Citat:
Det där var riktigt bra skrivet!
Vi bör nog ibland besinna oss när vi vill göra brottslingar till djävular och offer till änglar.
Så okomplicerat är det inte. Det är en enfaldigt förenkling.
Nu gör även jag just detta när det gäller JM, för hon framstår verkligen som ondskan själv!
Men det är egentligen inte riktigt snyggt att tycka att vi ska låsa in henne för evigt och kasta bort nyckeln. Att hennes offer tycker så är fullt rimligt! Vi andra - pöbeln - borde kanske vara mer civiliserade. Men det är svårt att inte tycka att hon är en häxa.
Vi bör nog ibland besinna oss när vi vill göra brottslingar till djävular och offer till änglar.
Så okomplicerat är det inte. Det är en enfaldigt förenkling.
Nu gör även jag just detta när det gäller JM, för hon framstår verkligen som ondskan själv!
Men det är egentligen inte riktigt snyggt att tycka att vi ska låsa in henne för evigt och kasta bort nyckeln. Att hennes offer tycker så är fullt rimligt! Vi andra - pöbeln - borde kanske vara mer civiliserade. Men det är svårt att inte tycka att hon är en häxa.
Det finns ju reglementen för hur rättvisan måste arbeta. Om du och jag säger att vi borde kasta nyckeln så förändrar ju det ingenting. Vilket åtminstone jag mycket väl känner till och accepterar. Ja, jag kräver rent av att rättvisan ska arbeta på det sätt som är överenskommet och fastlagt. Så om jag säger en sådan sak, vilket jag förvisso inte så ofta skulle göra, så menar jag det inte fulllt ut på det sättet, utan det är en metafor för hur övertygad jag är om hennes skuld och vad hon har gjort. Hon har nämligen förbrutit sig mot inte bara lag och rätt lite så där i allmänhet utan mot vad som måste betraktas som grunderna för mänskligt samliv och samhällsorganisation. Hennes förbrytelser är samhällsomstörtande. Det går nog hitta lite genus-vinklar på de krafter hon säkert kämpat emot, men det förändrar ingenting, möjligen såtillvida att samhället kanske måste försöka dra lärdom. Ingen verkar ha försökt hjälpa henne i tid med insikten att man inte kan organisera sitt liv som hon gjort. Och göra det som ensamstående. (Man kan gissa, men det är svårt att veta, att hennnes föräldrars förebildlighet varit dysfunktionell, och att mamman orerat och pappan tjänat pengarna, och sen har JM försökt ta på sig båda de rollerna själv eftersom hon, också broderlös, därav inte kunnat knyta an till en man på ett konstruktivt sätt.)
Men det ursäktar inte vad hon har gjort. Hennes föräldrars ev. dysfunktion är en viskning mot vad hon för vidare till sina barn, och dem till sina, om de lyckas hitta någon som kan tänkas vilja leva med dem efter det här. Hon är ett vidunder och hon måste tas om hand. Är du säker på att du verkligen har tagit till dig vad hon har gjort? Det har förvisso kanske inte heller många av de andra som skränar.