2017-06-08, 09:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det där var riktigt bra skrivet!
Vi bör nog ibland besinna oss när vi vill göra brottslingar till djävular och offer till änglar.
Så okomplicerat är det inte. Det är en enfaldigt förenkling.

Nu gör även jag just detta när det gäller JM, för hon framstår verkligen som ondskan själv!
Men det är egentligen inte riktigt snyggt att tycka att vi ska låsa in henne för evigt och kasta bort nyckeln. Att hennes offer tycker så är fullt rimligt! Vi andra - pöbeln - borde kanske vara mer civiliserade. Men det är svårt att inte tycka att hon är en häxa.

Det finns ju reglementen för hur rättvisan måste arbeta. Om du och jag säger att vi borde kasta nyckeln så förändrar ju det ingenting. Vilket åtminstone jag mycket väl känner till och accepterar. Ja, jag kräver rent av att rättvisan ska arbeta på det sätt som är överenskommet och fastlagt. Så om jag säger en sådan sak, vilket jag förvisso inte så ofta skulle göra, så menar jag det inte fulllt ut på det sättet, utan det är en metafor för hur övertygad jag är om hennes skuld och vad hon har gjort. Hon har nämligen förbrutit sig mot inte bara lag och rätt lite så där i allmänhet utan mot vad som måste betraktas som grunderna för mänskligt samliv och samhällsorganisation. Hennes förbrytelser är samhällsomstörtande. Det går nog hitta lite genus-vinklar på de krafter hon säkert kämpat emot, men det förändrar ingenting, möjligen såtillvida att samhället kanske måste försöka dra lärdom. Ingen verkar ha försökt hjälpa henne i tid med insikten att man inte kan organisera sitt liv som hon gjort. Och göra det som ensamstående. (Man kan gissa, men det är svårt att veta, att hennnes föräldrars förebildlighet varit dysfunktionell, och att mamman orerat och pappan tjänat pengarna, och sen har JM försökt ta på sig båda de rollerna själv eftersom hon, också broderlös, därav inte kunnat knyta an till en man på ett konstruktivt sätt.)
Men det ursäktar inte vad hon har gjort. Hennes föräldrars ev. dysfunktion är en viskning mot vad hon för vidare till sina barn, och dem till sina, om de lyckas hitta någon som kan tänkas vilja leva med dem efter det här. Hon är ett vidunder och hon måste tas om hand. Är du säker på att du verkligen har tagit till dig vad hon har gjort? Det har förvisso kanske inte heller många av de andra som skränar.
Citera
2017-06-08, 09:48
Medlem
snaffrans avatar
svt
"42-åringen säger nu att ingen polis har varit intresserad av att ta fram friande bevis mot henne.
idag 09.47"

Svårt att hitta det som inte finns.....?
Citera
2017-06-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
nej jag tror inte att hon inser att det är kört, hon kommer att blåneka även när domen har fallit och och under alla kommande år på Hinseberg

Hur kan du vara så säker på att det är kört för JM? Åklagarens huvudvittne är narkoman med brottshistorik och dessutom MÖRDAREN. Finns det anledning till rimligt tvivel av hans vittnesmål så faller ju dettta – och sen finns BARA indicier. Om du och jag är ”SÄKRA” på att det är hon, så räcker inte detta för en fällande dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det där var riktigt bra skrivet!
Vi bör nog ibland besinna oss när vi vill göra brottslingar till djävular och offer till änglar.
Så okomplicerat är det inte. Det är en enfaldigt förenkling.

Nu gör även jag just detta när det gäller JM, för hon framstår verkligen som ondskan själv!
Men det är egentligen inte riktigt snyggt att tycka att vi ska låsa in henne för evigt och kasta bort nyckeln. Att hennes offer tycker så är fullt rimligt! Vi andra - pöbeln - borde kanske vara mer civiliserade. Men det är svårt att inte tycka att hon är en häxa.

Du är verkligen naiv och oinitierad när det kommer till att läsa av personerna i detta drama.

Sonen gör du till en "gosse", vilken som helst och uttalar dig gång efter annan som om han är uppvuxen i en normalstörd familj. Han är uppvuxen i en mycket dysfunktionell familj där mamman är personlighetsstörd. Vad är det du inte förstår med det? Eller är det normalt att man pratar om att mörda varandra i en familj. Skaffa fram mordvapen. Knarka i närvaro av barnen. Ljuga i tid och otid? Osv, osv.

"Yes" ska inte vittna. Förhöret ska spelas upp och det har pojken önskat, pga att han ljög initialt. Han mådde dåligt av lögnen och vill rätta till det. Verkligen vettigt tänkt av honom. Betänk att hans morfar är mördad. Den lögn han, från början hävdade skyddade endast mamman. Inte honom själv, inte hans morfar och inte hans mormor, moster eller syskon. Lillkillen vill göra rätt för att han ska må bra och inte gå med en klump i magen. Nu får han det. Släpp taget om dina kvasipsykologiska tankar. Ärlighet är en skön huvudkudde oavsett ålder.

JM är ondskan själv. Att inte förstå hur en personlighetsstörd fungerar är att utsätta andra för livsfara. Hur ofta är det inte så att vi kan läsa om personer som har en historia av våldsamheter bakom sig när de begått ytterligare våldshandling och tagit ytterligare en människas liv.

Du måste nog försöka förstå att det finns någonting bortom dina normativa mallar.

Hade du någon som helst insikt skulle du förstå att JM hela tiden följt sin mall för sin psykopati. Att hon faktiskt är farlig för alla, inte minst de som (måste) kallas för hennes familj. Att hon inte har något annat syfte än att rädda sig själv och hämnas alla kränkningar hon inbillar sig att hon är utsatt för. Det kommer hon att göra hela sitt liv. Därför spärra in henne på livstid och låt familjen få lugn och ro.
Citera
Medlem
Har du bett mohammad att skaffa fram ett vapen?
– Nej.
– Varför?
– Mohammad och jag ses nästan aldrig.

ASSÅ VA
Citera
2017-06-08, 09:50
Medlem
Hon är så sjuk att det är helt otroligt. Det måste vara så jobbig för JMs familjemedlemmar att stå ut med detta. Tycker så synd om mamman som överlevt ett mordförsök beställt av sin egen dotter som dessutom fortfarande skulle kunna tänka sig att gifta sig med GM. Detta är en sjukt obehaglig människa.
Citera
2017-06-08, 09:50
Medlem
Addhocs avatar
Sitter och följer direktrapporteringen på expressen och svt och jag måste säga att det är nya känslor som dyker upp hos mig.
Tidigare har jag BARA upplevt irritation och avsky mot henne. Nej förresten, ibland har det blandats upp av komik också, men nu börjar jag så smått känna en obehaglig ledsamhet. Hon framstår som mer sjuk nu när hon yrar på med lite allt möjligt.
Jag får ett uns känsla av att tycka synd om henne..

Edit; Tydliggör att det inte förändrar att hon är skyldig och vedervärdig.
Senast redigerad av Addhoc 2017-06-08 kl. 10:06.
Citera
2017-06-08, 09:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaffran
svt
"42-åringen säger nu att ingen polis har varit intresserad av att ta fram friande bevis mot henne.
idag 09.47"

Svårt att hitta det som inte finns.....?

Sanningen är ju att alla hennes påstådda "alibin" har följts upp av polis och utredare.

Efter tio olika påståenden som alla visat sig vara falska tycker jag att man kan ha viss förståelse för att entusiasmen hos utredarna som ska kolla hennes uppgifter svalnar en smula...

Citera
2017-06-08, 09:59
Medlem
Mad monks avatar
Så vidrig hon är hoppas hon får skaka galler resten av livet.
Senast redigerad av Mad monk 2017-06-08 kl. 10:02.
Citera
2017-06-08, 10:02
Medlem
AdFontess avatar
Aldrig hört en mer patetisk och tragisk människa. Om det finns något i historien som jag tror på, är det att hon råkade illa ut som barn. För det där är ingen frisk människa och jag tror inte att hon blev sån bara av sig själv.
Oavsett vad hon blir dömd för, hör hon hemma någonstans som minst inlåst, med människor som kan hantera hennes galenskap.
Citera
2017-06-08, 10:03
Medlem
Smhfs avatar
Ann-Sofie Sannemalm svt
Åklagaren tycker att 42-åringen snor in sig i sina egna lögner.
- Jag tappar tråden hela tiden när du stör mig, säger 42-åringen.

Nu är det kaos i huvudet på JM.
Citera
2017-06-08, 10:03
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Hur kan du vara så säker på att det är kört för JM? Åklagarens huvudvittne är narkoman med brottshistorik och dessutom MÖRDAREN. Finns det anledning till rimligt tvivel av hans vittnesmål så faller ju dettta – och sen finns BARA indicier. Om du och jag är ”SÄKRA” på att det är hon, så räcker inte detta för en fällande dom.
En indiciekedja som räcker 4 varv runt jorden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in