2017-06-16, 12:36
Medlem
tuffkatts avatar
Hej,

Farsan börjar bli till åren nu och ska byta bil. Han har aldrig prioriterat bilar utan för det mesta pendlat med tåg, men har trots det bytt bil vartannat-vart tredje år i princip. Det har då alltid varit mellanmjölk som Hyundai, Peugeot m.m. Nu jobbar han inte lika mycket och åker därför sällan tåg, vilket gör att han behöver en bil som han och min mamma kommer åka i för det mesta. Den behöver därför inte vara speciellt stor, men ska gå att leka lite med. Mycket hästar och gärna åt premium-hållet.

Han har dessvärre alltid avskytt 'flashiga' bilmärken som Porsche, Mercedes och BMW trots att han tjänat bra och haft råd, därför lär han inte köpa från sådana märken. Men det mesta därutöver kan vara ett alternativ. Övriga krav är att bilen ska vara bensin/diesel (automat el. manuell har ingen betydelse), över säg 180 hk och skön att köra såväl i stadstrafik som på landsväg/motorväg. Så luxuös interiör och exteriör som möjligt, vill att han ska kliva upp ett par steg jämfört med den skräp han kört tidigare. Samtidigt ska den inte vara för sportig utan fortfarande utstråla lite business. Han kommer köpa bilen kontant så max 400-450k.

Jag kan för lite om bilar för att våga rekommendera honom något, men om ni förstår ungefär vad det är han är ute efter och kan bidra med förslag/råd så är jag tacksam.
Senast redigerad av tuffkatt 2017-06-16 kl. 12:40.
Citera
2017-06-16, 12:41
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Hej,

Farsan börjar bli till åren nu och ska byta bil. Han har aldrig prioriterat bilar utan för det mesta pendlat med tåg, men har trots det bytt bil vartannat-vart tredje år i princip. Det har då alltid varit mellanmjölk som Hyundai, Peugeot m.m. Nu jobbar han inte lika mycket och åker därför sällan tåg, vilket gör att han behöver en bil som han och min mamma kommer åka i för det mesta. Den behöver därför inte vara speciellt stor, men ska gå att leka lite med. Mycket hästar och gärna åt premium-hållet.

Han har dessvärre alltid avskytt 'flashiga' bilmärken som Porsche, Mercedes och BMW trots att han tjänat bra och haft råd, därför lär han inte köpa från sådana märken. Men det mesta därutöver kan vara ett alternativ. Övriga krav är att bilen ska vara bensin/diesel (automat el. manuell har ingen betydelse), över säg 180 hk och skön att köra såväl i stadstrafik som på landsväg/motorväg. Så luxuös interiör och exteriör som möjligt, vill att han ska kliva upp ett par steg jämfört med den skräp han kört tidigare. Samtidigt ska den inte vara för sportig utan fortfarande utstråla lite business. Han kommer köpa bilen kontant så någonstans i prisspannet 400-450k.

Jag kan för lite om bilar för att våga rekommendera honom något, men om ni förstår ungefär vad det är han är ute efter och kan bidra med förslag/råd så är jag tacksam.

Det är väl bara att "sladda" hos närmaste BMW-handlare och hämta ut en ny 520 eller så.
För de pengarna får du den motorn du efterfrågar och en bil som är så djävla snygg ut och invändigt.
Lycka till och hälsa gubben välkommen in i en riktig bil och BMW-träsket.
Citera
2017-06-16, 12:47
Avslutad
Nya V90?
Citera
2017-06-16, 12:48
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Det är väl bara att "sladda" hos närmaste BMW-handlare och hämta ut en ny 520 eller så.
För de pengarna får du den motorn du efterfrågar och en bil som är så djävla snygg ut och invändigt.
Inte BMW. En utmärkt bil, men tyvärr har den fått smutsstämpel på samma vis som Mercedes hade en gång när zigenare körde märket. Idag är det "broschor" man förknippar med BMW. Kan inte tro att ledningen nere i München är så glada över det stigande vanryktet.
Citera
2017-06-16, 12:53
Medlem
Internhumors avatar
Volvo S80 (2006-2016).

Kolla in T6 eller V8an.

Diskret bil av bra kvalité. Köp S90 om två år. Kommer att finnas gott om dessa hos bilhandlarna vid finanskris.
Citera
2017-06-16, 13:32
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
En ny Charger kanske? Gubbar i hans ålder brukar ju gilla amerikanskt.
Citera
2017-06-16, 13:33
Medlem
Tråkigt svar men ärligt talat så tror jag att Volvo är helt rätt för din far. Trevlig och bekväm bil med bra utrustning men utan att utstråla skrytmåns eller annan mindre trevlig stämpel.

V90 Inscription T5 (254 hk), 426 900 SEK enligt Volvos hemsida. Välutrustad, lyxig och bekväm.
Citera
2017-06-16, 13:37
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn

Han är som sagt inte så förtjust i BMW. Jag själv har kikat på 520d Touring, riktigt fin bil som jag tror skulle passa honom men jag är rädd att han säger nej bara pågrund av att det är en BMW. Det är något med tyska bilar som han är skeptisk till.

Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Nya V90?

Dem är fina, både S90 och V90. Hur mycket ska man kliva upp för att få en kraftig motor i den? Dem startar väl på typ 300-350k.

Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Volvo S80 (2006-2016).

Kolla in T6 eller V8an.

Diskret bil av bra kvalité. Köp S90 om två år. Kommer att finnas gott om dessa hos bilhandlarna vid finanskris.

Var tvungen att googla för att se vilken modell det är. Fina linjer, men varför välja en S80 framför en S90 idag? Mer pang för pengarna i en S80?
Citera
2017-06-16, 13:39
Medlem
Citat:
Hej,

Han har dessvärre alltid avskytt 'flashiga' bilmärken som Porsche, Mercedes och BMW trots att han tjänat bra och haft råd, därför lär han inte köpa från sådana märken. Men det mesta därutöver kan vara ett alternativ. Övriga krav är att bilen ska vara bensin/diesel (automat el. manuell har ingen betydelse), över säg 180 hk och skön att köra såväl i stadstrafik som på landsväg/motorväg. Så luxuös interiör och exteriör som möjligt, vill att han ska kliva upp ett par steg jämfört med den skräp han kört tidigare. Samtidigt ska den inte vara för sportig utan fortfarande utstråla lite business. Han kommer köpa bilen kontant så max 400-450k.

Porsche Panamera!
Citera
2017-06-16, 13:47
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Tråkigt svar men ärligt talat så tror jag att Volvo är helt rätt för din far. Trevlig och bekväm bil med bra utrustning men utan att utstråla skrytmåns eller annan mindre trevlig stämpel.

V90 Inscription T5 (254 hk), 426 900 SEK enligt Volvos hemsida. Välutrustad, lyxig och bekväm.

Många föreslår Volvo vilket är förståeligt, deras nya modeller är grymma. Inscription T5 verkar riktigt bra, finns det samma alternativ för S90n också? Dvs. med 254 hk etc. Ska hur som helst föreslå den för farsan, tack för tipset.
Citera
2017-06-16, 13:52
Medlem
Citat:
Många föreslår Volvo vilket är förståeligt, deras nya modeller är grymma. Inscription T5 verkar riktigt bra, finns det samma alternativ för S90n också? Dvs. med 254 hk etc. Ska hur som helst föreslå den för farsan, tack för tipset.

Gå in på Volvos hemsida och bygg en bil där och se vad det landar på och vilken utrustning du kan välja till och välja bort.
Citera
2017-06-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
En ny Charger kanske? Gubbar i hans ålder brukar ju gilla amerikanskt.
Vilken ålder? Då TS kan vara 18 o vara resultatet av en sprucken kondom så kan pappan vara i åldern 35-65 då han inte jobbar lika mycket.

Men utifrån vad för bilar han haft förut o vill upp i märkesklass så är det en Volvo. Motorstyrka väljer man själv. Det som Volvo kan falla på är lullullet. Men för mig som är precis 50 fyllda så är det lagom. På köpet får man marknadens bästa stolar samt ett stort utbud av automater som jag kan rekomendera för statskörningen.
Sedan är frågan hur mycket prestanda han vill ha samt prisklass då det låter som nybilsköp. Skulle tro att S/V60 Polestar även skulle passa sonen som verkar vara den som är mest ute efter prestandan.

Nu är jag färgad då jag bara ägt det märket i hela mitt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in