2017-06-03, 14:35
Medlem
slemhogs avatar
Jag jobbar heltid kontorstid nu och drar in lite över 30k brutto men vill tjäna mer pengar. Mitt mål är runt 40000 kr/mån då brytpunkten för statlig skatt går strax under där och då kan jag spara 20 000 k/mån med den inkomsten vilket är perfekt.

Det jag funderar på är helgjobb som betalar bra i butiker med 100 % ob (matvaruaffärer och varuhus i olika branscher) som har helgöppet.
Är det svårt att få ett jobb där ett par kvällar varannan vecka och varje söndag eller är dessa populära och tagna? Det finns ju en hel del butiker inom kläder, mat, byggvaruhus, hemelektronik som går under handelsavtalet.

Jag kan även söka jobb i min bransch som är kvalificerad och kanske få bra OB på helger men tror det blir svårare hitta ett helgjobb där.
Har även funderat på starta ett företag som kanske ger bättre pröjs men det blir mer jobb att få den verksamheten att rulla på.
Jag kommer inte jobba extra på något skitjobb som ger 130 kr/tim+ 22 kr i ob på helgen utan det ska va runt 250-300 kr/tim så inga såna förslag tack.
Senast redigerad av slemhog 2017-06-03 kl. 14:43.
Citera
2017-06-03, 20:54
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Ja många matvarubutiker betalar hög helglön och därför är det också väldigt hög efterfrågan bland personalen på just dessa pass. Inte alltid lätt att komma som ny och plocka russinen ur kakan utan att ta lite skitpass också, kvällspass på vardagar är dock lättare att få. För andra välbetalda helgjobb kan jag rekommendera logistik- och lagerjobb, särskilt om du har/skaffar truckkort.
Citera
2017-06-03, 23:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Som användaren ovan skrev vill de befintliga anställda gärna arbeta OB pga. den goda lönen, så du kan inte söka dig till butik med ett krav på att enbart jobba helg. Bensinmacker är ett bättre förslag, helglönerna är ngt lägre än butik men ändå väldigt bra för tiden man jobbar, så där är det nog mer rimligt att du bara kan få jobba helgpass.
Citera
2017-06-03, 23:16
Medlem
Det är antagligen effektivare om du satsar din fritid på saker som rör ditt huvudsakliga jobb istället. I form av gratis övertid, extra projekt eller utbildning. Då kan du enklare avancera och få den lön du vill ha där istället.
Att jobba extra i butik kan nog snarare minska dina karriärmöjligheter.
Citera
2017-06-10, 21:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det är antagligen effektivare om du satsar din fritid på saker som rör ditt huvudsakliga jobb istället. I form av gratis övertid, extra projekt eller utbildning. Då kan du enklare avancera och få den lön du vill ha där istället.
Att jobba extra i butik kan nog snarare minska dina karriärmöjligheter.

Varför skulle det minska mina karriärmöjligheter om jag jobbar extra i butik? Snarare öka dom då det visar jag är en driftig person ambitiös person som ligger i.

Bensinstation var ju ett tips, vad tjänar man där då? är inte så pigg på bensinstation direkt då man får stå i kassa och kan träffa på folk man känner, sen orkar jag inte hålla på servera vurre med bröd, lära mig hyrbilar och sätta på bensimpumpar och svara på massa frågor om motorolja och torkarblad. Mer att lära sig för lägre lön, att jobba i butik kan man stå och fronta varor bara och packa upp i hyllorna.
Senast redigerad av slemhog 2017-06-10 kl. 21:07.
Citera
2017-06-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför skulle det minska mina karriärmöjligheter om jag jobbar extra i butik? Snarare öka dom då det visar jag är en driftig person ambitiös person som ligger i.

Nja det fungerar tyvärr inte riktigt så. Man tycker att det borde fungera så men det gör det inte. Med stor sannolikhet kommer dom inte att tänka ambitiös och driftig när dom får höra att du arbetar extra i butik utan snarare udda och konstig, varför är han så desperat över pengar att han väljer göra sånt? Har han ekonomiska problem? Osv.
Tyvärr måste man följa en ganska snäv social mall för att nå framgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in