Citat:
Ursprungligen postat av
AdHominem
Att veta att man har fel är väl en god grund till att vikta? Exakt hur mycket är omöjligt att veta men de kan ju alltid snegla på mer seriösa institut, spelbolag osv.
Faktum är att de kan dra 3% rakt av från S och lägga på SD och med 100% säkerhet få ett träffsäkrare resultat än de har nu och dessutom slippa riskera att ligga i överkant för SD(deras stora fasa).
Det enda som saknas är viljan(pga politiska skäl), jag tycker det är rätt uppenbart.
Det bästa är förstås att de övergår helt till webpaneler och erkänner att telefonmätningar är helt värdelösa på grund av det stora svarsbortfallet, men det är de väl för stolta för att göra.
Nej det kan dom inte! S går ofta bättre i verkligheten än i undersökningarna. Det är andra partier som måste dras av på samtidigt som man måste påpeka att det inte just är deras väljare som har gå till SD. Mp brukar ha för mycket även moderaterna har mer i OU än i verkligheten så för dom bådar det inte gott med det stora tapp de redan har.
Men om S och Mp kan man säga att Sifo har dem för högt och Sentio/YouGov för lågt.
Vill man var seriös kan man inte bara vikta på måfå. Det behövs en teori och det har dom inte. SCB är seriösa även om de veta att en mycket stor grupps sympatier är okända för dom så har de inga instrument att rätta till det.
Sifo däremot de är säker väldigt nöjda med att deras väljarpanel inte speglar den verkliga sympatifördelningen för Sd. De bryr sig mer om att det blir rätt med övriga partier.
Jag har föreslagit att man ska lotta ut 100 000 kanske 1 miljon till den grupp man frågar så kommer många fler att ställa upp. Om de faktiskt är ärliga kan man inte veta med om de ljuger tror jag inte det gynnar ett visst parti utan fördelar sig jämt över partierna.
Det ovetenskapliga i ett lotteri förhindrar med all säkerhet instituten från att prova. Hoppas att något institut provar att ge mer än poäng i deras lotteri där man kan vinna en Iphone. Men det blir mycket pengar om man delar ut en miljon varje månad.