2017-06-09, 00:00
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren pressade henne rejält under förmiddagen, vill jag påstå. Dessutom hade dom "örnkoll". Mycket tack vare ett grundligt förarbete.

Dom stängde in henne prydligt i ett hörn. Enligt mig.

Hennes nya målbild (fortfarande att undvika fängelse men att få åtkomst till arvet) är en självdiagnos om en "gränspsykos" och att få den att gälla retroaktivt för ett brott begånget för 10 månader sedan.

Röner den framgång? Knappast.

Jag avvaktar med spänning vad en kommande RPU kommer fram till.
Den är hon ju redan Välkommen till!

På Måndag börjar en ny intressant vecka.
Ja, och hon blev pressad idag. Jag tycker MRs advokat fick in en 10-poängare:

Ann-Sofie Sannemalm SVT
Jähresten: Fast du gör telefoninköp, du reser till Thailand, du skriver lappar, du försöker muta vakter, för mig framstår du inte som hjälp- och orkeslös.

JM: Jag var manisk, jag var gränspsykotisk.

Jähresten: Har du fått en diagnos på det?

JM: Nej, det finns inga läkare eller psykologer på häktet.

Jähresten: Hur kommer det sig att min klient har fått det?
Citera
2017-06-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Efter diverse initiala krumbukter (de var hemma, skjuts till K-holm, etc) introduceras den skäggige A i förhöret 12 nov. – Inte förrän i förhöret 29 dec utpekas JM som chaufför. – Ja, man kan fråga sig vilken roll ordväxlingen med denna "främmande person" har spelat, men MR nämner honom först i förhöret den 20 dec och då har han ännu inte utpekat JM som chaufför, låt vara att han håller långa utläggningar om vad hon sagt och gjort. Möjligen kan den s.k. ordväxlingen indicera att MR ännu inte kläckt ur sig hela sanningen. - I TR säger MR att han hälsade på en person men att något handgemäng ej förekommit.
Som man kan se så sker successiva förändringar och förskjutningar i händelseförloppet: det läggs till och dras ifrån: JM:s deltagande sitter långt inne medan MR tycks vrida sig som en mask när han, lite i taget, förmås att berätta om JM:s verkliga roll före, under och efter dådet samt - inte minst viktigt - att samordna sina egna rörelser med hennes. Samtidigt tvingas han också rätta sig efter vad avlyssningarna gett. - Fortfarande den 29:e kan vissa avsnitt vara under utredning i MR:s huvud, och detta kan även gälla hans utsaga i TR - och därmed också de av JM:s resp. sina egna göranden och låtanden som finns kvar i hans minne men som delvis kan ha hunnit förblekna, eller om man så vill: gå upp i rök.

OK. Det kan ju faktiskt vara så att hans version i TR är något som vuxit fram ur ett ganska dimmigt minne. Min magkänsla säger mig att något är fel men det kan ju vara fel pga att hans hjärna fyller i och ut sådant han inte riktigt minns. Det var ju en chockerande händelse i drogpåverkat tillstånd.

Detta förklarar dock fortfarande inte den märkliga slumpen med nöjeskörningen nära brottsplatsen dagen innan.

Den slumpen tror jag inte på.

Körningen kan iofs ha skett eftersom MR redan då visste vad som skulle ske nästa dag. Hans berättelse är sannolikt påverkad av att han vill framställa sig själv som lite av ett offer snarare än som en planerande torped. För att få mindre ont i magen och i hopp om lindrigare straff. För MRs del stämmer berättelsen inte heller riktigt med tidslinjen. För JM stämmer den bättre.
Citera
2017-06-09, 00:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Precis. Men varje gång JM "drar till med något" innebär det att polisen måste undersöka det. Hur många gånger ska hon få den möjligheten? Måste polisen även nu, mitt under rättegången, fortsätta att följa och försöka spåra hennes nya "sanning", den enda, och "sanna", "sanningen" om var hon befann sig på kvällen den 3/8?

Hon har idag berättat att alla versioner innan december berodde på hennes chocktillstånd och hennes gränspsykos. Så allt det polisarbetet är bortkastat. Nu ska polisen "kavla upp ärmarna" och fortsätta med spårningen av JJs kompis, som ska kunna bekräfta att han/hon sett JM 22.40 den 3/8 på en bensinstation någonstans i E-tuna. Tvi och fy, säger jag.

De måste undersöka alla möjigheter. De stod ju också i liverapporteringen, i slutet, att en polis och åklagaren ville prata med henne om vem personen hon beskrev var.
Citera
2017-06-09, 00:16
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Nej, han skulle ju verkligen ha kunnat lägga ut texten; t.ex. säga att det var JM som höll i kniven och att han försökt slita den ifrån henne (varpå han fått G:s DNA på sig), osv; att han ballat ur i sista minuten och att JM därför fått ta sig an det hela själv, att han fått blod på sig från JM, att JM bytte om i bilen, osv. - I stället tar han på sig hela skulden för knivskärningen. - Det enda vore väl i så fall att han fortfarande vill skydda henne från själva gärningen, att han inte vill framstå som feg, att han tror att det hela utspelat sig som han berättat men att han vid tillfället varit så omtöcknad att han knappt visste varken var han befann sig eller vad han gjorde - men sedan pga bevisningen funnit sig i att han är ensam gm, alt. att JM genom sitt snack manipulerat honom i anslutning till brottet/bevisningen; att hon t.o.m. berättat om var de olika huggen tagit, osv. - Han har i alla sina versioner gett en ganska förvirrad beskrivning av alla turerna, och det är svårt att veta hans verkliga bevekelsegrunder.

Det finns ju också en annan förklaring: I flera versioner har han berättat hur han svimmat innan han gått in i huset, men lyckats ta sig upp på benen. Någonstans låter det som att han endast minns brottstycken. - Varför säger han t.ex. att han fick kniven av A*i när han stod bakom sovrumsdörren (och inte i bilen som i den senaste versionen)? - Han synes ljuga "på fel ställen", även för en tillrättalagd historia.

Och varför ger han sig själv 20-30 min innan han går in i sovrummet; en tid under vilken han gott och väl hunnit besinna sig?

I förhöret 29/12-16 resp. 12/1-17 finns bara en kniv i plastpåsen; i TR två.

Alla MR:s versioner tål att detaljgranskas ur olika aspekter.
Det fetade. Så har jag också funderat. Men jag har inte lika bra koll på MRs förhör, som JMs. Dom har jag prioriterat. Men för JMs mammas skull vore det bra om vi (=du!) fick ordning på detta. JMs delaktighet i mordet och mordförsöket är förmodligen mer än att "bara" planera och transportera.
Citera
2017-06-09, 00:19
Avstängd
Citat:
Nej, han skulle ju verkligen ha kunnat lägga ut texten; t.ex. säga att det var JM som höll i kniven och att han försökt slita den ifrån henne (varpå han fått G:s DNA på sig), osv; att han ballat ur i sista minuten och att JM därför fått ta sig an det hela själv, att han fått blod på sig från JM, att JM bytte om i bilen, osv. - I stället tar han på sig hela skulden för knivskärningen. - Det enda vore väl i så fall att han fortfarande vill skydda henne från själva gärningen, att han inte vill framstå som feg, att han tror att det hela utspelat sig som han berättat men att han vid tillfället varit så omtöcknad att han knappt visste varken var han befann sig eller vad han gjorde - men sedan pga bevisningen funnit sig i att han är ensam gm, alt. att JM genom sitt snack manipulerat honom i anslutning till brottet/bevisningen; att hon t.o.m. berättat om var de olika huggen tagit, osv. - Han har i alla sina versioner gett en ganska förvirrad beskrivning av alla turerna, och det är svårt att veta hans verkliga bevekelsegrunder.

Det finns ju också en annan förklaring: I flera versioner har han berättat hur han svimmat innan han gått in i huset, men lyckats ta sig upp på benen. Någonstans låter det som att han endast minns brottstycken. - Varför säger han t.ex. att han fick kniven av A*i när han stod bakom sovrumsdörren (och inte i bilen som i den senaste versionen)? - Han synes ljuga "på fel ställen", även för en tillrättalagd historia.

Och varför ger han sig själv 20-30 min innan han går in i sovrummet; en tid under vilken han gott och väl hunnit besinna sig?

Jag tror att MR menar att det fanns två knivar i påsen men han tog en av dessa två.
Citera
2017-06-09, 00:22
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
De måste undersöka alla möjigheter. De stod ju också i liverapporteringen, i slutet, att en polis och åklagaren ville prata med henne om vem personen hon beskrev var.
Det är detta jag undrar över. Hur mycket mer resurser är polisen skyldiga att lägga ner? Enligt SVTs rapportering så ville åklagarna ha en stund med JM för att få ett signalement på den av JM påstådda kompisen till JJ:

Ann-Sofie Sannemalm SVT
Rättegången är slut för i dag men Wenna säger att hon och polisen vill låna 42-åringen för en stund. De vill fråga om signalementet på personen hon mötte på bensinstationen, alltså svärsonens kompis.
Citera
2017-06-09, 00:23
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Vad var detta om att "Gud är mitt alibi"? Det missade jag i rapporteringen. I denna artikel så står det i rubriken men det tas aldrig upp i artikeltexten: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/arbogakvinnan-gud-ar-mitt-alibi

Edit: I denna artikel så återges det också. Tydligen ska hon ha sagt så. Extremt melodramatiskt!
Citat:
Hon misstänks ha mördat sin pappa och försökt döda sin mamma. Hon nekar till allt – men i rätten tycks åklagaren slå hål på kvinnans alibi.

– Gud är mitt alibi, säger hon till slut.
http://www.dagen.se/arbogakvinnan-gud-ar-mitt-alibi-1.978277

Hon tycks vilja säga oväntade och chockande grejer för att avleda. Alexander vill sova i hennes säng, Aki är pedofil etc. I verkliga livet så funkar det säkert att helt plötsligt säga något oväntat och känslosamt för att finta personer men i en rättegång funkar det inte. Hon kör samma psykopattekniker som alltid, hon kör det race som alltid funkat för henne tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Så här står det i en annan artikel:
Tack! Såg det även själv nu.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-06-09 kl. 00:31.
Citera
2017-06-09, 00:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Vi kanske får se jordens kovändning innan detta är över: JM hittar kvittot till ICA maxi och fåren i hagen och då står MR där med mordet själv. Och Ghasem är försvunnen. Och Ankis knivhugg tycks väldigt grunda och sen går damerna Möller till banken och kasserar ut arvet efter Göran och försäkringen från IF?
Citera
2017-06-09, 00:25
Medlem
Mot slutet av dagen sade JM till åklagaren:
Har du kollat knivingångarna och jämfört med kniven?
https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/218761

Vad menade hon med detta ? Åklagaren ignorerade frågan.
Citera
2017-06-09, 00:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det är detta jag undrar över. Hur mycket mer resurser är polisen skyldiga att lägga ner? Enligt SVTs rapportering så ville åklagarna ha en stund med JM för att få ett signalement på den av JM påstådda kompisen till JJ:

Ann-Sofie Sannemalm SVT
Rättegången är slut för i dag men Wenna säger att hon och polisen vill låna 42-åringen för en stund. De vill fråga om signalementet på personen hon mötte på bensinstationen, alltså svärsonens kompis.

Handlar om objektivitetsprincipen. Den innebär i praktiken att brottsutredningen ska föras fram på ett brett fält, utan förutfattade meningar. Objektivitetsprincipen gäller för åklagaren även under rättegången. Rättegången framstår som en "kamp" mellan två sidor, men åklagaren har fortfarande skyldighet att redovisa samtliga relevanta fakta och får inte undanhålla bevis, som är till försvarets förmån.
Citera
2017-06-09, 00:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vad var detta om att "Gud är mitt alibi"? Det missade jag i rapporteringen. I denna artikel så står det i rubriken men det tas aldrig upp i artikeltexten: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/arbogakvinnan-gud-ar-mitt-alibi

Så här står det i en annan artikel:

Citat:
Gud är mitt alibi.Det säger den så kallade Arbogakvinnan när hon pressas hårt under förhandlingarna om att hon inte har något alibi för mordnatten.

http://www.folkbladet.se/nyheter/arbogakvinnan-gud-ar-mitt-alibi-ntm11717983.aspx
Citera
2017-06-09, 00:32
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag vet för lite om RPU för att kunna bedöma chansen att manipulera utfallet.
Däremot tycker jag det mesta pekar på att hon snarare är en kallhamrad psykopat än en förvirrad person. Dvs ungefär samma som din teori ovan.

Jag menade dock inte att hon nödvändigtvis söker en borderlinediagnos i RPU, utan mer att hon vill få rätten att se en logik i hennes yttersta osammanhängande berättelser, vilket hon då tror skulle kunna få henne frikänd.
Ja, JM tror nog att hon kan lyckas med allt hon sysslar med. Det har ju gått bra hittills. Men nu tror jag hennes framgång slutar. Eller i alla fall bromsas upp. I morgon "tar hon nya tag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in