"Var JM nära att bli en av vår tids stora hjältar?"
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Men fy fan, återkommer den dåren i tråden.

Hon är ju fullständigt lost och det är nog bland det mest korkade nån skrivit i media gällande en misstänkt dubbelmördare.
Vad ställer du för fråga? På bas av vad?
Det var en provocerande fråga, men antag att JM inte åkt dit för mord eller avslöjats ha sex med sina ensamkommande. Den stora strömmen med flyktingar och ensamkommande som kom hösten 2015 hade avtagit, men JMs ovanliga förmåga att kunna förmedla placeringar av tio ensamkommande i veckan hade fortsatt att ge företaget goda inkomster. Hennes företag hade växt och uppmärksammats för god lönsamhet och kanske också för att en stor andel av de anställda var nyanlända som löpt stor risk att bli arbetslösa om dom inte fått jobb inom någon av JMs verksamheter.
Vi vet ju att JM köpte flera fastigheter som skulle användas som hem för fler ensamkommande.
40 förmedlade placeringar i månaden ger ca 2,4 miljoner i inkomstökning per månad. Jag vet inte hur länge en sådan förmedlingsersättning varar, men om det är ett år så blir det 24 miljoner under ett år för en månads arbete. En plats i ett hem kanske typiskt ger 23 000 per månad. Jag uppskattar att fastigheterna som JM köpte var tänkta att rymma omkring tio per fastighet, dvs. en omsättning på ca 2,8 miljoner per år och fastighet.
Med en sådan entreprenörsanda, med ett sådant framgångsrikt företagande, med ett sådant engemang i en bransch som behövs om flyktingar ska kunna tas om hand, vad är det då som saknas innan uppmärksamhet och kanske till och med utmärkelser för hedervärda insatser börjar komma?
Jag utrycker inte ett önskemål utan snarare en farhåga. Är det ett omöjligt scenario jag beskriver?
–