Citat:
Givetvis, stödet finns i inlägget. Läs gärna igen om du inte inser din faktiska ståndpunkt i frågan.
Citat:
Rationalisering/automatisering leder till att vi måste skapa nya jobb om vi vill ha konsumenter. Om vi har valmöjligheten att slippa skapa nya jobb varför ska vi välja att skapa nya jobb istället för att stimulera det rådande ekonomiska systemet vi har? Svara gärna från ett nationalekonomiskt utilitaristiskt perspektiv.
Nu påstår du att automatisering leder till lägre sysselsättningsgrad.
Har du kontrollerat i verkligheten om det stämmer?
Är det då så att du noterade en sysselsättningsgrad på under 20% och en arbetslöshet på 80%, eller något i det häradet?
Jag antar att det är så i din föreställningsvärld. Och den verkar du dela med den lika verklighetsfrånvände Blatteman.
Vi kan väl vara överens om att ditt påstående iaf inte har någon förankring i verkligheten.
Eller var det så att begrepp som sysselsättningsgrad och arbetslöshet blev för svåra och komplexa.
Har du kontrollerat i verkligheten om det stämmer?
Är det då så att du noterade en sysselsättningsgrad på under 20% och en arbetslöshet på 80%, eller något i det häradet?
Jag antar att det är så i din föreställningsvärld. Och den verkar du dela med den lika verklighetsfrånvände Blatteman.
Vi kan väl vara överens om att ditt påstående iaf inte har någon förankring i verkligheten.
Eller var det så att begrepp som sysselsättningsgrad och arbetslöshet blev för svåra och komplexa.
Citat:
Jag redogjorde för detta i mitt förra inlägg, försvinner jobb till bottar istället för till människor så försvinner konsumenter som stimulerar ekonomin via sin konsumtion. Det är lätt att inse att robotar inte konsumerar eller betalar skatt. Däremot är det inte nödvändigtvis så att automatiseringar leder till arbetslöshet i det långa loppet (läs: flera generationer), men kortsiktigt så kommer automatiseringar vara lidande för det rådande ekonomiska system vi har.
Det här var så rörigt och förvirrat att det inte gick att följa.
Men för din info så bär Blatteman på föreställningen att automatisering och rationalisering leder till arbetslöshet.
Jag har bett hin att redogöra för detta, men hin har inte (ännu) kommit på något sätt att göra en sådan redogörelse.
Därav att jag begagnade mig av ett koncept som jag tror är okänt för er som kallas konsekvens. Det är skäligt att anta att Blatteman i konsekvens med sitt motstånd mot automatisering också vill reversera redan gjord automatisering, så att alla de horder som i er fantasivärld är arbetslösa pga det kan återanställas.
Nu blev detta uppenbarligen för komplicerat för både dig och Blatteman. För ingen av er lyckas ge någon saklig kommentar till det.
-----------------------------------------
Kan inte du berätta hur ni går tillväga när ni kommer fram till att automatisering leder till arbetslöshet.
Är ni medvetna om att det har skett ganska omfattande arbetslöshet ed senaste hundra åren? Hur kraftig arbetslöshet har ni mätt upp pga den?
Men för din info så bär Blatteman på föreställningen att automatisering och rationalisering leder till arbetslöshet.
Jag har bett hin att redogöra för detta, men hin har inte (ännu) kommit på något sätt att göra en sådan redogörelse.
Därav att jag begagnade mig av ett koncept som jag tror är okänt för er som kallas konsekvens. Det är skäligt att anta att Blatteman i konsekvens med sitt motstånd mot automatisering också vill reversera redan gjord automatisering, så att alla de horder som i er fantasivärld är arbetslösa pga det kan återanställas.
Nu blev detta uppenbarligen för komplicerat för både dig och Blatteman. För ingen av er lyckas ge någon saklig kommentar till det.
-----------------------------------------
Kan inte du berätta hur ni går tillväga när ni kommer fram till att automatisering leder till arbetslöshet.
Är ni medvetna om att det har skett ganska omfattande arbetslöshet ed senaste hundra åren? Hur kraftig arbetslöshet har ni mätt upp pga den?
Antagandet att automatiseringar leder till nya jobb är inte ett så solklart antagande. När kommer dessa jobb? Hur skapas dessa nya jobb? Kommer våra vanor att ändras avsevärt? Hur många jobb kan man skapa?