2017-06-24, 16:12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Svenskar kommenterar ofta hur Norrmän och Danskar låter. Även Finskan får sig en känga.

När Svenskar imiterar Norska så pratar Svensken grovt oseriöst och fjantigt, samt använder en bonnig dialekt för Norska låter riktigt som bonnig Svenska från Norrland.

När Svenskar imiterar Danska så fyllesnackar Svensken med äkta grötig dialekt och säger "Fö helvede!".

När Svenskar imiterar Finska så är det endast "Saatanaa Pärkelää", vilket är de bästa Finska orden.

Så hur imiterar våra grannländer oss? Dem kanske inte gör det?
Citera
2017-06-24, 16:23
Medlem
Frawjons avatar
Jag tror att svenska låter dryg för dem, i synnerhet rikssvenska. Norska låter ju lite smått efterblivet och danska låter grötigt, så om man vänder på det borde svenska låta drygt för norrmän och danskar.
Citera
2017-06-24, 16:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag tror att svenska låter dryg för dem, i synnerhet rikssvenska. Norska låter ju lite smått efterblivet och danska låter grötigt, så om man vänder på det borde svenska låta drygt för norrmän och danskar.

Jag har fått det förklarat för mig av danskar att svenska låter som om någon har stoppat upp en penna i röven, detta är för stt vi är så stela när vi pratar
Citera
2017-06-24, 17:22
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag har fått det förklarat för mig av danskar att svenska låter som om någon har stoppat upp en penna i röven, detta är för stt vi är så stela när vi pratar

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon

Jag har hört från en Norrman på ett Engelskt diskussionsforum, att Svenskar låter snobbiga och "för fin" för att prata vanligt.

Det är troligtvis att Norrmannen syftar på någon Stockholmsdialekt från lite finare ställen.

Här är ett alternativ:
Citat:
Ursprungligen postat av Norrman 1
Swedish sounds a bit silly to me. It sounds like Swedes are always half joking and half complaining about something.

Orsak:
Citat:
I think it has something to do with the way they hold the vowels slightly longer than we do.

Slutsats: Svenska låter gnälligt.
Troligtvis Stockholmska.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrman nummer 2
1) Swedish sounds childish.

2) Swedish, especially for female speakers, is sexy. (I'm biased here, but I haven't heard people praise masculine Swedish in the same way as feminine Swedish very often is praised.)

Orsak:
Citat:
I can't really put my finger on what makes Swedish sound childish and sexy, but I think the former is more to do with the vocabulary and the latter with the pronunciation.

Slutsats: Svenska låter sexit och barnsligt.
Jag vet inte vilken speciellt dialekt dem syftar på. Absolut inte Skånska. Det är verkligen osexit.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrman 3
To me, Swedish sounds kind of snobbish and affected, yet strangely confident.

Källa: https://www.quora.com/How-does-Norwegian-sound-to-Swedes-How-does-Swedish-sound-to-Norwegians

Så Norrmän har alltså olika åsikter om hur Svenskan låter. Jag uppfattar deras åsikter som de är inte så insatta eller så lyssnar dem fel.

Slutsats: Deras åsikter är inget svar på frågan.
Citera
2017-06-25, 00:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Någonting jag undrar över är om Danskar och Norrmän hör någon skillnad på våra dialekter.

De flesta Norrmän förstår jag 100% vad de säger, men en gång pratade jag länge med en, jag försökte komma in på ett hamnområde som var nåt slags skyddsobjekt.

Jag förstod kontextuellt att jag inte var välkommen på området, men annars förstod jag på sin höjd 10% av orden.
Citera
2017-06-26, 19:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Någonting jag undrar över är om Danskar och Norrmän hör någon skillnad på våra dialekter.

De flesta Norrmän förstår jag 100% vad de säger, men en gång pratade jag länge med en, jag försökte komma in på ett hamnområde som var nåt slags skyddsobjekt.

Jag förstod kontextuellt att jag inte var välkommen på området, men annars förstod jag på sin höjd 10% av orden.

Danska och Norska kan vara besvärligt att förstå, beroende på vart dem kommer ifrån. Danskar förstår inte Danskar nära Tyskland och Norrmän har svårt att förstå Norrmän uppe i Norr och på västkusten.

Dialekterna är enorma i Norge och därmed kan det vara svårt att förstå en Norsk som dem pratar. Oftast brukar Norrmän vara väldigt slarviga i sitt uttal i samma nivå med Dansken. Men Norrmännen delar samma vokalsystem som oss Svenskar, vilket gör att vi kan förstå dem.

Norska är ett väldigt styvt språk och Svenskan är väldigt mjuk. Uttalar vi "Navel" så låter det "Naaavääälllll". Stockholmare säger "Naaveeeell" med en gnällig ton. Medan Norrmännen säger "Navel" med styvt a och e och kort l.

Detta gör att Norrmännen har lättare att förstå Svenskan för dem är långsammare och mjukare än Norskan som är styv och kort. Att Norrmännen skyller på TV, musik, radio, film osv är bara bullshit från Norrmännen. Det är Norrmännens förmåga att prata orent som gör Norrmännen bättre på att förstå Svenska än vad Svensken förstå Norskan.

Edit:

Det värsta är att Danskar och Norrmän delar samma fenomen - De anpassar sig inte sitt språk. När jag pratar med en Norrman så gör jag mig väldigt enkelt och tar det lugnare än normalt. Men Norrmannen gör det icke!
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2017-06-26 kl. 19:16.
Citera
2017-06-26, 19:31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Danska och Norska kan vara besvärligt att förstå, beroende på vart dem kommer ifrån. Danskar förstår inte Danskar nära Tyskland och Norrmän har svårt att förstå Norrmän uppe i Norr och på västkusten.

Dialekterna är enorma i Norge och därmed kan det vara svårt att förstå en Norsk som dem pratar. Oftast brukar Norrmän vara väldigt slarviga i sitt uttal i samma nivå med Dansken. Men Norrmännen delar samma vokalsystem som oss Svenskar, vilket gör att vi kan förstå dem.

Norska är ett väldigt styvt språk och Svenskan är väldigt mjuk. Uttalar vi "Navel" så låter det "Naaavääälllll". Stockholmare säger "Naaveeeell" med en gnällig ton. Medan Norrmännen säger "Navel" med styvt a och e och kort l.

Detta gör att Norrmännen har lättare att förstå Svenskan för dem är långsammare och mjukare än Norskan som är styv och kort. Att Norrmännen skyller på TV, musik, radio, film osv är bara bullshit från Norrmännen. Det är Norrmännens förmåga att prata orent som gör Norrmännen bättre på att förstå Svenska än vad Svensken förstå Norskan.

Edit:

Det värsta är att Danskar och Norrmän delar samma fenomen - De anpassar sig inte sitt språk. När jag pratar med en Norrman så gör jag mig väldigt enkelt och tar det lugnare än normalt. Men Norrmannen gör det icke!

Jojo, allt det där är bekant för mig.

Frågan är huruvida Norrmän och Danskar hör någon skillnad på oss Svenskar beroende på var i landet vi härstammar från?!?
Citera
2017-06-26, 19:44
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Edit:

När en dansk pratar fattar jag inget,det låter som de har gröt i munnen när de pratar
medans när norrmän pratar låter det käckt och trivsamt.
Men när jag hör norska artister sjunga på sitt modersmål klarar jag inte av det,det låter töntigt
danska däremot låter helt okej när de sjunger på sitt modersmål,det låter mycket bättre på sång än i tal.
Citera
2017-06-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jojo, allt det där är bekant för mig.

Frågan är huruvida Norrmän och Danskar hör någon skillnad på oss Svenskar beroende på var i landet vi härstammar från?!?

Kan si som Norsk at Skånsk?, fra Skåne og noe Warmlandskt skiller seg ut.. Ellers høres det meste andre likt ut for meg, men ikke sikker på om jeg har hørt noe fra norsverige.
Citera
2017-06-26, 20:26
Medlem
Yokoohs avatar
Jovisst hör danskar skillnad på svenska dialekter. Mina danska vänner säger att Rikssvenskan är enklare att förstå än exempelvis skånska tillskillnad från vad många tror. Danskan och skånskan är grötiga på olika vis.
Citera
2017-06-26, 20:30
Bannlyst
Jag är från Jylland och tycker göteborgska är ett oerhört vackert språk. Lätt att förstå också.
Citera
2017-06-26, 20:42
Medlem
AversisrevAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yokooh
Jovisst hör danskar skillnad på svenska dialekter. Mina danska vänner säger att Rikssvenskan är enklare att förstå än exempelvis skånska tillskillnad från vad många tror. Danskan och skånskan är grötiga på olika vis.

Enligt språkvetare från Norge och Danmark i P1Språket så tycker danskarna att skånskan är enkel medan norrmännen tycker att den dialekten är svår. Motsatsen gäller stockholmskan.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/440315?programid=411
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in