Nu kommer jag med lite plattjordstro.
Någon tidigare frågade vad vinsten var att lura folket att jorden är rund. Jo, därför att du inte ska leta efter änden.
Månens funktion. För inte så länge sedan observerade jag solen och månen dagtid, månen låg lite i nordostlig riktning solen sydväst. För blotta ögat så borde hela månen belysts då jorden inte skymde solen, men så var inte fallet. Vidare tänkte jag på skuggan av jorden som borde uppstå på månen. Ett test man kan göra hemma i sängen är: håll upp din Ipad i nattlampans sken, skugga sedan med din hand. Vad ser du? Din hands skugga. Varför ser vi inte jordens skugga på månen?
Månens upplysta del har således inget med jordens skymmande av solen att göra. Månen är konstruerad för att låta människorna hålla tidräkningen, vem som helst kan lätt lära sig vilken del av månaden vi befinner oss i. Månkalendern blir 13 månader, 364 dagar lång och en plusdag som verkar ha firats den 25 juli.
Månen påverkar även kvinnors menstruationscykel vilket resulterar i kännedom för båda könen om när det lämpar sig bäst för befruktning. Känns lite oromantiskt, men det är ju en toalett på finlandsfärjan också.
Nedan kan man läsa om denna påverkan och ett patent som tagits samband med det. Någon har alltså lyckats ändra kvinnors menstruationscykel med simulerat/speglat månljus.
http://www.ericdubay.com/?p=1967