2017-06-11, 13:36
Medlem
Nikhitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Varför skulle föräldrarna mördas?
Det var, som jag ser det, en hel rad med faktorer som samverkade och som fick JM att fatta det definitiva beslutet att föräldrarna skulle tas av daga.
Rättegången har hittills varit mycket fokuserad på ekonomiska motiv, men jag tycker att det perspektivet bör vidgas.
Jag är inte klar att göra en sammanställning, men några av de faktorer som jag tror samverkade var:

– Snabb uppgång och snabbt fall inom vad JM kallade "den nya narkotikabranschen" (flyktingbranschen).
– Sexavlöjandet som gjorde det omöjligt för JM att fortsätta som tidigare.
– Ifrågasättandet av JMs livsstil, inklusive sex med ensamkommande barn.
– Föräldrarnas uppsägning av lägenheten.
– Den ekonomiska situationen blev akut efter avslag från IF och "snabblån" till båt som måste betalas.
– IFs avslag till utbetalningen och ifrågasättande av JMs historia.
– Konflikter mellan JM och Anki, Göran, JB, AB, LI och JJ, bara för att nämna några.
– Försäljningen av Granliden utan att JM fick köpa.
– Något som "växte" inom JM som fick bl.a. Anki, Göran, MR, JJ, JB, UF, AB, RS och några till att framföra att hon borde sökt eller söka vård.
– JM kanske trodde att föräldrarna visste något om Akis död.
– Nedläggningen av sexutredningen och bristen på utredning av misshandeln bidrog till JMs känsla av att vara oövervinnerlig. Tillsammans med att hon kunde mörda Aki utan att det ens startades en förundersökning.

Jag har säkert glömt några faktorer som bidrog till att JMs funderingar på att ta livet av föräldrarna, som hon haft länge, nu skulle sättas i verket. Innan föräldrarna sålde Granliden och drog iväg med husbilen. Det var bråttom, av flera orsaker. Inte dråp eller i hastigt mod, för det var överlagt och planerat. Men viss tidspress var det.

Jag tror att just det att hennes far efter alla dessa år valde att säga ifrån var ur Jo's synvinkel ett enormt svek som hon inte kunde acceptera. Hon tar väldigt hårt på motgångar och att folk inte gör så som hon vill i många fall. Och nu gällde det hennes pappa, som hon kände sig närmst och som alltid funnits där.
Citera
2017-06-11, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Nu har jag läst förhöret, igen, och jag upplever samma kavata kille som i alla de senare förhören med honom. Han skickar brev till vem han vill. Så det så, typ. Den enda som försökt påverka honom var hans mamma som fick honom att ljuga i början.

Tilläggsprotkoll I, från s. 17.
Hur du upplever vidundret A skiter jag i, du verkar inte förstå vad du läser.

Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Nej, nej, nej!

Inga normalstörda föräldrar ljuger eller får höra att de ljuger från sina barn.

Jag är ett barn, jag har syskon och jag har nästan lika många barn som JM. Att någon skulle dra in de andra i lögner om mord, sex eller stämpling till mord mm är helt uteslutet.

Du lever i en förljugen värld om du tror att det är så föräldrar agerar.

Sen är det väl lite magstarkt att du jämför JM med normalstörda föräldrar. JM är "one of a kind". Tack och lov för det.
Nu blev detta konstigt. syskon och barn ihop. Sex och sex barn dessutom. Vilken sekt?

Att föräldrar säger "imorrn" far vi t Malmö(Mållevången) och sen blir resan inte av kan inte kallas lögn utan precis som A säger. "Mamma sa....." Läs förhöret igen med barnet utan att klistra in och du skall se att sonen sagt sitt är nöjd men vad han inte förstår är att EXP står där med stativet och zoomar in allt och mamma JM ser sig tvungen att bemöta detta. Tror du mormor kommer sitta på första bänk och hånle fastän hon inte ens kan "vittna" mot dottern i samma rum. Jävla glåpare som sitter där dagarna i ända i samma rum som dottern men när det gäller att "vittna" vågar hon inte.
Citera
2017-06-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
JM umgås med sina flyktingynglingar privat, festar runt med dem, har tydligen sexrelationer med flera också. I vart fall verkar hon inte tveka på grund av hudfärg. Har också en flykting som far till sina barnbarn. I mitt tycke framstår varken hon eller hennes barn som några rasister.
(Det är väl än så länge det enda positiva draget hos JM jag kan komma på....)
Tänk dig att JM istället hade varit en 42-årig man och flyktingarna hade varit unga tjejer så kanske det är enklare att förstå hur olämpligt det är. Jag skulle säga att det snarare är tvärtom: Att hon utnyttjar afghanerna är ett tecken på att hon har är en nedvärderande syn på dem för hon hade inte gjort så om det var svenska ungdomar.
Citera
2017-06-11, 13:41
Medlem
Citat:
Nu blev detta konstigt. syskon och barn ihop. Sex och sex barn dessutom. Vilken sekt?

Älskar när din läsförmåga bevisar för mig att du inte riktigt har "alla knivar i lådan".

Tack för bekräftelsen!
Citera
2017-06-11, 13:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Den här rättegången hålls inte i syfte att gynna AG utan för att komma fram till om de åtalade är skyldiga eller inte till de påstådda gärningarna.
I den processen far många inblandade mer eller mindre illa, däribland troligen även AG. Men att undanhålla sådant som kan tjäna som bevis för att skona övriga inblandade är INTE aktuellt.

En reaktion som man kan ha när man gått igenom FUP är att om man inte vill få allt inom familjen exponerat offentligt så bör man avhålla sig från att mörda närstående.

Visst finns det många offer här, men på något sätt tycker jag att tvillingarna har en särställning. "Mamma fick livstid för att hon mördade pappa och nu sitter hon på Hinseberg".

Vi är inte där ännu, att JM fått något straff. Tanken på alla konsekvenser av JMs framfart är ändå skrämmande, på flera sätt.

Citera
2017-06-11, 13:47
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Den här rättegången hålls inte i syfte att gynna AG utan för att komma fram till om de åtalade är skyldiga eller inte till de påstådda gärningarna.
I den processen far många inblandade mer eller mindre illa, däribland troligen även AG. Men att undanhålla sådant som kan tjäna som bevis för att skona övriga inblandade är INTE aktuellt.

Jag har tyckt att AG verkar vara en mycket förnuftig men absolut utsatt grabb vars trettonåriga livs upplevelser redan nu skulle kunna räcka till en kriminalroman med troligen två mord runt honom.
I det avseendet tyckte jag att man skulle låta honom andas frisk luft och så långt det går i lugn och ro få bearbeta senaste årens händelser. Kanske inte delta i en rättegång mot sin mordanklagade mor om inte hans vittnesmål var helt oumbärligt. Och det verkar det inte vara - JM har så mycket annat som fäller henne.

Men nu har man fattat beslut att hans inspelade vittnesmål ska få spelas upp och då blir det så. Förhoppningsvis mår han bra av det. Han verkar ha god relation till sin far och andra släktingar. Kanske kan detta hjälpa honom att sätta punkt för allt osunt. Förhoppningsvis blir det så. Om JM dessutom anses otillräknelig kommer det kanske bli ännu lättare för honom att förstå den ondska som hennes sjukdom då skapat. Annars får man väl förklara att hon sitter i fängelse på livstid för hon gjorde väldigt mycket fel.

Att inte låta honom vittna för att JM i eget intresse inte vill det är totalt absurt. Hon har inget att säga till om angående hans vittnesmål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
GW går väl mer på intuition och på det han ser och hör; E-ML på sin mångåriga erfarenhet + det hon ser och hör. - Det är mycket möjligt att JM:s galenskap inte räknas till de störningar som anses kräva behandling i den slutna rättspsykiatriska vårdens form, men det återstår i så fall att se efter en grundligare undersökning (och ofta är experterna oense i sina bedömningar; det är ett subtilt fält).

Det kan ju också vara intressant att få svar på huruvida en människa kan bli så tokig utan att anses vara tokig att det bedöms nödvändigt att hon trasslas ut. - Men ett visst vårdbehov kanske kan tillgodoses i fängelset..?- Men JM är inte bara allmänt tokig/galen/hejdlös/manisk; hon är också farlig när hon upplever sig kränkt eller åsidosatt på annat sätt; inte längre får som hon vill eller bestämt.

Måste man ha varit utsatt för övergrepp eller annan traumatisk händelse för att utvecklas på det sätt JM har gjort, eller kan det räcka med att man skämts bort och varit van att få som man vill + lite personliga egenskaper i form av stora brister i karaktären, omognad, lättja, egensinnighet, girighet... mm?

Och E-ML m fl kan också behöva fundera på vilken roll den psykofarmaka som JM satt i sig har spelat vad gäller de senaste åren i JM:s utvecklingshistoria.

Egentligen så ligger väl det upplevda sveket: AP:s svek att inleda en relation med en annan kvinna; GM:s svek att inte låta henne få bo kvar i lägenheten; ej heller köpa loss den billigt; AM/GM:s svek att sälja G-liden utan att ge henne möjlighet att köpa stället (syster U ej intressent) nära som utlösande faktorer. Det finns också ett samband mellan utlösande faktor och tidsaspekt: AP inledde sin relation i slutet av maj; han var död drygt 2 mån senare och det kan antas att JM i mellantiden sett foton och kärleksbetygelser på fb.

JM sades upp från lägenheten den 23 april för avflyttning senast 31 okt (ändrades senare till febr). Under maj månad börjar det så smått gå upp för henne att föräldrarna denna gång menar allvar, men fortfarande i slutet av juli härjar hon med pappan och söker in i det sista blidka honom; försöker lura i honom att hon är orolig för honom, osv, men förstår endast ett par dagar före mordet att han inte kommer att ändra sitt beslut. – Så även här gör hon vad hon kan för att få sin vilja igenom, och när detta inte fungerar så ser hon till att få bort föräldrarna från beslutsfattandet på annat sätt: Får hon inte sista ordet tar hon det; särskilt om det i ordet ryms något av ekonomisk natur.

Upplevt ”svek” verkar alltså inte vara hela sanningen. Livförsäkringen tecknades t.ex. före NL:s tid. Det kan det ha funnits upplevt svek med i bilden även då, men det lutar väl åt att pengar varit grundmotivet, och måhända har hon gömt sig bakom sveket och använt detta för att inför sig själv rättfärdiga mord.

Det föreligger en något splittrad bild eftersom beslut verkar ha fattats snabbt och närmast som i vredesmod. Ett samverkande mellan svek och pengar där det senare är målet och det förra utgör det egna alibit ligger nära till hands: Beslutet tas under viss vånda, föregås av viss planering och utlöses sedan i vredesmod: Då ska allting ske på en gång; barnvakt kallas in i sista minuten, MR följa med på en hastigt beslutad biltur, osv. – Efteråt känner hon sig lättad; nästan ”hög”, och man kan varken se eller höra att hon skulle ha några samvetsbetänkligheter kvar; kanske aldrig haft några heller: Nu är det nya tag som gäller! – Och det är här det synnerligen störda kommer in i bilden: Hon har – som modern AM sade i TR – inga känslor. – Eller mer koncist: Hon har inga andra känslor än de hon kan uppbåda för sina ägodelar, och till dessa räknar hon även sina barn som hon använder som support och verktyg för de egna behoven och förlustelserna; då är hon "snäll" tills hon fått vad hon vill ha: falska sms, pistoler, ryktesspridning, eller vad det nu kan vara hon för tillfället behöver.

I samtalen med If påtalas ofta vilken dålig person AP var, osv. – Och vill man hitta svagheter hos en person så finns det alltid möjligheter att leta upp något. I JM:s fall verkar det som att hon med ljus och lykta sökt efter brister hos sin partner, dvs den partner som inte dansat efter hennes pipa – och inte ens då är de bra nog (jmfr PG som tydligen dansat med även när hon inlett förhållanden med andra män, men som ändå inför sonen måste framställas som ”dålig”).

Omsatt på rättegången: Man kan förvänta sig alla möjliga förvecklingar: Skrämskott i form av halvhjärtat genomfört ”självmord” är inte uteslutet; ej heller nytt (halvhjärtat) mord för att visa hur tokig hon är – eftersom man ”bestämt” sig för att hon är en mörderska. – Bring it on!

Väl skrivet! Väl resonerat!

Att JM är ofrisk kan vi nog alla konstatera, men att det skulle kunna leda till att hon döms till RPV tvivlar jag starkt på. Håller dock med om den kritik som riktats mot öl Eva-Marie Laurén för att hon i detta skede går ut offentligt och spekulerar om påföljd. I allra högsta grad oprofessionellt, absolut! Tolkar hennes drag som ett sätt att trycka till ikonen GW (kanske för nån gammal ost?).

Eftersom JM är ett unikt unikum vad gäller "mörderi" och till sin psykiatriska natur är lika skruvad som Anders Behring Breivik, så skulle det inte förvåna mig om den kommande RPU:n kommer att ifrågasättas oavsett vilket resultat den än kommer att landa i. Kanske kommer man att låta det s k Rättsliga rådet (ingår i Socialstyrelsens organisation och tillfrågas i bl a svåra rättspsykiatriska ärenden) få yttra sig så att det inte i kölvattnet av denna process kommer att dyka upp röster som hävdar att stackars Johanna Möller dömdes fel. Sverige har under de senaste åren visat sig ha dömt en hel del folk felaktigt. Då har dessutom inte handlat om fel påföljd, utan för att de varit oskyldiga..

Mina 5 cent: Fängelse. Livstid.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Ett sista svar till dig (tror jag).
Säg den förälder som inte minst 20 gånger hört sina barns "Men..men du LJUGER ju..du..du LOVADE"
Så att säga

Om att ljuga för sina barn
Jag har aldrig ljugit för ett barn. Inget barn har någonsin anklagat mig för att ljuga. Jag har aldrig hört någon av de föräldrar som jag känner ljuga för sina barn. Jag har aldrig hört barn i familjer i min omgivning anklaga sina föräldrar för att ljuga.

Så ser min värld ut.

Du, stativera, har just lärt mig att det finns en annan värld också. Det går att ana från vad och hur en del skriver att det finns en sådan värld. Jag beklagar att det är så. För allas skull, inte minst för barnen.

Jag trodde att JMs ljugande och manipulerande var unikt. Det som t.ex. framgår av en del av hennes 15 000 sms, varav ett urval återges här:

Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_1__3_.pdf
Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_2__3_.pdf
Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_3__3_.pdf

Jag hoppas att ljugandet och manipulerandet i alla fall är ovanligt...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-11 kl. 14:32.
Citera
2017-06-11, 13:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Varför skulle föräldrarna mördas?
Det var, som jag ser det, en hel rad med faktorer som samverkade och som fick JM att fatta det definitiva beslutet att föräldrarna skulle tas av daga.
Rättegången har hittills varit mycket fokuserad på ekonomiska motiv, men jag tycker att det perspektivet bör vidgas.
Jag är inte klar att göra en sammanställning, men några av de faktorer som jag tror samverkade var:

– Snabb uppgång och snabbt fall inom vad JM kallade "den nya narkotikabranschen" (flyktingbranschen).
– Sexavlöjandet som gjorde det omöjligt för JM att fortsätta som tidigare.
– Ifrågasättandet av JMs livsstil, inklusive sex med ensamkommande barn.
– Föräldrarnas uppsägning av lägenheten.
– Den ekonomiska situationen blev akut efter avslag från IF och "snabblån" till båt som måste betalas.
– IFs avslag till utbetalningen och ifrågasättande av JMs historia.
– Konflikter mellan JM och Anki, Göran, JB, AB, LI och JJ, bara för att nämna några.
– Försäljningen av Granliden utan att JM fick köpa.
– Något som "växte" inom JM som fick bl.a. Anki, Göran, MR, JJ, JB, UF, AB, RS och några till att framföra att hon borde sökt eller söka vård.
– JM kanske trodde att föräldrarna visste något om Akis död.
– Nedläggningen av sexutredningen och bristen på utredning av misshandeln bidrog till JMs känsla av att vara oövervinnerlig. Tillsammans med att hon kunde mörda Aki utan att det ens startades en förundersökning.

Jag har säkert glömt några faktorer som bidrog till att JMs funderingar på att ta livet av föräldrarna, som hon haft länge, nu skulle sättas i verket. Innan föräldrarna sålde Granliden och drog iväg med husbilen. Det var bråttom, av flera orsaker. Inte dråp eller i hastigt mod, för det var överlagt och planerat. Men viss tidspress var det.

Någonstans, ser det ut, blir det nog en känsla av "jag eller de" som JM ställs inför. Några faktorer väger ju tyngre än andra där: som föräldrarnas misstanke kring Akis död, och risken att bli arvlös och socialt bortkopplad från familjen. Att bli "övergiven" och arvlös kan ju för JM se ut som något som inte går att hantera. Hon förlorar snabbt då också barnens incitament att vara med henne och deras förtroende för henne. JM riskerar att bli en tant bland andra om hon förlorar det auktoritetsvärde och den familjesammanhållning som morföräldrarna automatiskt /normalt ger. Och när barnen får möjlighet att välja vilka de sympatiserar med så är det inte säkert valet skulle falla på JM.

Hon borde kanske tänkt på detta tidigare, och det borde kanske även de ha gjort. Hon såg sannolikt ingen väg vidare eller tillbaka där. Hon fattade det troligen som ouppnåeligt och oåterkalleligt, om hon ens förmådde reflektera över eventuella alternativ.

Är man välvillig så kan man säga att omgivningen borde ha stoppat henne i tid. Men, som hypotes, så var hennes strategi att till varje pris behålla sina barn hos sig, och allt hon gjorde gjorde hon sannolikt för att avfärda kritik, bli självförsörjande och binda dem till sig, och alltså skydda dem även från sin egen familj och dess kritik, som hon nog tog som ifrågasättande av hennes auktoritet som förälder. Håller inte det där. Och har man begått en dödssynd så måste man begå fler för att hantera att man gjorde den första. Man tar avsked av den mänskliga gemenskapen och tror sig självtillräcklig med barnen omkring sig.
Citera
2017-06-11, 13:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redpeas
Tänk dig att JM istället hade varit en 42-årig man och flyktingarna hade varit unga tjejer så kanske det är enklare att förstå hur olämpligt det är. Jag skulle säga att det snarare är tvärtom: Att hon utnyttjar afghanerna är ett tecken på att hon har är en nedvärderande syn på dem för hon hade inte gjort så om det var svenska ungdomar.

Jag tror hon utnyttjar allt och alla - oavsett hudfärg. Hennes egna barn - svenska ungdomar om du vill - utnyttjar hon skamlöst. Hon utnyttjar människor och systemet - där är hon nog färgblind för annat än sina egna behov. Att afganerna är lättare att utnyttja beror på att de är i en enormt utsatt livssituation. Hon hade nog utnyttjat samma ungdomar om de var svenska som flytt undan misär och var utlämnande åt JM.
Citera
2017-06-11, 13:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Mmmh, och se så illa det gick du vart hora du. Du jämför din barndom med AG:s men vi får hoppas han håller sig utanför "träsket" efter att media i stora rubriker refererar till vad JM sagt i rätten om sin son som står svarslös.

Se vad hon har gjort med de andra barnen, visst de är myndiga men det handlar om band som blir brutna pga. att åkl har mindre "på fötterna" än vad som behövs för att fälla genom teknisk bevisning. Sedan så har jag också highlight:at det senaste bakslaget där en ofärdig utredning i form av ett avbrutet förhör nu måste slutföras.

Innan dess ska åkl passa sig noga för att inte vara för het i AG-gröten innan förundersökningen är helt klar, det tror jag du förstår för AGs bästa. Objektiviteten måste få plats innan barn släpas inför skranket. Dessutom är slasken gigantisk, gynnar det AG?

Jag gillar pengar. Mycket pengar. Att sälja sex ger snabba snålar och det vet ju JM om också. Hon är ju precis som jag en hora som säljer sex. Hon har ju själv sagt det. Det var ju en av hennes alibi för mordnatten. Bara för att JM är en hora och prostituerar sig, så gör det inte henne till en sämre mamma i mina ögon - men uppenbarligen i dina eftersom du verkar se ned på oss två horor och inte tycka det är bra det vi gör med tanke på hur du inledde ditt inlägg. Tur att inte JM hör dig. Däremot att hon försökte köpa alibi av sina barn och att hon försökte få sin dotter att ljuga om att det var dottern på sexfilmen skulle jag vilja säga gör henne till en dålig mamma. Men där har vi tydligen olika åsikter. Du verkar tycka det är helt normalt.

P.S Jag har precis som JM kombinerat mitt horande med att vara chef. Men jag har varit chef i runt 20 år och med framgång i motsats till JM. Går ju lättare att lyckas om man är intresserad av att sköta sitt jobb oavsett om man är chef eller hora.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-11 kl. 14:09.
Citera
2017-06-11, 14:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Min egen summering av JM: det överordnade motivet är egen vinning, upplevt svek är en vanlig ursäkt vid val av medel.
Ja, hur jag än räknar fram och tillbaka får jag samma summa: Egen vinning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in