2017-06-08, 21:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer troligtvis att förbli ett ouppklarat försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Det finns väldigt mycket skog i Bulgarien, så vill man gömma en kropp så blir den aldrig hittad igen.
Även i Varna finns det mycket skog, inte precis vid flygplatsen men överallt runtomkring.

För att komma in i Varna behöver man köra över en bro över en stor flod. Skulle en kropp ligga på botten där, så hittar man nog aldrig kroppen heller. Tror aldrig att någon dyker där.

Jag har mycket svårt att tänka mig att Mittank efter snart tre år som försvunnen skulle vara i livet idag. Troligtvis dog han en kort tid efter att han hade klättrat över flygplatsens höga stängsel. På vilket sätt han avled är det ingen av oss som vet.

Att hans kvarlevor någonsin kommer att kunna hittas är inte speciellt troligt. Hans förvinnande och antagliga död kommer med stor sannolikhet att förbli ett olöst sådant.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-08 kl. 21:38.
Citera
2017-06-12, 15:03
Medlem
Pajosvs avatar
Några reflektioner på "Fallet Lars Mittank":

1. Det har några gånger i tråden framförts att det tycktes märkligt att Lars Mittank åkte på semester med sina kompisar trots att han hade flickvän. Detta är väl knappast något ovanligt???

2. Jag upptäckte tråden idag och det första videoklippet jag tittade på var när Lars springer ut från flygplatsen. Mitt spontana intryck var att han sprang till/mot någonting, ex. bussen som står där. Det är nästan som om han saktar ner när han ser bussen stå där. Men sedan byter han riktning helt och hållet...

3. Att någon mot betalning skulle ha misshandlat honom p.g.a. att höll på fel tyska fotbollslag (eller vad det nu var) känns minst sagt lite "svårsmält".

4. Att han från hotellet ringer hem till sin mor och uppger att "något inte stämmer" och att "något känns fel" är lite underligt...
Citera
2017-06-12, 15:09
Medlem
Pajosvs avatar
Jag förmodar att det i tråden redan har länkats till Facebooksidan "Findet Lars Mittank".

Men här är länken i alla fall:

https://www.facebook.com/findetlarsmittank/

Facebooks översättning är som den är...
Citera
2017-06-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Några reflektioner på "Fallet Lars Mittank":

1. Det har några gånger i tråden framförts att det tycktes märkligt att Lars Mittank åkte på semester med sina kompisar trots att han hade flickvän. Detta är väl knappast något ovanligt???

2. Jag upptäckte tråden idag och det första videoklippet jag tittade på var när Lars springer ut från flygplatsen. Mitt spontana intryck var att han sprang till/mot någonting, ex. bussen som står där. Det är nästan som om han saktar ner när han ser bussen stå där. Men sedan byter han riktning helt och hållet...

3. Att någon mot betalning skulle ha misshandlat honom p.g.a. att höll på fel tyska fotbollslag (eller vad det nu var) känns minst sagt lite "svårsmält".

4. Att han från hotellet ringer hem till sin mor och uppger att "något inte stämmer" och att "något känns fel" är lite underligt...

1) Njae...lite egendomligt är det väl, att han föredrar att resa med kompisarna i stället för med flickvännen. Han reste tydligen sällan. Han hade enligt uppgift aldrig tidigare rest i kamraters lag. Dessutom verkar han ha föredragit att ringa modern framför flickvännen.

Och därutöver är hans beteende i Varna mycket egendomligt.
Citera
2017-06-12, 17:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
1) Njae...lite egendomligt är det väl, att han föredrar att resa med kompisarna i stället för med flickvännen. Han reste tydligen sällan. Han hade enligt uppgift aldrig tidigare rest i kamraters lag. Dessutom verkar han ha föredragit att ringa modern framför flickvännen.

Det behöver inte vara så konstigt att åka med kompisar. Jag har själv åkt på kortare (2-3 dagar) semesterturer med kompisar där inte några respektive följt med. Men visst, detta var väl en lite längre resa...

Det övriga håller jag med om är egendomligt...
Citera
2017-06-12, 19:23
Medlem
Eoppoyzs avatar
Ponera att han drunknade i havet. Det bör ju rimligen kunna ske att kroppen flyter vidare till ett annat land pga strömmen? Kroppen kan ha hamnat i Rumänien, Ukraina, Turkiet etc. Men så vet jag inte heller hur länge en kropp håller sig flytande. Kroppen kan vara registrerad som okänd identitet i ett annat land?
Citera
2017-06-13, 14:27
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
För att komma in i Varna behöver man köra över en bro över en stor flod. Skulle en kropp ligga på botten där, så hittar man nog aldrig kroppen heller. Tror aldrig att någon dyker där.

Det är en bro man passerar om man kommer söderifrån. Flygplatsen, stan och Zlatni pjasătsi/Golden Sands (även omnämnt som Goldstrand här) ligger norr om bron.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Ponera att han drunknade i havet. Det bör ju rimligen kunna ske att kroppen flyter vidare till ett annat land pga strömmen? Kroppen kan ha hamnat i Rumänien, Ukraina, Turkiet etc. Men så vet jag inte heller hur länge en kropp håller sig flytande. Kroppen kan vara registrerad som okänd identitet i ett annat land?

Lite mer om kroppar i vatten i dessa inlägg:
(FB) Flykt i panik: Lars Mittank, Varna, Bulgarien, 2014.

Hur långt kan lik flyta? Hur strömt är det? Söder om staden ligger det avlånga vattnet Varnasjön, idag noll meter över havet.

Karta över Varnasjön. Flygplatsen ligger ett antal km norr om sjön och det kan spekuleras om Lars hamnat nere vid sjön, där det finns hamnanläggningar och industrier.

Det finns öppningar mellan Varnasjön och Svarta havet. Där ligger Varnas hamn och den bro man passerar om man kommer söderifrån.

Citat:
Until the 20th century, fresh water from the lake emptied into the Black Sea through the Devnya River, but following the construction of the modern Port of Varna East (and the subsequent draining of the river), a canal was dug through the strip of sand between the sea and the lake between 1906 and 1909, which led to the lake's level dropping by 1.40 m and the incursion of sea water into the lake, which became brackish. (bräckt)

Det finns alltså en öppen förbindelse mellan sjön och havet. Frågan är om vatten strömmar ut från sjön eller rentav in i den? Tillflödena till sjön är rätt små. Sommartid är det kanske inte orimligt att avdunstningen är såpass stor i sjön att vatten rinner in i den från Svarta havet.
Citera
2017-06-13, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket egendomligt beteende.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad

Jag har för mig att detta var första gången som han var på semester utomlands på egen hand. Han kan ju förstås varit utomlands tidigare men då tillsammans med sin familj.

Tycker nog att det är litet märkligt att man i en ålder av 28 år är ute för första gången utomlands i egen regi. Så han var en mycket ovan utlandsresenär. Tyvärr slutade också hans semester i en katastrof.

Hans beteende i både Goldstrand och Varna är mycket egendomligt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-13 kl. 14:38.
Citera
2017-06-13, 14:47
Medlem
Drogsmuggling är troligaste teorin enligt mig. Antingen att han har, frivilligt eller ofrivilligt, har svalt droger varefter han under läkarbesöket på flygplatsen inser att han inte vågar gå igenom tullen med preparaten i magen. Kanske inser han då att han är "körd" och blir rädd, springer iväg ut i skogen och dör när drogerna frigörs i magen och han dör- Antingen dåligt förpackade(kanske ännu en anledning till att han blir paranoid då drogerna börjar utsöndras oväntat) eller helt enkelt för att de ligger i magen för lång tid.
Citera
2017-06-13, 15:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har aldrig återfunnits vare sig död eller levande.

Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Drogsmuggling är troligaste teorin enligt mig. Antingen att han har, frivilligt eller ofrivilligt, har svalt droger varefter han under läkarbesöket på flygplatsen inser att han inte vågar gå igenom tullen med preparaten i magen. Kanske inser han då att han är "körd" och blir rädd, springer iväg ut i skogen och dör när drogerna frigörs i magen och han dör- Antingen dåligt förpackade(kanske ännu en anledning till att han blir paranoid då drogerna börjar utsöndras oväntat) eller helt enkelt för att de ligger i magen för lång tid.

Att droger på ett eller annat sätt var inblandade går inte att bortse ifrån helt klart.

Det kan ha gått till på det sättet som du tar upp. Det något märkliga är att hans kvarlevor aldrig har hittats. Vare sig i en skog eller någon annanstans. Vad vi åtminstone känner till.

Jag tror dock att Mittank kom att hamna i vatten någonstans. Vare sig detta nu var självförvållat eller om han "fick hjälp".
Citera
2017-06-13, 18:41
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det är en bro man passerar om man kommer söderifrån. Flygplatsen, stan och Zlatni pjasătsi/Golden Sands (även omnämnt som Goldstrand här) ligger norr om bron.

Lite mer om kroppar i vatten i dessa inlägg:

Hur långt kan lik flyta? Hur strömt är det? Söder om staden ligger det avlånga vattnet Varnasjön, idag noll meter över havet.

Karta över Varnasjön. Flygplatsen ligger ett antal km norr om sjön och det kan spekuleras om Lars hamnat nere vid sjön, där det finns hamnanläggningar och industrier.

Det finns öppningar mellan Varnasjön och Svarta havet. Där ligger Varnas hamn och den bro man passerar om man kommer söderifrån.

Det finns alltså en öppen förbindelse mellan sjön och havet. Frågan är om vatten strömmar ut från sjön eller rentav in i den? Tillflödena till sjön är rätt små. Sommartid är det kanske inte orimligt att avdunstningen är såpass stor i sjön att vatten rinner in i den från Svarta havet.

Inget av länkarna besvarade min frågeställning om hur länge en död kropp flyter. Det stod bara om processen tills kroppen flyter.
Citera
2017-06-13, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Beror bl. a. på hur starka strömmarna är.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz

Jag vet inte hur länge en kropp flyter men det är ett ganska bra tag. Den befinner sig ju vid två tillfällen liggande på vattenytan.

Det är nog inte omöjligt att Mittanks kropp kan ha blivit registrerad med okänd identitet i t. ex. Rumänien. Beror förstås på hur starka strömmarna är.

(FB) Den huvudlösa kroppen vid piren, Degerhamn (Öland), 1978.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-13 kl. 20:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in