2017-06-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det du missar är att efterfrågan inte består av konsumenter som i privatperson utan som i elbolagen, är inte 100% säker på hur det funkar i USA men här i Sverige så köper alla elbolag el av Nordpol som är den enda distributören av el i Sverige. (eller om det var i norden kommer jag inte ihåg)

Så elpriset påverkas inte nämnvärt av att du bygger några solfångare utan för att kunna påverka priset så måste du bygga solfarmer och de är extremt stora i diameter så att de kan fånga solen alla timmar som den är uppe för att sen ligga och vila på kvällen.

så inget går, inget fungerar, allt är meningslöst osv osv.

jag tycker solpaneler på muren är en jättebra ide, och solceller måste inte alls vara jättestora i diameter, finns ju skitsmå sådana och dom fungerar fint. Men du menar alltså att ökad tillgång på el inte skulle påverka priset nedåt eftersom... privatpersoner inte kan köpa elen utan mellanhand? eller?
2017-06-22, 19:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Men du menar alltså att ökad tillgång på el inte skulle påverka priset nedåt eftersom... privatpersoner inte kan köpa elen utan mellanhand? eller?

Exakt, det är en fin tanke men för att påverka elpriset så måste man bygga solfarmer och de är svindyra att bygga men som betalar tillbaka den kostnaden inom 10-15 år, jag själv anser att man inte bara kan bygga solfarmer åtminstone inte idag då de inte är effektiva nog utan måste även bygga vågkraft och/eller vattenkraftverk

Jag bifogar en bild på hur en solfarm kan se ut så blir det betydligt lättare att förstå vad jag försöker att säga https://assets.rbl.ms/6470364/980x.jpg det är nämligen svårt att förstå hur stora de är om man genuint inte har sett hur de ser ut.
Senast redigerad av Ondahamstern 2017-06-22 kl. 20:01. Anledning: skrev från mobilen
2017-06-22, 19:54
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
nä, det är jag inte

Okej, jag är inte en ekonom eller så, men mitt sätt att tänka är att en ökad tillgång på el (vilket ändå måste vara en rimligt utgångspunkt eller?) innebär att priset hålls nere enligt "tillgång&efterfrågan". Eller missar jag något?

Att bygga solpaneler längs en mur kommer av naturliga skäl inte att vara den mest effektiva placeringen av solceller. Dessutom är det i dagens läge den dyraste formen av energikälla. Sen tänker du att den ska betala sig själv samtidigt som du ska sälja elen billigt för att hålla det allmänna elpriset nere.

Därmed inte sagt att solenergi är dåligt. Jag tycker du och Tom ska fortsätta propagera för utbyggnad av solenergi av miljöskäl tills den dagen vi har fungerande fusionsreaktorer.
Senast redigerad av Kafka_God 2017-06-22 kl. 20:07.
2017-06-22, 20:05
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nu länkar du utan att först läsa eller så läser du utan att förstå. Det ena eller det andra måste det vara.

Den installation man har räknat på kostar mellan $1,4 - $4,2 miljarder dollar, exklusive infrastrukturen för att få elen från muren till nyttjaren. 1,4 miljarder om priset för installerad effekt faller med över 60% vid 2020, 4,2 miljarder om priset ligger kvar på samma nivå som idag. Att man TEORETISKT kan försörja 220 000 hushåll betyder dessutom inte att det praktiskt är möjligt.

Det skulle ta runt 10-40 år att betala av solcellsinstallationen (infrastruktur till nyttjaren exkluderat, så även drift- och reparationskostnader).

För att citera sista stycket:

"At the Department of Homeland Security's estimate of the wall's construction at $21.6 billion, a solar-powered barrier would eventually pay for itself (if it continues to produce*over $106 million per year of electricity),*Grieser says. But*it would take decades." Räknar jag inte helt fel så skulle det ta 200 år för solcellerna att betala av muren. Antaget att de inte behöver bytas ut en enda gång.

Så ja, jag tror absolut på småskaligt solenergiutnyttjande, men någon storskalig installation som skulle betala av muren är på sin höjd ett dåligt skämt.

Ja visst börjar de bli kostnadseffektiva, men det beror på hur de används och av vem. Om storskaligt användande vore så självklart så skulle USA redan ha en oerhört stor del av sin energiförsörjning från solen istället för runt 1% som det ser ut i dagsläget.
Du har övertygat mig. Tittar man på solcellsindustrin i USA är en subventionsdriven. Men återbetalningstiden kan säkert minskas. Det viktiga med förslaget kanske inte ens är genomförbarheten, utan en liten gest till belackarna efter parisavtalet. Om något privat företag vill hyra utrymme på muren för att producera el är jag för det. Men inte ska staten subventionera det.
2017-06-22, 20:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
Jag vore intresserad av din definition på landslide. Jag skulle säga att Mitt Romney vann något av en landslide i detta distrikt 2012, då han slog Obama med 23 procentenheter. Använd huvudet, det här distriktet ska inte ens vara i spel för demsen. Single digits är en strategisk motgång för GOP, men en fin liten Potemkinkuliss man kan visa upp för Dompan, så han och hans ja-sägare får vatten på sin knaskvarn.

Haha, snacka om efterhandskonstruktion. Opinionsundersökningarna visade upp till 7 procentenheters överläge för Ossoff. Självklart skulle demokraten vinna och 100 % av segern skulle bero Trumps impopularitet.

Så gick snacket på förhand. Sedan kom verkligheten ifatt. Igen.
2017-06-22, 20:17
Medlem
FlashyBears avatar
Det där är jävligt roligt.

1) Homeland Security bad olika ingenjör- och byggföretag komma med olika förslag/'prototypes' om hur man skulle kunna "implementera" 'The Wall'. Jag upprepar ingenjör- och byggföretag, inga lallare.
2) En av företag kom upp med solpaneler.
3) Trump snor företagets idé och trollar lite Paris-runkarna
4) Vänster blir galen.
5) Flashback-experterna sågar idéen.
2017-06-22, 20:18
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
nä, det är jag inte

Okej, jag är inte en ekonom eller så, men mitt sätt att tänka är att en ökad tillgång på el (vilket ändå måste vara en rimligt utgångspunkt eller?) innebär att priset hålls nere enligt "tillgång&efterfrågan". Eller missar jag något?

Det handlar om alldeles för små mängder energi för att det skulle göra något som helst avtryck på elpriserna över lag. Möjligen lokalt, men det beror på vad det kostar att få fram solenergi till nyttjarna. Även om solen är gratis så är infrastrukturen det icke.
2017-06-22, 20:18
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

1) Homeland Security bad olika ingenjör- och byggföretag komma med olika förslag/'prototypes' om hur man skulle kunna "implementera" 'The Wall'. Jag upprepar ingenjör- och byggföretag, inga lallare.
4) Vänster blir galen.

Det vore väl ändå jävligt konstigt om bolag som säljer solcellspanaler sa att det var en dålig idé att installera solceller?
2017-06-22, 20:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Att bygga solpaneler längs en mur kommer av naturliga skäl inte att vara den mest effektiva placeringen av solceller. Dessutom är det i dagens läge den dyraste formen av energikälla. Sen tänker du att den ska betala sig själv samtidigt som du ska sälja elen billigt för att hålla det allmänna elpriset nere.

Därmed inte sagt att solenergi är dåligt. Jag tycker du och Tom ska fortsätta propagera för utbyggnad av solenergi av miljöskäl tills den dagen vi har fungerande fusionsreaktorer.

Nej, det är inte det mest effektiva, men Trump har trollat vänsterpacket igen.

De har skrikit sig hesa över solkraft men nu tvingas de inse att det inte är en bra idé i de allra flesta fall.

Dessa nötter gränsar annars till att vara energianalfabeter.
2017-06-22, 20:46
Medlem
Ja än en gång lovar Trump dyrt och heligt att muren skall byggas även om han listigt nog inte nämner vilket sekel murbygget drar igång. Muren skall bli jättehög och full av solpaneler, var Trump alla tokiga ideer ifrån. Är det någon som viskar i hans öra det han vill höra och göra. Nu verkar ju Trump t.om tveka om Parisavtalet, har han ingen egen politiks kompassriktning alls utan enbart morgonhumöret bestämmer och låter därmed USA vara utan riktig ledning. Nu har man ju 100% bevis på att Ryssen hackade valsystemet och det är troligen enbart presidenten som vägrar inse det. Så en sämre ambassadör för landet USA får man nog leta efter, Trump blamerar sig ju inför nästan varje ledare han möter, nu senast Panamas president som gav Trump en mjuk politiskt reprimand om Panamakanalen och årtalet när den byggdes. Tror Trump har svårt för det skriva ordet och därför vägrar lära sig läxan innan han uttalar sig, därav alla grodor från hans mun. grodor som sedan blir till skämt om honom på sociala medier.
2017-06-22, 20:56
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

4) Vänster blir galen.

6) Pro-Trumpisarna (jag + flera tusen till här på flashback) förstår att Trump vill att privata intressen ska finansiera muren istället för att staten ska finansiera muren. Mexiko kommer aldrig betala för muren för det är deras svartskalleattityd som gör så att dem vill inte ersätta dem dem förstör(USA).

Om muren blir privat så kommer muren att hållas vid liv så länge folk tjänar pengar på att ha t.ex. solpaneler på muren. Varför inte ett kärnkraftverk på sidan om? Också bra! Win Win!!!!
2017-06-22, 21:07
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
6) Pro-Trumpisarna (jag + flera tusen till här på flashback) förstår att Trump vill att privata intressen ska finansiera muren istället för att staten ska finansiera muren.

Varför i hela helvete skulle privata intressen vara intresserade av att finansiera Trumps mur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in