2017-06-13, 22:21
Medlem
Det verkar som om evighetsdiskussionen om vilka OI som är mest tillförlitliga kört fast i tråden utan att nya argument dyker upp och det känns något tröttsamt.

Hur ser det ut med korrelationerna OI emellan? Finns det skäl att anta att samtliga OI ändå hyfsat visar riktningen av SD-stödet? Mellan tummen och pekfingret känns det som om ökningarna/ minskningarna i SD-stödet ändå uppträder ganska likartat OI emellan. Jag kan ha grovt fel i detta förstås. Finns det nägon väl bevandrad i statistik som kan bidra här?

Om ökningarna/minskningarna korrelerar bra kan man ju i alla fall enas om vilket håll det går månad för månad även om nivåerna fortfarande blir gissningar.
2017-06-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
På vilka grunder skulle SCB vikta? Att de vet att de har fel är en sak, men hur mycket fel de har det har de naturligtvis ingen aning om och då kan det vara lika riktigt att låta bli.
Sentio och YouGov tar emot folk som anmäler sig aktivt. Även om det visat sig i val att de varit närmare vet det inte hur rätt de har.

De flesta instituten verkar ganska överens om stödet till samtliga partier, förutom SD och S.
Vad är det då som skiljer SD och S från övriga partier?

Sossarna är kraftigt överrepresenterade hos pensionärer som bara sitter och väntar att någon skall ringa i petmojen.

SD är kraftigt överrepresenterade hos folk med lågt förtroende för "skojarmedia", och vill följaktligen inte svara på skojarnas frågor.

Petmoj
https://www.google.se/search?q=petmoj&rlz=1C1CHZL_svSE698SE698&source=ln ms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiVwIbp07vUAhUDKpoKHdOQ A3MQ_AUICigB&biw=1745&bih=864
2017-06-13, 22:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Att veta att man har fel är väl en god grund till att vikta? Exakt hur mycket är omöjligt att veta men de kan ju alltid snegla på mer seriösa institut, spelbolag osv.

Faktum är att de kan dra 3% rakt av från S och lägga på SD och med 100% säkerhet få ett träffsäkrare resultat än de har nu och dessutom slippa riskera att ligga i överkant för SD(deras stora fasa).

Det enda som saknas är viljan(pga politiska skäl), jag tycker det är rätt uppenbart.

Det bästa är förstås att de övergår helt till webpaneler och erkänner att telefonmätningar är helt värdelösa på grund av det stora svarsbortfallet, men det är de väl för stolta för att göra.

Nej det kan dom inte! S går ofta bättre i verkligheten än i undersökningarna. Det är andra partier som måste dras av på samtidigt som man måste påpeka att det inte just är deras väljare som har gå till SD. Mp brukar ha för mycket även moderaterna har mer i OU än i verkligheten så för dom bådar det inte gott med det stora tapp de redan har.

Men om S och Mp kan man säga att Sifo har dem för högt och Sentio/YouGov för lågt.

Vill man var seriös kan man inte bara vikta på måfå. Det behövs en teori och det har dom inte. SCB är seriösa även om de veta att en mycket stor grupps sympatier är okända för dom så har de inga instrument att rätta till det.
Sifo däremot de är säker väldigt nöjda med att deras väljarpanel inte speglar den verkliga sympatifördelningen för Sd. De bryr sig mer om att det blir rätt med övriga partier.

Jag har föreslagit att man ska lotta ut 100 000 kanske 1 miljon till den grupp man frågar så kommer många fler att ställa upp. Om de faktiskt är ärliga kan man inte veta med om de ljuger tror jag inte det gynnar ett visst parti utan fördelar sig jämt över partierna.

Det ovetenskapliga i ett lotteri förhindrar med all säkerhet instituten från att prova. Hoppas att något institut provar att ge mer än poäng i deras lotteri där man kan vinna en Iphone. Men det blir mycket pengar om man delar ut en miljon varje månad.
2017-06-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Dom flesta sossar är även emot invandring, islamisering etc..

Borde inte dom sossarna redan ha röstat på SD redan då?
2017-06-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladKyckling

Generellt bryr sig inte folk om politik förrän man själv drabbas. Finns väldigt många invandringskritiska sossar som först kommer ta steget när skiten når fläkten i den direkta närheten, och då inser hur jävla illa 7-klövern skött invandringspolitiken i alla år.

Sedan går det trögt för många att byta parti. Min mor höll kvar i S i senaste valet trots att 95% av hjärnan redan bytt parti. Hon avskyr S numera btw..
Senast redigerad av Djimmie 2017-06-13 kl. 23:51.
2017-06-13, 23:54
Medlem
8711s avatar
Citat:

Det gör dom, massor av sossar har gått

S --> SD

Ännu fler har gått

S ----> M ----> SD

Oavsett det orimliga man kan tycka med det. Folk som röstade på Reinfeldt och ångrat sig men lämnat sossarna tidigare och nu är i Sverigedemokraterna.
2017-06-13, 23:55
Medlem
8711s avatar
Inizio och Yougov bör väl kunna komma när som helst nu.

Ökning väntad i Yougov skulle jag säga, förmodligen även hos Inizio.
2017-06-14, 08:31
Medlem
svenabs avatar
Jag upptäckte att Aftonbladet annonserar att gå med i deras opinionspanel.

"Gå med i vår opinionspanel du också
Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka här för att läsa mer och gå med!"

Det är väl inga etiska problem med det, men hur är det med statistiska?
2017-06-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Det är väl inga etiska problem med det, men hur är det med statistiska?

Självrekryterade webbpaneler använder inte slumpmässigt urval. Det finns alltså inget statistiskt problem alls. Det finns i själva verket inget matematisk statistik överhuvudtaget.

Därmed inte sagt att resultatet nödvändigtvis blir dåligt. Man kan snarare misstänka att det blir bättre än institut som använder statistiska metoder då för stort svarsbortfall riskerar att göra sådana metoder riktigt dåliga.

Jag är med i Inizios panel. Deras enkäter är alltid korta och snabba att svara på. Det är aldrig något strul. Till skillnad mot YouGov där jag ibland struntar i enkäter när jag inser att jag hamnat i SimStore. Avstår man att svara på enkäter där tidsuppskattningen är över 10 minuter så är YouGov helt ok också dock.
2017-06-14, 11:11
Medlem
Sitter och kollar på partiledare debatten och märker att jimmie har blivit gudförbjude PK, Annie lööf sa till jimmie om han håller med richard jomshof angående en bild om att islam är som en trojansk häst mot europa som jomshof la ut. Och istället för att säga JA, så sa jimmie att dom flesta muslimer är säkert bra människor och att det är en liten del av alla muslimer som är terrorister men det dom har gemensamt är islam.
VARFÖR har jimmie blivit så jävla försiktig, varför fortsätter dom inte i den hårdare retorik som dom hade 2010-2014 som har bevisligen fungerat, SD håller på att bli en del av 8-klövern
2017-06-14, 11:27
Medlem
Citat:
Sitter och kollar på partiledare debatten och märker att jimmie har blivit gudförbjude PK, Annie lööf sa till jimmie om han håller med richard jomshof angående en bild om att islam är som en trojansk häst mot europa som jomshof la ut. Och istället för att säga JA, så sa jimmie att dom flesta muslimer är säkert bra människor och att det är en liten del av alla muslimer som är terrorister men det dom har gemensamt är islam.
VARFÖR har jimmie blivit så jävla försiktig, varför fortsätter dom inte i den hårdare retorik som dom hade 2010-2014 som har bevisligen fungerat, SD håller på att bli en del av 8-klövern

Blivit? Han har alltid varit en undergiven cuck som aldrig lyckats ge svar på tal. Allt är bara ett ursäktande för sin existens och avståndstagande från invandringskritik.
2017-06-14, 11:43
Medlem
Brollopskonfekts avatar
SD visar i dagens TV debatt vilket tydligt skattesänkarparti de blivit. Att kraftigt sänka skatter för folk med månadsinkomster på över 100000 kommer knappast att öka opinionen för SD. I alla fall inte om man som Äkesson vill plocka röster från S. Själv tror jag att SD kommer att stagnera och falla tillbaka till valet. Att tro att SD ska få 30% i nästa val är bara naivt och dumt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in