2017-06-18, 18:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theKGS
Jag tror att det har att göra med kommunikationsmissar hos deras motsvarighet till 112. Tror att det kan vara så att de inte kontinuerligt uppdateras med information från brandkåren, så om läget för en brand ändras kommer det inte påverka de råd som man får om man ringer dem.

Detta betyder alltså att om du ringer senare och läget ändras så får du olika råd beroende på om du pratar med folk på plats (brandkåren) eller folk ett telefonsamtal bort (112s motsvarighet).

Oavsett det är en läxa. Lita ALDRIG på råd du får om du ringer 112. Spring för livet med din familj och du kanske har en chans att överleva. Dessa idioter till brandmän vet inte vad de talar om. Spring lämna direkt oavsett vad dessa idioter säger. Brandmännen i detta fallet dödade folk.
Citera
2017-06-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Läs själv då, gamla dövöra!

https://www.thesun.co.uk/news/3804113/cladding-grenfell-london-tower-fire/

Många i den här tråden verkar inte vara kapabla att tänka längre än ett steg. Ja, byggfirman kunde ha gjort ett annat val men man måste också fråga sig vilka drivkrafter som låg bakom valet.

Du har rätt C.B.G. och i den pdf jag länkade om plattan 2017-06-16, 12:51 i denna tråd kan man läsa om argumenten för denna platta som ett bra miljövänligt val. Den anses rädda träd och rena luft.
Citera
2017-06-18, 19:54
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ett bildspel av The Mirror i ett försök att tidsstämpla brandutvecklingen.
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/horrifying-time-lapse-photographs-show-10632875

Bedömt att branden startade någon gång mellan 00:30-00:54 (när larmet kom in) så hade branden redan efter 35-36min (01:30 fösta bilden i bildspelet) spridit sig hela vägen upp på en av fasadsegmenten.
Vittnesuppgifter från minst en källa anger att vid 01:10 blev hon (boende) uppmanad av polis att evakuera.

På fotot från 02:10 (~1h 20min in i brandförloppet) kan man se fullt utvecklad brand i de övre lägenheterna.

Troligen är de överlevande från de övre våningsplanen de som evakuerat i ett ganska tidigt skede eller sådana som blivit evakuerade av de brandmän som tog sig upp.
Bristen på brandlarm kan ha gjort skillnaden mellan noll/fåtal döda och det stora antalet som nu verkar vara fallet. De som klarade sig evakuerade tidigt och gjorde ju inte det på grund av brandlarm utan antingen spontant eller för att de blev tillsagda att göra så av polis/räddningstjänst någon gång straxt efter 01.

Skärp dig för helvete. Detta postades i tråden i förrgår. Sluta spela Allan ballan med inlägg som andra redan har gjort.
Citera
2017-06-18, 19:59
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej. 28 personer saknas, 30 bekräftat döda. Inalles 58 personer.

Siffran 58 är för övrigt den första officiella siffran som sägs uppskatta totalen och inte är kontinuerligt stigande. Igår saknades drygt 70 personer och antalet döda beräknades ligga på drygt 100. Att den siffran har sjunkit är naturligtvis trevligt men vi har ännu inte facit. En anledning till varför de uppskattade dödstalen går ner är att anhöriga nu har fått tag i personer de inte kunde nå tidigare. Många flydde antagligen utan mobiltelefon, många kan inte telefonnummer i huvudet och det gäller för myndigheter och anhöriga att koppla ihop anhöriga med människor på sjukhus, etc. En annan faktor är att inte alla *har* anhöriga. Gamla människor som inte är saknad av någon kan det ta en extra tid att upptäcka.

Men 58 är iaf bättre än de 106-146 som jag räknade utifrån medieuppgifter i går eller förrgår.

Precis. Men det kommer nog att stiga.

The new figure of 58 includes the 30 that had already been announced.

"The figure of 30 that I gave yesterday is the number that I know, sadly, have, at least, died. So that 58 would include that 30," Cundy said.

https://www.rt.com/uk/392699-london-police-58-fire-grenfell/

(FB) Höghus i London i lågor. 2017-06-14
Citera
2017-06-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Oavsett det är en läxa. Lita ALDRIG på råd du får om du ringer 112. Spring för livet med din familj och du kanske har en chans att överleva. Dessa idioter till brandmän vet inte vad de talar om. Spring lämna direkt oavsett vad dessa idioter säger. Brandmännen i detta fallet dödade folk.

Statistiskt sett så ökar ju risken för att du skall lyckats ta död på dig själv och dina anhöriga om du bestämmer dig för att spontanevakuera (betänk att denna brand är ett särfall jämfört med den förkrossande majoriteten av alla bränder i västvärlden). Men man skall ju inte vara idiot heller, dock gäller det att tänkta till en extra gång.

Rekommendationerna är anpassade efter vilken byggnad det är. Vissa byggnader har rekommendationer för just evakuering i händelse av brand (på grund av att man inte har säkra brandceller eller öppen ventilation men istället rökventilerade utrymningsvägar och risken är därmed stor att du dör om du kvarstannar). Andra byggnader har rekommendationer att kvarstanna eftersom risken att du dör ökar om du inte håller dig i din lägenhet (och du riskerar även livet på brandmän som tvingas knata runt och leta efter dig i ett rökfyllt hus).
Byggnaden i fråga borde inte haft rekommendationer för att kvarstanna med tanke på fasadens bestraffning (materialet är känt från tidigare bränder) men DET är en annan fråga.

Den stora majoriteten som avlider vid bränder är folk som agerar på diverse olika dumma sätt genom att tex öppna fönster och dörrar eller genom att ge sig ut i rökfyllda korridorer och trapphus (och det går inte ens att argumentera kring om vi snackar riskminimering).
Däremot är det ju betydligt bättre att lyssna på räddningstjänst/polis på plats och inte vad en larmoperatör säger (om du har möjlighet att välja då den sistnämnde kanske inte är insatt i den aktuella situationen).

Det lär dock bli tungt för larmcentralen om det skulle framkomma att deras operatörer sagt åt folk att kvarstanna samtidigt som räddningstjänst och polis på plats försökt få folk att evakuera (men det förstnämnda har jag inte sett belägg för annat än i tråden).
Det är dock klarlagt att de skrivna brandinstruktionerna i kåken var "stay put" vilket är katastrofalt med tanke på den eldfängda fasaden efter renovering.

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Skärp dig för helvete. Detta postades i tråden i förrgår. Sluta spela Allan ballan med inlägg som andra redan har gjort.
Jag utvecklade ett inlägg jag gjorde långt innan dess. Gå och ta din medicin istället och somna om, du tillför inte ett skit utan sitter bara och gnäller.
Senast redigerad av Praetori 2017-06-18 kl. 20:14.
Citera
2017-06-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur menar du att användningen av gasspisar påverkar kylskåpsbränderna? Det sambandet tror jag inte på. Sedan hade de gasspisar i det aktuella huset men det tror jag inte hade något med brandens uppkomst att göra, möjligen att det förvärrade när det väl brann ordentligt och kanske slangar eller rör brann av.
Ja du... vad tror du själv? Men ett kylskåp generade förr en gnista när kompressorn gick igång, denna gnista i kombination med läckande gas har väl blåst ut en och annan lägenhet även om det int är jättevanligt.
Citera
2017-06-18, 22:12
Medlem
fernebos avatar
Antalet saknade stiger, men man vill inte gå ut med nån ny siffra:

Citat:
I går gick polisen i London ut med att 58 människor befaras döda efter branden i Grenfell Tower.

I dag meddelar man att siffran har stigit.

Polisen uppger för Associated Press att antalet människor som fortfarande saknas efter branden i Grenfell Tower har stigit.

De har inte angett någon ny siffra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7rdKV/polisen-i-london-antalet-saknade-efter-branden-har-stigit
Citera
2017-06-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Antalet saknade stiger, men man vill inte gå ut med nån ny siffra:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7rdKV/polisen-i-london-antalet-saknade-efter-branden-har-stigit

Om överbeläggningen i invandrargettona är lika hög i London som i valda delar av Sverige kan man nog räkna med att det bodde 70-80% fler i huset än det var tänkt.
Citera
2017-06-18, 22:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Om överbeläggningen i invandrargettona är lika hög i London som i valda delar av Sverige kan man nog räkna med att det bodde 70-80% fler i huset än det var tänkt.

Ja, jag förutsätter att det bodde väldigt mycket folk i de små lägenheterna. Så är det i den typen av områden och hus i Sverige och Storbritannien och London är inte annorlunda på den punkten.
Citera
2017-06-18, 22:36
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Du har rätt C.B.G. och i den pdf jag länkade om plattan 2017-06-16, 12:51 i denna tråd kan man läsa om argumenten för denna platta som ett bra miljövänligt val. Den anses rädda träd och rena luft.

Jag hittade den. Tack för tipset!

Kom in rätt sent i tråden som ju är gigantisk. Hade helt missat detta.
Citera
2017-06-18, 23:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Statistiskt sett så ökar ju risken för att du skall lyckats ta död på dig själv och dina anhöriga om du bestämmer dig för att spontanevakuera (betänk att denna brand är ett särfall jämfört med den förkrossande majoriteten av alla bränder i västvärlden). Men man skall ju inte vara idiot heller, dock gäller det att tänkta till en extra gång.

Rekommendationerna är anpassade efter vilken byggnad det är. Vissa byggnader har rekommendationer för just evakuering i händelse av brand (på grund av att man inte har säkra brandceller eller öppen ventilation men istället rökventilerade utrymningsvägar och risken är därmed stor att du dör om du kvarstannar). Andra byggnader har rekommendationer att kvarstanna eftersom risken att du dör ökar om du inte håller dig i din lägenhet (och du riskerar även livet på brandmän som tvingas knata runt och leta efter dig i ett rökfyllt hus).
Byggnaden i fråga borde inte haft rekommendationer för att kvarstanna med tanke på fasadens bestraffning (materialet är känt från tidigare bränder) men DET är en annan fråga.

Den stora majoriteten som avlider vid bränder är folk som agerar på diverse olika dumma sätt genom att tex öppna fönster och dörrar eller genom att ge sig ut i rökfyllda korridorer och trapphus (och det går inte ens att argumentera kring om vi snackar riskminimering).
Däremot är det ju betydligt bättre att lyssna på räddningstjänst/polis på plats och inte vad en larmoperatör säger (om du har möjlighet att välja då den sistnämnde kanske inte är insatt i den aktuella situationen).

Det lär dock bli tungt för larmcentralen om det skulle framkomma att deras operatörer sagt åt folk att kvarstanna samtidigt som räddningstjänst och polis på plats försökt få folk att evakuera (men det förstnämnda har jag inte sett belägg för annat än i tråden).
Det är dock klarlagt att de skrivna brandinstruktionerna i kåken var "stay put" vilket är katastrofalt med tanke på den eldfängda fasaden efter renovering.

Jo vet allt detta. Men det är ju tydligt att brandkåren här misslyckats totalt. Folk skulle varit i liv idag om de nu inte lyssnat på deras råd om att stanna kvar. De som inte lyssnade är de som idag är i liv. Då är det rätt naturligt att tycka att nästa gång om man nu själv befinner sig i ett läge att byggnaden man är i brinner och brandmännen säger en sak att det bästa är att göra det motsatta. Säger de stanna kvar jag kommer fan mig inte stanna kvar och sitta och vänta och dö det är en sak som är säker. Detta är brandmän som kanske har 1-2 års utbildning och de har aldrig ens sett ett höghus brinna förr så de vet inte vad de talar om.
Senast redigerad av Zaedrews 2017-06-18 kl. 23:28.
Citera
2017-06-19, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Energibesparingsaspekten är i högsta grad relevant eftersom det är den som blev skillnad på liv och död. Någon eller några i lägenheten eller på det våningsplan där branden startade skulle kanske ha strukit med men en förkrossande majoritet skulle ha överlevt om inte huset tvingats installera miljövänlig isolering. Om du läser engelska tidningar idag t ex The Telegraph och Daily Mail, ser du att den här aspekten lyfts fram allt tydligare.

Om du hade läst några av mina tidigare länkar, hade du också sett att det finns en växande kritik hos den brittiska brandskyddsmyndigheten mot trenden att gröna regler ska hastas igenom utan att de fått möjlighet att inspektera.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4614534/fears-cut-price-cladding-ignored-Grenfell.html

Jag har läst dina länkar, och läser även brittisk press, det du inte verkar vara medveten om är att det finns brandsäkra material som går att använda i certifieringsprogrammen, problemet är alltså materialvalet(vilket även din DM länk lyfter), inte certifieringsprogrammen. Det är alltså relativt obegåvat att problematisera energieffektiva(miljövänliga)certifieringsprogram när det är materialvalet som är problemet.

Du borde ifrågasätta materialvalet, inte energieffektiva isoleringsmetoder, som inte bara är miljövänliga/effektiva utan också attraktiva för slutkund/brukaren pga bland annat lägre driftkostnader, och slutkund är alltså den eller de som brukar kontoret, bostaden osv.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-06-19 kl. 02:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in