2017-06-25, 21:07
Medlem
whosyourdaddys avatar
Jomshof breddade bara perspektivet för Mohammed, och triggade en journalistkår på köpet.
Tummen upp från mig!
Citera
2017-06-25, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Pudelns kärna här är att några - t ex du själv - tror att Jomshofs uttalande kommer att spela en avgörande roll i kommande valrörelse och kanske även efter valet. Där skiljer vi oss kraftigt åt. Jag menar att det kommer att flyta så mycket vatten, lera och sörja under broarna innan valet den 9 september 2018 att "Achmed och Jomshof"-gate blir en total ickefråga i nästa års valrörelse och eventuella regeringssamarbeten kors och tvärs därefter. Det räcker att Anna Kinberg Batra tvingas avgå efter valet och att en mer SD-vänlig moderatledare tillträder för att hela den politiska kartan ska ritas om. I ett sådant scenario lär C och L hamna i säng med S och blockpolitiken är därmed död och begraven. Det är mycket, mycket kraftigare rörelser som är igång nu än detta "Achmed-Jomshof"-tjafs. För att avsluta denna diskussion från min sida så är det med förlov sagt du som är den riktigt ignoranta om du verkligen tror att Jomshofs uttalande kommer att påverka valrörelsen eller det som kommer efter valet. Politiker - sossar, centerpartister, liberaler och inte minst moderater - är maktmänniskor, de kommer att svänga och göra allt i sin makt för att komma till makten. Du lär bli mycket, mycket förvånad (och kanske t o m lite besviken) efter nästa års val när du ser hur resonemanget kommer att gå från de olika partierna. De är alla bara intresserade av en sak: MAKT! Tror du att de leds av ädlare och noblare mål då är du verkligen så korkad som du ger uttryck för. Än en gång: Jomshofs uttalande kommer inte att betyda ett smack i valet 2018. Inte ett skit!

Lägg inte ord i min mun. Jag har endast påstått att detta kommer att användas mot SD i kommande val. Hell, man pratar fortfarande om saker som sades, vilka flaggor man viftade med och vilka kläder man hade på sig på 80-talet så självklart är detta ett aktuellt fynd som kommer att omfamnas. Sen hur stor betydelse det får återstår att se, men tidigare rasistiska utspel har inte påverkat samarbetet med andra partier positivt.
Citera
2017-06-25, 21:09
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Nej, de är svenska medborgare. Hur skulle t.ex en person som inte ens kan tala svenska vara etnisk svensk? (Vilket är vad vi andra talar om.)

Det finns ingenting som heter "etnisk svensk" i lagstiftningen. Det är ett påhittat ord av människor som har xenofobi.

För att återgå till ämnet. Jag tror att Jomshof kommer få mycket skit för det här. Det är ju snart måndag och nyheten ligger fortfarande på topp på nyhetssidorna.

Nyhetscykeln, eller vad kallas det?
Citera
2017-06-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Vadå läs tråden? Skulle en diskussion på Flashback trumfa verkligheten?

Jag följer svensk lagstiftning och där räknas man som svensk om man har svenskt medborgarskap. Jag struntar fullständigt i vilken hudfärg eller bakgrund man har. Alla som har svenskt medborgarskap är svenskar.

Och så borde du också resonera.

Läs tråden... hahaha

Isf följer du nått som man kan ändra definitionen på en dag om man skriver om lagen. Antivita vill bara som vanligt trycka på sin antivita/antisvenska agenda.
Citera
2017-06-25, 21:13
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallOfAdamant
Isf följer du nått som man kan ändra definitionen på en dag om man skriver om lagen. Antivita vill bara som vanligt trycka på sin antivita/antisvenska agenda.

Du har fått för dig (precis som Jomshof!) att man måste vara vit för att vara svensk. Du blandar ihop ordet "vit" och ordet "svensk". Det finns ingenting som säger att man måste vara vit för att räknas som svensk.

Om man anser att man måste vara vit för att vara svensk är man antingen xenofob, rasist eller båda två. Precis som Jomshof.
Citera
2017-06-25, 21:14
Medlem
Citat:
Det finns ingenting som heter "etnisk svensk" i lagstiftningen. Det är ett påhittat ord av människor som har xenofobi.
Så du ser ingen skillnad alls på människor som kan prata svenska och de som inte kan det? Du låtsas att de talar samma språk?
Citat:
För att återgå till ämnet. Jag tror att Jomshof kommer få mycket skit för det här. Det är ju snart måndag och nyheten ligger fortfarande på topp på nyhetssidorna.
Han har garanterat räknat ut vad som skulle ske och har en plan för fortsättningen.
Citera
2017-06-25, 21:16
Medlem
Citat:
Du har fått för dig att man måste vara vit för att vara svensk. Du blandar ihop ordet "vit" och ordet "svensk". Det finns ingenting som säger att man måste vara vit för att räknas som svensk.

Påstår en anonym idiot på flashback. Påminn mej om varför vi ska gå efter dina definitioner
tack?

Jag blandar inte ihop ett skit. Svensk identitet kom före din medborgardefinition som var direkt född ur den.
Citat:
Om man anser att man måste vara vit för att vara svensk är man antingen xenofob, rasist eller båda två.

Jag anser man måste ha 2 ben för att kallas bipedal. Det gör inte att jag hatar alla med 1,3,4,5 lr sex ben.
Citera
2017-06-25, 21:17
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Så du ser ingen skillnad alls på människor som kan prata svenska och de som inte kan det? Du låtsas att de talar samma språk?

Han har garanterat räknat ut vad som skulle ske och har en plan för fortsättningen.

Nu kommer vi in på en annan diskussion. Men det är endast för att Jomshof tycker precis som dig som jag svarar på din fråga.

I USA finns det massor av amerikanska medborgare som inte kan prata bra engelska. Vissa bor i enklaver, t.ex. China Towns, och pratar bara ett annat språk med varandra. Men dessa räknas fortfarande som amerikaner av alla amerikaner.

De enda som skulle kunna ifrågasätta att dessa var amerikaner i USA är folk från rasistiska organisationer eller sjukligt obildade människor.

I Sverige verkar det vara okej att säga att folk inte är svenskar fastän de är det. Även Jomshof som inte är sjukligt obildad eller är medlem i en rasistisk organisation tycker samma sak.
Citera
2017-06-25, 21:17
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Nyhetscykeln, eller vad kallas det?

Nu blir det här lite OT, men menar du på fullt allvar att olika etniciteter eller folkgrupper inte existerar? Är majoriteten av samer, romer, kurder, etc. etc. endast simpla xenofober?
Citera
2017-06-25, 21:20
Medlem
Citat:
Nu kommer vi in på en annan diskussion. Men det är endast för att Jomshof tycker precis som dig som jag svarar på din fråga.

I USA finns det massor av amerikanska medborgare som inte kan prata bra engelska. Vissa bor i enklaver, t.ex. China Towns, och pratar bara ett annat språk med varandra. Men dessa räknas fortfarande som amerikaner av alla amerikaner.
Men trots detta så finns amerikanerna uppdelade som tex latinos, afroamerikaner, judar etc, och det är detta som är deras etnicitet, även fast de har amerikanskt medborgarskap.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2017-06-25 kl. 21:23.
Citera
2017-06-25, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nu blir det här lite OT, men menar du på fullt allvar att olika etniciteter eller folkgrupper inte existerar? Är majoriteten av samer, romer, kurder, etc. etc. endast simpla xenofober?
Klart det finns etniciteter, det många vänder sig mot är vilken värdering man lägger i det i relation till svenskhet.
Citera
2017-06-25, 21:22
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallOfAdamant
Påstår en anonym idiot på flashback. Påminn mej om varför vi ska gå efter dina definitioner
tack?

Jag blandar inte ihop ett skit. Svensk identitet kom före din medborgardefinition som var direkt född ur den.

Jag anser man måste ha 2 ben för att kallas bipedal. Det gör inte att jag hatar alla med 1,3,4,5 lr sex ben.

Problemet är ju att du exkluderar människor när du säger, precis som Jomshof, att de inte är svenska. Så ditt exempel med bipedal fungerar ju inte riktigt.

Hur skulle du känna dig om du vill vara del av ett samhälle men andra sade till dig att du inte var det? Att du inte räknades som en av dem, fastän du bott här i 27 år och tagit examen från ett svenskt universitet?

Jag tror du skulle känna dig illa till mods. Och kanske lite rädd. Precis som den moderate kommunalpolitikern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in