2017-06-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1+2. Jähresten är MRs advokat - ske min klients vilja, icke min.
ÅK i sin tur arbetar under objektivitetsprincipen och är skyldig att utreda all information.

5 maj vill MR ha förhör och berätta om inspelningen:

ÅK har inte haft nåt material att arbeta med:
" Åklagarna har tittat i Mohammad Rajabis telefon och inte hittat någon ljudfil. När han inte kan säga på vilket sätt han har fått den skickad till sig är det också svårt att hitta den när den raderats, säger Wenna."

Information om processens gång är nu presenterad inför rätten, en person sägs vara på väg.
Om det sen är rappakalja återstår att se.

MRs advokat Lars Jähresten:
"- Inledningsvis ville min klient inte berätta det för polisen, vi ville se om materialet kom polisen till handa. Tiden gick,åtalet väcktes och vi påkallade ett förhör med honom."

ÅK Wenna:
"Vi avvaktade för att få tag på sakerna, vi ville inte delge 42-åringen materialet."

live svt

Du måste göra en distinktion mellan vad objektivitetsprincipen är och vad verkligheten är. Självklart funkar det inte så i verkligheten. Varken från polis eller åklagare.
Citera
2017-06-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Nu behövs det inga tekniska bevis för att fälla JM för anstiftan och medhjälp i föräldramordet, så mycket är klart. Hon har inget alibi. Det finns indicier och motiv så att det räcker och blir över. Hennes "milda" och "lugna" personlighet har hon själv visat upp för rätten. Och det ska vi vara tacksamma för.

För jag gillar inte alls MRs svammel om tröjor och inspelning på väg genom europa med en efterlyst knarksmugglare (allt enligt en kusin i ett annat land).

Johanna högg ju på detta direkt, vilket inte är konstigt då hon vet att historien är påhittad, och att det inte finns någon inspelning. Inte bra alls.
Jähresten verkar faktiskt mer än lovligt dum som går på MRs rövarhistoria. I hovrätten, där den slutgiltiga domen kommer att avkunnas, kan denna lögn få en helt annan betydelse. Mycket av åtalet har byggts på att MR, efter erkännandet, har hållt sig till samma story, nämligen att JM körde bilen till och från brottsplatsen, gett honom mordvapnet och hade länge tjatat på MR att utföra dådet. Mycket annat backar ju upp denna version av hur det gick till, JMs brist på alibi inte minst.

Men i Hovrätten (iofs även i TR, men jag tvivlar) kan de pga denna lögn välja att helt och hållet förbise alla MRs vittnesmål om JMs roll under kvällen, och detta kan teoretiskt leda till rimligt tvivel, hur otroligt det än verkar. Nu tror jag inte det blir så, men hur Jähresten resonerar övergår mitt förstånd.

(Och nej, jag har inte anslutit mig till trollen i tråden, som även de klankar på Jähresten och skrattar åt MRs osannolika historia.)
Jag vet inte vad jag ska tro, även om jag tycker att det skulle vara meningslöst för MR att dra en sådan vals. Men att JM:s tvärsäkra utmanande av vittnesmålet skulle ha något bevisvärde ifrågasätter jag. Hon kanske upplever att hon vet att ingen inspelning finns därför att hon inte helt förstår vad som hänt med inspelningen. Hon själv kanske raderade filen på mobilen och trodde att detta var nog.
Citera
2017-06-21, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Du måste göra en distinktion mellan vad objektivitetsprincipen är och vad verkligheten är. Självklart funkar det inte så i verkligheten. Varken från polis eller åklagare.
Jag har ingen anledning att göra "en distinktion" - jag skrev kort vad den innebär, fortsättningsvis att de gjort utredningar samt att hans advokat lär agera utifrån sin klients önskan.
Nu återstår det som sagt att se om det kommer nån ljudfil.
Citera
2017-06-21, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag har tagit upp det här citatet från wikipedia tidigare, men brinnande intresse fanns inte i tråden - jag försöker med dig då
"Att en tilltalad agerat i enlighet med ett gärningspåstående är styrkt "utom/bortom rimligt tvivel" om de enda tvivel som finns kvar kring huruvida den tilltalade agerat som åklagaren påstått är orimliga. Åtalet är då normalt styrkt och den tilltalade ska således normalt dömas till ansvar. Således kan man tillåta tvivel kring huruvida den tilltalade begått den påstådda gärningen så länge dessa tvivel inte ligger inom rimlighetens gräns. Det är dock oklart hur orimlig en eventuell bortförklaring ska vara för att anses ligga utom det rimligas gräns."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Beviskrav
Det är det fetmarkerade dilemmat som Hikes har att tackla, såvitt jag förstår.
Jag får en känsla av att det är ungefär med det i sikte åklagarsidan har arbetat. I dagsläget är det synd att vi itne har en punktlista på vad som är rimligt och orimligt för de två sidorna. Jag har haft varken tid eller ork att göra en sådan själv.
Hur ställer du dig?
Vi talar två fall och i det ena, aki fallet har åk önskat deldom bara det säger att åk själva inte anser att dom själva når upp till fällande utan mer behövs. Rörande GM och AM fallet är det åk som har bevisbördan och där måste dom gällande JM först uppfylla den äkta bevisbördan för att kunna gå in på den falska bevisbördan och det är i den sistnämda JMs förklaringar hamnar. Jag anser inte åk har koll eller strykt den äkta bevisbördan och då ligger i mitt tycke även den falska bevisbördan på åk och inte på JM eftersom åk inte lyckats presentera tillräckligt med "äkta" bevisning under målets gång mot henne utan bara svaga indicier. Och idag gjorde åk "kronvittne" bort sig totalt men vad gäller honom har man strykt brott och så har drogafghanen även erkänt. Båda MR och JM skall nå upp till utom rimlig tvivel och skall inte jämföras. MR "sanningen himself" når upp till utom rimlig tvivel, inte JM. Kortfattat. Mer får du inte.
Citera
2017-06-21, 22:45
Bannlyst
Citat:
Jag har ingen anledning att göra "en distinktion" - jag skrev kort vad den innebär, fortsättningsvis att de gjort utredningar samt att hans advokat lär agera utifrån sin klients önskan.
Nu återstår det som sagt att se om det kommer nån ljudfil.
Ljudfilen hade gått att skicka vad vi skall se är om det kommer är en efterlyst afghan till plattan där jähresten snällt står och väntar på överlämning. Vet du vad det kostar i pengar att leverera denna ljudfil till jähresten i egen hög person från iran genom hela europa? Inte lite kan jag lova dig.
Citera
2017-06-21, 22:46
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Vet du att det finns i slasken?
De var just det (eller något liknande) jag ville höra lite tidigare.
Är slasken offentlig att begära ut efter åtal? Då ska jag genast göra det..
Citera
2017-06-21, 22:46
Medlem
develis avatar
Hon kan väl iaf försöka ljuga trovärdigt, bevare mig så pinsamt.
Citat:
Arbogakvinnan fortsätter svara på frågor om sin påstådda stroke, som man i utredningen inte har hittat några bevis för har inträffat.
– De sa att jag skulle få träffa läkare men att man inte skulle sätta in någon behandling för då hade biverkningarna blivit värre, säger hon.

Arbogakvinnan berättar om påstådda följder av stroken:
– Jag har tappat nästan all min engelska. Samtidigt har jag kommit ihåg min tyska.
Citera
2017-06-21, 22:49
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ljudfilen hade gått att skicka vad vi skall se är om det kommer är en efterlyst afghan till plattan där jähresten snällt står och väntar på överlämning. Vet du vad det kostar i pengar att leverera denna ljudfil till jähresten i egen hög person från iran genom hela europa? Inte lite kan jag lova dig.
Vet du att han är, utgick ifrån Iran, inte någonannastans? Eller citerar du dagens förhandling? Jag kan se mig å vänner kunna hantera en ljudfil från iPhone å en MP4 fil från avlyssning. Har dock ingen erfarenhet som svensk ang diktatorer/avlysningsaparatur. Visst låter det lite för mycket, ja.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-06-21 kl. 22:52.
Citera
2017-06-21, 23:03
Medlem
valleros avatar
Citat:
Johanna borde ha läst en juridisk handbok i stället för psykologisk goja under denna sin nya fritid

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, hon borde ha studerat de lagar åklagaren anser hon brutit mot, hur en rättegång går till samt hur man uppför sig och säger under en rättegång eller. ett förhör för att verka trovärdig.
Jag tror JM var helt övertygad om att hon skulle kunna styra och ställa i rättssalen innan rättegången började. Jag tror inte hon har lyssnat på ett ord Hikes sagt till henne, utan har hela tiden haft en vision om hur hon bländar hela rätten med sina knivskarpa kommentarer och sin djupa psykologikunskap.
Jag undrar om hon förstår att hon kommer åka dit och bara kör förnekelseracet ända in i kaklet, eller om hon verkligen tror att det går bra och att hon har en god chans att bli friad? Jag tror det förra. Hon är en förhärdad, iskall och farlig psykopat. Hon ser praktiskt på saker - varför erkänna när man kan ljuga? Till skillnad från en förvirrad person, oförmögen att uppfatta vad som händer i verkligheten, som hon ju så gärna vill låta påskina.
Citera
2017-06-21, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Vet du att han är, utgick ifrån Iran, inte någonannastans? Eller citerar du dagens förhandling? Jag kan se mig å vänner kunna hantera en ljudfil från iPhone å en MP4 fil från avlyssning. Har dock ingen erfarenhet som svensk ang diktatorer/avlysningsaparatur. Visst låter det lite för mycket, ja.
Finns denna afghan ens. Varken åk, jähresten eller MR har hört från honom utan endast en kuzin som bekräftat för MR att den drogförsäljande afghanen påbörjat sin resa till landet han bl a är efterlyst i med en ljudfil i bakfickan. Sen skall han "hem" igen utan att bli haffad av polis så visst kan man undra varför han inte gjorde som han gjorde till MR skickade ljudfilen via telefon. Känns lite för mycket ja!
Citera
2017-06-21, 23:12
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Hon kan väl iaf försöka ljuga trovärdigt, bevare mig så pinsamt.
– De sa att jag skulle få träffa läkare men att man inte skulle sätta in någon behandling för då hade biverkningarna blivit värre, säger hon.

Arbogakvinnan berättar om påstådda följder av stroken:
– Jag har tappat nästan all min engelska. Samtidigt har jag kommit ihåg min tyska.

Så om Johanna hade fått behandling för sin stroke, så hade hon pratat flytande tyska men tyvärr ingen engelska alls. Då förstår jag varför hon valde att gå från akuten innan läkaren kom.

Ja, vad ska man säga om denna knepiga kvinna? Jag skriver under på vad en skribent skrev här tidigare, jag kommer att sakna att följa rättegången. Trots allt fruktansvärt som hänt har det varit varierande och oförutsägbart.

Om hon inte hade tagit till mord för att tjäna storkovan, hade hon kanske varit en rolig person att umgås med?
Citera
2017-06-21, 23:17
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag vet inte vad jag ska tro, även om jag tycker att det skulle vara meningslöst för MR att dra en sådan vals. Men att JM:s tvärsäkra utmanande av vittnesmålet skulle ha något bevisvärde ifrågasätter jag. Hon kanske upplever att hon vet att ingen inspelning finns därför att hon inte helt förstår vad som hänt med inspelningen. Hon själv kanske raderade filen på mobilen och trodde att detta var nog.
Det är helt meningslöst att dra en sådan vals för att få JM att erkänna - det kommer hon aldrig att göra, oavsett om en inspelning finns. Jag tror inte MR har spelat upp den där snutten på sin mobil (för den har aldrig existerat), och det är därför hon vet att han ljuger. Nästan allt i MRs story klingar falskt. Han tror att det stärker hans övriga story oavsett om bevisen kommer fram eller ej. Fast det gör det ju inte, tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in