2017-06-11, 22:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Det var lite det jag fiskade efter. Vilken metod skulle få ALLA att se samma på detta? Det måste ju finnas något som är helt obestridligt? Men det kanske inte gör det...

Alla bevis är obestridliga - det är själva definitionen av ett bevis. Det går inte att bestrida Polaris vinkel över horisonten, det går inte att bestrida en gyrokompass, det går inte att bestrida att stenar faller till marken, det går inte att bestrida avståndet till månen och solen.

Att det trots detta finns människor som inte vill begripa bevis och fakta är inget vi kan göra något åt. De kommer att vara kvar vid sin tro oavsett om de så åker ut i rymden själva.
Senast redigerad av madtop 2017-06-11 kl. 23:33.
Citera
2017-06-12, 08:22
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Att det trots detta finns människor som inte vill begripa bevis och fakta är inget vi kan göra något åt. De kommer att vara kvar vid sin tro oavsett om de så åker ut i rymden själva.

Vi säger så här då! Vi bortser från alla bevis som delgivits oss via mellanhänder. Vilket experiment kan JAG utföra för att konstatera jordens sfäriska / platta skepnad och som i största möjliga mån är obestridbar?

Vi kan också säga att ovan experiment inte behöver ha som syfte att övertyga andra. Jag vill bara veta själv.

Vi leker med den tanken
Citera
2017-06-12, 11:02
Medlem
Citat:
Vi säger så här då! Vi bortser från alla bevis som delgivits oss via mellanhänder. Vilket experiment kan JAG utföra för att konstatera jordens sfäriska / platta skepnad och som i största möjliga mån är obestridbar?

Vi kan också säga att ovan experiment inte behöver ha som syfte att övertyga andra. Jag vill bara veta själv.

Vi leker med den tanken

Det finns en mycket lång rad av sådana bevis, en hel del har nämnts nyligen. Jag kan fylla på listan något:
Avstånden mellan olika platser på jorden är mycket välkända. Samlad mänsklig kunskap sedan hundratals år. Den som vill kan sätta sig ner och själv räkna fram ex-vis avståndet mellan Kapstaden och Sydney, mellan Kapstaden och Peking och mellan Peking och Sydney (jag tänker dock inte göra det.)
Vi vet också att det är 1000 mil från Nordpolen till ekvatorn, och att en färd utmed ekvatorn är (drygt) 4000 mil.
Det är helt uppenbart omöjligt att förena sådana helt säkra avståndssiffror med en platt jord. Geometrin går helt enkelt inte ihop.

Studera även flygrutter: Direktflyg mellan Australien och Sydamerika går inte via nordpolen!

Sedan kan var och en läsa plattjordingarnas "förklaringar" och studera dem kritiskt. Då ser man att ingen har kunnat förklara (bland mycket annat) solnedgång, soluppgång, midnattssol, solförmörkelse och månförmörkelse på ett vettigt sätt. Och inte ens varför det finns en klart synlig horisontlinje när man tittar ut över havet en dag med klart väder!
Citera
2017-06-12, 12:23
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Samlad mänsklig kunskap sedan hundratals år.

Jo, men...

Vad kan JAG / DU göra för experiment - när som helst - för att för egen del konstatera vad som är vad? Kan jag ställa mig i Grisslehamn och zooma in på Åland som ligger 42km bort? Om kurvaturen är vad den är, då borde jag inte kunna se Storby hamn på andra sidan pölen.

Faktum är att det ligger några småöar i vägen, på 30km avstånd, men dessa bör inte kunna ses på grund av droppen i kurvaturen. Skulle jag dock kunna zooma in på de öarna, så är det case closed och jordfan är platt.

https://kartor.eniro.se/?c=60.139112,19.199982&z=10&d={%22l%22:[[60.198886,19.337311,60.103195,18.81546,null,1]]}
Citera
2017-06-12, 13:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jo, men...

Vad kan JAG / DU göra för experiment - när som helst - för att för egen del konstatera vad som är vad? Kan jag ställa mig i Grisslehamn och zooma in på Åland som ligger 42km bort? Om kurvaturen är vad den är, då borde jag inte kunna se Storby hamn på andra sidan pölen.

Faktum är att det ligger några småöar i vägen, på 30km avstånd, men dessa bör inte kunna ses på grund av droppen i kurvaturen. Skulle jag dock kunna zooma in på de öarna, så är det case closed och jordfan är platt.

https://kartor.eniro.se/?c=60.139112,19.199982&z=10&d={%22l%22:[[60.198886,19.337311,60.103195,18.81546,null,1]]}
Enligt mig är det enklare att leta upp en hög fyr, ta reda på exakt hur högt den når över havet, hitta en plats c:a 2 mil bort med bara vatten mellan. Se hur undre delen av fyren försvinner.
Citera
2017-06-12, 15:45
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Enligt mig är det enklare att leta upp en hög fyr, ta reda på exakt hur högt den når över havet, hitta en plats c:a 2 mil bort med bara vatten mellan. Se hur undre delen av fyren försvinner.

Bra! Ett konkret förslag. Det kan dessutom göras i mörker för bästa effekt. Om kraft och energi lades i denna riktning, skulle debatten här vara över sedan? Det är den stora frågan.
Citera
2017-06-12, 16:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Vi leker med den tanken
Det enklaste är att se på en solnedgång. Då ser du med egna ögon att solen faktiskt dyker ner under horisonten och inte blir mindre och mindre för att till slut se ut som en stjärna vilket den skulle göra om den rörde sig på en platt jord. Att den skulle gå ner under bakom kanten på en platt jord skulle det bli mörkt samtidigt på hela jorden och det räcker att ta en båttur till Helsingfors för konstatera att så inte är fallet. Då kan du också passa på att titta ut mot horisonen när du är ute på öppna havet och se att du inte ser någon land utan bara vatten som möter himlen i en tydlig horisontlinje. Sedan kan du flyga i andra riktningen så ser du tydligt land när planet är på samma position vilket visar att det inte är avståndet som gör att du inte ser land från båten utan det faktum att landet sett från båten befinner sig under horisontlinjen.
Står du på däck på båten med en kikare så bör du också kunna se att höga byggnader och master och liknande sticker upp när inte själva stan syns. Speciellt vid Helsingfors där det inte är mycket skärgård i vägen.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-06-12 kl. 16:08.
Citera
2017-06-12, 16:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Bra! Ett konkret förslag. Det kan dessutom göras i mörker för bästa effekt. Om kraft och energi lades i denna riktning, skulle debatten här vara över sedan? Det är den stora frågan.
I ljusan dag. Du vill se fyrtornet och horisonten. Möjligen i lätta skymningen då fyren är tänd. De blinkar med ett för varje fyr unikt mönster.
Citera
2017-06-12, 16:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Vi leker med den tanken
Åk till en plats nära södra polcirkeln (den antarktiska halvön är väl enklast att ta sig till), när det är midsommar på södra halvklotet (21 december).
Här går det att boka resa över julen 2018, endast 6250 € per person:
https://www.hurtigruten.com/sv/destinationer/antarktis/julaventyr-i-antarktis/

Notera att det är midnattssol. Det är helt omöjligt om jorden är platt och "sydpolen" är en is-ring som omgärdar den platta jorden.
Citera
2017-06-12, 17:14
Medlem
Citat:

Inte en chans.

Det handlar om galna foliehattar och religiösa fanatiker som många gånger helt uppenbart lider av bland annat paranoida vanföreställningar. Det går inte att övertyga en sådan människa med argument och bevis.
Citera
2017-06-12, 17:50
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
I ljusan dag. Du vill se fyrtornet och horisonten. Möjligen i lätta skymningen då fyren är tänd. De blinkar med ett för varje fyr unikt mönster.

Det var lite lätt exakt det jag tänkte på!
Citera
2017-06-12, 17:54
Medlem
madtops avatar
Citat:

Bara du själv kan avgöra vilka bevis du väljer att tro på. Människor som tror på en platt jord har en enastående förmåga att blunda för alla bevis som finns.

Men ett av de enklaste saker du kan göra är att konstatera att saker faktiskt försvinner bakom horisonten och att högre upp innebär att du ser längre.

Du kan t.ex göra som den här medlemmen:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Citat:
Om kraft och energi lades i denna riktning, skulle debatten här vara över sedan? Det är den stora frågan.

Nej självklart inte eftersom de som tror på en platt jord inte accepterar bevis som strider mot deras religiösa övertygelse. De väljer antingen att inte utföra experiment som kan falsifiera deras världsbild eller så väljer de helt enkelt att förtränga experimentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in