2017-06-12, 16:22
Medlem
Culpeppers avatar
Tjena,

Okej nu använder jag mig av tre telefoner.

Telefon 1 Ringer jag ifrån.

Telefon 2 ska vidarekoppla

Telefon 3 Tar emot samtal.

Om Telefon 2 inte har någon täckning/Ingen Service. Går samtalet fram till Telefon 3 ändå?
Citera
2017-06-12, 16:30
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Tjena,

Om Telefon 2 inte har någon täckning/Ingen Service. Går samtalet fram till Telefon 3 ändå?

Tänkte först svara (i princip... vad i hela helvete tror du idiot)...

Men funderade lite... tror faktiskt det beror lite var dessa telefoner befinner sig och (viktigast) abonnemangen i sig.

Jag hade nog kunnat svara på detta exakt innan 2000... men det kan vara så att telefon 1 redan innan vet "vidarekopplingen"... men som sagt... innan var det telefoner som skötte detta (mer eller mindre)... nu kanske det är så att du skickar din information (om vidarekoppling) till en central som först kollas...

Faan... svår fråga... någon kan säkert besvara den exakt... någon vet säkert...
Allt beror på om vidarekopplingen ligger i telefonen i sig eller om abonnemanget (din operatör) gjort vidare kopplingen... jaja spännande hur som helst...
Citera
2017-06-12, 16:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tjena,

Det beror helt på vad du har för telefoner, har du t.ex. Telias IP telefoni kan du konfigurera det precis som du vill ha det på mina sidor.
Citera
2017-06-12, 17:42
Medlem
Culpeppers avatar
Gav nog en dålig förklaring och frågan är om jag ger någon bättre nu.

Telefon 1 som ringer samtalet är en Ascom DECT telefon som används på Sjukhus t.ex.

Telefon 2 är en Samsung Android med Telia som operatör.

Telefon 3 byts fram och tillbaka beroende vem som har jour.

DECT har alltid täckning. Telefon 2 tappar täckning till och från och då vi har problem att nå Telefon 3 anges anledningen att det ska fungera även fast Telefon 2 har ingen service. För mig känns detta helt ologiskt men som sagt är ingen expert inom detta område.
Citera
2017-06-12, 17:45
Medlem
storm72s avatar
Gissar att de är medflytt(alla samtal utan att de ringer på 2an) *21*telnr¤Lur vi snackar om och telefon 2 är mobil.

Medflytt sker i "nätet" och inte på telefonen. Man kan sen stänga av telefon 2 utan att de påverka något. Vid samtal kopplar den direkt till telefon 3 men telefon 2 tar extrakostnaden mellan 2->3.

Innan var de viktigt att lägga in dessa medflytt innan man lämnade Sverige då vissa länder inte hade så utvecklad teknik så samtal gick hela vägen ner till landet man befann sig i innan samtalet sedan kopplades tillbaka till Sverige. Därför de blev dyrt för vissa som kopplade ur sin telefonsvarare utomlands istället för Sverige.

Finns även *61*telnr#lur som används. Funkar som *21* men den kollar om telefon 2 har täckning/startad innan den kopplar vidare. Kan bli dyrt om man har telefon 2 utomlands.
Citera
2017-06-12, 17:51
Medlem
storm72s avatar
Citat:
Gav nog en dålig förklaring och frågan är om jag ger någon bättre nu.

Telefon 1 som ringer samtalet är en Ascom DECT telefon som används på Sjukhus t.ex.

Telefon 2 är en Samsung Android med Telia som operatör.

Telefon 3 byts fram och tillbaka beroende vem som har jour.

DECT har alltid täckning. Telefon 2 tappar täckning till och från och då vi har problem att nå Telefon 3 anges anledningen att det ska fungera även fast Telefon 2 har ingen service. För mig känns detta helt ologiskt men som sagt är ingen expert inom detta område.

Testa "*61*Telnr till telefon 3#Lur" på telefon 2. Kolla sedan på telefon 2 med "*#62#Lur" och då ska de stå vidakopplad till "nr till telefon3" om allt är rätt. Gör det inte det så har Telia spärrat funktionen då den används ihop med telefonsvararen. Telia får hjälpa er där då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in