Citat:
Ursprungligen postat av
BrainOfSheldon
Överdrivet? Nej, jag tycker det är rena vansinnet, oförlåtligt och något som bör straffas med ett långt fängelsestraff, men någon rimlighet får det ändå finnas. Jag hade hållit med dig om det varit styrkt att de systematiskt torterat barnet och hon haft skallfrakturer, frakturer i armar, ben, stora inre blödningar, punkterade lungor, blivit våldtagen, kastad i golvet, haft skärsår och sticksår, eller vad som helst som tydligt visat på systematisk medveten tortyr. DÅ hade jag kunnat acceptera att någon velat ta till dödsstraff.
Här har vi ett fall där mord överhuvudtaget inte är styrkt. Inte heller tortyr eller sexuella övergrepp. Det vi har är några blåmärken som troligtvis tillkommit av att någon av föräldrarna varit hårdhänt (förmodligen av frustration och ilska, men inte i syfte att medvetet skada) och revbensfrakturer varav de flesta kan ha tillkommit av HLR och de äldre är helt okänt hur de uppstått, vilket kan innebära vad som helst. Antingen att någon medvetet pressat sönder bröstkorgen, eller att någon av dem av klantighet exempelvis tappat henne, men vägrar i sten att erkänna det alternativt har förträngt det för att det känns för hemskt.
Utifrån det förundersökningsmaterial som finns är det inte styrkt att det förekommit någon misshandel och definitivt inte att det förekommit något mord eller ens dråp. Det som finns styrkt är att båda vetat om att flickan haft konstiga knäppande ljud i revbenen på ryggen och blåmärken och blod i en kräkning, men underlåtit sig att söka vård. Inte ens den biten är säkert att de kan fällas för, eftersom det inte är styrkt att de förstått att de behövt söka vård. De kan spela på att de är så korkade och okunniga. Plus det faktum att de sökte vård den gång flickan uppenbart hade ont (det röda i munnen) och att de tog upp det här med blåmärken med BVC och att mamman ringde 1177 när flickan fått i sig för lite mat.
Det här fallet blir svårt för åklagaren att pressa igenom rätten och få till några större fällande domar, tyvärr. Den chans som finns är om föräldrarna gör bort sig under förhandlingarna, vilket iofs mycket väl kan hända, då i vart fall pappan är ohyggligt dålig på att uttrycka sig, dålig på att manipulera och dålig på att ljuga. Han sluddrar, svamlar och fäller krokben på sig själv. Dessutom lär advokaterna köra på försvarstaktiken att lägga skulden på den andre föräldern och det är inte till fördel för pappan. Mamman däremot verkar inte ha några problem med att tala för sin sak och manipulera om så skulle behövas.
Oj vilket sent svar, var några veckor sedan senaste inloggningen skedde här.
Jag har läst och respekterar dina åsikter och argument, dock är det en sak som slår mig. Kan sätta en STOR summa pengar på att du inte har egna barn, har jag rätt?