inte tar. Hon kommer att få leva med att prata sluddrigt på förmiddagarna
- I samband med anfallet bröt mamman flera ben i ansiktet, näsan blev kluven, hon fick flera sår på kroppen, hon var inlagd på sjukhus i två veckor. Hon är ännu inte återställd och sannolikt kommer hon inte att bli det. Hon kommer att få leva med en halv ansiktsförlamning, hon kommer med all sannolikhet inte kunna äta bland folk.

Den 42-åriga rör inte en min under Cleves plädering

- Avslutningsvis så kan bara noteras att 42-åringen inte någon gång sedan augusti förra året uttryckt någon form av empati eller omsorg om sin mamma. Hon har inte i de nästan 40 förhör som hållits med henne ställt frågan om hur mamman mår. Nej, tvärtom, hon har istället uttalat hot.
.

Vedervärdigt och helt omänskligt.
Ofattbart.
Man kan inte ta in att sådan ondska existerar.

En utmärkt plädering.
Citera
2017-06-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Tycker Cleves slutplädering är ännu bättre faktiskt.
Men de har inte samma klienter - självklart blev Cleves framställning mycket starkare.
Som jag ser det gjorde Åhman bra ifrån sig med tanke på att hans klienter kan tyckas lite mer "perifera". IMHO är de mer drabbade än man kan tro och förtjänar empati och uppskattning.
Det tycker jag att han visade bra.
Citera
2017-06-27, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men de har inte samma klienter - självklart blev Cleves framställning mycket starkare.
Som jag ser det gjorde Åhman bra ifrån sig med tanke på att hans klienter kan tyckas lite mer "perifera". IMHO är de mer drabbade än man kan tro och förtjänar empati och uppskattning.

Det är klart att de inte har samma klienter men jag tycker ändå att, även med hänsyn till deras uppdragsgivare, Cleve är bättre och starkare.
Citera
2017-06-27, 10:13
Medlem
Citat:
- Förutom de gråtstunder hon har haft, äkta eller ej, så är det första gången hon reagerar när det här materialet kommer på tal. Då visar hon sitt rätta ansikte.
SVT · Ann-Sofie Sannemalm1 minut sedan
- Han har inte vunnit något på grund av det här, tvärtom han riskerar att inte bli trodd om materialet inte dyker upp. Än så länge är det en icke-bevisning i det här målet, men om jag själv ska göra en notering om när det här materialet kom på tal i tingsrätten, så pekar enligt försvarets mening 42-åringens kraftfulla reaktion på att det här materialet verkligen existerar.

Aj aj aj! På linje med vad som diskuterats här..
Citera
2017-06-27, 10:19
Medlem
I slutpläderingarna tycker jag att åklagarnas och advokaternas känslor i ärendet blivit lite tydligare.

Det känns gott att höra deras engagemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in