2017-06-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
har läst där branden började var någon Engelsk kille som hade packat sina grejer och sen knackat på grannarna.
Det är ju ett rätt vansinnigt påstående egentligen. Förmodligen någon som nu i efterhand försöker dra igång någon form av upprorsstämning eller bara tycker det är kul att kasta skit och sprida rykten.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/grenfell-tower-resident-whose-fridge-10623522
Citera
2017-06-16, 14:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
har läst där branden började var någon Engelsk kille som hade packat sina grejer och sen knackat på grannarna.

Enligt brittiska tidningar så stod den brinnande frysen intill köksfönstret som var öppet pga värme. Därför spred sig branden nästan direkt till isoleringen på fasaden. Det var tydligen först långt efter som resten av lägenheten tog eld eftersom det var ovanstående våningsplan som började brinna. Det är möjligt att skadorna på den lägenheten är så små att det går att göra en teknisk undersökning.

Kollade för övrigt vilka hävare som finns i London. Det finns fyra stycken civila som är höga nog för att nå översta våningen i höghuset. Londons brandkår har minskat maxhöjden från 33,5 till 32 meter genom att de bytt ut sina bilar. De har idag inga som klarar högre höjder än så.
Senast redigerad av Megaforce 2017-06-16 kl. 15:15.
Citera
2017-06-16, 14:55
Medlem
Astrorbits avatar
Facebook Live video, inne i lägenheten.
https://www.liveleak.com/view?i=a40_1497542099
Citera
2017-06-16, 14:57
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt brittiska tidningar så stod den brinnande frysen intill köksfönstret som var öppet pga värme. Därför spred sig branden nästan direkt till isoleringen på fasaden. Det var tydligen först långt efter som resten av lägenheten tog eld eftersom det var ovanstående våningsplan som började brinna. Det är möjligt att skadorna på den lägenheten är så små att det går att göra en teknisk undersökning.

och eftersom de inte fans ett brandsystemet i huset. så de var längst upp fuckade när deras brandvarnare igång.
Citera
2017-06-16, 16:03
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Med tanke på usikkerhetsfaktorer som at den/de registrerte i en leilighet kan ha vært bortreist, at det var gjester på overnatting, at leiligheten var hyrt i andra hand osv, blir det nok forensic-arbete med tannstatus og annat liknande for å fastslå korrekt id på de oppbrente kroppar som er inne i bygget/ruinen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Ja, men tar tid.

Lagen i Sverige möjliggör faktiskt för omedelbar dödförklara vid större olycka och naturkatastrof (3 § Lag om dödförklaring (2005:130)). Jag antar att lagstiftningen kring detta är liknande i England.
Senast redigerad av JohnRoe 2017-06-16 kl. 16:07.
Citera
2017-06-16, 16:10
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRoe
Lagen i Sverige möjliggör faktiskt för omedelbar dödförklara vid större olycka och naturkatastrof (3 § Lag om dödförklaring (2005:130)). Jag antar att lagstiftningen kring detta är liknande i England.
Ser ut til å være noe mer komplisert i Storbritannia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Declared_death_in_absentia

Se bl a forskjellen i lagstiftningen Scotland vs. England/Wales.
Citera
2017-06-16, 16:14
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det vågar jag inte svara på men man skall vara på det klara med att många kåkar som aviseras som "trähus" ofta handlar om att stommen eller bärande element är trä. Sen börjar det ju även bli populärt med större flervåningshus helt i trä men begreppet innefattar ju även de mycket populära och tidigare nämnda hybriderna.

Boverket har regler som innefattar även träkåkar men det finns en hel del missnöjda miner bland organisationer och myndigheter som arbetar med brandsäkerhet som inte alls är nöjda. Det grundläggande personskyddet är svårt att argumentera kring då Boverkets regler är funktionsanpassade snarare än avhängiga själva materialen (dvs det krävs mer omfattande åtgärder på en träkåk än ett sk stenhus för att det skall vara godkänt). Däremot är egendomsskyddet ganska klart dåligt eftersom trä är ett material som brinner och det är inte mer med det.
Försäkringsbolagen är väl inte heller helt förtjusta just på grund av omfattningen av skadorna som kan uppstå på trä, men där tillkommer ju dessutom att trä och fukt inte går ihop så det finns fler aspekter än bara brand inblandat.

Det var tidigare förbjudet att bygga större kåkar i trä (från 1874 eller nåt sånt) efter att Sverige drabbats av en mängd bränder och andra byggnadsmaterial började bli realistiska. Men i vanlig ordning så är det så många olika lobby-organisationer som lovar det ena och andra så slutkonsumenten kommer aldrig att kunna veta med säkerhet om de bor i en dödsfälla eller inte.

http://www.husbyggaren.se/brandsakerhet-i-hoga-trahus/

Oavsett vilket material huset i sig är byggt i så är ett fungerande sprinklersystem den absolut mest brandsäkra lösningen. När jag tittade på denna fråga för ett antal år sedan så visade det sig att ingen människa i USA hade dött i en brand under 20 år om huset haft ett bra sprinklersystem. Detta oavsett om kåken var i trä, betong eller något annat material.

Är helt övertygad om att alla nybyggda riktigt höga hus i Sverige har ett sådant fungerande sprinklersystem. Något annat vore ren idioti. Måste säga att det förvånade mig att detta hus i London, som ju nyligen renoverats, inte hade sprinkler.

Angående trä så ska man komma ihåg är att det vid en lägenhetsbrand primärt inte är stommen som brinner utan inredningen; möbler, mattor, sängar, gardiner, mm. Har man bara fungerande brandceller så ska inte en sådan brand sprida sig förrän efter ganska lång tid. Brandkraven sätt oftast som en viss angiven tid en brand ska stoppas och konstruktionsdelen fungera, 30 –120 minuter. Kraven är samma oavsett byggmaterial, dvs trä, betong, stål, o s v.

Det som är lite speciellt är dels fasaden, det som verkar orsakat brandspridningen i detta fall, samt takkonstruktionen (i allmänhet av trä oavsett resten av huset). Speciellt det sistnämnda brukar ganska ofta få en brand att sprida sig i äldre hus.

Hur olika fasadmaterial uppför sig vid en brand är något som man måste testa vid någon form av fullskaleprov under mycket kontrollerade former. Jag har själv varit med om att man utfört sådana, bl a användes gamla zeppelinarhangarer i England till detta. Man byggde helt enkelt upp en 20 meter hög fasad inne i hangaren och tände på.

Dessutom så skiljer sig detta m a p hur högt huset är. Det är helt uppenbart att detta inte utförts på den konstruktionen som användes vid Greenfell Tower, även detta obegripligt för mig. Man har helt enkelt chansat att det skulle funka!
Senast redigerad av motvall 2017-06-16 kl. 16:20.
Citera
2017-06-16, 16:35
Medlem
motvalls avatar
Någon som vet om man i England har nationella brandregler idag eller om det är som förr, dvs lokala sådana och olika i varje county? Vet att man i Skottland åtminstone har sina egna bestämmelser.

I Sverige, Norge och Finland är de nationella, men inte i Danmark på samma sätt. Där varierar de beroende på vad de lokala brandmyndigheterna tycker och tänker. Likaså varierar de i Tyskland och Österrike, där är de delstatliga. Ett regelverk i Wien och ett helt annat i Tyrolen som exempel.

Blir lite larvigt om man gnäller på den brittiska regeringen när det i själva verket är Londons egna myndigheter som brustit.
Citera
2017-06-16, 17:00
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Den luftkudden hade säker räddat många speciellt barn. En sådan borde en brandbil obligatoriskt vara utrustad med.

Sedan tänkte jag på sådana flygplan som har avlånga sprinklers system under sig för att tex vattna eller bespruta ett planatge.. Det hade hjälp mycket tänker jag, blir som regn och inte som en stor vattenbombning.

Att stänka vatten med flyg på ett hus som brinner så pass starkt hade troligen bara förångats och runnit av tak som väggar, det är ju inte heller där elden "kommer ifrån" så att säga. Även en tät vattenbomb hade ju inte kunnat tränga in då det är ett hus som är byggt särskilt för att inte ta in väta utifrån. Om vattnet inte krossar sig genom väggar och tak men då är det ganska misslyckat ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Pharrell
Området var för varmt för dessa kuddar.
Låter sannolikt men troligen värt ett försök ändå. Koncentrera vattensprutorna på kuddarna för hålla dom tillräckligt kylda. Hade troligen räddat flera liv än att spruta vatten på första våningarna om det funkat. Nu var väl helt enkelt så att dom inte hade några sådana tillgängliga.
Citera
2017-06-16, 17:04
Medlem
CNN:

Nu ska man kontrollera ungefär 100 byggnader.
http://edition.cnn.com/2017/06/15/europe/grenfell-tower-fire/index.html
Citera
2017-06-16, 17:13
Medlem
flugrekorders avatar
Det har varit ganska mycket tal om stegbilar som kan nå upp till toppen av höghus under den senare delen av tråden. Jag undrar hur pass realistisk lösning det är att sätta i säkerhet människor i ett brinnande hus med korgar på en stegbil? I det här fallet och från bloggen som länge försökte säga att brandsäkerheten var åsidosatt i det här huset. Så tror jag man kan lära sig att dels fanns det för lite fri yta utanför huset. Den lilla fria yta som fanns tillhanda för räddningstjänsten var även den på dagtid belamrad med hantverksbilar som spärrade vägarna.

Av det lilla jag googlat och andra har länkat så finns det bilar med korgar som tar dryga 600 kg på 110 meters höjd. Men det här påminner mest om fullvuxna mobilkranar med stödben och hydraulik och allt annat som det tar X antal minuter att köra på plats, ställa upp och sedan höja och sänka korgen för att sätta människor i säkerhet. Det här känns inte som ett realistiskt alternativ, ej heller som en praktiskt lösning när ett höghus brinner.

Nu finns det en utbruten sidotråd till denna där jag kanske borde ta mina funderingar, men jag undrar om inte krutet borde läggas på att förhindra bränder istället. I det här fallet kanske man istället borde ha väckt tanken på att installera sprinklers i samband med renoveringen, det känns som ett mer praktiskt och realistiskt alternativ än att ha dessa höghöjdsfordon tillhanda vid bränder?

Spontant så tänker jag på en A och B-klass med sprinklersystem. A-klass där det krävs enligt normer och där stora firmor är inblandade. B eller C-klass där din lokala polska byggare är i farten och köper det som krävs på Bauhaus i samband med köksrenoveringen... I sistnämnda fallet så är det någonting man kopplar in på kallvattenledningen och där det finns en stor avstängningskran som ägaren kan stänga när han ser att det läcker efter något år..

Kanske det skulle ha hjälpt i början av det här fallet och tusentals andra mindre fall när villor brinner, men naturligtvis inte ha varit en bra lösning när A-Klass och stora firmor med myndigheters goda minne borde ha vetat vad dom gjorde.
Citera
2017-06-16, 17:39
Medlem
Pungspark..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
CNN:

Nu ska man kontrollera ungefär 100 byggnader.
http://edition.cnn.com/2017/06/15/europe/grenfell-tower-fire/index.html

Det är tragiskt att det ska behöva hända något för att man ska få upp ögonen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in