2017-06-14, 15:50
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Direkta nej ang SD-samarbete från Röfven och Rööf. Varken bu eller bä från AKB.

Är jag den enda här som helst skulle vilja se en S+SD-regering? Då skullet det här landet kunna blir riktigt bra igen om de kan dela upp ansvaret vettigt mellan sig.
Jag har själv varit inne på att Löfven kommer att dra alla vid näsan och göra upp med SD efter valet. Detta av rent maktpolitiska skäl, eftersom det skulle göra det möjligt för Löfven att bilda en rent socialdemokratisk regering, samtidigt som han skulle få SD's stöd för budgeten. Eftergiften skulle bestå i en skärpt invandringspolitik och kriminalpolitik, vilket i praktiken inte skulle vara speciellt svårt för S att acceptera.

Men jag tvivlar ändå. SD går all in på att lägga sig nära alliansen i ekonomiska frågor, medan S å andra sidan har goda möjligheter att få C + L att bryta alliansen och gå med dem istället. För Stefan Löfven skulle det vara en betydligt större fjäder i hatten att bilda en S+C+L-regering än att "sälja sig" till SD. För det är ju så det politiska etablissemanget ser på saken.
2017-06-14, 16:19
Medlem
Citat:

Är jag den enda här som helst skulle vilja se en S+SD-regering? Då skullet det här landet kunna blir riktigt bra igen om de kan dela upp ansvaret vettigt mellan sig.

Vilka ministrar i S tycker du är vettiga?
2017-06-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag håller med dig. S har i alla fall, om än för svagt och för sent, försökt hålla ned asylantmängden och har även tidigare ifrågasatt den s. k. arbetskraftsinvandringens storlek. Alliansen öppnade dörrarna på vid gavel för allt och alla.

Vad gäller skattesänkningsdiskussionen ovan påstår jag att SD gör fel som profilerar sig åt moderathållet. Om skattesänkningar är bra eller dåligt för Sverige är i sammanhanget ointressant: Många S-väljare älskar höga skatter och stor offentlig sektor och det är dessa väljare som skulle kunna bli nästa stora väljargrupp. Nu lär de inte komma över.

Så SD lägger sig bäst i mitten och får tillströmning från båda håll. Sveriges framtid hänger på om vi får stopp på migrationen hit eller inte och då får man inte lägga sig för långt utåt på vänster-högerskalan.

Du tycker S förtjänar chansen på ytterligare 4 år trots de agerat svagt och för sent?

Sedan kan man ju diskutera om 500k nya invällare till 2020 är att dra åt kranen speciellt mkt..
2017-06-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
YG sent ikväll, Inizio tidigt imorgon om de följer mönstret. Det kom iofs två Inizio förra mänaden men det var nog bara tillfälligt för att kolla om M-raset fortsatte. Annars skulle det ha kommit ytterligare en mätning 2 veckor efter den förra.

Ingen som tar dom på allvar.
2017-06-14, 16:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladKyckling
Sitter och kollar på partiledare debatten och märker att jimmie har blivit gudförbjude PK, Annie lööf sa till jimmie om han håller med richard jomshof angående en bild om att islam är som en trojansk häst mot europa som jomshof la ut. Och istället för att säga JA, så sa jimmie att dom flesta muslimer är säkert bra människor och att det är en liten del av alla muslimer som är terrorister men det dom har gemensamt är islam.
VARFÖR har jimmie blivit så jävla försiktig, varför fortsätter dom inte i den hårdare retorik som dom hade 2010-2014 som har bevisligen fungerat, SD håller på att bli en del av 8-klövern

Jag tror det beror på det lite räddhågsna, försiktiga, tillbakadragna svenska och Skandinaviska kynnet. Jimmie skulle behöva använda sig av en långt mer fränare retorik, en mer direkt och angripande stil. Alltid faktabaserade och välgrundade angrepp dock. Det måste bli slut på denna daltande och mesiga, på gränsen till fjantiga, attityd om SD vill fortsätta vara det drivande, utmanande och förändrande partiet. Att i nuläget - med ca 20-25% i ryggen - börja "mesa till sig" är inget vinnande koncept i längden. Då blir det inga framgångssagor framöver för SD. Försiktighetens tid är förbi, nu är det pang på som gäller! Landet har alltför många svåra utmaningar för att man ska kunna "ta det försiktigt" i debatten.

Det är möjligt att jag är extra känslig för sånt här då mina föräldrar kommer från Ungern och större delen av släkten bor där nere. Vi är mer vana vid heta diskussioner, viftande armar och händer och att folk säger vad de tycker - inte speciellt PK med andra ord. När vi ungrare har en åsikt i en fråga då säger vi det utan omsvep och skönmålning. Nu menar jag inte att Jimmie Åkesson ska bli Viktor Orban 2.0 eller ånga på som ultrahögerpartiet Jobbik. Alla folk och nationer har sin stil, det måste förstås och accepteras, men Åkesson måste se upp så att han inte blir alltför försiktig och menlös. SD måste ta initiativet i samtliga frågor och kötta på ordentligt...
Senast redigerad av Smoothman 2017-06-14 kl. 17:43. Anledning: Förtydligande
2017-06-14, 16:47
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall

Men väldigt många som tjatar om att ingen tar dem på allvar.
Är det, för att de är rädda för, att de skall tas på allvar, månne?
2017-06-14, 16:57
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:

Jag skulle gärna se en S+SD-regering. Skulle även kunna tänka mig att KD skulle kunna ingå i den om de klarar riksdagsspärren. SD+S är väl också det enda alternativet som ser ut att kunna få majoritet i ett riksdagsval. SD+M blir runt 40 % bara.
2017-06-14, 17:01
Medlem
Citat:
En del som går in för att trolla lyckas provocera. Om du ska bli en av dem får du jobba hårdare, för just nu är du bara dålig. Varför skulle ingen ta dem på allvar?

SD:s resultat i riksdagsvalet 2014 var 12,9%. Avståndet till det slutliga valresultatet för respektive institut i deras slutmätningar var, i stigande ordning:

1) Sentio 12,7 (-0,2)
2) Inizio 12,6 (-0,3)*
3a) YouGov 11,1 (-1,8)
3b) United Minds 11,1 (-1,8)
5) SVT VALU 10,5 (-2,4)
6) Sifo 10,3 (-2,6)
7) Demoskop 10,2 (-2,7)
8) Novus 9,6 (-3,3)
9) Skop 8,0 (-4,9)

* = Detta var en särskild testmätning av viktningen som Inizio gjorde innan de rullade igång med regelbundna mätningar. De utgick från VALU, korrigerade den genom att applicera sin egen viktning och landade då rejält mycket närmare valresultatet än VALU själva, både på SD och övriga sju riksdagspartier.

De fyra som använder självrekryterade webbpaneler hamnade alltså i topp. Vallokalsundersökningen VALU hamnade i mitten. De fyra som gör telefonintervjuer hamnade i botten. Det står dig naturligtvis fritt att ta de fyra sämsta på allvar och skratta bort de fyra som lyckades bäst, men jag skulle spontant rekommendera att du absorberar en del av smällen redan nu istället för att leva i total förnekelse fram till valvakan och därmed tvingas ta hela chocken i en enda sittning.
2017-06-14, 17:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Jag har själv varit inne på att Löfven kommer att dra alla vid näsan och göra upp med SD efter valet. Detta av rent maktpolitiska skäl, eftersom det skulle göra det möjligt för Löfven att bilda en rent socialdemokratisk regering, samtidigt som han skulle få SD's stöd för budgeten. Eftergiften skulle bestå i en skärpt invandringspolitik och kriminalpolitik, vilket i praktiken inte skulle vara speciellt svårt för S att acceptera.

Men jag tvivlar ändå. SD går all in på att lägga sig nära alliansen i ekonomiska frågor, medan S å andra sidan har goda möjligheter att få C + L att bryta alliansen och gå med dem istället. För Stefan Löfven skulle det vara en betydligt större fjäder i hatten att bilda en S+C+L-regering än att "sälja sig" till SD. För det är ju så det politiska etablissemanget ser på saken.

Jag tvivlar också. Hur i all sin dar skulle Löfven förklara det för sina väljare, i synnerhet de riktiga betongsossarna som alltid röstat S de senaste 40 åren? Han skulle få en svekdebatt från tokvänster-falangen av partiet som hade orsakat full storm och massavhopp av aldrig skådat slag. S skulle då bli ett 12-15% parti i valet 2022 och V hade skjutit i höjden. Löfven kan helt enkelt inte göra något med SD, det går inte p g a ideologiska och strategiska orsaker och den retorik han använt sig av. Det vore som att göra upp med djävulen... och hur förklarar och rättfärdigar man det för väljarna? Att göra det av maktpolitiska skäl skulle i teorin kunna funka fram till 2022, sedan skulle S i stort sett raderas från den politiska kartan. Många sossar är så indoktrinerade att klockorna stannar. De har slutat tänka en enda kritisk tanke. S har svar på allt och är det enda saliggörande partiet. Och hur SD skulle påverkas, som parti och i opinionen, är en helt öppen fråga.
2017-06-14, 17:35
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Tja... det var de institut som kom närmast i sina mätningar av SD i valet 2014. Så du borde ta dem på allvar Men var det inte du som väntade på att SIFO skulle ge SD 25% innan du kunde acceptera att en SD uppgång överhuvudtaget äger rum?
2017-06-14, 19:21
Medlem
LibraryCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag tvivlar också. Hur i all sin dar skulle Löfven förklara det för sina väljare, i synnerhet de riktiga betongsossarna som alltid röstat S de senaste 40 åren? Han skulle få en svekdebatt från tokvänster-falangen av partiet som hade orsakat full storm och massavhopp av aldrig skådat slag. S skulle då bli ett 12-15% parti i valet 2022 och V hade skjutit i höjden. Löfven kan helt enkelt inte göra något med SD, det går inte p g a ideologiska och strategiska orsaker och den retorik han använt sig av. Det vore som att göra upp med djävulen... och hur förklarar och rättfärdigar man det för väljarna? Att göra det av maktpolitiska skäl skulle i teorin kunna funka fram till 2022, sedan skulle S i stort sett raderas från den politiska kartan. Många sossar är så indoktrinerade att klockorna stannar. De har slutat tänka en enda kritisk tanke. S har svar på allt och är det enda saliggörande partiet. Och hur SD skulle påverkas, som parti och i opinionen, är en helt öppen fråga.

Du har förmodligen rätt. Min tanke är att Stefan Löfven skulle försöka rättfärdiga det med att säga att han respekterar valresultatet och folkets vilja. Om 20-25% av folket röstar på SD, ja då är det en folkvilja man inte kan ignorera som ansvarsfull statsminister. Istället för att käbbla med alliansen så tar Stefan Löfven ansvar för Sverige och bildar en stabil minoritetsregering med stöd av SD. Ungefär så. Jag tror det finns massor av betongsossar, inte minst kommunalpolitiker runt om i landet, som gärna skulle acceptera detta.

Men nej, S har nog gått för långt i sin retorik mot SD för att kunna försvara en sådan vändning. Det skulle onekligen bli ramaskri från alla socialdemokratiska minoriteters intresseorganisationer, från kvinnorörelsen och LO-pamparna och tokvänstern, om Löfven gjorde något sådant.
2017-06-14, 20:06
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibraryCop
Du har förmodligen rätt. Min tanke är att Stefan Löfven skulle försöka rättfärdiga det med att säga att han respekterar valresultatet och folkets vilja. Om 20-25% av folket röstar på SD, ja då är det en folkvilja man inte kan ignorera som ansvarsfull statsminister. Istället för att käbbla med alliansen så tar Stefan Löfven ansvar för Sverige och bildar en stabil minoritetsregering med stöd av SD. Ungefär så. Jag tror det finns massor av betongsossar, inte minst kommunalpolitiker runt om i landet, som gärna skulle acceptera detta.

Men nej, S har nog gått för långt i sin retorik mot SD för att kunna försvara en sådan vändning. Det skulle onekligen bli ramaskri från alla socialdemokratiska minoriteters intresseorganisationer, från kvinnorörelsen och LO-pamparna och tokvänstern, om Löfven gjorde något sådant.

Några som skulle bli helt skogstokiga om Löfven hade inlett samarbete med SD är "Socialdemokrater för Tro och Solidaritet" med Ulf Bjereld i spetsen. Jösses, han skulle förmodligen ta sitt pick och pack och sina vänner och fly hals över huvud till V eller MP redan samma dag

Det finns möjligen en mikroskopisk chans att S skulle kunna tänka sig att göra något med SD - men det ligger långt in i framtiden, när Löfven är borta från Riksdagen, tidigast 2026 eller 2030. Och då vete fasen hur världen och det politiska landskapet ser ut... Hur stora är SD då? Är de fortfarande en maktfaktor att räkna med? Behöver de sossarnas stöd överhuvudtaget? Hur ser Sverige ut? Och hur ser den parlamentariska demokratin och EU ut? Allt blir väldigt hypotetiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in