2017-06-26, 21:28
Medlem
calamatos avatar
Har en iPad Mini som är ca 2år där wifimottagningen blivit dåligt, där den förut fungerat som den ska så har nu mottagningen blivit dålig. Har provat både 2.4Ghz och 5Ghz men det blir ingen märkbar skillnad. Vad kan ha hänt, börjar den gå sönder? Vi har inte uppdaterat den på länge då jag är rädd att den ska bli seg och laggig.
Citera
2017-06-26, 21:47
Medlem
Falafelns avatar
Känns mer som att felet inte ligger i plattan. Flyttat routern eller gjort saker runt den? Gammal router?

2.4 GHz har för övrigt bättre räckviddn än 5 GHz.
Citera
2017-06-26, 22:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Känns mer som att felet inte ligger i plattan. Flyttat routern eller gjort saker runt den? Gammal router?

Mitt 5GHz-band gör så att jag kan kolla Netflix i sängen medans 2,4 är så svagt att det inte ens dyker upp i listan. Längre räckvidd är för tusan en av säljpunkterna för 5GHz-bandet.
Citera
2017-06-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Mitt 5GHz-band gör så att jag kan kolla Netflix i sängen medans 2,4 är så svagt att det inte ens dyker upp i listan. Längre räckvidd är för tusan en av säljpunkterna för 5GHz-bandet.

Ursäkta att jag stör.... Men jag undrar om du kanske misstar dig, för normalt brukar det sägas att 2,4GHz har bättre räckvidd då det orkar bättre genom väggar etc, än 5GHz, men är tämligen överbefolkat. Medan 5GHz är mindre använt och därför färre andra användare så det brukar ge lite högre fart.

Saxat...
Citat:
The longer waves used by the 2.4 GHz band are better suited to longer ranges and transmission through walls and solid objects. So it’s arguably better if you need better range on your devices or you have a lot of walls or other objects in the areas where you need coverage. However, because so many devices use the 2.4 GHz band, the resulting congestion can cause dropped connections and slower-than-expected speeds.

The 5 GHz band is much less congested, which means you will likely get more stable connections. You’ll also see higher speeds. On the other hand, the shorter waves used by the 5 GHz band makes it less able to penetrate walls and solid objects. It’s also got a shorter effective range than the 2.4 GHz band. Of course, you may also be able to mitigate that shorter range through the use of range extenders or mesh Wi-Fi systems, but that will mean a bigger investment.

Källa: https://www.howtogeek.com/222249/whats-the-difference-between-2.4-ghz-and-5-ghz-wi-fi-and-which-should-you-use/

Det sägs i princip samma sak på många dra källor med. Och min egen Apple TimeCapsule av senaste version kör samtidigt 2,4 och 5, och det är klart märkbart bättre räckvidd på 2,5 men 5 är en aning snabbare. Har 100/100 fiber från Telia och ligger stadigt på ca 94-98 Mbit/s med 5GHz och ca 90-95 med 2,4

Till TS.
Tror inte din iPad Mini kommer att bli så seg, även om du uppdaterar den, bara du inte fyller den med för mycket jox.

Jag haft en iPad 2 WiFi sen den var ny 2011, men sålde den här om dagen. Den hade blivit rejält seg på slutet, med senaste kompatibla iOS 9.3.5. Men efter att ha gjort en fabrikskåterställning och bara låtit standardapparna vara i den, så nya ägaren får dona som denne behagar, så var det nästan som i sitt glans dagar igen, mycket rappare. Så den lär nog tuffa på helt ok om man inte fyller den med så mycket jox som jag hade i den.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2017-06-26 kl. 22:37.
Citera
2017-06-26, 22:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ursäkta att jag stör.... Men jag undrar om du kanske misstar dig, för normalt brukar det sägas att 2,4GHz har bättre räckvidd då det orkar bättre genom väggar etc, än 5GHz, men är tämligen överbefolkat. Medan 5GHz är mindre använt och därför färre andra användare.
Det enda jag vet är att i sovrummet så måste jag ansluta till 5GHz om jag vill ha internet. Innan nya routern var det lögn i helvete att ens få en signal.
Citera
2017-06-26, 22:40
Medlem
Citat:
Det enda jag vet är att i sovrummet så måste jag ansluta till 5GHz om jag vill ha internet. Innan nya routern var det lögn i helvete att ens få en signal.

Ok, det är hemma hos dig det. Men jag tänkte mest på ditt påstående om att just bättre räckvidd var ett av säljargumenten för 5GHz, det verkar inte stämma helt, i alla fall inte i praktiken vilket jag gav ett citat på.

Jag lade även nyss till lite mer i förra inlägget.
Citera
2017-06-26, 22:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, det är hemma hos dig det. Men jag tänkte mest på ditt påstående om att just bättre räckvidd var ett av säljargumenten för 5GHz, det verkar inte stämma helt, i alla fall inte i praktiken vilket jag gav ett citat på.

Jag lade även nyss till lite mer i förra inlägget.
Jävligt märkligt i alla fall. Det är för övrigt likadant med grannarnas routrar, 5Ghz-varianterna dyker upp i hela lägenheten men inte dom andra.
Citera
2017-06-27, 10:00
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Jävligt märkligt i alla fall. Det är för övrigt likadant med grannarnas routrar, 5Ghz-varianterna dyker upp i hela lägenheten men inte dom andra.
I så fall så har de stängt av sina 2.4-AP:s, eller så lägger du märke till dem eftersom 2.4 ofta heter exempelvis "FalafelNet" medan 5 istället heter "FalafelNet 5GHz". 5Ghz har aldrig haft längre räckvidd än 2.4Ghz. Att ditt 2.4 inte når fram beror på andra faktorer Du kanske har gott om grannar, som säkert stör.

Citat:
The longer waves used by the 2.4 GHz band are better suited to longer ranges and transmission through walls and solid objects. So it’s arguably better if you need better range on your devices or you have a lot of walls or other objects in the areas where you need coverage. However, because so many devices use the 2.4 GHz band, the resulting congestion can cause dropped connections and slower-than-expected speeds.

The 5 GHz band is much less congested, which means you will likely get more stable connections. You’ll also see higher speeds. On the other hand, the shorter waves used by the 5 GHz band makes it less able to penetrate walls and solid objects. It’s also got a shorter effective range than the 2.4 GHz band.
https://www.howtogeek.com/222249/whats-the-difference-between-2.4-ghz-and-5-ghz-wi-fi-and-which-should-you-use/
Senast redigerad av Falafeln 2017-06-27 kl. 10:06.
Citera
2017-06-29, 09:31
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln

Har inte flyttat routern och den är ca 1 år gammal. Alla andra telefoner och plattor fungerar som dom ska så det lutar åt att det är något fel på min iPad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in