2017-06-27, 09:14
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Expressen är bäst.
Nej
Svts Ann-Sofie Sannemalm är mer än GRYM!!
MYCKET mer omfattande

1 minut sedan
- 42-åringen var ju 41-åringens hustru och hade, bokstavligt talat, kunnat komma in på honom på kroppen. Under förespegling att han skulle få träffa sina barn kunde hon locka honom till en plats. Det vore praktiskt möjligt för henne att göra.
Åklagarna har varit inne på att här finns det ett starkt ekonomiskt motiv med inslag av svartsjuk. 41-åringen hade träffat en annan kvinna och planerade sin framtid. Jag vet inte hur många gånger 42-åringen ihärdigt förnekat att de haft en relation - för mig tyder det på svartsjuka.
Pengar och svartsjuka är bland de två vanligaste motiven genom historien, vill jag påstå."

mot "Karl Enn Henricsson - EXPRESSEN
Han menar även att svartsjuka kan ha varit ett motiv.
– Pengar och svartsjuka är de starkaste motiven i historien, vill jag påstå, säger Åhman."
Citera
2017-06-27, 09:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Kan någon hjälpa till med länk till bild på den åtalade kvinnan?
Det här postade jag i går:
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Här är en bild:
http://imgur.com/a/EZhjb

Och några till..
http://imgur.com/a/RCcHw
Citera
2017-06-27, 09:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Som jag har förstått det så är det faktum att han gett felaktig info om sin identitet och det allvarliga brottet skäl till att inte ge uppehållstillstånd (därav jag skrev orimlighet), men är såklart ingen expert på utlänningslagen. Ja, jag tror också att man kommer godta id-handlingarna från Iran.

Det beror på om man bedömer att läget i aktuellt land är sådant att det inte föreligger skäl såsom krig eller liknande att inte utvisa vederbörande. Det är också därför jag tror att advokaten kommer trycka på att han är från Iran men ursprungligen från Afghanistan. Vi får se.
Citera
2017-06-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Nej
Svts Ann-Sofie Sannemalm är mer än GRYM!!
MYCKET mer omfattande

1 minut sedan
- 42-åringen var ju 41-åringens hustru och hade, bokstavligt talat, kunnat komma in på honom på kroppen. Under förespegling att han skulle få träffa sina barn kunde hon locka honom till en plats. Det vore praktiskt möjligt för henne att göra.
Åklagarna har varit inne på att här finns det ett starkt ekonomiskt motiv med inslag av svartsjuk. 41-åringen hade träffat en annan kvinna och planerade sin framtid. Jag vet inte hur många gånger 42-åringen ihärdigt förnekat att de haft en relation - för mig tyder det på svartsjuka.
Pengar och svartsjuka är bland de två vanligaste motiven genom historien, vill jag påstå."

mot "Karl Enn Henricsson - EXPRESSEN
Han menar även att svartsjuka kan ha varit ett motiv.
– Pengar och svartsjuka är de starkaste motiven i historien, vill jag påstå, säger Åhman."
Sannemalm är bäst på att rapportera, håller med dig om det.
Citera
2017-06-27, 09:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
https://www.drugsmart.com/fakta/ghb/

Utan att veta så tror jag Rohypnol ger utslag på up/multisticka.

Det stämmer. På en sådan ser man:
THC (Röka)
Bensodiazepiner (nästan alla aktiva ämnen såsom diazepam, alprazolam flunitrazepam etc)
Bensoylmetylekgonin (Kokain)
Amfetamin
MDMA (Extacy och dess derivater)

Rohypnols aktiva ämne är flunitrazepam ovan. Så det stämmer bra.
Citera
2017-06-27, 09:32
Medlem
Reimers avatar
Bra plädering av Brage Åhman, djävlar vad JM blir åtgången.
Citera
2017-06-27, 09:34
Medlem
Åhmans plädering är utomordentlig.

Han ger hela tragedin ett vidare perspektiv. Alla AP:s anhöriga. Allt smärta all obehag.

JM är ond och genomrutten!
Citera
2017-06-27, 09:36
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra plädering av Brage Åhman, djävlar vad JM blir åtgången.

Ja jävlar vad han öser på. Konkret och saklig med ett genomtänkt upplägg
Citera
2017-06-27, 09:40
Medlem
Citat:
svt sender
- En av systrarna har ju också haft kostnader för begravningen. Den är ställd till dödsboet men den har systern betalat - det finns ingen som helst anledning att betvivla att systern har gjort det. Man har försökt få pengar från 42-åringen till begravningen men det har inte gått trots att hon fick ut 267.000 kronor från AFA-försäkringen.

....hon är girigheten själv! inte nog med att se till att han blev mördad, hon vill inte ens betala begravningen...

Citat:
svt sender
- Avslutningsvis. Det finns en tendens hos domstolen att vara försiktig när man dömer ut skadestånd. Det är så att man tycker att det måste finnas utrymme kvar ifall man stöter på ett ännu värre ärende. De tankarna tycker jag inte man behöver ha i det här målet - jag har svårt att tänka mig att man under överskådlig tid stöter på något värre. Tack.
Word.
Citera
2017-06-27, 09:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Ja jävlar vad han öser på. Konkret och saklig med ett genomtänkt upplägg

Ja, den var mycket bra och hänvisningen till skånefallet var genomtänkt och borde skicka domen i rätt riktning åtminstone här i TR.
Citera
2017-06-27, 09:44
Medlem
MeMajks avatar
"- Avslutningsvis. Det finns en tendens hos domstolen att vara försiktig när man dömer ut skadestånd. Det är så att man tycker att det måste finnas utrymme kvar ifall man stöter på ett ännu värre ärende. De tankarna tycker jag inte man behöver ha i det här målet - jag har svårt att tänka mig att man under överskådlig tid stöter på något värre."
Amen
Ja detta fall kommer att gå till kriminalhistorien så maxbelopp torde det bli till anhöriga
Citera
2017-06-27, 09:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
"Han låg på botten"

Detta kan kanske förklara ambulanspersonalens dilema.

Han både flöt och inte flöt. De kanske tänkte att skummet hunnit förvinna.

Ändå, det är det här med varningsklockor. Jobbar man inom vården så bör man lyssna på när de börjar ringa.

Som jag förstår det så kryssade läkaren i rutan för att en utvidgad obduktion skulle göras. Men då han såg rättstekniskasbil på plats tog han sedan ej kontakt med dem så som han borde gjort för att bekräfta. Däremot undrade han varför de aldrig ringde honom.
Detta måste ju vara bristande rutin nr 1.
Bristande rutin nr 2 var väl att rättstekniska inte undrade varför rutan var ikryssad men ingen beställning gjord.
Bristande rutin 3 var väl att inte, på uppmaning av släkt och Ifs väl genomförda utredning, begära utvidgad Obduktion.

Jag tror att dessa 3 punkter skulle hålla för en JO anmälan.

Var rättstekniskas bil där ute tidigt på morgonen när Aki återfanns? Polisen och jourläkare var där - men rättstekniska?
Om man som läkare anser att ett dödsfall är oklart medicinskt skriver man inget dödsorsaksbevis - då måste en annan läkare göra det efter en obduktion.

Om man misstänker att omständigheterna är skumma och bakomliggande brott kan finnas tar man kontakt med polisen varvid dessa begär en rättsmedicinsk obduktion och tillkallar rättstekniska.
Ev rutors ikryssande är mer en formalitet för att tala om vart kroppen förs.

Jourläkarens funktion är att försöka rädda någon om det går och annars skriva ut ett dödsbevis på att vederbörande är död, ev hjälpa anhöriga vb. Om något känns skumt tar man liksom ett steg tillbaka som läkare och överlämnar allt till polisen.

Om jag förstått det rätt utfördes en Rättsmedicinsk obduktion men inte en utvidgad med provtagning av ex återfunnen vattentyp i magsäcken. Finns verkligen magsäcksinnehållet bevarat??
Men som sagt, det verkar finnas för lite rå-fakta om detta för att man ska veta vad som egentligen gått snett - för snett har det gått. JO utredning ja tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in