2017-06-20, 17:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Tror det var den här personen som hade kontaktat ett antal medium, varav några var kvacksalvare, en var seriös och hade medverkat i Det okända... Hon skulle återkomma när hon hade något konkret att komma med:

"Kolla kalkbrottet i hälla brottet ett medium har tipsat om det idag två personer är där"

De har skapat någon slags frågetråd i gruppen under dagen.

De söker fler personer till FIKKs sök. Låter som att det är dålig uppslutning.

Måste fråga mig om det finns "seriösa" medium. Tror att det som är som du kallar seriösa medium, endast är väldigt duktiga på att lista ut hur det kan hänga ihop. Livserfarenhet, kunskap och allmänt intresse för hur människor fungerar gör dessa personer trovärdigare än andra.

Nu vet jag inget om just Hällabrottet....Kanske är det ett ställe där man kan hoppa?
Men det ligger mot Kumla, en bra bit från Hallsberg. Visst, det verkar gå både bussar och tåg mellan Hallsberg och Kumla.
Känns ändå inte så troligt att Patrik skulle hoppa av i Hallsberg, göra sig av med väskorna på andra sidan järnvägen, för att sedan ta sig till Hällabrottet.

Tror att han bestämt sig redan på tåget:

Han säger till sin mamma på telefonen att kontantkortet är slut och att hon därför kan kontakta kvinnan på tåget istället. Detta för att mamman inte ska bli orolig över varför han inte svarar på sin telefon...
Han säger också att han är framme i Mjölby. Detta för att kunna hoppa av i Hallsberg och man inte ska leta upp honom direkt.
Sedan har han gjort det han känt att han måste göra. Ta livet av sig.
Då tror jag att han finns i närområdet runt där väskorna hittades. Gångavstånd.

Kan förstås hända att han fått förföljesemani, och känt sig tvungen att "fly". Detta är ett nästan ännu värre scenario. Då skulle han kanske ha gömt sig någonstans och inte överlevt.

Det minst troliga är att han råkat ut för brott. Men visst...
Citera
2017-06-20, 17:07
Medlem
Återfinns samtliga väskor på parkeringar? Låter som det är en bil inblandad i att dumpa dom där.
Citera
2017-06-20, 17:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
FAQ i Facebook-gruppen. Det finns även möjlighet att kommentera och fråga. Det verkar som att de svarar på nya frågor efter hand och lägger till svar:

Jättebra!
Kunde vara med var väskorna hittats mer exakt.
Citera
2017-06-20, 17:18
Medlem
CallePhilles avatar
Det är i gruppen de kallar medium för seriösa/äkta. Har aldrig själv haft kontakt med något och har ingen personlig åsikt. Mest fascinerad över att de dyker upp som gubben i lådan när folk försvinner. Spekulationer från medium är numera förbjudna i gruppen, men ändå raderar de inte allt. Kanske har med "äktheten" att göra
Citera
2017-06-20, 17:52
Medlem
Citat:
Det verkar vara pengarna på kontantkortet som tog slut.
Föräldrarna har gått ut med att Patrik har dåligt lokalsinne. Jag känner själv en person som inte hittar ens i sin egen hemort. Står tåget still 15 minuter, vilket det verkar ha gjort, så kanske han fick för dig att det var Mjölby. När jag åkt tåg så rullar det en text med stationer på en display. Kanske hade den slagit över till "Mjölby". Patrik hade kanske inte en aning om att Mjölby är ändstationen. Det är inte alla som reflekterar över sådana saker som är helt självklara för andra. Jag har själv bra lokalsinne och koll på det mesta när jag reser, men jag har sett på nära håll en del virrpannor som bara hakar på oss andra när man är ute och reser, för de vet verkligen inte vart de skall ta vägen, saknar lokalsinne, förmåga att orientera sig. Jag får känslan av att Patrik verkar tillhöra den kategorin.

Inte va det väl pengarna som tog slut! Vart har du fått det ifrån. Då hade dom ju kunnat ringt honom.Han fick ju låna en telefon av en medpassagerare.
Senast redigerad av Kling8282 2017-06-20 kl. 17:55.
Citera
2017-06-20, 18:04
Medlem
Liberty75s avatar
Tror gruppen måste börja fundera i andra banor: om man befinner sig vid Hallsbergs station och inte känner till trakten, vart skulle man gå om man ville ta livet av sig? Om man inte har mediciner som man kan överdosera på?

Troligtvis ut i skog/natur. Hänga sig? Hoppa? Dränka sig? Var i så fall?

Förstår att det är otäcka funderingar men efter en hel månad är väl chanserna ytterst små att han är i livet. 😞
Citera
2017-06-20, 18:19
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kling8282
Inte va det väl pengarna som tog slut! Vart har du fått det ifrån. Då hade dom ju kunnat ringt honom.Han fick ju låna en telefon av en medpassagerare.
Det har skrivits flera gånger att pengarna på kontantkortet var slut. Kanske sade han det till mamman? Om det är fakta eller spekulationer vet jag inte. Telefonen har varit i kontakt med en mast i Hallsberg, därefter går den inte att spåra.
Går en avstängd telefon att spåra eller är det ett tecken på att den är förstörd/finns i vatten om den inte kan spåras?
Telefonen borde vara urladdad, avstängd eller förstörd.
Citera
2017-06-20, 19:25
Medlem
Citat:
Det har skrivits flera gånger att pengarna på kontantkortet var slut. Kanske sade han det till mamman? Om det är fakta eller spekulationer vet jag inte. Telefonen har varit i kontakt med en mast i Hallsberg, därefter går den inte att spåra.
Går en avstängd telefon att spåra eller är det ett tecken på att den är förstörd/finns i vatten om den inte kan spåras?
Telefonen borde vara urladdad, avstängd eller förstörd.

Om kontantkortet är slut, JA
Om batteriet är slut, NEJ
Citera
2017-06-20, 20:13
Medlem
CallePhilles avatar
Kontantkortet...

Någonstans i tråden står det att det bara är Nyheter24 som skriver om kontantkortet. Här finns en artikel: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/885360-polisen-soker-forsvunna-patrik-sparet-slutar-vid-en-vaska

Citat:
Den sista aktiviteten från mobiltelefonen

När Patrik åkte från Falun mot Mjölby, där han egentligen skulle bytt tåg, pratade han med sin familj på telefon två gånger. Under resan tog pengarna slut på Patriks kontantkort. Han fick då låna en telefon av en kvinna på tåget, och hennes telefon kunde familjen ringa om de ville nå fram till Patrik.

Det var i samband som Patrik plötsligt hoppade av tåget i Hallsberg som polisen har lyckats spåra aktivitet från hans telefon.

– Den har startats igång eller stängts av. Något har hänt. Det är den sista aktiviteten vi har, förklarar Eldblom.
Citera
2017-06-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Tror gruppen måste börja fundera i andra banor: om man befinner sig vid Hallsbergs station och inte känner till trakten, vart skulle man gå om man ville ta livet av sig? Om man inte har mediciner som man kan överdosera på?

Troligtvis ut i skog/natur. Hänga sig? Hoppa? Dränka sig? Var i så fall?

Förstår att det är otäcka funderingar men efter en hel månad är väl chanserna ytterst små att han är i livet. 😞

Hallsberg är väl mest känt för att vara en järnvägsknut, mao gott om tågspår, fast dom borde vara genomsökta vid det här laget.
Citera
2017-06-20, 20:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hallsberg - en av Sveriges största järnvägsknutar.

Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Hallsberg är väl mest känt för att vara en järnvägsknut, mao gott om tågspår, fast dom borde vara genomsökta vid det här laget.

Alldeles riktigt. Hallsberg är en av Sveriges största och viktigaste järnvägsknutar. Åtminstone var det så förr. Mycket gott om tågspår och bangården är stor.
Citera
2017-06-20, 21:26
Medlem
Har funderat mycket på en sak: Om Patrik inte mådde bra psykiskt och troligtvis drabbats av en psykos, varför låter då hans föräldrar honom åka tåg hela vägen från Falun till Malmö? Borde de inte ha kört upp och hämtat honom? Mycket konstigt tycker jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in