2017-06-23, 14:45
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
En annan sak jag reflekterat över är denna inspelning. En vän till mig är musiktekniker och han sa att det är skitenkelt att klippa ihop olika sekvenser.
Sannolikt inte i det här fallet. M sa att han placerade apparaturen i ett annat rum än det som de befann sig i, och därför kommer det att finnas efterklang på inspelningen, vilket gör det extremt svårt att klippa på de flesta ställen utan att det märks.

Å andra sidan är ju kvaliteten på en inspelning gjord på avstånd, mindre god och det kan därför vara svårt att höra vad som sägs exakt och då blir ju inspelningen mindre intressant.

Det jag frågar mig är varför M inte spelade in ljudet med sin egen mobil, precis som Tariq och den andre gjort med sexvideon? Men mobilens minne kanske inte räckte för en lång inspelning.

Men det skulle vara idiotiskt att ljuga ihop "bevis" som man aldrig kan leverera, för då kommer man ju ändå att stå på samma ruta, man vinner inget på det. Så jag tycker inte att man kan utesluta att inspelningen finns.
Citera
2017-06-23, 14:46
Medlem
lasternassummas avatar
"Var JM nära att bli en av vår tids stora hjältar?"

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men fy fan, återkommer den dåren i tråden. Hon är ju fullständigt lost och det är nog bland det mest korkade nån skrivit i media gällande en misstänkt dubbelmördare.

Vad ställer du för fråga? På bas av vad?

Det var en provocerande fråga, men antag att JM inte åkt dit för mord eller avslöjats ha sex med sina ensamkommande. Den stora strömmen med flyktingar och ensamkommande som kom hösten 2015 hade avtagit, men JMs ovanliga förmåga att kunna förmedla placeringar av tio ensamkommande i veckan hade fortsatt att ge företaget goda inkomster. Hennes företag hade växt och uppmärksammats för god lönsamhet och kanske också för att en stor andel av de anställda var nyanlända som löpt stor risk att bli arbetslösa om dom inte fått jobb inom någon av JMs verksamheter.
Vi vet ju att JM köpte flera fastigheter som skulle användas som hem för fler ensamkommande.
40 förmedlade placeringar i månaden ger ca 2,4 miljoner i inkomstökning per månad. Jag vet inte hur länge en sådan förmedlingsersättning varar, men om det är ett år så blir det 24 miljoner under ett år för en månads arbete. En plats i ett hem kanske typiskt ger 23 000 per månad. Jag uppskattar att fastigheterna som JM köpte var tänkta att rymma omkring tio per fastighet, dvs. en omsättning på ca 2,8 miljoner per år och fastighet.

Med en sådan entreprenörsanda, med ett sådant framgångsrikt företagande, med ett sådant engemang i en bransch som behövs om flyktingar ska kunna tas om hand, vad är det då som saknas innan uppmärksamhet och kanske till och med utmärkelser för hedervärda insatser börjar komma?

Jag utrycker inte ett önskemål utan snarare en farhåga. Är det ett omöjligt scenario jag beskriver?

Citera
2017-06-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag har bara följt den här tråden sporadiskt men inte kunnat undvika att läsa allt i tidningarna. En reflektion är, att om JM bara varit tyst från det att hon plockades in av polisen Första gången och bara nekat och inte skrivit lappar och gett olika versioner utan bara varit tyst och svarat - ingen aning, vet inte och nekat och bara varit tyst. Som misstänkt behöver hon väl inte svara på något som polisen frågar om. Då tror jag att hon hade klarat sig. Hade hon dessutom blivit konfronterad med MR anklagelser om medhjälp och anstiftare så hade hon bara kunnat säga att det inte är sant. Jag tror hon hade klarat sig.

Det vill jag lova dig att hon inte hade. Dels anser rätten att tystnad är dåligt för din trovärdighet. En ärlig person skulle förklara. Sedermera är det för många hon redan babblat till och frågat. Glöm sen inte vägen till Granliden som hon måste visat MR, lägg sen till bilen som bara hon kommer åt. Glöm sen inte att hon har 3 timmar, passande nog precis när mordet infaller, som hon inte kan förklara, även om hon vore tyst. Detta är ett indiciefall. Föreställ dig att du får alla rätt på lotto, 70 gånger i rad. Dessa slumpartade händelser går matematiskt inte ihop. Det är ungefär så ett indiciefall fungerar. Du häktas för mord. Du är inte vid mordplatsen. Sen har din telefon varit på platsen vid tiden för mordet, forensiker kan se att dina skoavtryck finns på mattan utanför, du har bråkat med personen, ett vittne har sett en bil som är identisk med din etc. Du ser vart detta leder? En slump funkar. Men inte 10 stycken. Som sagt, det är ett indiciefall. Hon hade åkt dit med huvudet före ändå. Hon är alldeles för korkad för att syssla med det hon sysslar med.
Senast redigerad av Avalancheking 2017-06-23 kl. 14:59.
Citera
2017-06-23, 14:57
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Det var en provocerande fråga, men antag att JM inte åkt dit för mord eller avslöjats ha sex med sina ensamkommande. Den stora strömmen med flyktingar och ensamkommande som kom hösten 2015 hade avtagit, men JMs ovanliga förmåga att kunna förmedla placeringar av tio ensamkommande i veckan hade fortsatt att ge företaget goda inkomster. Hennes företag hade växt och uppmärksammats för god lönsamhet och kanske också för att en stor andel av de anställda var nyanlända som löpt stor risk att bli arbetslösa om dom inte fått jobb inom någon av JMs verksamheter.
Vi vet ju att JM köpte flera fastigheter som skulle användas som hem för fler ensamkommande.
40 förmedlade placeringar i månaden ger ca 2,4 miljoner i inkomstökning per månad. Jag vet inte hur länge en sådan förmedlingsersättning varar, men om det är ett år så blir det 24 miljoner under ett år för en månads arbete. En plats i ett hem kanske typiskt ger 23 000 per månad. Jag uppskattar att fastigheterna som JM köpte var tänkta att rymma omkring tio per fastighet, dvs. en omsättning på ca 2,8 miljoner per år och fastighet.

Med en sådan entreprenörsanda, med ett sådant framgångsrikt företagande, med ett sådant engemang i en bransch som behövs om flyktingar ska kunna tas om hand, vad är det då som saknas innan uppmärksamhet och kanske till och med utmärkelser för hedervärda insatser börjar komma?

Jag utrycker inte ett önskemål utan snarare en farhåga. Är det ett omöjligt scenario jag beskriver?

Inte en chans att Johanna hade lyckats med ett framgångsrikt entreprenörskap. Inget av alla de bolag hon tidigare försökt dra igång har blivit framgångsrika. Alla hennes försök att efterlikna storasysters framgångar var dömda att misslyckas för att hon helt enkelt saknar den intelligens som krävs. Dessutom hade/har hon inte tvättat händerna ordentligt i något hon tagit sig för (läs: talat sanning istället för att skylla egna misslyckanden på andra).
Citera
2017-06-23, 15:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Inte en chans att Johanna hade lyckats med ett framgångsrikt entreprenörskap. Inget av alla de bolag hon tidigare försökt dra igång har blivit framgångsrika. Alla hennes försök att efterlikna storasysters framgångar var dömda att misslyckas för att hon helt enkelt saknar den intelligens som krävs. Dessutom hade/har hon inte tvättat händerna ordentligt i något hon tagit sig för (läs: talat sanning istället för att skylla egna misslyckanden på andra).

Jag hoppas att du har rätt, men konstaterar samtidigt att dom lyckades dra in ca 28 miljoner på några månader. Även om jag anser att förklaringen till detta snarare var en brist i systemet än ett betyg på vad Pangelius och JM presterade, så undrar jag ändå om det helt kan ha varit en tillfällighet.

Citera
2017-06-23, 15:11
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Jag hoppas att du har rätt, men konstaterar samtidigt att dom lyckades dra in ca 28 miljoner på några månader. Även om jag anser att förklaringen till detta snarare var en brist i systemet än ett betyg på vad Pangelius och JM presterade, så undrar jag ändå om det helt kan ha varit en tillfällighet.

Det är ju allmänt känt att ensamkommande-branschen ger snabba stålar. Och hur hade Johanna fixat det hela utan att ha en strukturerad partner som Lotta? Jag tror verkligen inte att impulsiva Johanna hade fixat det.
Citera
2017-06-23, 15:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det är ju allmänt känt att ensamkommande-branschen ger snabba stålar. Och hur hade Johanna fixat det hela utan att ha en strukturerad partner som Lotta? Jag tror verkligen inte att impulsiva Johanna hade fixat det.

Och med facit i hand så kan vi ju konstatera att det gjorde hon ju inte heller, gick käpprätt åt helvete kort sagt liksom allt annat JM har försökt med, impulsstyrd utan konsekvenstänk som hon är.
Citera
2017-06-23, 15:14
Medlem
Honan6s avatar
Citat:

Du har förklaringen (fetad) till att bolaget hann få in 28 miljoner. De hade åkt på andra rejäla efterräkningar av alla de möjliga slag efter en tid. Skattebrott, anmälningar från alla håll och kanter. LI kan skatta sig lycklig att hennes kompanjon saknar intelligens och därmed gjorde bort sig gång på gång. JM trodde man kunde köpa tystnad i alla lägen. LI ska nog även andas ut för att hon klarat livhanken.
Citera
2017-06-23, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:

GLÖM det och MINNS hur störd hon är - man behöver inte ens fundera på framgång, entreprenörsanda, utmärkelser eller nån hjälte.
Citera
2017-06-23, 15:19
Medlem
Citat:

Det var ju en tillfällighet så till vida att de startade bolaget precis i "rättan tid". Behovet var extremt, kommunerna var skyldiga att ordna placeringar och socialsekreterare fick skriva kontrakt med familjehemsbolag till horribla kostnader. Lagar, regler o uppföljningar sattes åt sidan. Idag är branschen inte lika lukrativ, hittills i år har det kommit ca 100 ensamkommande/månad jmf med ca 35.000 ekb 2015.
Citera
2017-06-23, 15:38
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Nämde forskningsingenjören hur många kiselalger per liter vatten det finns i en lunga som legat över ett år och förmultnat i graven?

Desto fler inlägg av dig jag läser desto tydligare blir det att du är korkad på riktigt. Du ljuger lika ledigt som självaste JM. Läs på lite mer om kiselalger. De förstörs inte. Jajamensan, jag har rätt.
Citera
2017-06-23, 15:48
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Desto fler inlägg av dig jag läser desto tydligare blir det att du är korkad på riktigt. Du ljuger lika ledigt som självaste JM. Läs på lite mer om kiselalger. De förstörs inte. Jajamensan, jag har rätt.

Sköljde man inte lungorna med vatten (destillerat) redan vid den första obduktionen ?
Tror det finns någon notering ang. detta i fup......
Man hittade väl (nästan) inga alger i AP´s kropp - därav misstanken att han skulle avlidit på annan plats.
Ex... "kräftlådan"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in