Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Blocka, hur tänker du då? Som jag skrev innan, alla har rätt att passera långsammare trafik. Kör nån in i röven på nån som kör långsammare är det aldrig den som blir påkörd som är skuld till olyckan. Du är som trafikant skyldig att kunna bromsa eller stanna för eventuella hinder som kan dyka upp på vägen.
Så är det. Körde själv femtio mil motorväg i Sverige igår och det är otroligt många som inte verkar ha något förnuft alls, varken långsamma bilister eller snabba bilister är bättre/sämre än de andra. Det är dock fascinerande att se hur många som inte har vettiga avstånd till övrig trafik och anpassar hastigheten. Man tuffar på i en omkörning i 150 (på 120-sträcka) och har en bil blinkandes med helljuset på mindre än en billängd avstånd bakom sig. Bilen var inte i backspegeln när jag påbörjade omkörningen. Jag antar att ni kan gissa er till bilmärkets ursprungsland...
Samtidigt så "tvingades" jag till omkörning i innerfil också, då det finns bilister som lägger sig i vänsterfilen i den lagstadgade hastigheten och inte flyttar sig därifrån när det är fritt i högerfilen. Efter ett par mil så gav jag upp och körde om på insidan, hela tåget med bilar efter mig gjorde detsamma när väl jag gjorde det.
I det fall denna tråden handlar om så kan jag nästan lova att kvinnan i den omkörande bilen kommer att frias. Det finns ingen rimlighet i att hon skall kunna inse att en bil kommer i närmare 200km/h (eller vad det nu var för hastighet som dock var alldeles för hög). Den enda gången man som bilist skall kunna förvänta sig detta är när det gäller utryckningsfordon (ambulans eller polis) och då har de blåljus påslagna. Och även om hon i praktiken är vållande, så skall det bevisas att hon är det, vilket i praktiken inte kommer att gå att bevisa om hon inte erkänner det.
Jag har en släkting som dog efter att en person kört in i framförvarande bil och sedan kört över i mötande körbana och frontalkrockat. Den kvinnan fälldes inte trots att en polis var ögonvittne till olyckan. Det är extremt svårt att fällas för trafikförseelser om det inte finns fysiska bevis (för långa bromsspår, alkotest eller liknande).