Citat:
Ursprungligen postat av
Troendemann
Det är svårt att bevisa att gud finns. bästa sättet är att be han att överbevisa en själv, man kan få be länge och ofta, och inte bara rabbla upp nån bön och tro att man ska få svar.
Hur överbevisar han en själv?
Citat:
Ursprungligen postat av
Troendemann
Gud ser ens hjärta ifall man söker uppriktigt och verkligen vill följa Jesus.
Om man söker uppriktigt och verkligen vill följa Jesus, men gud ser ändå inte ens hjärta, är det ett bevis på att gud inte finns?
Citat:
Ursprungligen postat av
Troendemann
För ett halvårsen en kväll när jag knappt kände något hopp för livet så bad jag, jag bad länge och menade det, de strömmarna av kärlek, hopp som jag kände genom kroppen och att jag börja tala i tungor av mig själv exakt samtidigt, det liksom bubblade upp som om man hade hicka fast med ord,
det är det som jag fått mest tro utav. Det kom precis när jag hade tänkt att ge upp med bedjandet. Innan har jag alltid trott att det var hjärnan som spela ett spratt med känslor, men de forsarna kom alldeles för snabbt och från ingenstans, och var alldeles för stark upplevelse för att det ska ha varit jag själv, så gud visste vad jag trott, och överbevisade mig. Har aldrig känt något liknande efter det, och läste senare att det var "andedopet"
Det är det beviset jag har att ge.
Det bevisar att du tror att gud finns och att du haft upplevelser, inte att gud finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
Troendemann
Om man läser bibeln så ser man att Jesus inte gillade att hålla på bevisa vem han är genom massor av tecken, alla ville bara se mer och större under hela tiden. Jesus vill att man ska tro på honom ändå, och så är det bara, det är så gud är, inget jag, du eller någon annan kan ändra på.
Bibeln är påståendet, inte beviset.
Det kan ju vara så att den som hittar på en religion med en "obevisbar" gud, skriver in i den "heliga" skriften att gud inte gillar att bli bevisad. Det gäller att tro (och skänka pengar/makt till de religiösa ledarna) så får man belöningen (eller straffet) efter döden. Genial affärsidé.
Citat:
Ursprungligen postat av
Troendemann
Världens vishet och korsets dårskap
18Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft. 19Det står skrivet: Jag skall göra slut på de visas vishet, och de förståndigas förstånd skall jag utplåna. 20Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap? 21Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror. 22Judarna begär tecken och grekerna söker vishet, 23men vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst, en stötesten för judarna och en dårskap för hedningarna, 24men för de kallade, judar som greker, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet. 25Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet starkare än människorna.
Inget bevis, du ville bara predika lite?