Citat:
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-mamma-tvingades-bort-fran-sverige/
"Polisen kunde inte garantera deras säkerhet"
Både mamman och dotter får professionell hjälp. Dock försvåras deras tillvaro av hotbilden.
– Det har funnits en mycket allvarlig hotbild från 42-åringen och hennes nätverk. Sedan augusti förra året har mina klienter behövt leva på flykt med polisbeskydd, säger Susanna Cleve.
Mamman och dottern flyttades tidigare runt mellan skyddade boenden i Sverige.
– Men polisen bedömda att de inte länge kunde garantera deras säkerhet i Sverige, och då placerades de utomlands. De har under hela den här tiden levt med ovissheten om de någonsin kommer kunna återvända till Sverige, säger Susanna Cleve.
– De lever utifrån strikta säkerhetsrutiner och omfattande skyddsåtgärder.
Har de hotats under den här tiden?
– Jag vill inte gå närmare in på det. Det är polisen som regelbundet gör bedömningar om hotbilden, men jag kan säga att de lever under en mycket allvarlig hotbild.
Arbogakvinnan ska inte ha försökt att kontakta dem från häkte, enligt advokaten.
Både mamman och dotter får professionell hjälp. Dock försvåras deras tillvaro av hotbilden.
– Det har funnits en mycket allvarlig hotbild från 42-åringen och hennes nätverk. Sedan augusti förra året har mina klienter behövt leva på flykt med polisbeskydd, säger Susanna Cleve.
Mamman och dottern flyttades tidigare runt mellan skyddade boenden i Sverige.
– Men polisen bedömda att de inte länge kunde garantera deras säkerhet i Sverige, och då placerades de utomlands. De har under hela den här tiden levt med ovissheten om de någonsin kommer kunna återvända till Sverige, säger Susanna Cleve.
– De lever utifrån strikta säkerhetsrutiner och omfattande skyddsåtgärder.
Har de hotats under den här tiden?
– Jag vill inte gå närmare in på det. Det är polisen som regelbundet gör bedömningar om hotbilden, men jag kan säga att de lever under en mycket allvarlig hotbild.
Arbogakvinnan ska inte ha försökt att kontakta dem från häkte, enligt advokaten.
Fick en ny insikt när jag lyssnade på Ankis vittnesmål (tack för delningen av ljudfilerna!).
Såsom hon beskriver barnbarnen JB och DB, som att hon vill ha fortsatt kontakt med dem och inte verkar ha något agg mot dem, förefaller det osannolikt att de i sig själva skulle utgöra hotet mot henne.
I vittnesmålet säger hon att polisen instruerade henne att inte ha kontakt med dessa barnbarn även fast hon egentligen ville.
Tycker det tyder på att hotbilden kommer från andra personer som känner barnbarnen.
Vidare får det mig att tro, att JB och DB inte varit direkt inblandade i mordet på Aki.
Från JMs tidigare "karriär" verkar det som att hon helst inte vill slänga sina egna barn framför bussen utan nöjer sig med att utnyttja dem som alibin och annat som de inte kan bli straffade för. Hon tycks föredra att personer utanför familjen utför det smutsiga hantverket.
Jag är medveten om att hon uppmanade dem att attackera Aki, i det ena fallet även riktat till dotterns sambo, i det andra fallet till sonen. Men jag undrar hur allvarligt menade dessa uppmaningar var jämfört med instruktionerna till den eller de som verkligen genomförde mordet. Kanske var det ett sätt att manipulera fram en bild av att hon var desperat utsatt p.g.a. Akis påstådda "elakhet"?
Men detta är såklart rena spekulationer och jag kanske är helt ute och cyklar.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-25 kl. 23:26. Anledning: Komplettering
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-25 kl. 23:26. Anledning: Komplettering
...