2017-06-08, 18:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Jag blev nyfiken och googlade lite efter teorier på andra orsaker. Jag hamnade på Riksförbundet För Familjers Rättigheters hemsida http://rffr.se/
Jag har mest läst referaten till de publikationer de länkar till.
Sammanfattning av skelettskador i grova drag:
1. Frakturer kan uppstå vid förlossningen. (Sant, men hon hade även färska frakturer).
2. Multipla frakturer är INTE barnmisshandel, för ett sådant trauma skulle barnet ha dött av... alltså måste det vara benskörhet.
3. Bedömningar av läkta skador. Det är svårt att bevisa om barnet hade D-vitaminbrist när det inträffade.
4. Enbart röntgen är inte tillräckligt, röntgenläkaren måste ha information om sjukdomstillstånd för en korrekt bedömning. Alternativt klinisk och/eller patologisk undersökning. (vilket har gjorts)

Gällande hjärn- och ögonblödningar är det samma där, de kan uppstå vid förlossning eller pga sjukdom. Skakvåld borde medföra nackskador.

Som sagt, jag har bara ögnat igenom detta än så länge, men jag tycker inte nåt talar för att H skulle ha underliggande medicinska tillstånd som rättsmedicinska ska ha missat.

Multipla frakturer som uppstått vid flera tillfällen på ett samna ställe talar ju för att det inte är benskörhet. I så fall skulle hon ha gått sönder både här och där på kroppen var och varannan gång de tog i henne. Men märkligt nog var det bara revbenen som gick sönder.
Citera
2017-06-08, 19:13
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Multipla frakturer som uppstått vid flera tillfällen på ett samna ställe talar ju för att det inte är benskörhet. I så fall skulle hon ha gått sönder både här och där på kroppen var och varannan gång de tog i henne. Men märkligt nog var det bara revbenen som gick sönder.
Ja, och hon hade ju haft blåmärken på revbenen enligt Es tråd på Familjeliv. Det borde väl inte uppstå vid benskörhet? Vid EDS kanske, beroende på typ? Men jag tycker inte hennes symptom stämmer med EDS heller.

Kan ögonbottenblödning uppstå enbart pga en naturligt uppkommen hjärnblödning?

Härom dagen/veckan var den nån, som varit i rätten, som hade hört en läkare prata om att svullnaden under tungan hade kunnat vara en blodpropp som vandrat vidare. Har det stått nåt i media om det?
Citera
2017-06-08, 22:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andromeda136
Undrar hur Tommie förklarar alla brutna revben då? Blir intressant att höra vilket sjukdomstillstånd han anser ger brutna revben alt benskörhet eller liknande, blåmärken, oförklarliga sår under tungan osv.
.

Fast han är dock överläkare och verksamhetschef på Rättsmedicinalverket vilket innebär att han har en högre utbildning än de som utfört obduktionen. Och han säger att det inte är tillräckligt medicinskt utrett. Så det kan betyda att man måste göra fler undersökningar innan dom öht fastställer något. Och det skulle förvåna om man inte ser till att utreder allt innan man dömer någon för grova brott. Sorry, men i dom här ögonblicken väger alltid den expert med tyngst titel mest.
Senast redigerad av Moosky 2017-06-08 kl. 22:49.
Citera
2017-06-09, 11:07
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej inte ALLA såklart. Men det händer mycket tråkigt med flaskbarnen: barnet går inte upp i vikt för att mamman har sparat in på pulvret (som är dyrt), barnet blir bränt i munnen för att hon inte låtit flaskan svalna, barnet får matförgiftning för att hon lämnat flaskan stående framme i rumstemperatur...

Det allra bästa skulle vara om alla mammor skulle amma, för då sköter naturen det själv med både hygienen, temperaturen och tillgången efter efterfrågan. Samt närheten mellan mor och barn såklart, den ska vi inte heller glömma i det här sammanhanget.

Du verkar känna rätt skumma människor. Av 700 mammor i samma facebookgrupp som mig verkar ingen som flaskmatar ha bränt sina barn, undernärt dem eller gett dem matförgiftning. Det är inte på långa vägar lika vanligt som du får det att framstå som.

Det är även helt okej att inte vilja amma, även om man kan. Så.
Citera
2017-06-09, 11:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shw
Du verkar känna rätt skumma människor. Av 700 mammor i samma facebookgrupp som mig verkar ingen som flaskmatar ha bränt sina barn, undernärt dem eller gett dem matförgiftning. Det är inte på långa vägar lika vanligt som du får det att framstå som.

De kanske inte berättar det där..?
Citera
2017-06-09, 17:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De kanske inte berättar det där..?
Nej jag måste hålla med shw här. Det är helt orimligt att det skulle vara relativt vanligt att bränna sina bebisar med för varm välling eller undernär dem eller ger dem ljummen välling med vatten direkt från kranen eller som stått stående länge så barnet får matförgiftning.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om något sådant innan.
Citera
2017-06-09, 17:43
Medlem
Har inte kunnat följa det sista i tråden pga av jobb.
När kommer domen?
Citera
2017-06-09, 17:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callingthepublic
Har inte kunnat följa det sista i tråden pga av jobb.
När kommer domen?

Rättegången är inte slut än, därför vet vi inte.
Citera
2017-06-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shw

Instämmer helt. OT jag vet så jag ska inte skriva mer men glad att nån känner som jag
Citera
2017-06-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empolie
Instämmer helt. OT jag vet så jag ska inte skriva mer men glad att nån känner som jag
Blir märkligare och märkligare...har uppfattningen av att polisen har lagt orden i munnen på erika.läst fup och erika verkar ta ord och svar med berättelser ifrån vad polisen vill att hon ska svara...är det någon mer som uppfattar det så?
Citera
2017-06-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast han är dock överläkare och verksamhetschef på Rättsmedicinalverket vilket innebär att han har en högre utbildning än de som utfört obduktionen. Och han säger att det inte är tillräckligt medicinskt utrett. Så det kan betyda att man måste göra fler undersökningar innan dom öht fastställer något. Och det skulle förvåna om man inte ser till att utreder allt innan man dömer någon för grova brott. Sorry, men i dom här ögonblicken väger alltid den expert med tyngst titel mest.
Han är ju det. Han står i högre rang än dom andra då han är (the boss) med mycket mer erfarenhet och varit med om en del specialobduktioner.
Citera
2017-06-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Front253
Blir märkligare och märkligare...har uppfattningen av att polisen har lagt orden i munnen på erika.läst fup och erika verkar ta ord och svar med berättelser ifrån vad polisen vill att hon ska svara...är det någon mer som uppfattar det så?

Ge gärna några exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in