Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Någonting jag undrar över är om Danskar och Norrmän hör någon skillnad på våra dialekter.
De flesta Norrmän förstår jag 100% vad de säger, men en gång pratade jag länge med en, jag försökte komma in på ett hamnområde som var nåt slags skyddsobjekt.
Jag förstod kontextuellt att jag inte var välkommen på området, men annars förstod jag på sin höjd 10% av orden.
Danska och Norska kan vara besvärligt att förstå, beroende på vart dem kommer ifrån. Danskar förstår inte Danskar nära Tyskland och Norrmän har svårt att förstå Norrmän uppe i Norr och på västkusten.
Dialekterna är enorma i Norge och därmed kan det vara svårt att förstå en Norsk som dem pratar. Oftast brukar Norrmän vara väldigt slarviga i sitt uttal i samma nivå med Dansken. Men Norrmännen delar samma vokalsystem som oss Svenskar, vilket gör att vi kan förstå dem.
Norska är ett väldigt styvt språk och Svenskan är väldigt mjuk. Uttalar vi "Navel" så låter det "Naaavääälllll". Stockholmare säger "Naaveeeell" med en gnällig ton. Medan Norrmännen säger "Navel" med styvt a och e och kort l.
Detta gör att Norrmännen har lättare att förstå Svenskan för dem är långsammare och mjukare än Norskan som är styv och kort. Att Norrmännen skyller på TV, musik, radio, film osv är bara bullshit från Norrmännen. Det är Norrmännens förmåga att prata orent som gör Norrmännen bättre på att förstå Svenska än vad Svensken förstå Norskan.
Edit:
Det värsta är att Danskar och Norrmän delar samma fenomen - De anpassar sig inte sitt språk. När jag pratar med en Norrman så gör jag mig väldigt enkelt och tar det lugnare än normalt. Men Norrmannen gör det icke!