2017-06-11, 23:29
Medlem
En kvällsfundering kring något som jag kanske har missat i tråden, jag har inte hunnit läsa precis allt.

Det gäller MRs resa till Norge.
Han berättade ju att han blev stoppad vid första försöket. Sen försökte han igen, och då gick det bra.
Men han saknade ju körkort. Frågar inte polisen efter körkort när de stoppar honom?
Och när han släpptes från polisarresten senare utan id-handling, visst är det konstigt.
Hade han ett falskt körkort? Kanske kompisen i Östersund hade hjälpt till med det.

Fler som har funderat på det? Han fick inga frågor om det i förhören i förundersökningen såvitt jag minns. Och inte efter sin långa monolog i tingsrätten heller.
Citera
2017-06-11, 23:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag jobbade en tid för en person med klart psykopatiska drag (lögner, manipulation, grandios självbild, stirrande blick, försökte blåsa mig och många andra, osv). En av egenskaperna han hade, var att han var en sjujävla ordbajsare som verkligen kunde prata omkull folk.
När man tog sig tid att analysera hans tal, blev det tydligt hur osammanhängande och svamligt det var. Ofta fullt av rena självmotsägelser. När man påtalade detta kom det än mer kryptiska svar, ofta med osanna bekräftelser av modell goddag yxskaft. Ibland hittade han på egna begrepp som han självsäkert lade fram som etablerade, stolt som en höna som just värpt ett präktigt guldägg.
Men jag tror att många helt enkelt drunknade mentalt i ordfloden och stängde av det kritiska tänkandet.
Exakt. Det är vad jag bl.a benämnt syrebrist; att prata tills folk "somnar" och med det menas att inte längre hänga med, glömt ursprung till dialog eller fråga. Vederbörande byter ämne och fokus, kommer med motfråga eller beröm:
Guu' så söt hatt du har - vart har du köpt den? Den matchar verkligen blablabla och på tal om det, ja just ja! Minns du då när vi for till....

Psykopater likaväl som narcissister nagiverar skickligt verbalt men det är egentligen som en full sjöman på ett stormigt hav, skutan går runt i cirklar, i blindo.

JM sysslar mycket med detta i förhör, det kommer en mening som inte alls passar in. I en vardagsdialog skulle detta funka men inte i förhör under en rättegång.
Eller som JM sa till Wenna:
Du stör mig.
Citera
2017-06-11, 23:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men snälla!
Ta inte ut segern förrän björnen är skjuten!
Det bekymrar mig fortfarande att vad tråden vet inte är vad rätten får veta.
Jag är inte så glad åt hur åkl har lagt upp det och jag tycker Wennas "skjutjärnsmetod" är larvigt överspänd och att de första dagarnas tragglande av bankkonton var urfånigt! Hela framställningen blev snedvriden eller obalanserad på något sätt.
Ska allt detta sluta med att "mänskan är förvisso stollig, men vi kan inte styrka brott!"
Det räcker inte heller med att "nå' må det ju vara?"
Hur fäller man henne "på riktigt"?
Det var metodiskt, grundläggande och nödvändigt att gå igenom ekonomin för att få fram en bild om hur hon är, hur pengarna flödar. Det fortsatte sen med förhör där hon framstod som ett spån.
Hon har framställt sig som den ansvarsfulla gentemot Aki. Det påvisade ett enormt flöde gällande hennes pappa. Motivet är pengar som sagt.
Btw.
Kollade på följande nyss beträffande vad det otacksamma, parasiterande stycket fått:
Citat:

Jag har påbörjat att kolla på indiciekedjan: AG, JM och de 10 alibina.
Hon har totalt förbrukat sitt förtroendekapital och saknar alibi om nu inte en kontantinköpt colaburk ska rädda henne - en mycket god juridisk början.
Hon har förslagenhet som få och planerar och kalkylerar, vilket helt matchar det hon står åtalad för.
Hon skapar inte tvivel kring åtal - hon skapar tvivel om sig själv och med det menar jag inte allvarlig psykisk störning.
Jag skjuter henne i sank direkt. Finns inte en chans att hon går fri.
Senast redigerad av develi 2017-06-11 kl. 23:49.
Citera
2017-06-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon har totalt förbrukat sitt förtroendekapital och saknar alibi om nu inte en kontantinköpt colaburk ska rädda henne - en mycket god juridisk början.
Hon har förslagenhet som få och planerar och kalkylerar, vilket helt matchar det hon står åtalad för.
Hon skapar inte tvivel kring åtal - hon skapar tvivel om sig själv och med det menar jag inte allvarlig psykisk störning.
Men ska du vara där?
Här har alla jobbat benhårt och det har säkert Wenna gjort också, men jag tror hon kanske är lte miljöskadad eller något? Jag litar inte på henne, det törs jag inte.
Min personliga uppfattning - i skrivande stund - är att det inte alls vore bra om Johanna bröt i hop: det skulle vara underhållande men kanske punktera ballongen?
Hon lär knappast börja skrika och ropa "okejokej jag ger mig"
Hela långa listan som talar emot henne ligger här, befriad från högtravande nonsens, men inte där ...
Inget tvivel om åtal, men tvivel om fällande dom, är jag rädd
Citera
2017-06-11, 23:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag fortsätter här, jag chansar...

- Tjena ! det var (inte) igår...
- Eh, djupfrysta kräftor ? Fiskar ni inte själva ?
- Jo, men vi har inte tid..
- Krondill, har Ni det ?
- Jaarå, det har vi redan köpt, på COOP...
- Ok, trevlig fest då...

Raskt över till...

Det var en liten människa som satt..... på (GM) ? Han försvarades inte.. (?)
En apelsinfärgad bil har setts, redan på eftermiddagen den 3/8, den innehöll tre personer...
Vilka ?
AG, satt barnvakt på kvällen - enligt förhör...
DB, JJ, JB ger varandra alibi....
MR och JM (kanske Ali) tillstår / vet "inte riktigt" vad däm gjorde...

Såå många telefoner i bruk bland brukare, åsså är nån, eller några avstängda eller inte kontrollerade... kanske "slasken" vet mera....

Jag kan "ta kritik" som det hette i BO-spalten / Expressen, på 70-talet.
Nu, får jag nog vara beredd på en distansdiagnos i stället...

Ja jo, frysta kräftor har nog inte så gott namn om sig så nära Hjälmaren, men desto större grej då om AP el JM el JJ el Javier Bardem traskat in och köpt dem på AP:s kort.

En del av problematiken är ju hur AP uppfattade vistelsen, hur länge han tänkte stanna och om det för honom var tal om att äta kräftor bara samma kväll och sedan åka dagen därpå. Han messar väl till Nad*a antydande att han stannar där på helgen -- men två kvällar? Om nu kräftor inte kan ätas på dagtid om man ätit kvällen innan.

För han vill nog äta kräftor med tvillingarna, som ju är tokiga i havskräftor. Eller hur det nu var. Och lite frysta kräftor från Spanien som barnen kan "leka med" tinar ju snart, och blir rimligen både billigare och enklare än havskräftor, nämligen 81:50 för ett kilo (som är ganska mycket kräftor, om än frysta). Och går kanske lägga upp på fat så att det ser imponerande ut.

Men. När räddningstjänsten är där så har de väl ätit kräftor vid bryggan. Och det är en bit att gå från stugan till bryggan. Och då är frågan om de redan hunnit fiska och koka kräftor då eller bara ätit sådana som ev. köpts i lösvikt på Coop. För sen var det väl prat om att AP skulle ha druttat i när han skulle lägga ut burar eller hur det nu var. Så frågan är hur mycket kräftor de hade tänkt sätta i sig och hur ofta. Och har man f.ö. kräftskiva med barn på bryggan så lär det ju höras lång väg och tiden rinner iväg med förflyttningar, mat och dricka och nattningar och mörker. Så man frågar sig var de spanska kräftorna kommer in i bilden. Eller ville JM hålla isär svenska kräftor och spanska för att hon lade tiodubbel dos av något man somnar på i de svenska? Eller lade hon bara sömnmedel till barnen, gick upp med dem och skickade ner två hejdukar som smög sig på AP medan han på hennes förslag lyssnade i de nya lurarna som JM kanske givit honom i födelsedagspresent och tittade ut över sjön? Finns det mobillurar med turkosblå skyddsisolering?

Eller var det bara JM där så att de spanska användes för att "dekorera" matbordet inför räddningstjänsten eftersom JM inte iddes eller kunde vittja några burar med tvillingarna omkring sig? Och AP levererades död? Eller sövdes återigen med ngt medel och dränktes uppe på bryggan? Skulle JM kunnat rubba AP ens en halvmeter själv som dödkött? Utan ngn form av hävstång el rep el dyl? Vända honom över och över kanten? Eller behövde hon hjälp? Eller var det därför kroppen låg så nära bryggan? För att JM var själv och inte kunde ge sig ner i vattnet (blöta kläder att ev förklara) eller ut i båten och för att kroppen var för stor att handskas med och JM (hon var väl kort va?) ville riskera så lite som möjligt där nere i termer av tid, ljud, exponering tillsammans med kroppen. Så hur dränker man någon själv uppe på bryggan? Med något kräkframkllande på någon redan däckad och så förtäckt mun? Stoppat in huvudet i någon rökerisak?
Eller måste de ha varit flera?

Kommer nog inte längre där nu.
Citera
2017-06-12, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Men ska du vara där?
Här har alla jobbat benhårt och det har säkert Wenna gjort också, men jag tror hon kanske är lte miljöskadad eller något? Jag litar inte på henne, det törs jag inte.
Min personliga uppfattning - i skrivande stund - är att det inte alls vore bra om Johanna bröt i hop: det skulle vara underhållande men kanske punktera ballongen?
Hon lär knappast börja skrika och ropa "okejokej jag ger mig"
Hela långa listan som talar emot henne ligger här, befriad från högtravande nonsens, men inte där ...
Inget tvivel om åtal, men tvivel om fällande dom, är jag rädd
Det finns 3-4 live rapporteringar att växla mellan. Det finns återgivet i media och via ljudupptagningar. Med andra ord stor bevakning och hon är knappast den första personlighetsstörda (?) som stått inför skranket med verbala krumbukter.
Det finns mycket mot henne, tack vare henne själv (brev, lappar, avlyssning) och övrigt nonsens (förlorat förtroende, justerar storyn allt eftersom) snarare än att väcka tvivel om alternativa gm. Sistnämnda i parentes är inte av godo enligt HD.
Det handlar om sannolikhetsbedömning.

Men det vore ju iaf underhållande om hon tar varje rättegångstillfälle till en ny nivå med sina shower?

Äsch, jag förstår vad du menar men är faktiskt inte värst bekymrad. Vad är det du saknar i ett indiciemål?
Senast redigerad av develi 2017-06-12 kl. 00:09.
Citera
2017-06-12, 00:15
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja jo, frysta kräftor har nog inte så gott namn om sig så nära Hjälmaren, men desto större grej då om AP el JM el JJ el Javier Bardem traskat in och köpt dem på AP:s kort.

En del av problematiken är ju hur AP uppfattade vistelsen, hur länge han tänkte stanna och om det för honom var tal om att äta kräftor bara samma kväll och sedan åka dagen därpå. Han messar väl till Nad*a antydande att han stannar där på helgen -- men två kvällar? Om nu kräftor inte kan ätas på dagtid om man ätit kvällen innan.

För han vill nog äta kräftor med tvillingarna, som ju är tokiga i havskräftor. Eller hur det nu var. Och lite frysta kräftor från Spanien som barnen kan "leka med" tinar ju snart, och blir rimligen både billigare och enklare än havskräftor, nämligen 81:50 för ett kilo (som är ganska mycket kräftor, om än frysta). Och går kanske lägga upp på fat så att det ser imponerande ut.

Men. När räddningstjänsten är där så har de väl ätit kräftor vid bryggan. Och det är en bit att gå från stugan till bryggan. Och då är frågan om de redan hunnit fiska och koka kräftor då eller bara ätit sådana som ev. köpts i lösvikt på Coop. För sen var det väl prat om att AP skulle ha druttat i när han skulle lägga ut burar eller hur det nu var. Så frågan är hur mycket kräftor de hade tänkt sätta i sig och hur ofta. Och har man f.ö. kräftskiva med barn på bryggan så lär det ju höras lång väg och tiden rinner iväg med förflyttningar, mat och dricka och nattningar och mörker. Så man frågar sig var de spanska kräftorna kommer in i bilden. Eller ville JM hålla isär svenska kräftor och spanska för att hon lade tiodubbel dos av något man somnar på i de svenska? Eller lade hon bara sömnmedel till barnen, gick upp med dem och skickade ner två hejdukar som smög sig på AP medan han på hennes förslag lyssnade i de nya lurarna som JM kanske givit honom i födelsedagspresent och tittade ut över sjön? Finns det mobillurar med turkosblå skyddsisolering?

Eller var det bara JM där så att de spanska användes för att "dekorera" matbordet inför räddningstjänsten eftersom JM inte iddes eller kunde vittja några burar med tvillingarna omkring sig? Och AP levererades död? Eller sövdes återigen med ngt medel och dränktes uppe på bryggan? Skulle JM kunnat rubba AP ens en halvmeter själv som dödkött? Utan ngn form av hävstång el rep el dyl? Vända honom över och över kanten? Eller behövde hon hjälp? Eller var det därför kroppen låg så nära bryggan? För att JM var själv och inte kunde ge sig ner i vattnet (blöta kläder att ev förklara) eller ut i båten och för att kroppen var för stor att handskas med och JM (hon var väl kort va?) ville riskera så lite som möjligt där nere i termer av tid, ljud, exponering tillsammans med kroppen. Så hur dränker man någon själv uppe på bryggan? Med något kräkframkllande på någon redan däckad och så förtäckt mun? Stoppat in huvudet i någon rökerisak?
Eller måste de ha varit flera?

Kommer nog inte längre där nu.

Kommer inte längre ? Du har ju fantasi - jag blir avis....

1) Jag vill uppehålla mig vid själva ICA-besöket. 2) Tiden efter 17-slaget när kräftfiskeförbudet fordom hävdes. 3) När stämplades köpet ? 4) Finns / fanns, några möjligheter att "lokalisera" telefoner som inte är redovisade i FUP. 5) Vart befann sig mobilerna då ?
Citera
2017-06-12, 00:17
Medlem
Citat:
Men snälla!
Jag är inte så glad åt hur åkl har lagt upp det och jag tycker Wennas "skjutjärnsmetod" är larvigt överspänd och att de första dagarnas tragglande av bankkonton var urfånigt! Hela framställningen blev snedvriden eller obalanserad på något sätt.
Ska allt detta sluta med att "mänskan är förvisso stollig, men vi kan inte styrka brott!"

Ja du, själv tar jag rygg på GW och tror att mord/mordförsöket 160803 kan styrkas.

En tidslinje (om det nu kan vara till någon hjälp)

20.00 Grannen E*riksson vittnar om att JMs Volvo inte stod på sin parkering
20.09 JM svarar inte på sin telefon
20.19 MRs stegräknare av
21.22 JM svarar inte på samtal från AG
21.30 Grannen E*riksson vittnar om att JMs Volvo inte står på parkeringen
21.45 S*taflin vittnar om att Touranen är vid Granliden
22.00 Anki går och lägger sig, uppskattad tid
22.50 JM svarar inte på samtal från AG
23.15 JM hemma enl AG, uppskattad tid
23.09 SOS samtal
23.58 MRs stegräknare går igång igen
00.10 MR tar ut pengar på bankomat

Tajt men inte ogörligt för JM.
Sedan har ju 2 här inne pratat om (om)vägar och en 1/2 tank i Touranen. Men såg att Ali M (som arbetar på Pangelius) som säger att det var 1/2 tank på eftermiddagen den 3/8 också hävdar att fläckarna fanns redan då. I och med det är väl uttalandet inte så mycket värt?
Senast redigerad av diva59 2017-06-12 kl. 00:32.
Citera
2017-06-12, 00:21
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Men snälla!
Hon kommer att åka dit för anstiftan till mord och mordförsök
Citera
2017-06-12, 00:21
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Skulle det fetade vara efter det att Ali M lämnat tillbaka bilen vid Pangelius (när han + 1 till var tor till Arboga o jobbade på huset)?

Jag får läsa på ( ) Iakttagelserna är dock redovisade i fupp - min klutt, till anteckningar är om, än värre.... förmodligen är uppgifterna stötta o blötta... men JAG måste förvissa mig, får återkomma....
Citera
2017-06-12, 00:33
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var metodiskt, grundläggande och nödvändigt att gå igenom ekonomin för att få fram en bild om hur hon är, hur pengarna flödar. Det fortsatte sen med förhör där hon framstod som ett spån.
Hon har framställt sig som den ansvarsfulla gentemot Aki. Det påvisade ett enormt flöde gällande hennes pappa. Motivet är pengar som sagt.
Btw.
Kollade på följande nyss beträffande vad det otacksamma, parasiterande stycket fått:

Hur mycket penningar gick från pappa GM´s konto ? När ? Från vilken bank ?
"Löst prat" från AM har jag läst. Var det Swedbank ? Nordea ? HB ? LFB ?
AM själv, hade ju jobbat på bank - men GM´s transaktioner kände hon väl inte till, i detalj (?)
En miljon "dök" väl "upp" på rättegångens första dag, finns / fanns det flera ?
Citera
2017-06-12, 00:59
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja du, själv tar jag rygg på GW och tror att mord/mordförsöket 160803 kan styrkas.

En tidslinje (om det nu kan vara till någon hjälp)

20.00 Grannen E*riksson vittnar om att JMs Volvo inte stod på sin parkering
20.09 JM svarar inte på sin telefon
20.19 MRs stegräknare av
21.22 JM svarar inte på samtal från AG
21.30 Grannen E*riksson vittnar om att JMs Volvo inte står på parkeringen
21.45 S*taflin vittnar om att Touranen är vid Granliden
22.00 Anki går och lägger sig, uppskattad tid
22.50 JM svarar inte på samtal från AG
23.15 JM hemma enl AG, uppskattad tid
23.09 SOS samtal
23.58 MRs stegräknare går igång igen
00.10 MR tar ut pengar på bankomat

Tajt men inte ogörligt för JM.
Sedan har ju 2 här inne pratat om (om)vägar och en 1/2 tank i Touranen. Men såg att Ali M (som arbetar på Pangelius) som säger att det var 1/2 tank på eftermiddagen den 3/8 också hävdar att fläckarna fanns redan då. I och med det är väl uttalandet inte så mycket värt?

Kan däm ha varit tre ? Vem ska dömas för mord / mordförsök / anstiftan ?
MR har erkänt.....
JM nekar o "förklarar".....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in