2017-06-25, 20:34
Medlem
Ska om ett par veckor ge mig ut i skogen i en vecka, har inte bestämt var jag ska men ska ta mig till en stor skog och sen lösa resten därifrån. Vill dock inte stöta på folk då det lite sabbar syftet med min resa. Så hur långt bör man egentligen gå in i skogen för att kunna veta att de enda man träffar är djur? Tycker att ett par km bör räcka men folk kanske gör saker så långt in i skogen..
Citera
2017-06-25, 20:46
Medlem
Halloween2s avatar
Hur långt är ett rep
Citera
2017-06-25, 20:49
Medlem
Ett par kilometer räcker inte långt. Du kommer träffa på vandrande tyskar ett par gånger om dagen minst. Inte ens i vidsträckta fjällen kommer du kunna vandra ostört vid den här årstiden.
Citera
2017-06-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeBeHigh
Ska om ett par veckor ge mig ut i skogen i en vecka, har inte bestämt var jag ska men ska ta mig till en stor skog och sen lösa resten därifrån. Vill dock inte stöta på folk då det lite sabbar syftet med min resa. Så hur långt bör man egentligen gå in i skogen för att kunna veta att de enda man träffar är djur? Tycker att ett par km bör räcka men folk kanske gör saker så långt in i skogen..
Det finns ingen skog i Sverige som inte har någon form av civilisation högst en mil bort. Du ska undvika vägar av alla slag inklusive vandringsleder och stigar. Säkrast för att få vara i fred är att leta upp en "ö" omgiven av en stor mosse eller myr (ligger den i en sjö kommer folk dit med båt eller kanot). Om du klafsar dit en tid på dygnet när ingen ser så är chansen rätt stor att du får vara i fred sedan.
Citera
2017-06-25, 20:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det finns tyvärr inget enkelt svar att ge. Det syns inte utanpå en skog om det är en som folk i trakten brukar traska runt i. Dessutom kan ju skogsägaren kan gå i den.

Bärsäsongen brukar dessutom börja i mitten av juli. Då kommer ju alla bärplockare - svenska som utländska.

Bara en liten fråga - är du van vid mycket mygg? Jag förmodar att du kommer att uppsöka en skog som har nära till vatten. Det kan nämligen finnas en hel del i en skog. I synnerhet i närheten av stillastående vatten eller marknära grundvatten. Ju högre upp i landet desto mindre folk, men tyvärr mer mygg - och thailändska bärplockare.

Har du gått mycket i skog och mark? Det finns ju olika sorters markskikt i en skog. Själv skulle jag inte välja en skog med många tuvor. Ser vackert ut, men tungt att gå i. Men å andra sidan kanske tuvig skog inte är lika attraktiv att gå i och då får du vara ifred.

https://goo.gl/images/crJkTz
Citera
2017-06-25, 21:08
Medlem
franges avatar
I vilken del av landet pratar vi? Jag har det senaste decenniet arbetat i skogen i Halland-Skåne-södra Småland, och kan säga att det är inte vildmark så gott som någonstans.

Vad har du tänkt dig, tall/gran/lövskog? Merparten utav alla skogar i landet är ju odlad produktionsskog, med löv och gran i söder, gran och tall i Mellansverige, och desto mer "ren" granskog i norr, så någon riktig LOtR-mässig vildvuxen urskog är ju svårt att hitta i det här landet kan jag säga.
Citera
2017-06-25, 21:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
I vilken del av landet pratar vi? Jag har det senaste decenniet arbetat i skogen i Halland-Skåne-södra Småland, och kan säga att det är inte vildmark så gott som någonstans.

Vad har du tänkt dig, tall/gran/lövskog? Merparten utav alla skogar i landet är ju odlad produktionsskog, med löv och gran i söder, gran och tall i Mellansverige, och desto mer "ren" granskog i norr, så någon riktig LOtR-mässig vildvuxen urskog är ju svårt att hitta i det här landet kan jag säga.

Exakt. Och här uppe i norr så pågår det mycket skogsbruk i skogarna. Skördare och timmerbil om vartannat inne i skogen. Finns det dessutom en liten tjärn elker fors i skogen, så är det inte otroligt att det ligger ett litet fritidshus där.
Citera
2017-06-25, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Skulle precis skriva det du frågar efter.

TS du får vara lite mer specifik för Sverige har många skogar.
Till exempel väljer du skog runt Stockholm så kommer du med största sannolikhet att stötta på folk under din vecka oavsett hur långt in i skogen du går.

Sen finns det skogar, riktigt gammelskogar som folk inte brukar besöka men de ligger också på lite mer öde platser och tar vandring för att komma dit där.

Titta på bloggen och Youtube kanalen "in i vildmarken" så får du lite tips där.
Citera
2017-06-25, 22:22
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeBeHigh

Du kan åka upp Arvika i Värmland och hålla dig runt den Norska gränsen så är det bara ren vildmark ända upp till Beringshav. Där kommer du vara tämligen ostörd.
Citera
2017-06-25, 23:06
Avslutad
30 minuters gång ifrån valfri skogsväg på landsbygden och du kommer inte se en människa.

Människor håller sig till vandringsleder och likande, få som bara trallar runt i en skog utan gångstigar.

Yeep skåna är ju dock dåligt med skog, mest planmark och åkrar.

Bor mellersta sverige och här är det skog precis över allt, och att hitta ostörd skog är bus enkelt, gooogle maps är bra hjälp medel.
Citera
2025-05-23, 21:35
Medlem
Beror helt på var i Sverige du ska vara.

Generellt så ska du vara så långt ifrån närmsta hus som möjligt.
Även om du skulle fara till djupaste Norrland så är det ganska troligt du stöter på folk om du är för nära hus.
Folk går med hundar, jagar,motionerar,arbetar i skogen, eller bara är ute och tar en nypa luft.

Har hänt massor av gånger att jag varit ute i ingenstans och så har jag stött på nån person.
Senaste gången det hände var för nån vecka sedan nör jag hade tagit mig upp på ett berg och satt och eldade,helt plötsligt hör jag nån som kommer bakom mig,en gubbe som tydligen brukar gå upp dit på berget ibland och kolla på utsikten.

Ser folk att du tältar så kan de bli lite misstänksamma och ringa polisen.
Kanske inte om du är nära fjällen men i övrigt iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in