Citat:
Ursprungligen postat av
Opiumtal18
Tänker att det lika gärna kan bli så att de innanför hjulet snurrar och "Däcket" står stilla... Är förvirrad över detta trots att jag studerar civilingenjör och läst en del fysik.
ex på monowheel som jag syftar på:
https://www.youtube.com/watch?v=fVKeJ1vGNfo
Som Shamdon skrev så finns risken om man gasar eller bromsar för häftigt men jag skulle inte säga "lika gärna". Vid normal körning tycker jag fysiken är lätt att förstå.
Tänk dig att vi ser en sån här skapelse från sidan
såhär där förarens näsa pekar åt höger som vi ser det (han skulle kalla det framåt). Delen med säte, förare och motor driver mot hjulets insida, vi kallar det drivdelen och det normalt sett snurrande hjulet kallar vi för hjulet. Vi tänker oss att han ska köra åt vårt höger, förarens framåt. Om det skulle gå så överdrivet långt att drivdelen drar sig upp till klockan 3 sett på hjulvarvet så har ju hela fordonet ett vridmoment medurs runt hjulcentrum och hjulet börjar snurra om det inte sitter fast ordentligt i marken.
I verkligheten drar sig drivdelen bara upp en liten bit, klockan 3 var bara en pedagogisk överdrift för att göra det lätt att inse att det uppstår ett moment som vill driva hjulet längs vägen och att det inte lika gärna blir att drivdelen roterar och hjulet står stilla. Allt bygger förstås på att drivdelen inte är masslös men det är det ju inte mycket som är.