Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-16, 22:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Att det varit yttre våld och ett tillhygge, det har jag missat vart har det framkommit tydligt?

Det har varit en INTENSIV tillhyggedebatt i tråden. Vissa menar att knytnävar är ett tillhygge. Andra att det måste vara ett föremål. Hoppas den inte startar igen.

Hittade några artiklar och en film med åklagaren:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/tillhygge-anvandes-nar-tova-mordades/

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sa-forsokte-misstankte-mordaren-gomma-tova/
Citera
2017-06-16, 22:56
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Att det varit yttre våld och ett tillhygge, det har jag missat vart har det framkommit tydligt?

Orkar inte leta upp artiklar och sånt, men googla eller sök här i tråden. Har varit känt sedan en månad tillbaka. Är ganska säker på att du har varit aktiv i tråden när det har diskuterats och länkats till olika artiklar.

Hur tydligt du vill ha det är svårt att bedöma. De har gått ut med att kroppen är utsatt för yttre våld och att ett tillhygge "kan ha använts", men inget vapen. Själv anser jag att detta är tillräckligt tydligt än så länge.
Citera
2017-06-16, 22:58
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, sannolikt är det någonting mellan vållande och dråp, men jag utesluter inte en "olycka". Eftersom MGM redan var anmäld för misshandel, kan han mycket väl fått panik, i sitt drogade tillstånd, OM det var en ren olycka ( men det är mindre sannolikt). Det var också det jag försökte förmedla, men det kan ha blivit otydligt, ursäkta isf.!

Men VARFÖR är mord osannolikt? Han sitter ju häktad för mord av en anledning.
Citera
2017-06-16, 23:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Men VARFÖR är mord osannolikt? Han sitter ju häktad för mord av en anledning.

Exakt. Och åklagaren har inte visat någon tendens till att vilja ändra rubriceringen.
Citera
2017-06-17, 00:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Yttre våld är väl ingen som tvivlar på antar jag.
Det är på vilket sätt det har tillfogats som vi inte vet. Till en början var pressen inte lika benägen att använda ordet tillhygge, eftersom åklagare Sammens var svävande på den frågan.
I pressen den senaste tiden har jag lagt märke till att det numera står:
Citat:
Polisen misstänker att Tova Moberg blev mördad med hjälp av ett tillhygge – innan hennes kropp dumpades i sjön.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisens-nya-framsteg-efter-mordet-pa-tova-19/
Citat:
Polisen har tidigare berättat att de misstänker att Tova blev mördad med hjälp av ett tillhygge.

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/mordet-p%C3%A5-tova-nya-fynd-st%C3%A4rker-misstankarna-mot-ex-pojkv%C3%A4nnen/ar-BBCH6Hd?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp
Vet inte om pressen har mer belägg för att "tillhygge" är rätt uttryck, men jag får den känslan. Men det är sant att vi inte vet.
Citera
2017-06-17, 00:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kusinen Johan bar Tovas studentplakat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yq7lR/kusinen-johan-bar-mordade-tovas-plakat-pa-studenten

Usch, detta känns ända in i hjärteroten.
Stackars Tova! Att du inte fick leva det liv du hade möjlighet till!
Och nu blandas den känslan med en stor aggression.
Hur kunde du? Vem gav dig rätt?
Citera
2017-06-17, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Yttre våld är väl ingen som tvivlar på antar jag.
Det är på vilket sätt det har tillfogats som vi inte vet. Till en början var pressen inte lika benägen att använda ordet tillhygge, eftersom åklagare Sammens var svävande på den frågan.
I pressen den senaste tiden har jag lagt märke till att det numera står:

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisens-nya-framsteg-efter-mordet-pa-tova-19/

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/mordet-p%C3%A5-tova-nya-fynd-st%C3%A4rker-misstankarna-mot-ex-pojkv%C3%A4nnen/ar-BBCH6Hd?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp
Vet inte om pressen har mer belägg för att "tillhygge" är rätt uttryck, men jag får den känslan. Men det är sant att vi inte vet.
Vad jag menar är att vi inte kan utesluta något föränn minst vi hört vad resultatet från obduktionen säger, att vi sedan gissar och tror saker är en helt annan sak.
Tills dess att vi vet exakt vad som hänt ska man aldrig säga tex "är väl ingen som tvivlar på antar jag"!
Citera
2017-06-17, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Usch, detta känns ända in i hjärteroten.
Stackars Tova! Att du inte fick leva det liv du hade möjlighet till!
Och nu blandas den känslan med en stor aggression.
Hur kunde du? Vem gav dig rätt?
Ja trist, men hon levde det liv hon själv valde, vi vet inte hur lycklig eller olycklig hon var men jag har inte läst någonstans att hon blivit tvingad att tex umgås med de hon umgicks med eller har jag fel?

Hon precis som vi alla är en produkt av den miljö vi växer upp i, hon saknade säkerligen trygghet uppskattning mm hemmavid därav att hon valde att vid unga år under en så lång tid som 4 år vara ihop men en kille och fjärma sig från sin familj, frågan är varför gjorde hon det varför kände hon det vad saknade hon hemma!

Bara ett ytterst fåtal tjejer hänger ihop med samma kille under åldern 14-19 år, de flesta har en bra självbild som dom vårdar och håller sig själv i centrum, men det gjorde inte Tova vad jag förstår.

Nästan allt går att spåra till uppväxten, men vi vill inte alltid göra det på den "gulliga" fallen för de ska vara så puttinuttiga och allt så perfekt, vi vill hitta en dålig kille som orsakade allt.

Men om vi pratar om tex Adolf Hitler då jäklar hittar vi all förklaring i barndomen.
Citera
2017-06-17, 10:03
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Vad jag menar är att vi inte kan utesluta något föränn minst vi hört vad resultatet från obduktionen säger, att vi sedan gissar och tror saker är en helt annan sak.
Tills dess att vi vet exakt vad som hänt ska man aldrig säga tex "är väl ingen som tvivlar på antar jag"!

Tvivlar man på polisens vittnesmål att hon utsatts för yttre våld, varför skulle man lita mer på ett obduktionsprotokoll?

Det är ju inte ett rykte att hon utsatts för yttre våld. Det är ju uppgifter från polisen, som hittat henne. Visst kan man (utan tvivel) lita på den uppgiften!
Citera
2017-06-17, 10:08
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ja trist, men hon levde det liv hon själv valde, vi vet inte hur lycklig eller olycklig hon var men jag har inte läst någonstans att hon blivit tvingad att tex umgås med de hon umgicks med eller har jag fel?

Hon precis som vi alla är en produkt av den miljö vi växer upp i, hon saknade säkerligen trygghet uppskattning mm hemmavid därav att hon valde att vid unga år under en så lång tid som 4 år vara ihop men en kille och fjärma sig från sin familj, frågan är varför gjorde hon det varför kände hon det vad saknade hon hemma!

Bara ett ytterst fåtal tjejer hänger ihop med samma kille under åldern 14-19 år, de flesta har en bra självbild som dom vårdar och håller sig själv i centrum, men det gjorde inte Tova vad jag förstår.

Nästan allt går att spåra till uppväxten, men vi vill inte alltid göra det på den "gulliga" fallen för de ska vara så puttinuttiga och allt så perfekt, vi vill hitta en dålig kille som orsakade allt.

Men om vi pratar om tex Adolf Hitler då jäklar hittar vi all förklaring i barndomen.

Vad hittar vi i alla Hitlers offers barndom att de kunde låta sig hamna i en sån situation är de i år var fast i hans våld..? Hur kunde de ha så dålig självkänsla allihop att de tillät sig bli fängslade och mördade av honom? Ja för vi lekte väl "skyll på offret leken"?!

Mördaren får ensam våra skuld för att han tagit någon annans liv.
Citera
2017-06-17, 10:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Obduktionen är ju redan klar (Tova är begravd) och åklagaren har inte ändrat häktningsrubriken. Billy sitter fortfarande häktad för mord på den högre graden av misstanke ( på sannolika skäl).
För att häkta någon på sannolika skäl har åklagaren gjort en objektiv bedömning utifrån de bevis som framkommit i utredningen. Detta är grunden till vårt rättsstat.

Finns ingen anledning att tro att inte Tova avled av yttre våld.
Citera
2017-06-17, 10:37
Medlem
litenpandas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av mod3styblais3
Vad hittar vi i alla Hitlers offers barndom att de kunde låta sig hamna i en sån situation är de i år var fast i hans våld..? Hur kunde de ha så dålig självkänsla allihop att de tillät sig bli fängslade och mördade av honom? Ja för vi lekte väl "skyll på offret leken"?!

Mördaren får ensam våra skuld för att han tagit någon annans liv.

Vi har redan haft den här diskussionen i tråden. Läs där istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in