2017-06-09, 14:33
Medlem
develis avatar
.. medsänder JMs motto inför helgen att ha i åtanke. Ensamkommandes svar på Moder Theresa vet sin begränsning.

" Jag säger som alltid, jag kan inte gifta mig med alla jag har sex med och jag är tyvärr inte Unicef."
Citera
2017-06-09, 14:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Det jag läste härstammade härifrån; http://www.psykopati.se/16914068

Och vem är det som skrivit sidan och var har personen fått sina uppgifter från? En sida skriven av en psykolog eller av sjukvården tar jag på allvar. Likaså Wikipedia eftersom det brukar finnas länkar eller citat från böcker. Men det där känns som en uppsats i gymnasiet skriven av en okänd. Var kommer det till exempel ifrån för studie eller bok det du skrev om att de som stjäl i vården från sina patienter inte sällan är psykopater?

Återigen, jag säger inte att det är osant, bara att det inte finns några citat eller tydliga länkar till det som antyds. När något skrivs på Wikipedia så citerar man ofta en bok, en studie eller sätter en siffra vid ett påstående. Den siffran är sedan kopplad till en länk. Här står bara en massa fakta utan att det länkas till något. Fakta som du sedan skriver ihop utan att fundera över vem som lagt ut det hela och hur kunnig personen är.

Jag tror absolut att JM är psykopat, men när det gäller vad en psykopat gör eller inte gör vill jag ha mer källkritiska uttalanden eller länkar.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-09 kl. 14:47.
Citera
2017-06-09, 14:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Sonen sa väl att JM kom hem själv 23:ish, någonting?

Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Ja, strax efter 23 sa han. (hon kom en stund efter han ringt henne - 22.50, utan svar.)

Tidsuppgiften, när AG uppskattar att JM kommer hem, är 23:15.
Han har ringt JM ca 23:00 och uppskattar tiden när hon kommer hem.

Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_2__2_.pdf, sid 184-185 enligt paginering.

"AG säger vidare att han ringer senare på kvällen igen, vid 23-tiden, till JM utan att hon svarar. Efter ett tag vid kl. 23.15 kommer Johanna tillbaks till lägenheten utan Muhammed."

Det är svårt att fastställa noggrannheten i hans uppskattning av tiden. Det kan ha varit tidigare, men det kan också ha varit senare.

Enligt MR lämnade JM honom vid kontoret. Hans stegräknare visar att han började röra på sin telefon 23:58. Under tidsintervallet 20:19-23:58 var stegräknaren inaktiv.

JM och MR bör ha kunnat anlända till Granliden 21:01 (enligt polisens uppskattade körtid).

Enligt google maps är sträckan från Granliden till Kungsgatan i Eskilstuna 57 km. Med 62,5 km/t i medelhastighet är körtiden 55 minuter. Polisen har provkört sträckan mellan Granliden och Grankvistgatan. I trafik tog det ca 52 minuter och utan trafik, på kvällen tog det ca 42 minuter.

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 20 enligt paginering.

Om AGs tidsuppskattning, 23:15, stämmer så bör JM och MR ha lämnat Granligen ca 22:30.

Då har dom haft ca 1:30 på sig i Granliden. Om AM varit avsvimmad ca 30 minuter efter dådet, så stämmer tiderna. Jag har inte hittat någon uppskattning av vilka tider Anki och Göran gick till sängs, men det kan ha varit ca 21:30-22:15. Med ca 2‰ så kanske Göran somnade lätt.

Citera
2017-06-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tidsuppgiften, när AG uppskattar att JM kommer hem, är 23:15.
Han har ringt JM ca 23:00 och uppskattar tiden när hon kommer hem.

Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_2__2_.pdf, sid 184-185 enligt paginering.

"AG säger vidare att han ringer senare på kvällen igen, vid 23-tiden, till JM utan att hon svarar. Efter ett tag vid kl. 23.15 kommer Johanna tillbaks till lägenheten utan Muhammed."

Det är svårt att fastställa noggrannheten i hans uppskattning av tiden. Det kan ha varit tidigare, men det kan också ha varit senare.

Enligt MR lämnade JM honom vid kontoret. Hans stegräknare visar att han började röra på sin telefon 23:58. Under tidsintervallet 20:19-23:58 var stegräknaren inaktiv.

JM och MR bör ha kunnat anlända till Granliden 21:01 (enligt polisens uppskattade körtid).

Enligt google maps är sträckan från Granliden till Kungsgatan i Eskilstuna 57 km. Med 62,5 km/t i medelhastighet är körtiden 55 minuter. Polisen har provkört sträckan mellan Granliden och Grankvistgatan. I trafik tog det ca 52 minuter och utan trafik, på kvällen tog det ca 42 minuter.

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 20 enligt paginering.

Om AGs tidsuppskattning, 23:15, stämmer så bör JM och MR ha lämnat Granligen ca 22:30.

Då har dom haft ca 1:30 på sig i Granliden. Om AM varit avsvimmad ca 30 minuter efter dådet, så stämmer tiderna. Jag har inte hittat någon uppskattning av vilka tider Anki och Göran gick till sängs, men det kan ha varit ca 21:30-22:15. Med ca 2‰ så kanske Göran somnade lätt.

Att tillägga till ovanstående:
AG ringer JM kl 21.22 och 22.50 (besvaras ej) samt JM har även obesvarat samtal kl 20.09.
Citera
2017-06-09, 14:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Spelar väl ingen roll om någon vittnar att hon har köpt cola vid 23 tiden. Hon har ju ändå hunnit fram och tillbaka till Granliden om hon åkte hemifrån strax efter klockan åtta på kvällen.
Det har du naturligtvis alldeles rätt i. Undrar varför hon snurrade in det alibit i 11:e timmen? Fast inte ens JM ansåg ju att det var relevant
Citera
2017-06-09, 15:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Och vem är det som skrivit sidan och var har personen fått sina uppgifter från? En sida skriven av en psykolog eller av sjukvården tar jag på allvar. Likaså Wikipedia eftersom det brukar finnas länkar eller citat från böcker. Men det där känns som en uppsats i gymnasiet skriven av en okänd. Var kommer det till exempel ifrån för studie eller bok det du skrev om att de som stjäl i vården från sina patienter inte sällan är psykopater?

Återigen, jag säger inte att det är osant, bara att det inte finns några citat eller tydliga länkar till det som antyds. När något skrivs på Wikipedia så citerar man ofta en bok, en studie eller sätter en siffra vid ett påstående. Den siffran är sedan kopplad till en länk. Här står bara en massa fakta utan att det länkas till något. Fakta som du sedan skriver ihop utan att fundera över vem som lagt ut det hela och hur kunnig personen är.

Jag tror absolut att JM är psykopat, men när det gäller vad en psykopat gör eller inte gör vill jag ha mer källkritiska uttalanden eller länkar.

Det har gjorts mycket få undersökningar och studier på kvinnliga psykopater då dessa håller sig mestadels i det fördolda. Det finns studier vilka framförallt berör psykopater i allmänhet eller i andra hand manliga sådana. Många av dessa drag ter sig liknande men kan gestalta sig något annorlunda. En av världens främsta auktoriteter, Robert Hare, som jag tidigare framhållit är en av flertalet sakkunniga som hänvisas till på den, i för övrigt, mycket omoderna hemsidan. Däremot är innehållet väldigt väl sammanfattat och informationen tillförlitlig. Min subjektiva åsikt är det dock, då jag lever i en värld där många av mina närstående kan inräknas i kategorin. Detta gör ju dock mig inte till någon som helst expert på området.
Citera
2017-06-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Det du säger låter logiskt. Men om ingen fälls för Aki kan väl åklagaren välja att överklaga den domen? På så vis lyfts båda ändå. Eller så släpper de Aki just för att få anhanget att prata. Usch jag säger emot mitt tidigare inlägg, jag vet inte lol. Riktigt svårt. Tur att det är en erfaren åklagare. Han har vuxit i mina ögon sedan sifferstadiet.

Edit: jag får googla lite och läsa på lite tror jag

Googlat
Det går att lyfta ut delar, tex att godkänna skadegörelse men inte misshandel (tänk lägenhetsbråk tex).
Citera
2017-06-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Googlat
Det går att lyfta ut delar, tex att godkänna skadegörelse men inte misshandel (tänk lägenhetsbråk tex).

Det är ju två separata åtal så då blir det två separata dommar. Så åkl kan överklaga om Tingsrätten friar henne i Aki fallet.
Senast redigerad av diva59 2017-06-09 kl. 15:09.
Citera
2017-06-09, 15:14
Medlem
Alltså jag skrattar så jag gråter här. Vilken rättegång Blir spännande på måndag och se vad hon har sagt i ytterligare ett förhör nu då som åklagaren ville ha. Alibi nummer 511 typ. Det skrämmer mig att människan anser sig vara välutbildad och tror på fullt allvar att ALLA har IQ fiskmås. Har hon ingen självinsikt alls? Ser fram emot skolboksexemplaret hon ska dra fram på måndag. Jösses det blir roligare och roligare den här såpan.
Citera
2017-06-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Spelar väl ingen roll om någon vittnar att hon har köpt cola vid 23 tiden. Hon har ju ändå hunnit fram och tillbaka till Granliden om hon åkte hemifrån strax efter klockan åtta på kvällen.

22:40 uppger hon i rätten att köpet skulle varit.

En tidpunkt, som om man följer åklagarens linje, vid vilken hon var upptagen med att färdas mellan Granliden och kontoret.

(se lasternassummas tidslinje några poster bak bara)
Citera
2017-06-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Det har gjorts mycket få undersökningar och studier på kvinnliga psykopater då dessa håller sig mestadels i det fördolda. Det finns studier vilka framförallt berör psykopater i allmänhet eller i andra hand manliga sådana. Många av dessa drag ter sig liknande men kan gestalta sig något annorlunda. En av världens främsta auktoriteter, Robert Hare, som jag tidigare framhållit är en av flertalet sakkunniga som hänvisas till på den, i för övrigt, mycket omoderna hemsidan. Däremot är innehållet väldigt väl sammanfattat och informationen tillförlitlig. Min subjektiva åsikt är det dock, då jag lever i en värld där många av mina närstående kan inräknas i kategorin. Detta gör ju dock mig inte till någon som helst expert på området.

Innehållet stämmer även väl med andra artiklar tråden länkat till, av vilka åtminstone några ger ett tillförlitligt intryck.
Citera
2017-06-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det är ju två separata åtal så då blir det två separata dommar. Så åkl kan överklaga om Tingsrätten friar henne i Aki fallet.

Bägge fallen kommer ändå att hamna i HR. Åklagaren kommer att överklaga om en dom blir för mild och JM vid hård dom. Bägge om bägge är missnöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in