2017-06-14, 14:32
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
... om du inte bygger milslånga baljor. Hade du en två mil lång balja och sedan mätte med en laserstråle så skulle man nog kunna se att laserstrålen borde böja av uppåt från ytan...

Det var lite det jag syftade till! En rejäl jävla balja ute på Atlanten.
Citera
2017-06-14, 16:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Behövs inte så mycket egentligen, ett par kilometer. Man kan leta upp en lång hängbro med ett spann på mer än en kilometer, först mäta så tornen är vertikala och sedan mäta avståndet mellan tornen dels nere vid basen, dels uppe på toppen. Det är mätbart längre uppe på toppen. Den för många häpnadsväckande slutsatsen är att bron följer kurvaturen.
Citera
2017-06-14, 17:03
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Behövs inte så mycket egentligen, ett par kilometer. Man kan leta upp en lång hängbro med ett spann på mer än en kilometer, först mäta så tornen är vertikala och sedan mäta avståndet mellan tornen dels nere vid basen, dels uppe på toppen. Det är mätbart längre uppe på toppen. Den för många häpnadsväckande slutsatsen är att bron följer kurvaturen.

Det ännu mer häpnadsväckande är mängden videos som hävdar motsatsen. Jag såg till exempel en video nyligen där ett helt gäng människor utrustade med lasrar, båtar och hela fan drog igång projekt över flera dagar för att reda ut vad som är vad på någon sjö de hade hittat. Det gör ju inte hela fenomenet mindre intressant, så kan vi ju säga, och min stilla förtjusning kring detta lär nog pågå en stund till med tanke på att FE-rörelsen förefaller växa så det knakar i moderplantan!
Citera
2017-06-14, 17:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det ännu mer häpnadsväckande är mängden videos som hävdar motsatsen. Jag såg till exempel en video nyligen där ett helt gäng människor utrustade med lasrar, båtar och hela fan drog igång projekt över flera dagar för att reda ut vad som är vad på någon sjö de hade hittat. Det gör ju inte hela fenomenet mindre intressant, så kan vi ju säga, och min stilla förtjusning kring detta lär nog pågå en stund till med tanke på att FE-rörelsen förefaller växa så det knakar i moderplantan!
Min teori varför dumheten växer som den gör är att det inte bara är i Sverige som betygsinflation och sänkta krav i skolan lett till en usel kunskapsnivå så man lätt går på skitsnacket från foliehattarna och inte har kunskapen att stå emot det. Med tanke på hur det ser ut i USA är jag inte förvånad över att plattjorderiet nått så bred publik. Vi som har kunskapen att bena ut sanningen skakar bara på huvudet åt skiten.
Citera
2017-06-14, 17:41
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Min teori varför dumheten växer som den gör är att det inte bara är i Sverige som betygsinflation och sänkta krav i skolan lett till en usel kunskapsnivå så man lätt går på skitsnacket från foliehattarna och inte har kunskapen att stå emot det. Med tanke på hur det ser ut i USA är jag inte förvånad över att plattjorderiet nått så bred publik. Vi som har kunskapen att bena ut sanningen skakar bara på huvudet åt skiten.

Så människor har genom någon sorts evolution blivit dummare med tiden, menar du? Kan det i sådana fall ha att göra med den digitala revolutionen? Det blir jävligt off topic, men ändå...

Beträffande FE tror jag att det också kan ha att göra med den breda psykosociala politiska formateringen och den medföljande splittringen människor emellan. I en värld då 72 kön är erkända kan det vara svårt att hitta samvaro eller greppa och förstå de (jävligt snedvridna!) resonemang som ibland förs i diverse frågor. Det mesta är upp och ned i tillvaron, och mänskligheten har nog aldrig varit så splittrad som idag! I det scenariot blir FE en snuttefilt.

Enkelt belyst må hända, men ni förstår säkert vad jag syftar till.

Apropå foliehattar så finns det teorier och så finns det teorier. Då jag - enligt somliga - klär i stanniol mellan varven, dock i mer jordnära sakfrågor såsom ekonomi med mera, så skall stanniolets glans inte alltid förkastas. Dock gör FE-folket alla en otjänst som ägnar sin tid åt reella problem och frågeställningar. Det blir som David Icke! Han kommer med några sanningar här och där för att sedan runda av med att Obama är en ödla i mänsklig skepnad, och gör därmed sanningarna en otjänst genom sitt tramsande.
Citera
2017-06-14, 19:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ett vanligt argument är ju att vatten inte kan kröka sig, utan alltid söker nivå mellan två fasta barriärer.
Det är snarare så att vattnet måste kröka sig. Ytans alla punkter strävar efter att vara så nära gravitationscentrum som möjligt, vilket alltid bildar en båge.[/quote]

Citat:
Sedan så tar man fram ett dricksglas för att argumentera detta. Om gravitationen håller världshaven i kurvatur, hur stor vattenmassa måste det vara för att krökningen skall äga rum? Ett dricksglas är uppenbarligen för lite.
På en så liten yta kan ytspänningen mot kanten på glaset påverkar mer än gravitationen.
Därmed kan ytan på vatten i ett dricksglas vara helt plan eller t.o.m bukta åt "fel" håll.
Citera
2017-06-14, 21:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ett vanligt argument är ju att vatten inte kan kröka sig, utan alltid söker nivå mellan två fasta barriärer.

Vad är det för trams att vatten inte kan "kröka sig"? Ett typiskt idiotiskt FE-påstående som helt saknar grund. Definitionen på en vätska är just att den kan rinna, strömma, droppa och "kröka sig". Flytande vatten är en vätska som påverkas av de krafter som drar i det. Vatten pressas utåt kanten i en centrifug, det rinner ut ur kranen och att vatten kan forma vågor har vi alla sett.

Frågan du egentligen ska ställa dig är varför vattnet ser platt ut. Vad är det för kraft som får vattnet att "söka nivå"?

Vetenskapen har en förklaring till ovan: Vattnet påverkas av jordens gravitation och vattnet dras mot gravitationscentrum. Hur förklarar dina plattjordsvänner att vattnet "söker nivå"? Hur vet vattnet vad som är plant och vad som är upp och ned?
Senast redigerad av madtop 2017-06-14 kl. 21:53.
Citera
2017-06-14, 21:58
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vad är det för trams att vatten inte kan "kröka sig"? Ett typiskt idiotiskt FE-påstående som helt saknar grund. Definitionen på en vätska är just att den kan rinna, strömma, droppa och "kröka sig". Flytande vatten är en vätska som påverkas av de krafter som drar i det. Vatten pressas utåt kanten i en centrifug, det rinner ut ur kranen och att vatten kan forma vågor har vi alla sett.

Frågan du egentligen ska ställa dig är varför vattnet ser platt ut. Vad är det för kraft som får vattnet att "söka nivå"?

Vetenskapen har en förklaring till ovan: Vattnet påverkas av jordens gravitation och vattnet dras mot gravitationscentrum. Hur förklarar dina plattjordsvänner att vattnet "söker nivå"? Hur vet vattnet vad som är plant och vad som är upp och ned?

Jag misstolkas som en plattjording märker jag. Så är inte fallet! Jag bara diskuterar fenomenet som sådant.
Citera
2017-06-14, 22:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Behövs ju dock ingen balja för att se att en laserstråle som skickas rent horisintellt böjer av uppåt. Går ju lika bra att skicka strålen jäms med havsytan. Kurvaturen på vattenytan på ett visst avstånd blir ju samma i en två mil lång balja som längs med två mil havsyta.
Citera
2017-06-14, 22:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag misstolkas som en plattjording märker jag. Så är inte fallet! Jag bara diskuterar fenomenet som sådant.

Du uppvisar samma läskiga symptom som plattjordsdårar: du sitter och bekräftelsesurfar på YT utan att ens begripa vad du ser.

Citat:
Det ännu mer häpnadsväckande är mängden videos som hävdar motsatsen. Jag såg till exempel en video nyligen där ett helt gäng människor utrustade med lasrar, båtar och hela fan ...

Varför i hela världen tittar du på något så dumt? Tror du seriöst att du kommer lära dig något? Tror du seriöst att ett gäng obildade religiösa dårar i en båt kommer att lyckas att omkullkasta hela naturvetenskapen?
Citera
2017-06-14, 23:11
Medlem
Först idag såg jag det här mycket märkliga inlägget, som är riktat till mig:
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag ska förklara för dig.
Har bidrag utgått från staten/näringslivet etc att undersöka invandringens konsekvenser för Sverige? Nej.
Har bidrag utgått från staten/näringslivet etc att undersöka orsaken och hur man förebygger diabetes och cancer? Nej.
Har bidrag utgått från staten/näringslivet etc sambandet hiv och AIDS vilket mängder av människor idag behandlas för? Nej.
Har bidrag utgått från staten/näringslivet etc för att bevisa tesen om plattjorden vilken enligt dig skulle bevisa för gott att den är falsk? Nej.
Har bidrag utgått från staten/näringslivet etc för undersöka effekterna FIAT valuta? Nej.
Har bidrag utgått från staten/näringslivet etc för att bevisa tesen att klimathotet är en bluff vilket skulle bevisa att klimatskeptikerna är tokiga konspiratoriker på flashback? Nej.

Jag slutar listan där... Däremot så har rikligen med statliga och privata medel utgått till att bevisa sådana saker som du stödjer och motsatsen till ovan, kanske tom du är en privat givare av ovan. Jag misstänker, vet ej, men att du är en av dem som ivrigt och desperat vill att allt ska vara okej. Du vill kunna öppna DN på morgonen och säga till frugan att allt i världen är bra! -Gertrude allt är bra i världen, åtminstone i Sverige småler du medan ni går till era arbeten och betalar skatt till regeringen som använder den till att sätta vuxna män på barnhem allt medan du ignorerar det.

Om du undersöker ovan jag listat, allt finns på tillgängligt på flashback, så kanske kommer du till slut att inse att vi är slavar och allt är en lögn. Globjorden är den mest makabra lögn jag upptäckt, men den faktiskt förändrar allt på ett positivt sätt. Om vågar att ta del av den med hyfsat objektiva ögon kan det förändra ditt till det bättre, trots lögner. Hur får du upptäcka själv, men jag är med dig broder och lyssnar på dig!

Det mesta av det där är OT och rent dravel. Det som har med trådens ämne att göra kommenterar jag så här:
- Det behövs inga penningbidrag för att falsifiera FE-hypotesen. Den är så korkad att den falsifierar sig själv. Men ändå har jag och flera andra gett mängder av bevis mot att jorden är platt. Utan penningbidrag någonstans ifrån.
- Du skriver att "Globjorden är en lögn". Men samtidigt säger du att du inte har något stöd för den tesen! I stället svarar du "vet inte" på alla relevanta frågor.

Ge sedan f-n i att gissa om mina morronrutiner. Dels har du fel, dels är det OT. Sant är att jag betalar skatt. Men jag är i själva verket pensionär, läser inte DN dagligen, och min hustru är död sedan sex år.

Slutligen: Jag är helt säker på att jag med rent "objektiva ögon" kan se att "bevisen" för den platta jorden är ren lögn.
Citera
2017-06-15, 07:47
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du uppvisar samma läskiga symptom som plattjordsdårar: du sitter och bekräftelsesurfar på YT utan att ens begripa vad du ser.

Du misstolkar å det grövsta och kommer med påhopp - är det här ett känsligt ämne för dig?

Citat:
Varför i hela världen tittar du på något så dumt? Tror du seriöst att du kommer lära dig något? Tror du seriöst att ett gäng obildade religiösa dårar i en båt kommer att lyckas att omkullkasta hela naturvetenskapen?

En rörelse som växer på daglig basis och som behandlar den platta jorden på 2000-talet... varför skulle man inte vilja följa den typen av verksamhet?

Jag följer FE för att jag finner det intressant på många sätt. Något jag är särskilt intresserad av är det mänskliga psyket och vilka längder människor är beredda att gå i kampen för sina övertygelser. Jag läste till exempel om en man som hade fått ultimatum av sin fru att inom 48h presentera obestridliga bevis för FE annars skulle skilsmässan vara ett faktum. Den typen av beslutsamhet intresserar mig!

Tror jag själv att jorden är platt? Faktum är att jag inte vet mycket mer än vad jag fått berättat för mig - och det är där den stora poängen i det hela ligger! Att vi är lurade i mycket är inte direkt någon hemlighet längre, och vad som är vad gör enskild resande bäst i att ta reda på själv. Vi kan nämna det ekonomiska systemet som exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in