2017-06-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Du misstolkar å det grövsta och kommer med påhopp - är det här ett känsligt ämne för dig?

En rörelse som växer på daglig basis och som behandlar den platta jorden på 2000-talet... varför skulle man inte vilja följa den typen av verksamhet?

Jag följer FE för att jag finner det intressant på många sätt. Något jag är särskilt intresserad av är det mänskliga psyket och vilka längder människor är beredda att gå i kampen för sina övertygelser. Jag läste till exempel om en man som hade fått ultimatum av sin fru att inom 48h presentera obestridliga bevis för FE annars skulle skilsmässan vara ett faktum. Den typen av beslutsamhet intresserar mig!

Tror jag själv att jorden är platt? Faktum är att jag inte vet mycket mer än vad jag fått berättat för mig - och det är där den stora poängen i det hela ligger! Att vi är lurade i mycket är inte direkt någon hemlighet längre, och vad som är vad gör enskild resande bäst i att ta reda på själv. Vi kan nämna det ekonomiska systemet som exempel.

Att förstå religiös tro är omöjligt för en kritiskt tänkande människa, det man Kan förstå är tvivel då kritiskt tänkande består till mycket stor del tvivel men då religiöst övertygade saknar just tvivel så är de därför omöjliga att förstå, man kan Inte greppa deras syn på tillvaron.

Men, för att du ska få perspektiv på saker, gör som jag beskrivit innnan i tråden och på ett stort papper och rita med passare en cirkel med radien 637mm, sedan tar du och ritar en cirkel utanför denna med samma centerpunk på 638mm, det är höjden på mount everest på ett ungefär och nu bör du förstå varför du Inte kan se att jorden är rund.
Citera
2017-06-15, 19:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Tror jag själv att jorden är platt? Faktum är att jag inte vet mycket mer än vad jag fått berättat för mig - och det är där den stora poängen i det hela ligger!
Det är ingen poäng. Det är svammel. Det är väl ingen som berättat för dig att solen går ned bakom horisonten med oförändrad storlek, det har du väl upplevt själv?

Om solen cirkulerade ovanpå en platt jord skulle solen aldrig gå ned, den skulle bara bli mindre och mindre, för att tillslut försvinna utom synhåll. Det skulle aldrig bli som i verkligheten, att nedre halvan av solen skyms av horisonten.

Citat:
Att vi är lurade i mycket är inte direkt någon hemlighet längre, och vad som är vad gör enskild resande bäst i att ta reda på själv. Vi kan nämna det ekonomiska systemet som exempel.
Dålig jämförelse, ekonomi går inte att verifiera med enkla fysiska experiment, som att titta på saker som skyms av horisonten.
Citera
2017-06-15, 21:18
Medlem
Citat:
Det ännu mer häpnadsväckande är mängden videos som hävdar motsatsen. Jag såg till exempel en video nyligen där ett helt gäng människor utrustade med lasrar, båtar och hela fan drog igång projekt över flera dagar för att reda ut vad som är vad på någon sjö de hade hittat. Det gör ju inte hela fenomenet mindre intressant, så kan vi ju säga, och min stilla förtjusning kring detta lär nog pågå en stund till med tanke på att FE-rörelsen förefaller växa så det knakar i moderplantan!
På Youtube kan vilka tokstollar som helst lägga upp vilket trams som helst - och det gör dom också. Verklig, seriös och sanningsenlig forskning publiceras inte där, utan i forskningstidskrifter med peer review.

Av samma skäl kan videor på Youtube aldrig bevisa någonting alls. Den som påstår det visar bara sin egen okunnighet och dumhet.

...förefaller växa så det knakar... Tja, den som lever får se. Erfarenheten säger klart och tydligt att antalet tokstollar och dårfinkar går lite upp och ner hela tiden.

Citat:

Tror jag själv att jorden är platt? Faktum är att jag inte vet mycket mer än vad jag fått berättat för mig - och det är där den stora poängen i det hela ligger! Att vi är lurade i mycket är inte direkt någon hemlighet längre.....

Men snälla nån - det finns massor med saker som var och en kan göra för att visa att jorden inte är platt! Eller åtminstone få fram starka indicier.
- Vid lämpligt väder kan du se att molnen är solbelysta på undersidan när solen går ner (och upp). Omöjligt om jorden är platt.
- Solen och månen också har hela tiden samma skenbara storlek på himlen. Klart bevis för att de
himlakropparna inte svävar 500 mil över jordytan.
- Om du bor i Stockholm - ring någon i Göteborg och fråga när solen går ner. Då får du veta att solen i Göteborg går ner ca en halvtimme senare än i Stockholm. (Om du nu inte kan tro på vad almanackan säger.)
- Gör en trevlig båtresa till Helsingfors och kolla när solen går ner där. Du finner att den går ner tidigare än i Stockholm.
- Passa samtidigt på att titta mot den svenska kusten. Så småningom försvinner den under horisonten.

Fem saker du kan undersöka själv, i stället för att glo på Youtube-idiotier, som försöker lura i dig att jorden är platt.
Citera
2017-06-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
På Youtube kan vilka tokstollar som helst lägga upp vilket trams som helst - och det gör dom också. Verklig, seriös och sanningsenlig forskning publiceras inte där, utan i forskningstidskrifter med peer review.

Bara för att alla kan publicera gör inte att ALLT är skit. Finns även rappakalja i seriösa tidsskrifter och även seriösa studier som INTE kommer in, så släpp sargen.

En seriös studie är seriös oavsett plattform den publiceras på.
Citera
2017-06-17, 21:08
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Att vi är lurade i mycket är inte direkt någon hemlighet längre

Okej, av vilka då, mantis? Konstigt att inga som jobbar med GPS eller andra satelliter läckt någon information. Det måste bli märkligt för civilingenjörer att få reda på att jorden är platt när de kommer från universitet till industrin. Hur blir alla tystade?

Varför infiltrerar inte FE-folk industrin och bevisar att vi är lurade?

Senast redigerad av trollgubben 2017-06-17 kl. 21:16.
Citera
2017-06-18, 00:25
Medlem
highstakess avatar
Orkar inte läsa igenom tråden, men har någon tagit upp detta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18023501.ab

Och allt vi ser är en tredimensionell återspegling av den verkliga platta världen, enligt hologramteorin.
Ett japanskt forskarteam har nyligen räknat fram bevis för att det stämmer.
Citera
2017-06-18, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Orkar inte läsa igenom tråden, men har någon tagit upp detta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18023501.ab

Och allt vi ser är en tredimensionell återspegling av den verkliga platta världen, enligt hologramteorin.
Ett japanskt forskarteam har nyligen räknat fram bevis för att det stämmer.

Det där är en extremt intressant teori men den har inte så mycket med plattjorden att göra då den handlar om hur hela vår existens är och visas för oss.

I denna teori är allt tvådimesionellt och speglas till det vi ser och det vi ser är som vi kommit fram till en rund jord.

Oavsett, kanske värt en egen tråd, här hör den inte riktigt hemma då jorden är rund varesig det endast är i ett hologram eller fysiskt.
Citera
2017-06-18, 01:12
Medlem
Jorden är varken platt eller helt rund,den är format som ett struts ägg.
Citera
2017-06-18, 14:39
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johansandell456
Jorden är varken platt eller helt rund,den är format som ett struts ägg.

Jorden är i sanning formad som en "oblat sfäroid" - m ao lite lätt tillplattad vid poolerna, och sedan lite spetsigare på en sida, lite som ett ägg, ja - DOCK... dessa avvikelser är så små att jorden ändock framstår som helt sfärisk för blotta ögat, och för alla praktiska effekter, mer eller mindre.
Citera
2017-06-18, 16:19
Bannlyst
Är Jorden platt när du står på månen och tittar ner?

Ok ok
Citera
2017-06-18, 18:13
Medlem
D-Vitamins avatar
Jag såg en meme nyligen som jag fann mäkta underhållande! Så klart kan jag för mitt liv inte hitta den just nu, men den löd i stil med (och så var det en bild inifrån en flygplanscockpit):

"5 hours into the flight - This is your Captain speaking, unfortunately due to the spin of the Earth we have been able to go nowhere and will now land where we started!"

Är inte det underhållning så säg

Finns det förresten någon debatt på YT plattjordare vs. globetard? Det hade jag velat se! Om det inte finns nominerar jag Jerry DeCamp och Neil deGrasse Tyson som kombatanter i frågan.
Citera
2017-06-18, 18:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebajs
Är Jorden platt när du står på månen och tittar ner?

Ok ok
Är ju inget som vi normala människor kan göra och folk som tror på FE skulle aldrig tro på bilder från månfärderna utan dom skulle bara hävda att det är fejk men det finns många sätt som vi vanliga kan konstatera att jorden är rund på t ex att solen går ner och inte försvinner bort och blir mindre och mindre i kombination med tidszoner. Skulle solen verkligen gå ner under jordskivan på den platta jorden så skulle det bli mörkt på hela jorden samtidigt. Att du inte kan se Tallinn från Helsingfors medan man lätt gör det om man sitter i ett flygplan på 10 000 meters höjd över Helsingfors och att det inte tar 35-40 timmar att flyga Santiago-Sydney.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in