2017-06-27, 07:26
Medlem
Angående Johannas svartsjuka på Nadja så tror jag inte att det är det hon är.
För mig är svartsjuka en form av avund, att vilja ha de känslobetygelser som den andra kvinnan nu får.
Jag skulle vilja säga att hon är försmådd. En försmådd psykopat är en farlig psykopat eftersom hon förlorat makten över objektet.
Maktlöshet är psykopatens ömma punkt.
Citera
2017-06-27, 07:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Det är märkligt, det är det.
En av ambulanskvinnorna reflekterar att det är något konstigt. Hon tom påtalar detta. Släktingar påpekar att det är något som inte stämmer. If påpekar att det är något som inte stämmer.
Ändå görs Ingenting.
Tänk om de som var på platsen sagt "hur fan kan han flyta om han drunknade undernatten? Inte ser jag något skum heller, gör ni?"Bara en sådan liten sak. Men alla bara tittade på varandra, ingen s något.

Nej, och vilket fel! Vi som hänger här i aktuella brott ser ju ofta rubriken "misstänkt mord". Polisen inleder med att misstänka att ett mord kan ha begåtts och behandlar fallet som sådant. Sen om det visar sig ha naturliga orsaker så avskriver man det.
Här var det precis tvärtom, ingen misstanke trots det var en kvinna som sa att det var något konstigt.
Allt detta gör förmodligen att hon frias (i alla fall i HR) för mord i Aki-fallet och hans anhöriga får ingen upprättelse.
Jag läste inte tråden under några månader i vintras. Men tidigare minns jag att de någon/några som hade synpunkter på If:s agerande. De tyckte inte att if skulle agera polis. Med facit i hand får vi vara tacksamma att de gjorde så mycket de kunde även om de inte fick gehör för det.
Citera
2017-06-27, 07:43
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Redan på måndagen 2015-08-10, två dagar efter att Aki påträffades död, beslutade "stenvändaren" Rogerfält att det inte skulle utföras någon utvidgad rättsmedicinsk obduktion. Han borde då beslutat om en sådan, om droganalys och om analys av kiselalger.

Om han gjort detta så hade det kort därefter konstaterats att Aki inte drunknat i Hjälmaren och att JM ljög. Då hade förundersökningen om mord kunnat inledas någon vecka för sent i stället för ett år för sent.

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid sid 8 enligt paginering.

Som develi skrev tidigare, så förväntar även jag mig en mycket grundlig, oberoende internutredning av den lokala polisens handläggning av dessa fall.
Inklusive att JMs samröre med stenvändaren, skrattande polisen m fl kartläggs så långt möjligt.
Är det någon som vet vart allmänheten kan vända sig för att begära en sådan utredning? Är det JO även för sådana fall?
Citera
2017-06-27, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Som develi skrev tidigare, så förväntar även jag mig en mycket grundlig, oberoende internutredning av den lokala polisens handläggning av dessa fall.
Inklusive att JMs samröre med stenvändaren, skrattande polisen m fl kartläggs så långt möjligt.
Är det någon som vet vart allmänheten kan vända sig för att begära en sådan utredning? Är det JO även för sådana fall?

Ska vi?

Hämtat:https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Citat:
JO-anmälan
Anser man att man själv eller någon annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende kan man klaga hos JO.
Vem som helst kan göra en anmälan. Man behöver inte ha uppnått en viss ålder, vara svensk medborgare eller bo i Sverige för att få klaga. Det är inte heller nödvändigt att man personligen är berörd av det man anmäler. Slut citat
Citera
2017-06-27, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet inte vilken story det ska sammanfogas med isf. Take a pick.
Tror det är nåt sånt här:
1. hemma med MR (framkommer i intervju då de släpps 19/8)
2. hemma med sin 13-årige son.
3. Skjutsa MR till Katrineholm. En viltolycka försenar turen.
4. Åkt till Kungsör och prostituerat sig med tre olika män.
5. "Gud är mitt alibi" angående att hon var hemma 22.55.
6. En hallick tillkommer som dock har alibi - han sitter i fängelse. Sen den lilla indiern i 50-års åldern som förmedlar kontakter.
7. Skulle köpa en pistol vid Willys men det kom ingen.
8. Skulle köpa laktosfri frukost på Willys som är stängt (förutom att köpa pistol).
9. Matsäck på ICA Maxi som har öppet till 23 men har inget visakort.
10. Inhandlat Coca-cola kontant på en mack.

Det finns endast en sanning och den berättar hon inte. Tio alternativa sanningar berättar hon om däremot.

Just att hon ljuger gör henne skyldig.

För en oskyldig finns endast sanningar att berätta. De sanningarna friar alla oskyldiga.

JM är skyldig som fan och kommer få det livstidsstraff hon så väl förtjänar. Inte vård.
Citera
2017-06-27, 07:59
Medlem
Citat:
Om antalet alger per cm2 drog rättsläkare nr 1 ett exempel angående en man som ramlat ner i en damm. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna han nämnde.
Däremot tror jag att jag kommer ihåg något om Akis lungor. Det var inte många orörda områden kvar att ta prover på, men dock tillräckligt med yta för att proverna skulle kunna anses tillförlitliga.

Ang Akis mag/tarm innehåll så sparades ett prov.

Ur maginnehållet borde man alltså kunna finna, skaldjur, biff och div tillbehör.

Dessutom borde maginnehållets mängd uppmäts. Som Eriksson (rättsläkaren, från igår) sa så sväljer drunkningsoffer ofta vatten i större mängder. Som stannar kvar i magsäcken till skillnad från vatten i lungorna.

Det är fan upprörande hur många missar som de i samhällstjänst tycks ha gjort.
Citera
2017-06-27, 08:07
Medlem
Reimers avatar
Då ska vi få höra varför JM är oskyldig enligt Amanda Hikes, det måste till en sjuhelvetes slutplädering för att kunna få loss JM.

En argumentation värdig Cicero är ett måste så att det ska hända att JM frias är helt uteslutet, nu är det bara att invänta slutpläderingen och beslutet att båda ska göra en RPU innan dom faller.
Citera
2017-06-27, 08:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det är märkligt, det är det.
En av ambulanskvinnorna reflekterar att det är något konstigt. Hon tom påtalar detta. Släktingar påpekar att det är något som inte stämmer. If påpekar att det är något som inte stämmer.
Ändå görs Ingenting.
Tänk om de som var på platsen sagt "hur fan kan han flyta om han drunknade undernatten? Inte ser jag något skum heller, gör ni?"
Bara en sådan liten sak. Men alla bara tittade på varandra, ingen sa något.

Det finns fler märkligheter "om man bara hade lyft på några fler stenar"...

Hoppas det är klart hur Aki påträffades. Han låg på botten. Kroppen i nord-sydlig riktning. Huvudet kanske mot söder. Ungefär en meter från bryggan. Huvudet ungefär 1,5-2 meter norr om den smala brygga som sticker ut från den större bryggan. Han låg på rygg med armarna/händerna framåt från kroppen, dvs. uppåt, så att händerna var strax under vattenytan. Djupet på platsen är ca 0,8-1,5 meter.

De två bildmotage som finns i FUP visar inte exakt samma läge på kroppen.

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 25 enligt paginering.
Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 53 enligt paginering.

Citera
2017-06-27, 08:14
Medlem
GHB?

För några år sedan såg jag på ngn rekonstruktion av ett mordfall.

Jag kommer inte ihåg några detaljer och kan inte hänvisa.

Det jag iaf lärde mig var att GHB finns naturligt i kroppen. Vid enklare provtagning så är alla positiva oavsett om man använder droger eller ej.

För att upptäcka om någon var förgiftad av GHB så var man tvungen att ta ett blodprov och analysera GHB-halten i blodet. Det var det enda sättet att upptäcka en förgiftning.

Är det inte just GHB som folk fått drinkarna spetsade med på krogarna ibland? Då de blivit helt borta och hamnat i hjälplösa situationer?
Citera
2017-06-27, 08:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
GHB?

Det jag iaf lärde mig var att GHB finns naturligt i kroppen. Vid enklare provtagning så är alla positiva oavsett om man använder droger eller ej.

För att upptäcka om någon var förgiftad av GHB så var man tvungen att ta ett blodprov och analysera GHB-halten i blodet. Det var det enda sättet att upptäcka en förgiftning.

Är det inte just GHB som folk fått drinkarna spetsade med på krogarna ibland? Då de blivit helt borta och hamnat i hjälplösa situationer?

Rohypnol tror jag att du tänker på. Brukar kallas våldtäktsdrog.
Citera
2017-06-27, 08:26
Avstängd
Godmorgon flashback. Idag har vi advokaternas plädering. Vad tror ni om Jährestens infallsvinkel? Kommer han fortsätta attackera möjligheterna för MRs utvisning? Jag tippar på att han lägger krutet på att göra det samt hans ålder och det faktum att han blivit styrd av en, för honom, auktoritär person.
Citera
2017-06-27, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
GHB?

Han testades negativt för detta vid den 2:a obduktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in