2017-06-22, 13:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Dödskyssen för hyreshusbyggande?

http://www.bostadspolitik.se/2017/06/22/dodskyssen-for-hyreshusbyggandet/

Stefan Attefall skriver en mycket intressant debattartikel...
Citera
2017-06-22, 13:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Detta är sant, att folk måste belåna sig i mångmiljonklassen för att bo är en av få saker som driver ekonomin. Därför är det fortsatt brist på bostäder så priserna ligger högt.

Antingen har man lånen själv (=billigare) eller så har någon annan lånen (=dyrare).

Lånen i sig försvinner inte bara för att man bygger nya hyresrätter.

"Bristen" som upplevs framförallt på hyresmarknaden beror till största del på för låg rörlighet. Jag skulle säga onaturligt låg rörlighet. Det normala är att man flyttar flera gånger i sitt liv, men hyreskontrakt släpper man inte vind för våg. Många behåller sina hyreskontrakt trots att de inte ens bor i lgh ifråga.

Men även i det ägda beståndet är rörligheten på tok för låg vilket trissar priser helt i onödan. Man får nämligen skatta vid flytt, trots att man inte tar ut en krona i vinst.

Nya amorteringsregler gör också att folk tänker till en extra gång innan de bestämmer sig för att flytta.

Att flytta påverkar hushållens utgifter ganska rejält och det leder till mindre försäljningar och högre priser.

Ska vi lösa bostadsbristen måste rörligheten öka överallt. Annars kommer vi vara kvar och älta samma problem i 7 år till i den här tråden.
Citera
2017-06-22, 14:11
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ska vi lösa bostadsbristen måste rörligheten öka överallt. Annars kommer vi vara kvar och älta samma problem i 7 år till i den här tråden.
Tack Kurt-sune det där har jag väntat på länge att få läsa. Rörligheten på den ägda marknaden är lika viktig som HR marknaden. Jag kan tänka mig att gå ett steg mot någon slags svensk version av marknadshyra men då att barnfamiljer får mer generöst bostadsbidrag jämfört med idag. Så att folk flyttar till mindre när barnen har flyttat ut, bättre rörlighet med andra ord.

Sedan har vi den ägda marknaden där vi har pensionärer som vägrar flytta ifrån sina stora hus eftersom dom får sin ekonomi att gå runt iallafall. Där är det fastighetsskatter som gäller. Kraftiga sådana.
Citera
2017-06-22, 14:55
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Sedan har vi den ägda marknaden där vi har pensionärer som vägrar flytta ifrån sina stora hus eftersom dom får sin ekonomi att gå runt iallafall. Där är det fastighetsskatter som gäller. Kraftiga sådana.

Det som får folk att inte flytta är reavinstbeskattningen. Folk sitter med betalda hus som är värda mångmiljonbelopp och väljer därför att inte flytta för då får dom betala en jävla massa skatt. Det är reavinstbeskattningen som gör att läget blir låst. Inte fastighetsskatten.
Citera
2017-06-22, 15:07
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det som får folk att inte flytta är reavinstbeskattningen. Folk sitter med betalda hus som är värda mångmiljonbelopp och väljer därför att inte flytta för då får dom betala en jävla massa skatt. Det är reavinstbeskattningen som gör att läget blir låst. Inte fastighetsskatten.
Är det inte bättre att skatta och kunna flytta till något annat ändå? Om barnen får ärva så kommer den ju säljas iallafall. Jag hade ju inte bott kvar för evigt i samma hus bara för att slippa skatta. Konstigt tänk. Det är för billigt att bo i avbetalda hus helt enkelt.
Citera
2017-06-22, 16:19
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Är det inte bättre att skatta och kunna flytta till något annat ändå? Om barnen får ärva så kommer den ju säljas iallafall. Jag hade ju inte bott kvar för evigt i samma hus bara för att slippa skatta. Konstigt tänk. Det är för billigt att bo i avbetalda hus helt enkelt.

Vad du hade och inte hade gjort är irrelevant. Jag talar om för dig att det är reavinstskatten som måste bort alternativt att man kan köpa hus utan att skatten förfaller tillbetalning som måste till för att öka rörligheten.

Att göra det generellt dyrare att bo för det är för billigt att bo i avbetalda hus är ju ett bristfälligt resonemang eftersom om du höjer fastighetsskatten så kommer ju den inflyttade bolånetorsken att drabbas av både lånekostnader och din höga fastighetsskatt - och då har barnfamiljerna ändå inte råd.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-06-22 kl. 16:37.
Citera
2017-06-22, 16:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Konstigt tänk ja, om de inte har pengar till skatten kan de förstås inte flytta. Alternativet att köpa något billigare och sämre för att få pengar till skatten kanske inte ens finns och om det finns varför ska de göra det valet?
Citera
2017-06-22, 18:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tack Kurt-sune det där har jag väntat på länge att få läsa. Rörligheten på den ägda marknaden är lika viktig som HR marknaden.
ja fast det är av andra anledningar än vad du tycker. Framförallt så att priserna inte trissas pga inlåsningen och bubbelrisken.

Citat:
Jag kan tänka mig att gå ett steg mot någon slags svensk version av marknadshyra men då att barnfamiljer får mer generöst bostadsbidrag jämfört med idag.
varför ska barnfamiljer som klarar sig väl ha bidrag. Lägg bidrag på de som verkligen behöver istället!

Citat:
Så att folk flyttar till mindre när barnen har flyttat ut, bättre rörlighet med andra ord.

Man får väl bo så stort man vill bara man betalar för sig?

Citat:

Ja det är pga inlåsningseffekten iom svindyr flyttskatt på inflation dessutom.

Köper man en lika dyr bostad bör man inte skatta alls.

Och varför ska man skatta på något som redan är betalt?

Det min vän är ren och skär stöld...
Citera
2017-06-22, 18:44
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Bostadsbristen är snart över....

Sanna mina ord...

http://www.dn.se/ekonomi/v-politiker-ska-snabba-pa-bostadsbyggandet/

japp den så kallade bostadsbristen snart borta.
Citat:
– Vi vill*titta på om det till exempel kan handla om att kommunerna har ett beroendeförhållande till företagen och inte vågar pressa byggherrar till att sätta igång med byggandet, fortsätter Nooshi Dadgosta

Ungkommunisten kommer tvinga herrarna bygga!
Citera
2017-06-22, 19:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vill att barnfamiljer ska bo stort och singlar ska bo litet. Bra för samhället och bra för barnfamiljer.

Och alla ska äta 6-8 skivor bröd om dagen eller?
Varför ska inte folk få bygga ett stort hus och bo där om de vill det även om de inte uppfyller dina krav? Det är väl inte dåligt för samhället.

Citat:
Det där håller jag med om. Man ska bara skatta för vinsten.

Det är en vinst om man säljer till högre pris än man köpt för men man bör ändå inte skatta för den om man använder pengarna till nytt köp.
Citera
2017-06-22, 20:26
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Antingen har man lånen själv (=billigare) eller så har någon annan lånen (=dyrare).

Lånen i sig försvinner inte bara för att man bygger nya hyresrätter.

"Bristen" som upplevs framförallt på hyresmarknaden beror till största del på för låg rörlighet. Jag skulle säga onaturligt låg rörlighet. Det normala är att man flyttar flera gånger i sitt liv, men hyreskontrakt släpper man inte vind för våg. Många behåller sina hyreskontrakt trots att de inte ens bor i lgh ifråga.

Men även i det ägda beståndet är rörligheten på tok för låg vilket trissar priser helt i onödan. Man får nämligen skatta vid flytt, trots att man inte tar ut en krona i vinst.

Nya amorteringsregler gör också att folk tänker till en extra gång innan de bestämmer sig för att flytta.

Att flytta påverkar hushållens utgifter ganska rejält och det leder till mindre försäljningar och högre priser.

Rörligheten är högre i hyresrätter än i det ägda beståndet.
Citera
2017-06-22, 20:30
Medlem
slemhogs avatar
Riktigt härlig överraskning att Nooshi Dadgostar blir regerings utredare för ökat bostadsbyggande.
Har läst flera artiklar från denna kloka blattetjej och jag håller med i det mesta. Hon verkligen brinner för det också vilket blir ännu ett bakslag för krösus-sune.

Måste poängtera bostadspolitik är ett av få antal områden jag håller med vänsterpartiet i deras politik.
Senast redigerad av slemhog 2017-06-22 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in