2017-06-01, 10:17
Medlem
Rättegång nästa vecka.

Citat:
21-åringen som misstänks ha dödat en ung kvinna i en lägenhet på Hällbygatan i Uppsala åtalades på torsdagen för mord, brott mot griftefriden och mordbrand.

Den 21-årige mannen misstänks ha dödat den 19-åriga kvinnan med kniv i sin lägenhet på Hällbygatan i Uppsala på eftermiddagen den 13 december förra året. Kvinnan utsattes enligt åtalet för omfattande våld och avled av blodförlusten i bostaden. Analyser av skador på kroppen och blodspår i lägenheten talar för att hon försökt fly från gärningsmannen:

– Hon har avvärjningsskador på i vart fall ena armen, säger kammaråklagare Anne Sjöblom.

Sedan kvinnan avlidit misstänks 21-åringen ha lagt henne på sängen och skurit kraftigt i hennes överarmar, en gärning som rubriceras som brott mot griftefriden. Enligt åklagaren talar skadorna för att gärningsmannen försökt stycka kroppen, men inte fullföljt försöket.

Han misstänks efter mordet ha satt eld på lägenheten och sedan tagit sig ut från bostaden, belägen på nedre botten, genom att hoppa ut genom fönstret. Brandkåren larmades till platsen och räddningspersonalen hittade den döda kvinnan i lägenheten.

Mannen och kvinnan hade tidigare haft ett förhållande med varandra och hade innan mordet återupptagit förhållandet. 21-åringen greps några timmar efter gärningen inte långt från brottsplatsen och har sedan dess suttit häktad. I polisförhör har mannen förklarat att han vid tillfället var så påverkad av droger och alkohol att han inte har några minnen av händelsen. I de första förhören efter gripandet lämnade han emellertid andra uppgifter:

– Han berättade att han varit och handlat och när han kom tillbaka brann det i lägenheten där kvinnan låg död. När vi kunde beslå honom med att det inte stämde ändrade han sin berättelse, säger Anne Sjöblom.

[...]

Motivet för gärningen är oklart. En personutredning av mannen, så kallad mindre sinnesundersökning, visar att han kan ha haft en allvarlig psykisk störning vid mordet. Rättegången i Uppsala tingsrätt inleds nästa vecka.
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/atalas-for-mord-och-mordbrand-mot-ung-kvinna-4667774.aspx
Citera
2017-06-01, 15:55
Medlem
Artikeln i Unt har nu uppdaterats. Följande har tillkommit:
Citat:
– Han berättade att han varit och handlat och när han kom tillbaka brann det i lägenheten där kvinnan låg död. När vi kunde beslå honom med att det inte stämde ändrade han sin berättelse, säger Anne Sjöblom.

Mannens försvarare, advokat Magnus Nyström, anser inte att utredningen binder 21-åringen till gärningen:

– Det enda man kan visa är att kvinnan bragts om livet och hur det gått till. Man har inte kunnat visa vem som gjort det, säger Magnus Nyström.

Enligt försvararen har 21-åringen en minneslucka som sträcker sig både över tillfället då kvinnan dödades och över det första polisförhöret:

– Han minns ingenting från förhöret och kan varken förneka eller erkänna brott.
Citera
2017-06-02, 09:05
Medlem
Absurd historia det här.
Citat:
Den 21-årige mannen ska ha försökt stycka kvinnan och sedan tänt eld på lägenheten. Nu åtalas han för mord och mordbrand.

Eftersom han ska ha givit sig på kvinnans kropp med ett vasst föremål efter att hon avlidit åtalas han också för brott mot griftefriden.

– Jag påstår att han har försökt stycka henne. Han försökte avskilja armarna från kroppen och när det inte har lyckats så har han försökt elda upp henne och lägenheten för att dölja mordet, säger åklagare Anne Sjöblom.

Kvinnan hade över 20 skär- och sticksår på kroppen.

– Det är en skada på halsen som gjort att hon förblött, säger Anne Sjöblom.

Den 21-årige mannen ska i det första polisförhöret ha sagt att han gått ut en kort stund för att handla i en Ica-butik, kommit tillbaka och funnit kvinnan död och lägenheten i brand.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/han-forsokte-stycka-henne
Citera
2017-06-02, 10:49
Medlem
Henkeeee-s avatar
Fixade FUP:

Aktbilaga 48 (Stämningsansökan)

Aktbilaga 49 (Förundersökningsprotokoll)
Citera
2017-06-02, 18:36
Medlem
Henkeeee-s avatar
När t o m en hyfsat härdad polis (se FUP) säger att det är det värsta han har sett så måste det vara illa..
Citera
2017-06-05, 14:46
Medlem
Någon som kan gissa hur stor risk det finns att rättegången tas bakom stängda dörrar?
Citera
2017-06-09, 09:13
Medlem
Rättegången har precis startat. Unt direktrapporterar från Uppsala tingsrätt.

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/50-tal-personer-horda-i-mordutredning-4674434.aspx

Citat:
Ett 15-tal åhörare följer rättegången på plats i salen. Flera anhöriga till den 19-åriga kvinnan är målsägande och följer förhandlingen i salen.
Citera
2017-06-09, 13:30
Medlem
Förmiddagen gick åt till åklagarens sakframställan. Det var värre och blodiga än vad jag fick intryck av när jag skummade igenom FUP. Tim rörde inte en min.
Sedan förklarade försvararen att
1 - Tim inte minns någonting,
2 - Tim antagligen är oskyldig (han hade ju ingen anledning att göra det, så då skulle det ju kunna finnas en alternativ gärningsman),
3 - Om han ändå har gjort det så ligger det utanför hans ansvar, eftersom han inte minns, och dessutom var påverkad av tabletter och alkohol.
Tim motsäger sig att andra familjemedlemmar än systern Alexandra ska få skadestånd (och han tycker inte att hon heller ska ha det).

Nu är det lunchpaus. Förhandlingarna återupptas kl 13.45
Citera
2017-06-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DilsNacke
Förmiddagen gick åt till åklagarens sakframställan. Det var värre och blodiga än vad jag fick intryck av när jag skummade igenom FUP. Tim rörde inte en min.

Nu är det lunchpaus. Förhandlingarna återupptas kl 13.45

Tack för kort sammanfattning av förmiddagen! Har du möjlighet att återge ungefär vad som sades/hände efter lunch? Hade inte möjlighet att vara där då och UNT har blivit betaltjänst osv så kan inte titta där heller.

Nämns det vad som kommer tas upp på måndag, och i vilken ordning?
Citera
2017-06-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Tack för kort sammanfattning av förmiddagen! Har du möjlighet att återge ungefär vad som sades/hände efter lunch? Hade inte möjlighet att vara där då och UNT har blivit betaltjänst osv så kan inte titta där heller.

Nämns det vad som kommer tas upp på måndag, och i vilken ordning?

Systern Alexandra och mamma Carina förhördes, då försvaret försökte göra gällande att familjen hade brutit kontakten med Victoria (och därför inte skulle vara berättigade till skadestånd).
Systern var imponerande samlad och tydlig (trots uppenbar sorg och tårar). Mamman gav det intryck en mamma nog kan väntas göra i en sådan här situation. Hon brast några gånger i sin berättelse, och det träffade rakt i magen.

Tim fortsatte, till synes, att vara helt oberörd.

Förhöret med Tim (som, vad jag förstår, ska fortsätta på måndag) gav inte så mycket. Han lät förvånansvärt lugn, och svarade mest "Jag vet inte" "Jag minns inte".
När åklagaren la fram obestridliga fakta gick han ungefär med på att "ja så kan det vara".

Något schema för måndagen presenterades inte. Jag gissar att den kommer börja med fortsatt förhör med Tim.
Under förmiddagen nämnde man ju något vittne (? Jag uppfattade inte vem) som ev skulle höras på måndag, beroende på om denne skulle befinna sig i Uppsala. Det slutade med att denne kommer att förhöras via videolänk/telefon den 20e.
Citera
2017-06-10, 13:50
Medlem
En sak som slår mig (som kanske inte direkt har med fallet att göra, men i allra högsta grad gärningsmannen);
Under förhöret uppgav han att han inte har någon daglig sysselsättning (och det framgår väl av FUP också). Samtidigt står det i FUP att han får aktivitetsersättning (har för mig att det var 5800-5900 ungefär) från Försäkringskassan.
Hur kan man uppbära aktivitetsersättning utan att göra något för att "förtjäna" pengarna?
Citera
2017-06-10, 15:56
Medlem
Citat:
Systern Alexandra och mamma Carina förhördes, då försvaret försökte göra gällande att familjen hade brutit kontakten med Victoria (och därför inte skulle vara berättigade till skadestånd).
Systern var imponerande samlad och tydlig (trots uppenbar sorg och tårar). Mamman gav det intryck en mamma nog kan väntas göra i en sådan här situation. Hon brast några gånger i sin berättelse, och det träffade rakt i magen.

Tim fortsatte, till synes, att vara helt oberörd.

Förhöret med Tim (som, vad jag förstår, ska fortsätta på måndag) gav inte så mycket. Han lät förvånansvärt lugn, och svarade mest "Jag vet inte" "Jag minns inte".
När åklagaren la fram obestridliga fakta gick han ungefär med på att "ja så kan det vara".

Något schema för måndagen presenterades inte. Jag gissar att den kommer börja med fortsatt förhör med Tim.
Under förmiddagen nämnde man ju något vittne (? Jag uppfattade inte vem) som ev skulle höras på måndag, beroende på om denne skulle befinna sig i Uppsala. Det slutade med att denne kommer att förhöras via videolänk/telefon den 20e.

Citat:
En sak som slår mig (som kanske inte direkt har med fallet att göra, men i allra högsta grad gärningsmannen);
Under förhöret uppgav han att han inte har någon daglig sysselsättning (och det framgår väl av FUP också). Samtidigt står det i FUP att han får aktivitetsersättning (har för mig att det var 5800-5900 ungefär) från Försäkringskassan.
Hur kan man uppbära aktivitetsersättning utan att göra något för att "förtjäna" pengarna?

Han säger ju knappt något i förhören heller, men jag förväntade mig ett intressant händelseförlopp i rätten eftersom han är extremt kaxig i förhören. Jag har faktiskt aldrig läst ett förhör hittills i mina dagar när den misstänkte är så extremt ifrågasättande. Han svarar på frågorna som en otålig och lite för medveten person, annars brukar den misstänkte svara typ "öhhh eh Jag vet inte kanske, eller va öhh ehh".

https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/aktivitetsersattning

"Aktivitetsersättning
Aktivitetsersättning är en ersättning för den som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid under minst ett år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. Unga personer som måste förlänga sin skolgång på grund av funktionsnedsättning eller sjukdom kan få aktivitetsersättning under den tid som skolgången varar."

Han har det väl pga sjukdom och/eller funktionsnedsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in