2017-06-27, 08:38
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Godmorgon flashback. Idag har vi advokaternas plädering. Vad tror ni om Jährestens infallsvinkel? Kommer han fortsätta attackera möjligheterna för MRs utvisning? Jag tippar på att han lägger krutet på att göra det samt hans ålder och det faktum att han blivit styrd av en, för honom, auktoritär person.

Ja han trycker nog mycket på uppsåtet som JM hade och att MR själv inte hade något. Att MR lät sig duperas av JM.
Citera
2017-06-27, 08:43
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Arkeologer är inte medicinare. De är inga tekniker.
De ägnar sig åt förhistoria. Inte nutidshistoria.

Well, just nu bevisar du med all övertydlighet hur lite du vet om världen, i synnerhet den vetenskapliga världen och dess dicipliner.

Jag ÄR nämligen arkeolog!

Man specialicerar sig ofta inom ett område, ex brukar arkeologiska "medicinare" kallas för osteologer, och det finns en helt egen stor diciplin som heter [i]laborativ arkeologi, och de ÄR just tekniker.

Sedan finns det även något som heter forensic archeaology, och då är det polisen, rättsväsendet som vill använda sig av arkeologiska metoder, därför att dessa metoder är mycket, mycket säkrare när det gäller s a s äldre fynd.

Medeltidsarkeologi är INTE "förhistoria".

Historisk arkeologi är INTE "förhistoria"

Industriell arkeologi är INTE "förhistoria"

Forensic archeaology är INTE "förhistoria".
Citera
2017-06-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det finns fler märkligheter "om man bara hade lyft på några fler stenar"...

Hoppas det är klart hur Aki påträffades. Han låg på botten. Kroppen i nord-sydlig riktning. Huvudet kanske mot söder. Ungefär en meter från bryggan. Huvudet ungefär 1,5-2 meter norr om den smala brygga som sticker ut från den större bryggan. Han låg på rygg med armarna/händerna framåt från kroppen, dvs. uppåt, så att händerna var strax under vattenytan. Djupet på platsen är ca 0,8-1,5 meter.

De två bildmotage som finns i FUP visar inte exakt samma läge på kroppen.

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 25 enligt paginering.
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 53 enligt paginering.

"Han låg på botten"

Detta kan kanske förklara ambulanspersonalens dilema.

Han både flöt och inte flöt. De kanske tänkte att skummet hunnit förvinna.

Ändå, det är det här med varningsklockor. Jobbar man inom vården så bör man lyssna på när de börjar ringa.

Som jag förstår det så kryssade läkaren i rutan för att en utvidgad obduktion skulle göras. Men då han såg rättstekniskasbil på plats tog han sedan ej kontakt med dem så som han borde gjort för att bekräfta. Däremot undrade han varför de aldrig ringde honom.
Detta måste ju vara bristande rutin nr 1.
Bristande rutin nr 2 var väl att rättstekniska inte undrade varför rutan var ikryssad men ingen beställning gjord.
Bristande rutin 3 var väl att inte, på uppmaning av släkt och Ifs väl genomförda utredning, begära utvidgad Obduktion.

Jag tror att dessa 3 punkter skulle hålla för en JO anmälan.
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-27 kl. 08:53.
Citera
2017-06-27, 08:50
Medlem
Citat:
Godmorgon flashback. Idag har vi advokaternas plädering. Vad tror ni om Jährestens infallsvinkel? Kommer han fortsätta attackera möjligheterna för MRs utvisning? Jag tippar på att han lägger krutet på att göra det samt hans ålder och det faktum att han blivit styrd av en, för honom, auktoritär person.

Det där måste väl falla på sin egen orimlighet? Han kan aldrig få uppehållstillstånd här. Dels har han ljugit för Mig-verket om sin ålder och sedan mord/mordförsök på det. Varför Jähresten nu diskuterar läget i Afghanistan är ju totalt ointressant. Ingen vet hur läget kommer vara där den dagen MR kommer ut.
Citera
2017-06-27, 08:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det där måste väl falla på sin egen orimlighet? Han kan aldrig få uppehållstillstånd här. Dels har han ljugit för Mig-verket om sin ålder och sedan mord/mordförsök på det. Varför Jähresten nu diskuterar läget i Afghanistan är ju totalt ointressant. Ingen vet hur läget kommer vara där den dagen MR kommer ut.

Det vet man aldrig i sådana lägen, däremot så bedöms möjligheten för utvisning baserat på nuet. Man gör aldrig en sådan bedömning i efterhand. Vad menar du skulle falla på sin egen orimlighet? Att han kommer dömas som en person under 21 utan möjlighet till livstid vill jag garantera dig att han kommer.
Citera
2017-06-27, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Han testades negativt för detta vid den 2:a obduktionen.

Men då är det ju märkligt. Man ska ju vara positiv på det.
Citera
2017-06-27, 09:05
Medlem
vart sänder dom live idag? Ange länk tack
Citera
2017-06-27, 09:07
Medlem
Citat:
Det vet man aldrig i sådana lägen, däremot så bedöms möjligheten för utvisning baserat på nuet. Man gör aldrig en sådan bedömning i efterhand. Vad menar du skulle falla på sin egen orimlighet? Att han kommer dömas som en person under 21 utan möjlighet till livstid vill jag garantera dig att han kommer.

Som jag har förstått det så är det faktum att han gett felaktig info om sin identitet och det allvarliga brottet skäl till att inte ge uppehållstillstånd (därav jag skrev orimlighet), men är såklart ingen expert på utlänningslagen. Ja, jag tror också att man kommer godta id-handlingarna från Iran.
Citera
2017-06-27, 09:07
Medlem
cheringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byllen56
vart sänder dom live idag? Ange länk tack

https://www.svt.se/nyheter/live/rattegang-i-arbogafallet
Citera
2017-06-27, 09:08
Medlem
Flisan007s avatar
Kan någon hjälpa till med länk till bild på den åtalade kvinnan?
Senast redigerad av Flisan007 2017-06-27 kl. 09:11.
Citera
2017-06-27, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Kan någon hjälpa till med länk till bild på den åtalade kvinnan?

Här är en:
http://blogg.mittmedia.se/wp-content/uploads/sites/63/2017/04/Johanna-M%C3%B6ller-VLT-Arboga-20170419.png

Här är en annan:
https://petterssonorg.files.wordpress.com/2016/10/johanna-mc3b6ller-och-afghanerna.jpg
Citera
2017-06-27, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Rohypnol tror jag att du tänker på. Brukar kallas våldtäktsdrog.

https://www.drugsmart.com/fakta/ghb/

Utan att veta så tror jag Rohypnol ger utslag på up/multisticka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in