2017-06-25, 23:18
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Citat:
"Polisen kunde inte garantera deras säkerhet"
Både mamman och dotter får professionell hjälp. Dock försvåras deras tillvaro av hotbilden.
– Det har funnits en mycket allvarlig hotbild från 42-åringen och hennes nätverk. Sedan augusti förra året har mina klienter behövt leva på flykt med polisbeskydd, säger Susanna Cleve.

Mamman och dottern flyttades tidigare runt mellan skyddade boenden i Sverige.
– Men polisen bedömda att de inte länge kunde garantera deras säkerhet i Sverige, och då placerades de utomlands. De har under hela den här tiden levt med ovissheten om de någonsin kommer kunna återvända till Sverige, säger Susanna Cleve.
– De lever utifrån strikta säkerhetsrutiner och omfattande skyddsåtgärder.
Har de hotats under den här tiden?
– Jag vill inte gå närmare in på det. Det är polisen som regelbundet gör bedömningar om hotbilden, men jag kan säga att de lever under en mycket allvarlig hotbild.
Arbogakvinnan ska inte ha försökt att kontakta dem från häkte, enligt advokaten.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-mamma-tvingades-bort-fran-sverige/

Fick en ny insikt när jag lyssnade på Ankis vittnesmål (tack för delningen av ljudfilerna!).
Såsom hon beskriver barnbarnen JB och DB, som att hon vill ha fortsatt kontakt med dem och inte verkar ha något agg mot dem, förefaller det osannolikt att de i sig själva skulle utgöra hotet mot henne.
I vittnesmålet säger hon att polisen instruerade henne att inte ha kontakt med dessa barnbarn även fast hon egentligen ville.
Tycker det tyder på att hotbilden kommer från andra personer som känner barnbarnen.

Vidare får det mig att tro, att JB och DB inte varit direkt inblandade i mordet på Aki.
Från JMs tidigare "karriär" verkar det som att hon helst inte vill slänga sina egna barn framför bussen utan nöjer sig med att utnyttja dem som alibin och annat som de inte kan bli straffade för. Hon tycks föredra att personer utanför familjen utför det smutsiga hantverket.
Jag är medveten om att hon uppmanade dem att attackera Aki, i det ena fallet även riktat till dotterns sambo, i det andra fallet till sonen. Men jag undrar hur allvarligt menade dessa uppmaningar var jämfört med instruktionerna till den eller de som verkligen genomförde mordet. Kanske var det ett sätt att manipulera fram en bild av att hon var desperat utsatt p.g.a. Akis påstådda "elakhet"?
Men detta är såklart rena spekulationer och jag kanske är helt ute och cyklar.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-25 kl. 23:26. Anledning: Komplettering
Citera
2017-06-25, 23:24
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Demoniserar MR?!
Visa honom lite förståelse?!

Han är en MÖRDARE och har kvalat in som demon alldeles på egen hand.

Nej, inte alls. Han har inte alls kvalat in på alldeles egen hand. Det är dumt att ens säga det. Varför skulle han köra ut till Granliden och döda två för honom okända människor. Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2017-06-25, 23:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag tror inte heller att han är i en total drogdimma när han begår handlingen, särskilt inte som han kunnat beskriva allt så detaljrikt efteråt.
Däremot är nog hans omdömesförmåga rent allmänt, något "blurrad" av flera års drogande.
Hur som helst så anser jag att oavsett droginverkan eller ej, så är ett mord ett mord och ska inte dömas olika beroende på om droger funnits med i bilden eller ej.
Droger eller alkohol ska aldrig kunna skyllas på vid begångna brott oavsett allvarlighetsgrad.

JM och MR är två förfall av mänskligheten men jag dristar mig till att säga att JM är snäppet värre än MR om man tittar på "grader i helvetet".
JM framstår som så genomrutten i allt planerande av mord på olika människor hon inte gillar och kan dessutom inte förmå sig att stå upp för sina handlingar och ta sitt straff.
MR däremot, han är man för sin hatt och beredd att stå för sin del av skiten.
DET gör honom "itsy-bitsy-tiny-weenie-mindre-rutten" än praktarslet JM. Så ser jag på dessa två avskräden till varelser.
Håller med dig rakt igenom på allt du skriver.
Det finns mer hopp om honom även om han bara är "itsy-bitsy-tiny-weenie" hoppfullare ...
Men ärligt är det nog inte svårt gällande konkurrensen; JM spelar i en egen division.

Citera
2017-06-25, 23:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag tror inte heller att han är i en total drogdimma när han begår handlingen, särskilt inte som han kunnat beskriva allt så detaljrikt efteråt.
Däremot är nog hans omdömesförmåga rent allmänt, något "blurrad" av flera års drogande.
Hur som helst så anser jag att oavsett droginverkan eller ej, så är ett mord ett mord och ska inte dömas olika beroende på om droger funnits med i bilden eller ej.
Droger eller alkohol ska aldrig kunna skyllas på vid begångna brott oavsett allvarlighetsgrad.
JM och MR är två förfall av mänskligheten men jag dristar mig till att säga att JM är snäppet värre än MR om man tittar på "grader i helvetet".
JM framstår som så genomrutten i allt planerande av mord på olika människor hon inte gillar och kan dessutom inte förmå sig att stå upp för sina handlingar och ta sitt straff.
MR däremot, han är man för sin hatt och beredd att stå för sin del av skiten.
DET gör honom "itsy-bitsy-tiny-weenie-mindre-rutten" än praktarslet JM. Så ser jag på dessa två avskräden till varelser.
Vad kännetecknar en total drogdimma? Kan det vara så att den s.k drogdimman som du tar upp här, jämförs med alkoholens berusningsdimma? Den berusning som MR torde ha fått av sitt heroin och kokain under kvällen, är av ett helt annat slag. Den kan inte jämföras med en kraftig alkoholberusning. Därför är det heller inte alls omöjligt att han visst kan minnas händelsen i detalj. Åtminstone den delen där han attackerar paret.
Citera
2017-06-25, 23:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, inte alls. Han har inte alls kvalat in på alldeles egen hand. Det är dumt att ens säga det. Varför skulle han köra ut till Granliden och döda två för honom okända människor. Det faller på sin egen orimlighet.
SJÄLVKLART är JM med i det hela. Det lär väl inte en enda person missat.

Han har däremot satt kniven i offren och ÄR EN MÖRDARE.
Senast redigerad av develi 2017-06-25 kl. 23:40.
Citera
2017-06-25, 23:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Demoniserar MR?!
Visa honom lite förståelse?!

Han är en MÖRDARE och har kvalat in som demon alldeles på egen hand.
Ja visst har han det. Det kanske hade låtit annorlunda från dessa skribenter om det hade gällt en närstående som hade blivit huggen till döds på samma sätt som GM?
Citera
2017-06-25, 23:37
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vad kännetecknar en total drogdimma? Kan det vara så att den s.k drogdimman som du tar upp här, jämförs med alkoholens berusningsdimma? Den berusning som MR torde ha fått av sitt heroin och kokain under kvällen, är av ett helt annat slag. Den kan inte jämföras med en kraftig alkoholberusning. Därför är det heller inte alls omöjligt att han visst kan minnas händelsen i detalj. Åtminstone den delen där han attackerar paret.

Jag vet förstås inga vetenskapliga termer för begreppet "total drogdimma" och egentligen är det helt ointressant om man läser mitt hela inlägg där jag talar för att droger och alkohol inte ska lindra straffet på ett begånget brott.
Citera
2017-06-25, 23:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vill bara förtydliga att det inte finns nån uppgift om intag av heroin och kokain.
Kokain är mig veterligt inte ens på tapeten i FUP. Han drar säkert i sig det han kommer över.

Han röker hasch den dagen likt alla andra dagar.. och han säger sig ha tagit nån tablett innan mordet just för att han har haft ett missbruk i bakgrunden gällande heroin/opium.
Nåt han inte uppger vad det är men för att stilla attacker av irritation. Det enda jag kan associera till är Subutex.
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 00:37.
Citera
2017-06-26, 00:17
Medlem
why123s avatar
Citat:
SJÄLVKLART är JM med i det hela. Det har lär väl inte en enda person missat.

Han har däremot satt kniven i offren och ÄR EN MÖRDARE.

Det är uppenbart att du bara tittat snabbt som ögat på mitt inlägg. Jag skrev hur mycket hans narkotikamissbruk har gjort honom till en "sämre" människa. Jag jämförde det också med svenskarnas alkoholvanor förr i världen och nu. Läser man det lugnt och sansat så tror jag att det är uppenbart vad jag ville få fram.
Sedan skrev jag jag generellt om narkotikamissbrukare, hur dåligt de mår. Jag preciserade inte honom, vilket du skulle märkt om du läst ordentligt.
Jag tycker det är väldigt illa att det började med att några i tråden (utan några som helst källor) berättar vilket jäkla liv han levt. Det vi vet är att han använt narkotika Sedan skrev jag att någon förståelse kan man ha för dem som använder narkotika för de mår dåligt ändå. Vidare påpekar jag att de som tycker narkotikamissbrukare är världens avskum kan gå in på ett delforum här på flashback och lufta sina känslor. För det som har påpekats de senaste dagarna är inte mordet utan hans narkotikaanvändning. Det handlar inte om narkotikamissbruket vid mordet eller sedan han kommit till Sverige. Nej, det går det tillbaka till hans tid i Iran.
Något annat intressant är hur det har börjat plockas lite olika från FUP nu. Det var ju inte sådär jättelänge sedan han hade mördat tidigare, ja då enligt tråden. Det vore väl ändå bäst om även diskussionerna här kunde ske med någorlunda trovärdighet. T ex så skulle Akis död betraktas som brott. Misshandeln av flyktingar där MR deltog skulle naturligtvis inte lagts ned. Detta är två exempel på hur snett det har gått.

Ahh, sedan är det så med alla människor som mördar. Alltså att de är mördare, det behöver man inte vara något geni för att räkna ut. Sedan undrar jag varför det i detta fallet behöver tas till sådana förstärkningsord? Jag vidhåller ändå att hade han inte träffat Johanna så hade han inte varit en mördare, det i sig fritar honom inte från ansvar. Det har jag inte påstått. Ibland har det sina fördelar att läsa hela inlägget, tänka lite och svara sedan.
Senast redigerad av why123 2017-06-26 kl. 00:30. Anledning: .
Citera
2017-06-26, 00:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Fick en ny insikt när jag lyssnade på Ankis vittnesmål (tack för delningen av ljudfilerna!).
Såsom hon beskriver barnbarnen JB och DB, som att hon vill ha fortsatt kontakt med dem och inte verkar ha något agg mot dem, förefaller det osannolikt att de i sig själva skulle utgöra hotet mot henne.
I vittnesmålet säger hon att polisen instruerade henne att inte ha kontakt med dessa barnbarn även fast hon egentligen ville.
Tycker det tyder på att hotbilden kommer från andra personer som känner barnbarnen.

Vidare får det mig att tro, att JB och DB inte varit direkt inblandade i mordet på Aki.
Från JMs tidigare "karriär" verkar det som att hon helst inte vill slänga sina egna barn framför bussen utan nöjer sig med att utnyttja dem som alibin och annat som de inte kan bli straffade för. Hon tycks föredra att personer utanför familjen utför det smutsiga hantverket.
Jag är medveten om att hon uppmanade dem att attackera Aki, i det ena fallet även riktat till dotterns sambo, i det andra fallet till sonen. Men jag undrar hur allvarligt menade dessa uppmaningar var jämfört med instruktionerna till den eller de som verkligen genomförde mordet. Kanske var det ett sätt att manipulera fram en bild av att hon var desperat utsatt p.g.a. Akis påstådda "elakhet"?
Hon vill ha kontakt med barnbarnen vilket ter sig sunt. Däremot funderade jag på det samma som dig gällande hotbild och picknick men det kanske sker under övervakade former?
Att de har nån form av inblandning/vetskap gällande Aki ligger nog nära till hands om man bl.a ser till det samtal som TC överhörde och annat. Det är lite för många bäckar som rinner där...
Att hon jagar runt som en desperado till AB och pojkvän, JB och pojkvän och DB - samt sägs ha efterfrågat andra torpeder är att lite too much för att enbart skapa nån manipulativ tavla.
Citera
2017-06-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow

Från JMs tidigare "karriär" verkar det som att hon inte vill slänga sina egna barn framför bussen utan nöjer sig med att utnyttja dem som alibin, något som de inte kan bli straffade för. Hon tycks föredra att personer utanför familjen utför det smutsiga hantverket.

Först vad AM beträffar gällande DB och JB. När GM/AM kpte insatslägenheten till JM var det för att "sörja" att JM, DB och tvillingarna skulle kunna på där för att skydda JM från sin narkotikaberoende make (enligt dottern JMs berättelse). En man hon kort senare gifter sig med och som senare "drunknar" under mystiska omständigheter i deras stuga i Granliden. Själva fick dom reda på händelsen strax innan Aki skulle begravas.

JM kastar ut DB och fyller lägenheten med "flyktingbarn" varpå DB står utan boende. GM/AM stiger åter in och köper en lägenhet i samma hus till DB. DB betraktar morfar som en ansvarstagande far, som han älskar högt (i motsats till vad JM hävdar).

JB har sedan tidiga år brukat narkotika och tillbringat många omhändertagande i olika vårdbehandlingar. Socialtjänsten har också undersökt hemförhållandena och tillrättavisat JM med make om att Julia behöver en mer strukturerad tillvaro och att dom måste engagera sig mera i Julia t.ex. gå på föräldrarmöten. Visa Julia mera intresse. (Jag undrar om hela socionomutbildning fick sin drivkraft från den tillrättavisningen av Socialtjänsten).

Även JB ställde GM/AM upp på under flera år innan dom insåg hur bunden JB var till JM. Dom gav till slut upp alla sina "räddningsförsök". JB är väl alltjämt den enda lojala av alla barnen som JM har. Också den ende av barnen hon inte anklagat för mordet på sina föräldrar. Förmodligen den hon har mest hållhakar på, nu också via hennes man. Jag tror personligen att dom båda är inblandade i Aki:s frånfälle. Mest svärsonen.

Men AM bär, trots vad som hänt inget agg till barnbarnen. Eftersom både DB/JB är åtalade för delaktighet får hon inte ha kontakt med dom. Säger inget om huruvida dom står bakom hotbilden eller inte.

Nej, hon kastar inte barnen framför bussen, men hon drar in samtliga barn, på ett eller annat sätt, i sina gärningar. Så pass att hon skapar "hållhakar" som hon kan utnyttja.
Citera
2017-06-26, 00:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är uppenbart att du bara titta snabbt som ögat på mitt inlägg. Jag skrev hur mycket hans narkotikamissbruk har gjort honom till en "sämre" människa. Jag jämförde det också med svenskarnas alkoholvanor förr i världen och nu. Läser man det lugnt och sansat så tror jag att det är uppenbart vad jag ville få fram.
Sedan skrev jag jag generellt om narkotikamissbrukare, hur dåligt de mår. Jag preciserade inte honom, vilket du skulle märkt om du läst ordentligt.
Jag tycker det är väldigt illa att det började med att några i tråden (utan några som helst källor) berättar vilket jäkla liv han levt. Det vi vet är att han använt narkotika Sedan skrev jag att någon förståelse kan man ha för dem som använder narkotika för de mår dåligt ändå. Vidare påpekar jag att de som tycker narkotikamissbrukare är världens avskum kan gå in på ett delforum här på flashback och lufta sina känslor. För det som har påpekats de senaste dagarna är inte mordet utan hans narkotikaanvändning. Det handlar inte om narkotikamissbruket vid mordet eller sedan han kommit till Sverige. Nej, det går det tillbaka till hans tid i Iran.
Något annat intressant är hur det har börjat plockas lite olika från FUP nu. Det var ju inte sådär jättelänge sedan han hade mördat tidigare, ja då enligt tråden. Det vore väl ändå bäst om även diskussionerna här kunde ske med någorlunda trovärdighet. T ex så skulle Akis död betraktas som brott. Misshandeln av flyktingar där MR deltog skulle naturligtvis inte lagts ned. Detta är två exempel på hur snett det har gått.

Ahh, sedan är det så med alla människor som mördar. Alltså att de är mördare, det behöver man inte vara något geni för att räkna ut. Sedan undrar jag varför det i detta fallet behöver tas till sådana förstärkningsord? Jag vidhåller ändå att hade han inte träffat Johanna så hade han inte varit en mördare, det i sig fritar honom inte från ansvar. Det har jag inte påstått. Ibland har det sina fördelar att läsa hela inlägget, tänka lite och svara sedan.
Jag har läst och dina allmänna historielektioner om IOGT parallellt med Afghanistan och opium rann bort som vatten på en gås.
Jag besvarar följande som gäller för denna tråd om mördaren MR:
Citat:
Ibland krävs det lite ödmjukhet hos oss som inte har deras traumatiska bakgrund och det skadar inte att visa lite förståelse. Det betyder inte att jag säger att MR ska slippa straff, det kommer han inte att göra. Däremot förstår jag inte grejen med att demonisera honom..
Senast redigerad av develi 2017-06-26 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in