2017-05-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Ja... helvete vilken fin portfölj det hade varit. Jag råder dig till att månadsspara i index tills du hittar attraktiva ingångsnivåer i bolagen ovan.
Exempelvis i Balder var det ett rejält köp läge i för inte så länge sedan, Hexagon likaså.

Börja med att trycka in en stek i Autoliv som har dippat rejält och som har en fin värdering. Resurs ser även billig ut. Men jag skulle avråda att investera i Latour... väldigt spretig portfölj, investera inte i Latour innan det är en rejäl rabatt för förr eller senare uppstår det substansrabatt
Tycker du det alltså? Vad kul. Bra spridning mellan branscher också? Jag funderar lite över om några av bolagen är i minsta laget, eller?
Citera
2017-05-29, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Att inte investera i Latour har alltid varit det sämsta placeringsbeslut man kan ta...

Såklart. Jag pratar inte ned bolagets utveckling utan om värderingen. P/B 3 för ett investmentbolag med väldigt spretig portfölj. Då kan du få Öresund till P/B 1,2 som också är historiskt "dyrt" men betydligt mycket billigare och med liknande trackreckord... om inte bättre.

Man ska äga investmentbolagen men att köpa Latour nu på rådande börstopp pga att aktien gått så himla bra är nog ingen bra idé.
Citera
2017-05-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Såklart. Jag pratar inte ned bolagets utveckling utan om värderingen. P/B 3 för ett investmentbolag med väldigt spretig portfölj. Då kan du få Öresund till P/B 1,2 som också är historiskt "dyrt" men betydligt mycket billigare och med liknande trackreckord... om inte bättre.

Man ska äga investmentbolagen men att köpa Latour nu på rådande börstopp pga att aktien gått så himla bra är nog ingen bra idé.

Man kan som alternativ värdera Latour genom att summera börsportföljen och de helägda bolagen till uppskattat marknadsvärde samt dra av nettoskulden i moderbolaget och då finner man att man köper substansen till lite drygt 100 procent. Men jag är öppen för din värderingsmetod.

Edit: Verkar som om börsportföljen värderas till anskaffningsvärde i BR vilket förklarar det märkliga P/B.
Senast redigerad av Petronius 2017-05-29 kl. 17:22.
Citera
2017-05-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Man kan som alternativ värdera Latour genom att summera börsportföljen och de helägda bolagen till uppskattat marknadsvärde samt dra av nettoskulden i moderbolaget och då finner man att man köper substansen till lite drygt 100 procent. Men jag är öppen för din värderingsmetod.

Edit: Verkar som om börsportföljen värderas till anskaffningsvärde i BR vilket förklarar det märkliga P/B.

Pinsamt av mig, Latour handlas kring substansen du har så rätt.
Citera
2017-05-30, 15:34
Medlem
Jag har en bra portfölj med mest stora svenska bolag, den har gått mycket bra och känns långsiktigt trygg.

Men vi söker alla det lilla extra, jag har en mindre del bolag noterade på omxbaltic-börsen. En tid har jag följt ett medicinföretag som heter Grindex stavas ibland Grindeks. Kursen har gått bra, men när jag nu granskar bolaget är det extremt lågt värderar, en kursdubbling verkar trolig, och rimlig. Ta själv och gör en analys, vinst, omsättning, eget kapital, expansion o.s.v. Ingen förhoppningsbubbla utan ett etablerat företag som är ruskigt billigt.
Citera
2017-05-31, 18:33
Medlem
Jag är nybörjare men försöker lära mig så mycket jag kan och läsa på så mycket jag kan. Planen är iallafall att börja spara i aktier och bygga en stark portfölj med utdelningar. Jag tänker inte sälja några aktier närmaste åren utan jag vill spara i detta på väldigt, väldigt lång sikt.
Dessa bolag hade jag tänkt ha i portföljen:

Assa Abloy
Atlas Copco
Beijer Alma B
Bilia A
Castellum
Cloetta B
HM
ICA-gruppen
Industrivärden
Investor B
Kinnevik B
Kopparberg B
SEB C
Volvo B

Försöker ha företag inom alla olika sektorer och funderar på lägga till t ex Astra Zeneca för att ha inom läkeindustrin. Kanske även SCA B för att ha inom skog?

Men hur ser ni på denna portfölj? bra/dålig?
Citera
2017-06-01, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannedude
Jag är nybörjare men försöker lära mig så mycket jag kan och läsa på så mycket jag kan. Planen är iallafall att börja spara i aktier och bygga en stark portfölj med utdelningar. Jag tänker inte sälja några aktier närmaste åren utan jag vill spara i detta på väldigt, väldigt lång sikt.
Dessa bolag hade jag tänkt ha i portföljen:

Assa Abloy
Atlas Copco
Beijer Alma B
Bilia A
Castellum
Cloetta B
HM
ICA-gruppen
Industrivärden
Investor B
Kinnevik B
Kopparberg B
SEB C
Volvo B

Försöker ha företag inom alla olika sektorer och funderar på lägga till t ex Astra Zeneca för att ha inom läkeindustrin. Kanske även SCA B för att ha inom skog?

Men hur ser ni på denna portfölj? bra/dålig?

Skulle gissa att till och med Avanza Zero skulle klå den där portföljen på sikt. Det beror ju såklart på hur du allkolerar i innehaven..
Citera
2017-06-07, 18:18
Medlem
Nyss gett mig in på detta med "sparande", så kommentera gärna om jag har gjort något helt galet.

Gjorde en "portföljkalkyl" på Avanza och fick fram dessa som jag slänger in 2500:- i månaden.

SPP Aktiefond Sverige
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Acces Asien
Citera
2017-06-07, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -gudN
Nyss gett mig in på detta med "sparande", så kommentera gärna om jag har gjort något helt galet.

Gjorde en "portföljkalkyl" på Avanza och fick fram dessa som jag slänger in 2500:- i månaden.

SPP Aktiefond Sverige
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Acces Asien

Lite väl dyra fonder idag, hade kört på de som är lite billigare idag, kolla efter större industrier i stålmarknaden. Annars helt ok kommer ge dig viss vinst på 10-12% under 3år ...
Citera
2017-06-07, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Lite väl dyra fonder idag, hade kört på de som är lite billigare idag, kolla efter större industrier i stålmarknaden. Annars helt ok kommer ge dig viss vinst på 10-12% under 3år ...
Alla dessa fonder har en avgift på 0,20%, finns inte mycket att välja bland om man ska ha billigare än så..
Citera
2017-06-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobspararen
Alla dessa fonder har en avgift på 0,20%, finns inte mycket att välja bland om man ska ha billigare än så..

Menar deras index är dyrt, gått bra ett tag på dom.
vad du vill ha är väl vad som är nästa heta investering?
Det som ligger lågt nu men kommer gå upp i framtiden?
Senast redigerad av haxer 2017-06-07 kl. 21:35.
Citera
2017-06-27, 10:13
Medlem
Waterfronts avatar
Dags för en uppdatering. Har stuvat om en del på senare tid och följande är min nuvarande utdelningsportfölj:

ISK
Main Street Capital Corp - 11,67%
Resurs Holding - 6,59%
Saltängen Property Invest - 6,24%
Nobina - 5,95%
Hennes & Mauritz B - 5,77%
Spiltan Räntefond - 4,74%
Bosjö Fastigheter - 4,73%
Oscar Properties Pref - 2,51%
Tele 2 B - 2,50%
Axfood - 1,55%
Castellum - 1,35%
Akelius Residential Pref - 1,15%
(+ diverse förhoppningsbolag - 15,20%)

KF
Whitestone REIT - 5,67%
Omega Healthcare Investors Inc - 4,30%
Ares Capital Corp - 3,95%
Care Capital Properties Inc - 3,44%
Dream Office REIT - 3,12%
Sabra Health Care REIT Inc - 2,58%
Skanska B - 2,45%
Gladstone Investment Corp - 2,43%
New Senior Investment Group - 2,12%

Har framförallt minskat exponeringen mot Nordamerika sen senast och för de som undrar vad Spiltan Räntefond Sverige gör i en utdelningsportfölj så är det sparande till en kommande inglasning av min balkong (snarare än att jag tar ett lån). Det innebär även att mina mål för 2017 kastats omkull en aning, men det är det värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in