2017-06-08, 10:48
Medlem
Itons avatar
Det känns som att Sverige ligger efter övriga Europa när det kommer till online-banker. I såväl Italien som Tyskland har jag haft banker där kostnaden för mig har varit noll.

I Italien använde jag mig av Finecobank där mina dåvarande behov täcktes mer än väl. Så länge de såg en minimiinkomst om 1500 EUR (dvs din lön) var kontot och bank- / kreditkort gratis. Dessutom kunde man använda de sistnämnda i princip över hela världen gratis.

I Tyskland använder jag mig av Consorsbank som har samma princip som som Fineco med skillnaden med att jag fick 50 EUR för att bli kund och att jag får 10c för varenda gång jag använder kortet. Nu kommer de tyvärr att ta bort den här bonusen och gratisanvändningen utav kortet utanför Europa men jag tänkte stanna med dem ett tag till iaf.

Återigen, det känns som att bankvärlden i Sverige ligger lite efter övriga Europa.
Citera
2017-06-08, 10:49
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenutavbajs
Avanza eller Nordnet.

Fast kan man använda sig utav Avanza för vardagstjänster; betala räkningar, få ett bankkort och liknande?
Citera
2017-06-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Fast kan man använda sig utav Avanza för vardagstjänster; betala räkningar, få ett bankkort och liknande?

Nej.

Forex är gratis inkl visakort
Citera
2017-06-08, 11:15
Medlem
RobinFromHoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Nej.

Forex är gratis inkl visakort
Det enda negativa med Forex är avsaknaden av bankid och Swish kommer de införas i framtiden?
Citera
2017-06-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinFromHood
Det enda negativa med Forex är avsaknaden av bankid och Swish kommer de införas i framtiden?

Knappast. Den tekniken äger storbankerna och delar inte med sig av.

Jag kör med Swedbank där jag stängt av alla betaltjänster så det kostar 0kr. Har en automatiskt överföring från Forex varje månad på x kr som gör att dom inte kan stänga kontot p.g.a. inaktivitet.
Detta för att komma över mobilt bankid.

Allt annat kör jag via Forex. Är mycket nöjd med ett kontor som alltid har kontanter.
Citera
2017-06-08, 11:24
Medlem
RobinFromHoods avatar
Citat:

Jag kör med Swedbank där jag stängt av alla betaltjänster så det kostar 0kr. Har en automatiskt överföring från Forex varje månad på x kr som gör att dom inte kan stänga kontot p.g.a. inaktivitet.
Detta för att komma över mobilt bankid.

Allt annat kör jag via Forex. Är mycket nöjd med ett kontor som alltid har kontanter.
Jag har Handelsbanken som lönekonto, bank id och swish. Forex har jag merparten av mina pengar på. Fick själv tips om denna konstellationen här på flashback.
Citera
2017-06-08, 14:03
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Men är verkligen ICAbanken en storbank där dessa tjänster finns?
Citera
2017-06-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Men är verkligen ICAbanken en storbank där dessa tjänster finns?

Swish är jag osäker på men gällande mobilt bankid så är dom en av dom [s]ursprungliga[/s] som lega bakom mobilt bankid

https://www.bankid.com/kontakt/utfaerdare
https://www.bankid.com/om-oss/historia

Leverantörer av mobilt bankid

Kod:
Danske bank
Handelsbanken
Ica banken
Ikanobank
Länsförsäkringar
Nordea
SEB
Skandia
Sparbanken syd
Swedbank
Ålandsbanken 
Senast redigerad av lhffan 2017-06-08 kl. 14:21.
Citera
2017-06-08, 20:49
Medlem
Vivendi91s avatar
Jag har bytt till SEB. Mycket nöjd och kan starkt rekommendera.
Citera
2018-01-27, 09:33
Medlem
Även jag är i en liknande sits, förhandlar om min bolåneränta. Funderar på att byta från SEB till Danske Bank, skulle spara ca 150/månaden iaf. Problemet är väl att jag som jag förstår det behöver göra en pantnotering (något brf brukar kräva, som jag förstår det) vilket kostar ungefär 450 kronor. Det tråkiga är att jag kommer vilja byta tillbaka till SEB inom ett år, eftersom jag planerar att köpa ny bostad. Där är bara bottenlånet hos Danske Bank upp till 80%, och 5% isf topplån. Det skulle innebära två pantnoteringar, tänker jag rätt? Funderar på om det verkligen blir värt att byta bank då?
Citera
2018-01-27, 10:06
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av sandmanii
Även jag är i en liknande sits, förhandlar om min bolåneränta. Funderar på att byta från SEB till Danske Bank, skulle spara ca 150/månaden iaf. Problemet är väl att jag som jag förstår det behöver göra en pantnotering (något brf brukar kräva, som jag förstår det) vilket kostar ungefär 450 kronor. Det tråkiga är att jag kommer vilja byta tillbaka till SEB inom ett år, eftersom jag planerar att köpa ny bostad. Där är bara bottenlånet hos Danske Bank upp till 80%, och 5% isf topplån. Det skulle innebära två pantnoteringar, tänker jag rätt? Funderar på om det verkligen blir värt att byta bank då?

Om det innebär två pantnoteringar så är det inte värt det.
Sen behöver man ju inte byta bank varje gång man flyttar bolån, det går att ha kvar konton ändå. För det tredje tycker nog SEB att det är konstigt när du byter tillbaka till dem vid det nya bostadsköpet.
Citera
2018-01-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Om det innebär två pantnoteringar så är det inte värt det.
Sen behöver man ju inte byta bank varje gång man flyttar bolån, det går att ha kvar konton ändå. För det tredje tycker nog SEB att det är konstigt när du byter tillbaka till dem vid det nya bostadsköpet.

Okej! Då är det kanske klokast att sitta kvar, trots att det kanske skulle bli något billigare med någo lägre kostnad och även lägre kostnad för banktjänsterna. Jag tror är lite osäker på om jag förstått det där med pantnotering rätt, men hur som helst verkar det som jag binder ris åt egen rygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in