2017-06-20, 20:25
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Bra det för detta är inte troligt alls utan bara skit han hittar på som vanligt och tanken på att 2 åk vetat om detta förhör i ca 2 mån men låtit MR hålla på och snacka fritt och ljuga om allt inför både rätt och försvar är bottenlågt.

Själva inspelningen är inte trolig, nej.
Men det betyder ju inte att MR ljuger om allt. Han erkände mord och mordförsök, och jag tror på honom när han säger att JM bad honom att mörda mot betalning i form av en bättre framtid och pengar. MR:s motiv var alltså det sistnämnda.

Själva händelseförloppet är såklart mer kaosartat då både MR och JM ljuger ikapp.
Men det åklagaren lagt fram i rätten låter (trots kaosljugandet från de åtalade) absolut trovärdigt.
Så när det gäller skuldfrågan är det i mina ögon glasklart att MR och JM har mördat JM:s far samt försökt mörda hennes mor och att motivet i JM:s fall var pengar.
Citera
2017-06-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Därför törs nog inte AM skänka sina pengar till barnbarnen då föräldrar ärver barn som inte har egna barn... dessa pengar tycks vara förbannade som Rhenguldet.

En stiftelse som ger en livränta så länge barnet lever. Därefter går pengarna till Rädda Barnen...
Citera
2017-06-20, 20:30
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jajamensan! Arbete pågår!

Hemlig ljudfil kan fälla 42-åringen för mord
"Åklagarnas nya bevisning i rättegången om Arbogafallet lämnades till tingsrätten på tisdagen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/hemlig-ljudfil-kan-falla-42-aringen-for-mord

Jag tror att SVT överdriver ljudfilens betydelse. Jag tror att det är nog med spikar i JMs kista redan. Dom här spikarna, blir liksom många andra, svåra för JM att bortförklara!

Vad ska stackars AH göra? Fråga IT-forensikern om han hör röster?

Tack för länken svårt att hålla reda på all media som skriver om detta.

Lite citat ur länken:

Åklagarnas nya bevisning i rättegången om Arbogafallet lämnades till tingsrätten på tisdagen. Men ljudfilen är raderad från ex-pojkvännens mobiltelefon – nu arbetar polis och åklagare febrilt med att få fram den.

– Jag kan bekräfta att det arbetet pågår, säger åklagare Jessica Wenna.

AH får jobba för pengarna skattebetalarna står för arvodet.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Av högst egoistiska skäl vill jag höra den inspelningen - tänk att få lyssna på Storhetsvansinnet Möller där hon med stolt röst beskriver hur finurlig hon tycker hon varit.

Oavsett om det inte finns nån inspelning, om det enkom är en rövspark från MR som vill skrämma skiten ur JM, så har hon själv bundit sig till brottet på både längden och tvären via att försöka köpa sig alibi, att be sonen vittna falskt osv.

Ett axplock bland över 40 lappar och många avlyssnade samtal.

" De kanske satt en sändare på våran bil...Det är allvar, det är mord och JAG vill inte bli dömd för mord eller medhjälp till mord och sitta i finkan i 10 år."

" JAG planerar allt. Ok! Säg att det är hedersmord." " Du måste säga att jag är oskyldig, jag måste hämta hem barnen."

"Älskling. Du måste säga att xxx dödade morfar. Jag har sagt det till polisen och att jag inte visste nåt. Vi måste här ifrån.♥ Du och jag ♥ älskar dig."

Visst har du rätt! Inte behövs det någon inspelning för att fälla JM. Lite ovanlig rubriksättning av Sannemalm, som ju generellt sett verkar påläst.

Jag väntar ändå med spänning på att få höra ännu ett "erkännande" från JM!

Ännu mer spännande kan JMs förklaring bli. Freud? Det var ett helt hypotetiskt resonemang? Hon pratade egentligen om sin tid som eskort?

Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jajamensan! Arbete pågår!

Hemlig ljudfil kan fälla 42-åringen för mord
"Åklagarnas nya bevisning i rättegången om Arbogafallet lämnades till tingsrätten på tisdagen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/hemlig-ljudfil-kan-falla-42-aringen-for-mord

Jag tror att SVT överdriver ljudfilens betydelse. Jag tror att det är nog med spikar i JMs kista redan. Dom här spikarna, blir liksom många andra, svåra för JM att bortförklara!

Vad ska stackars AH göra? Fråga IT-forensikern om han hör röster?

Hela rättegången har gått ut på att MR inte fattar vad JM säger, inte ens de enklaste fraser kan han ta till sig utan att köra fraserna via translate. Detta är både MR och JM ense om. Gällande denna inspelning på långt över 10 min kan han fånga upp all svenska och delge det till fhl via tolk om vad hon sagt från början till slut. Tolken MR behövt under detta år får i så fall anses vara en onödig kostnad, eller hur? MR är tydligen en hejare på långa svenska monologer.
Citera
2017-06-20, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Själva inspelningen är inte trolig, nej.
Men det betyder ju inte att MR ljuger om allt. Han erkände mord och mordförsök, och jag tror på honom när han säger att JM bad honom att mörda mot betalning i form av en bättre framtid och pengar. MR:s motiv var alltså det sistnämnda.

Själva händelseförloppet är såklart mer kaosartat då både MR och JM ljuger ikapp.
Men det åklagaren lagt fram i rätten låter (trots kaosljugandet från de åtalade) absolut trovärdigt.
Så när det gäller skuldfrågan är det i mina ögon glasklart att MR och JM har mördat JM:s far samt försökt mörda hennes mor och att motivet i JM:s fall var pengar.
Du undanhåller inte sånt här för försvaret under en hel rättegång, JM har inte fått bemöta ett skit utan nu skall detta göras inför rätten fast åk känt till detta sedan den 5 maj. Mycket lite tyder på att åk ens har något annat än en historia och en ickenamngiven afghan att leverera. Som stativera tidigare skrev, polis har haft tillgång till MRs telefon ett år och denna nya historia ca 6 veckor. På 6 veckor kan du plocka fram detta raderade av MR, varför ens radera bevis eller lämna över det till en vän man vägrar namnge?
Citera
2017-06-20, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Du är ju en komplett idiot om du tror att inspelningarna finns så dina egoistiska skäl kan du för dig själv.

"Rövsparken" har åkl fått och de ville vänta in i det sista men den. Rådmannen lär inte gilla detta kan jag lova.
Jag har läst tillbaka i tråden ikväll och förstår att du greppar desperat efter halmstrån.
... Ni är som Nicko och Pulver när ni ryggdunkar varann och gör high five.

Du gullet,
OM det finns en sådan inspelning skulle jag med glädje lyssna till den.
Inte för att det påverkar hennes väg till galgbacken - den gravt fördummade JM har redan krattat banan alldeles själv.
Jag skulle däremot gapskratta eftersom hon skämmer ut alla personlighetsstörda som tror de är så smarta, så mycket mer än alla andra.
...men enbart sitter med ett fett ego och har grundlurat sig själva till att tro att de är förmer.

God kväll.
Citera
2017-06-20, 20:37
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Hela rättegången har gått ut på att MR inte fattar vad JM säger, inte ens de enklaste fraser kan han ta till sig utan att köra fraserna via translate. Detta är både MR och JM ense om. Gällande denna inspelning på långt över 10 min kan han fånga upp all svenska och delge det till fhl via tolk om vad hon sagt från början till slut. Tolken MR behövt under detta år får i så fall anses vara en onödig kostnad, eller hur? MR är tydligen en hejare på långa svenska monologer.

Han har ju tolk under rättegången som tolkar på hans SPRÅK, vad tror du tolkarna är till för?
Citera
2017-06-20, 20:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur skulle det skada hans trovärdighet? Rätten begriper nog redan att delar kan vara retucherat (påföljdsfrågan igen). Han har knappast druckit nåt ultimat sanningsserum och blivit en helig enhörning på en kvart som brutal knivmördare och kriminell sen barnsben.

Om han inte velat släppa denna info till polis så kan det givetvis bero på att han inte vill ställa sig i strålkastaren som utpressare. Det låter givetvis inte görbra om han nu vill ge sken av att vara en stackars marionett i hennes händer som inte var med aaaalls i nån planering.

Däremot är det fullt begripligt om han var rädd för livhanken och följande info medföljer ljudfilen:
- Jag har förstått att du är en känslokall kvinna. Gör du mig illa så släpps denna information. Den är sparad på fil hos annan person och om du dödar mig så släpps infon till polisen.

Ja, nog fan gjorde han rätt i att försöka skaffa sig en form av försäkring för att inte möta samma öde som A*i när JM ansåg att verktyget var förbrukat och mest till besvär.

Det lustiga är väl att han lyckats med att klara sig från att bli kryssad i och med det här, han har ju bevisligen erkänt att han visste mycket väl vad de gjort och försökte skaffa sig ett tystnadslöfte via en snillrik plan, inget kryss för den gossen inte, nu får vi hoppas att åldern också rättas till så får han livstid tillsammans med JM, en snygg final kort sagt.

Det här har ingen som helst betydelse för utfallet, både kommer att fällas och vad straffet kommer att bli vet vi ju åtminstone för JM, livstid.
Citera
2017-06-20, 20:43
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Du undanhåller inte sånt här för försvaret under en hel rättegång, JM har inte fått bemöta ett skit utan nu skall detta göras inför rätten fast åk känt till detta sedan den 5 maj. Mycket lite tyder på att åk ens har något annat än en historia och en ickenamngiven afghan att leverera. Som stativera tidigare skrev, polis har haft tillgång till MRs telefon ett år och denna nya historia ca 6 veckor. På 6 veckor kan du plocka fram detta raderade av MR, varför ens radera bevis eller lämna över det till en vän man vägrar namnge?

Tror inte du läste ordentligt. Jag tror inte att den påstådda inspelningen finns. Läs om mitt inlägg.
Citera
2017-06-20, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Han har ju tolk under rättegången som tolkar på hans SPRÅK, vad tror du tolkarna är till för?
Tänk till innan du citerar. Prata JM på dari när hon gav MR och hans vän en lånt över 10 minuters monolog om allt från planering till vilket drägg göran var? Det måste ju varit så eftesom han satte hela inspelningen som han nu återger fhl på dari då han INTE fattar svenska och behöver tolk.
Citera
2017-06-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det handlar inte om JMs alibi, har aldrig gjort.
AG har sanningsenligt till polisen uppgett att JM var ute med MR på kvällen. Det har inte varit frågan om att AG skulle givit JM ett falsk alibi så hon kunde fortsätta sin mordiska verksamhet på släkten, den delen blev överspelad när AG uppgav att hon inte var hemma på kvällen.

AGs frivilligt uppspelade förhör i rätten handlar i stället om att mamma ofta ljuger, viskade med MR och bad AG ljuga. Antagligen också helt sanningsenligt och fullt överensstämmande med bilden av JM.

Problemet är bara att när strålkastarna slocknar fortsätter vi med våra liv, men Ale*ander ska ha sin mamma i fängelset många år framöver. Han ska växa upp med detta varje dag för resten av sitt liv. Han kommer kanske grubbla, ha malande tankar och fundera. Det kommer kanske framstå helt annorlunda för honom om några år - vi vet inte.

Ett barn på tretton år är inte mentalt färdigutvecklad, hans psyke är inte format eller stabilt. Vilka effekter hans frivilliga vittnesmål om mammas vana att ljuga etc kan ha på honom framöver vet vi inte.

På de barn som refereras i artikel hade föräldrars fängelsedomar stora effekter, många hade egna skuldkänslor. De flesta barn till långtidsdömda behöver terapi. Om AG är ett undantag vet vi inte, men hans utsatthet är extrastor både pga sin uppväxt med JM och för att han är medveten om vad som nu sker i domstol/massmedia.
Du framhärdar i att försöka trolla bort hela frågeställningen för att göra din slutsats enkel och "självklar". Du får gärna tycka som du gör, men då får du argumentera ärligare.

Har du noterat vilken betydelse hans vittnesmål (genom uppspelat förhör) tillmäts av LGWP ? OK, du tycker kanske denne pratar strunt. Absolut gör han ofta det, men i rättsfall, som han satt sig in i, tycker jag hans ställningstaganden är värda allvarlig begrundan. Då kanske du menar att AG yttrade så mycket enligt dig ovidkommande i förhöret ? Men du kan väl inte mena att man skulle kunna spela upp uppstyckade/redigerade förhör ? Att inte spela upp alls, skulle ju innebära att hans utsagor inte är grund för domstolens övervägande, enligt omedelbarhetsprincipen.

Utöver detta har vi ju den komplexa framtiden ur ett psykologiskt perspektiv. I denna del lär vi inte komma någon vart, för du bara VET, därmed blir det inte mycket till diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in