2017-06-16, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Ja visst, det finns en viss charm i att utföra rutinjobb sådär. Men för mig personligen tröttnar jag på det efter +1år, men som sagt det är personligt.

Du lär få idiotiska frågor på systemet också, men för all del har du intresse för vin och dryck så go for it! Vill bara poängtera att själva grunden, alltså som standard-medarbetare, är i princip detsamma. Skulle mer säga att det är kollegorna som kan utgöra den avgörande skillnaden. Lönen och arbetsuppgifterna är i princip samma

I din ålder kan det vara bra att testa på såna jobb för att få sig en egen uppfattning, så kör på tills du tröttnar!

det är lite det har liksom inget val heller för den delen, kan bara ta sunkiga jobb för tillfället och det med bäst lön för en vanlig student är väl handelsavtalen oftast eller kanske endast det, så på det måste man köra
Citera
2017-06-16, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det är schyst med tanke på att de håller stängt på röda dagar. Även om öppettiderna är som kontorstid följer inte arbetspassen exakt samma schema. Min kompis jobbade 12-21 vissa dagar. Då var det i en säsongsbetonad butik nära norska gränsen där turisterna fullkomligen strömmar in under sommarmånaderna, men även påsk, jul och pingst. Det fanns alltså att göra tre timmar efter stängningsdags.

Sitter man i kassan har jag förstått att man måste räkna alla enheter. Kan bli rörigt när det är backar, flak och dessutom enskilda burkar som rullar på bandet. Räknar du fel antal kommer du inte vidare och kan inte ta emot betalningen eller nåt sånt. Så man får va skärpt.

Man går obligatoriska vinprovarkurser och dylikt.

Innan man blir kallad på intervju genomgår man ett frågeformulär på webben säger min vän.

frågeformuläret på webben använder sig flesta jobb av numera, service jobb dvs de sållar nog de som inte passar in helt enkelt och kallar dem som får högt poäng på det till intervju, klassiskt numera

och ja givetvis, det med stängd på vissa dagar, tror det är stängt på söndagar och öppet kort tid på vissa dagar eller kortare tid, gör det hela lite schysstare, och lite annat, är bara ute efter ett jobb med handelsavtal och såg detta som en möjlighet kanske.
Citera
2017-06-16, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Ica Framför bolaget varje dag!

Fyllon och sen har du begåvningsreserven som tjänar massor med pengar som kommer behandla dig som en jävla butler!

i och för sig.

Som sagt jobb med handelsavatal, som är relativt roliga söker jag.
Citera
2017-06-16, 01:35
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
det är lite det har liksom inget val heller för den delen, kan bara ta sunkiga jobb för tillfället och det med bäst lön för en vanlig student är väl handelsavtalen oftast eller kanske endast det, så på det måste man köra

Vet helt vad du menar och själv varit i den sitsen för inte allt för länge sedan.

Ser du till lön och möjligheter att tjäna pengar är matbutiker att rekommendera. Först och främst öppettider till vardags + lördag, sen har du även söndagar som Systemet är helt stängt på. Där har du en röd dag vilket betyder tillägg, plus att många kollegor brukar lessna på att jobba dessa tider så kan vara relativt lätt att få dem.

Vet inte vilka avtal Systemet går efter, men har för mig att svenska matbutiker har riktigt schyst där. Bra tillägg för röda dagar samt storhelger (där bommar Systemet totalt). Kvällstillägg har jag dålig koll på
Citera
2017-06-16, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Vet helt vad du menar och själv varit i den sitsen för inte allt för länge sedan.

Ser du till lön och möjligheter att tjäna pengar är matbutiker att rekommendera. Först och främst öppettider till vardags + lördag, sen har du även söndagar som Systemet är helt stängt på. Där har du en röd dag vilket betyder tillägg, plus att många kollegor brukar lessna på att jobba dessa tider så kan vara relativt lätt att få dem.

Vet inte vilka avtal Systemet går efter, men har för mig att svenska matbutiker har riktigt schyst där. Bra tillägg för röda dagar samt storhelger (där bommar Systemet totalt). Kvällstillägg har jag dålig koll på

Tror också Matbutik är att föredra jag menar se på alla unga som jobbar på COOP osv, dock märkt av att COOP anställer jävligt många unga tjejer och oftast tjejer vilket inte är något fel eller så men minskar ju mina chanser haha men kanske hemköp eller nåt i den stilen får jag leta efter, dock är dessa jobb jätteeeetråkiga och hatar mataffärer för övrigt så fort jag är i en matbutik vill jag bara ut verkligen, så att sitta där och jobba med varor och sitta i kassan är verkligen deprimerande och tråkigt, får tänka över detta.

Tackar ändå för svaren, du ger bra svar
Citera
2017-06-16, 02:45
Bannlyst
Verkar vara en lugn och lättsam miljö, inte så stressigt och tungt som i matbutiker.
Citera
2017-06-16, 04:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
Verkar vara en lugn och lättsam miljö, inte så stressigt och tungt som i matbutiker.

håller med kring den delen, ett plus
Citera
2017-06-16, 06:46
Medlem
elmhedens avatar
Många tyckare i tråden hittills men kan vi få höra från någon som faktiskt jobbar/jobbat på systembolaget?
Citera
2017-06-16, 06:57
Medlem
Jag har jobbat några år på Systembolaget - började som försäljare och slutade som butikschef. Detta var på en numer nedlagd butik i Sthlm city och det är några år sedan, på den tiden då butikerna var inrättade med diskar.

Fördelarna var bl a bättre betalt än jämförbart arbete i t ex livsmedelsbutik.
Branschen med drycker är också intressant, och den som är specialintresserad kan ta detta intresse långt. Det finns flera välkända vinexperter som jobbar i medierna som började sina karriärer på Systembolaget. Kontakten med kunderna var också väldigt kul, men det följer ju med butiksarbetet oavsett bransch. Jag deltog i många vin- och varuprovningar, både sådana ordnade av företaget och privata sammanslutningar. Det var väldigt spännande och konsekvensen blev att jag nu i stort sett vägrar att dricka bluddelviner, t ex boxviner. Tar hellre ett glas kranvatten än ett skitvin. Jag har druckit mängder med klassiska viner, t ex franska Bordeauxviner, i synnerhet Chateau Petrus 1961, som fortfarande finns kvar i smaklökarna. Man kan bli helnykterist för mindre.

Nackdelen var butikstiderna, som väl knappast har blivit bättre med längre öppethållande etc.
Den väldiga avspänningen inför storhelgerna - t ex midsommar, jul, nyår och påsk med ett oerhört slit var också en nackdel. Men den praktiska logistiken har förbättrats sedan min tid i företaget. På min tid var logistiken manuell, nu är den helt datoriserad, och lagerarbetet är nog lättare nu.
Senast redigerad av HgF 2017-06-16 kl. 07:00.
Citera
2017-06-16, 08:34
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag har jobbat några år på Systembolaget - började som försäljare och slutade som butikschef. Detta var på en numer nedlagd butik i Sthlm city och det är några år sedan, på den tiden då butikerna var inrättade med diskar.

Fördelarna var bl a bättre betalt än jämförbart arbete i t ex livsmedelsbutik.
Branschen med drycker är också intressant, och den som är specialintresserad kan ta detta intresse långt. Det finns flera välkända vinexperter som jobbar i medierna som började sina karriärer på Systembolaget. Kontakten med kunderna var också väldigt kul, men det följer ju med butiksarbetet oavsett bransch. Jag deltog i många vin- och varuprovningar, både sådana ordnade av företaget och privata sammanslutningar. Det var väldigt spännande och konsekvensen blev att jag nu i stort sett vägrar att dricka bluddelviner, t ex boxviner. Tar hellre ett glas kranvatten än ett skitvin. Jag har druckit mängder med klassiska viner, t ex franska Bordeauxviner, i synnerhet Chateau Petrus 1961, som fortfarande finns kvar i smaklökarna. Man kan bli helnykterist för mindre.

Nackdelen var butikstiderna, som väl knappast har blivit bättre med längre öppethållande etc.
Den väldiga avspänningen inför storhelgerna - t ex midsommar, jul, nyår och påsk med ett oerhört slit var också en nackdel. Men den praktiska logistiken har förbättrats sedan min tid i företaget. På min tid var logistiken manuell, nu är den helt datoriserad, och lagerarbetet är nog lättare nu.

Minns du ungefär vad din lön låg på som BC och hur många arbetstimmar du jobbade på en vecka?
Citera
2017-06-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Minns du ungefär vad din lön låg på som BC och hur många arbetstimmar du jobbade på en vecka?

Arbetstiden var 40 t pr vecka. Fackföreningen hette Handelstjänstemannaförbundet, HTF. Jag minns lönen, men det är meningslöst att nämna summan här eftersom det har gått några år sedan den var aktuell. Kan i alla fall säga att jag hade ca 15 procent mer än vad en motsvarande avdchef på Norrmalms livs hade vid samma tid.
Mitt ansvar för ruljansen var i det närmaste total: Varubeställning, som på den tiden var helt manuell. Löneuträkning och utbetalning, även detta helt manuellt. Personalscheman, som gjordes upp veckovis. Daglig och månadsvis redovisning av pengar och personal. Leverera dagskassorna till banken och skaffa växel. Dagligen öppna och stänga butiken på "frk ur"-sekunden, mm, mm.
Citera
2018-10-18, 19:37
Medlem
tazzos avatar
Vad ligger timlönen på, vid exempelvis noll tidigare butikserfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in