2017-06-17, 02:27
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Ja, du har rätt. Det är lika bra att vi ger blanka fan i att rädda någon. Varför ens skicka brandkåren egentligen?

(På tal om att vara löjlig)

Seriöst, ett rep, en säkring och en sele är inte dyrt, tar inte mycket plats och är lätt att transportera. Att du jämför det med en helikopterplatta är bisarrt.

Rep och sele är standard i varje jävla räddningsbil. Problemet är att man inte kan förvänta sig att brandbilen står på taket innan det börjar brinna. Du är både löjlig och bisarr.
Senast redigerad av Blundetto 2017-06-17 kl. 02:31.
Citera
2017-06-17, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Men sedan hörde jag kylskåpet.
Kylskåpsbrand är det vanligaste jag hört talas om. Minst 50 bekanta har dött av det och minst 500 stycken kylskåpsbränder har jag hört talas om i min bekantskapskrets. Jävligt farlig utrustning, om du frågar mig. Känner flera tusen som tagit bort sina kylskåp och bara kör med frys och AC. Kloka människor...

Frys är inte så säkra heller. Min började brinna efter att jag avfrostat den. Det är intressant att allt möjligt annat förbjuds av säkerhetsskäl men inte livsfarliga kyl och frys. Och att man inte ens varnar för dem. Tillverkare verkar ha mutat både media och myndigheter.
Citera
2017-06-17, 07:20
Medlem
Nu ser jag på twitter efterbörden av branden. Folk är upprörda över att det funnits folk i byggnaden som hyrt i andra hand. Och folk som fått asyl i UK och nu blev räddade pga att de var tillbaka i det landet de flytt på semester.
Citera
2017-06-17, 08:43
Medlem
Citat:
Du verkar inte hängt med?
Jag sa ju det, att jag trodde det var en vanlig brand.

Kylskåpsbrand är det vanligaste jag hört talas om. Minst 50 bekanta har dött av det och minst 500 stycken kylskåpsbränder har jag hört talas om i min bekantskapskrets. Jävligt farlig utrustning, om du frågar mig. Känner flera tusen som tagit bort sina kylskåp och bara kör med frys och AC. Kloka människor...
Sängrökning och torrkokning orsaker flest bränder. Sedan kommer dator- och mobilladdare. Kylskåp skulle jag säga är ovanligt, framförallt sedan man slutade med gasspisar....
Citera
2017-06-17, 09:11
Medlem
Citat:
Du verkar inte hängt med?
Jag sa ju det, att jag trodde det var en vanlig brand.

Sluta tramsa nu. Bränder i kylar, frysar och andra vitvaror förekommer både i Storbritannien och här i Sverige. Själva brandorsaken är dock inte det som är det centrala i händelseskedet. Vanligen ska en sådan brand begränsas till den aktuella lägenheten så att räddningstjänsten har en chans att genomföra sina åtgärder. Det centrala vid den här händelsen är att man använt ett eldfängt isoleringsmaterial som snabbt spred branden till andra våningsplan.
Citera
2017-06-17, 09:29
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Jag tror tyvärr minst 150.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, de flesta rimliga uppskattningar ligger på 150-250.

Rykten gör gällande att det ligger 100+ döda bara i trapphuset:

Another local resident, who asked not to be named, told The Sun a firefighter pal had reported around 120 dead bodies on the tower’s stairwells.

https://www.thesun.co.uk/news/3818544/hero-firefighter-who-risked-life-battling-his-way-up-grenfell-tower-haunted-by-the-howls-of-victims/
Citera
2017-06-17, 10:11
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge

Another local resident, who asked not to be named, told The Sun a firefighter pal had reported around 120 dead bodies on the tower’s stairwells.

https://www.thesun.co.uk/news/3818544/hero-firefighter-who-risked-life-battling-his-way-up-grenfell-tower-haunted-by-the-howls-of-victims/

Inte det minsta förvånad. Hur många lägenheter per våning?,, typ 10 x 24 våningar = 240 lägenheter gånger boende.
-När jag först såg den brända kåken, var min första tanke, vilket dåligt påstående att kalla ut bara runt 20 döda?!
Senast redigerad av DragonOnWall8 2017-06-17 kl. 10:15.
Citera
2017-06-17, 10:12
Medlem
Kolla på the suns snapshots av brandutvecklingen, isoleringen var ju inte brandsäker snarare som gjord för att brinna med ökande hastighet. Först upp och sen runt hela huset.

Sådan isolering måste rivas.
Citera
2017-06-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Rep och sele är standard i varje jävla räddningsbil. Problemet är att man inte kan förvänta sig att brandbilen står på taket innan det börjar brinna. Du är både löjlig och bisarr.
Brandbilen står på taket?! Står på plats innan det börjar brinna? Vad fan yrar du om? Du har missuppfattat något.

Jag tror jag ignorerar dig från och med nu. Antingen är du dum i huvudet, trollar eller försöker sig på någon dryg, seg debattstratergi som tar 5 inlägg mellan varje poäng. Oavsett vad så är det inte lönt att diskutera med dig.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-06-17 kl. 10:33.
Citera
2017-06-17, 10:37
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:

Artisten Lily Allen:

Allen, who lives in the area, added: 'Seventeen? I'm sorry but I am hearing from people the figure is much closer to 150 - and that many of those people are children.

'They are off-the-record numbers I have been given from policemen and from firemen.'

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-4610912/Emotional-Brooklyn-Beckham-Grenfell-Tower-blaze.html
Citera
2017-06-17, 11:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Sängrökning och torrkokning orsaker flest bränder. Sedan kommer dator- och mobilladdare. Kylskåp skulle jag säga är ovanligt, framförallt sedan man slutade med gasspisar....
Hur menar du att användningen av gasspisar påverkar kylskåpsbränderna? Det sambandet tror jag inte på. Sedan hade de gasspisar i det aktuella huset men det tror jag inte hade något med brandens uppkomst att göra, möjligen att det förvärrade när det väl brann ordentligt och kanske slangar eller rör brann av.

Detta har jag länkat tidigare så det börjar bli tjatigt, en brand i veckan bara i London orsakad av fel i kyl eller frys:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3183412/Could-fridge-burn-house-t-switch-packed-inflammable-insulation-toxic-gas-s-dangerous-appliance-all.h tml

105 bränder av samma orsak i Sverige 1997: http://www.dn.se/arkiv/inrikes/kylskap-vaxande-brandfara/

Jag antar att brandkåren stängde huvudavstängningsventilen för gas till byggnaden så det bara var kvarstående gas i rören som kunde bidra till branden. Med det låga tryck som råder blir det inte mycket alls i så fall. På industrier där jag pysslat med gas stängs den ventilen automatiskt vid utlöst brandlarm men här verkar man ju inte haft något centralt larmsystem så då måste gasen stängas av manuellt.

Citat:

Om det stämmer och de dog där (det skulle möjligen kunna vara att man lagt ut kropparna i trapphuset för att räkna i väntan på borttransport) så visar det ju att det inte gick att överleva en evakuering via trapphuset, åtminstone inte på det stadiet dessa människor försökte med det.

Den där berömda filmen av henne på 23:e våningen (var det väl?) tycker jag inte visade så farligt med rök i trapphuset när hon öppnade dörren. Folk som kom in i hennes lägenhet från trapphuset hostade ju inte ens. Rök stiger ju uppåt så jag tycker inte det borde varit mycket värre längre ner. I så fall ser jag inte det som att det var någon omöjlighet att ta sig ut genom trapphuset vid den tiden men det kanske blev värre innan en del bestämde sig för att försöka fly.
Citera
2017-06-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Hur många lägenheter per våning?,, typ 10 x 24 våningar = 240 lägenheter gånger boende.

Nej, det var t ex 4 st 5 RoK. Det finns planritningar. Totalt var det väl ca 125 bostäder.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-06-17 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in