2017-06-07, 15:58
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
AG uppgav sanningsenligt till polisen tiderna när JM var borta från lägenheten - det var hans sista uppgifter till polisen.

Väldigt sorgligt att hans vittnesmål mot sin mor nu ska uppföras i rätten. Barnröster har inget i denna mordrättegång att göra. Hoppas han får hjälp att bearbeta eventuella grubblerier för detta i framtiden, stackars barn. Vem kan det egentligen gynnas att han vittnar mot sin mor? Han kanske nu uppger att han vill - men sedan i framtiden om han känner annorlunda?

Beslutet innebär att förhöret ska spelas upp i rätten, inte att sonen ska kallas som vittne.
Därmed behöver han inte vittna mot sin mor. Beslutet att det han redan sagt till polisen även ska läggas fram för rätten behöver han inte förebrå sig, det beslutet är fattat av åklagare och domstol över hans huvud.
De enda som nu skulle kunna kalla sonen som vittne är väl försvaret? Och då faller allt prat om barnkonventionen platt.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-07 kl. 15:59. Anledning: Stavfel
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
AGs förhör ska spelas upp i rätten enligt SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ratten-forhoren-med-mordmisstankta-42-arigens-son-spelas-upp

TR skriver:

”Att under nu angivna omständigheter ge 42-åringen möjlighet att utifrån sitt eget intresse i saken hindra åklagarna från att förebringa vad NN (namn på sonen) har berättat för polisen framstår för tingsrätten – särskilt som åtalet avser mord och försök till mord där hans morföräldrar varit offren – som närmast stötande”.

Stötande var ordet! Att låta AGs sista ord i rätten vara att han fört polisen bakom ljuset, och därefter förvägra honom rätten att ta tillbaka detta hade vart fruktansvärt IMHO.

Jag skulle gissa att beslutet ändå inte nödvändigtvis är taget av princip utan efter vägande och hörande av expertis och son och far. Apropå ett tidigare inlägg av mig. Jag har inget att invända. Uppenbarligen anser man också möllerskan vara rökt (ändå); hade det hängt på gärdsgårn om hon skulle bli fri hade man n-vis inte utsatt pojken för det. Som ni förstår. Nu slipper han bekymra sig om att ta upp saken med henne nästa gång de träffas, eller i alla fall på länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jodå, och jag höll bara med...

Har du några nya teorier om vad den tionde berättelsen kommer bli imorgon för JM?

JMs yttrande om att man använder den typen av kniv för att HOTA någon får mig att fundera vilt.
Kommer hon bekräfta MRs historia men säga att hennes avsikt var att hota, inte döda?
Fortsätta på spåret om att vi kunde inte prata samma språk, han förstod inte vad jag sa m.m.

Sen undrar jag om det var någon annan som reagerade på uttalandet i rätten om brevet från hennes YNGSTA dotter. Hon säger att JB är hennes yngsta dotter enligt direktrapporteringen från SVT.
Missar hon inte något där! Den lilla tvillingdottern då, räknas hon inte?
Jag tar upp det då någon här i tråden hade reagerat på hennes benämning av de yngsta barnen som tvillingarna. Att de inte hade räknats som individer.
Citera
2017-06-07, 16:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Men man kan inte som JM tycka det är ok. att förhöra sonen, bara han säger det mamma sagt att ska säga, inte annars.

Ja, det håller jag absolut med om. Jag hade tyckt precis likadant om hans ev vittnesmål, om det hade varit något som kunnat gynna JM i målet men gå emot mormor.

Minderåriga barns vittnesmål har inte i en mordrättegång att göra - annat om det är helt oundvikligt. Om en minderårig dessutom vittnar mot sin mor, mormor, far eller annan släkting blir det ännu värre - då ska barnen dessutom känslomässigt kastas mellan kärlek och skuldkänslor i framtiden.
Citera
2017-06-07, 16:04
Medlem
Nikhitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JM
Det fungerar inte med JM. Efter MRs självmord, som JM hade planerat, så hade det varit lätt för JM att dikta ihop en historia som gav MR ensam ansvaret för mord och mordförsök. Ingen hade trott på historien, men med vårt rättssystem så hade den inte kunnat avföras. Hon hade gått fri. Nu hann dom bli inlåsta innan JM hade fixat den där "överladdade" heroinsprutan till MR. Dessutom går han, trots stränga uppmaningar om motsatsen, och erkänner mord och mordförsök och pekar ut JM som initiativtagare. Var händer då med han som skulle ta livet av sig? Jo, då är han plötsligt en käresta igen, med "en plats i JMs hjärta".
Det hon säger har sällan något med verklighet eller sanning att göra. Hon säger det som hon tror gagnar hennes syften bäst. För ögonblicket. Ofta teatraliskt och med tårar också, om det kan vara till nytta. Om man tycker att det ser rörande ut ska man inte glömma bort att hon är en kall mördare. Om än ännu inte dömd.

Vart har du fått det med självmord och heroinspruta ifrån? Spekulationer eller något jag missat?
Citera
2017-06-07, 16:08
Avstängd
Citat:
Har du några nya teorier om vad den tionde berättelsen kommer bli imorgon för JM?

JMs yttrande om att man använder den typen av kniv för att HOTA någon får mig att fundera vilt.
Kommer hon bekräfta MRs historia men säga att hennes avsikt var att hota, inte döda?
Fortsätta på spåret om att vi kunde inte prata samma språk, han förstod inte vad jag sa m.m.

Sen undrar jag om det var någon annan som reagerade på uttalandet i rätten om brevet från hennes YNGSTA dotter. Hon säger att JB är hennes yngsta dotter enligt direktrapporteringen från SVT.
Jag tar upp det då någon här i tråden hade reagerat på hennes benämning av de yngsta barnen som tvillingarna. Att de inte hade räknats som individer.

Efter vad som framkommit är min gissning något som hon skämts berätta för AG om det sker en ny. Hon måste ju förklara varför hon bett honom ljuga, så om det kommer en ny version kan den mycket väl handla om något som förklarar varför hon bad AG att ljuga. En teori =)
Citera
2017-06-07, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
AG uppgav sanningsenligt till polisen tiderna när JM var borta från lägenheten - det var hans sista uppgifter till polisen.

Väldigt sorgligt att hans vittnesmål mot sin mor nu ska uppföras i rätten. Barnröster har inget i denna mordrättegång att göra. Hoppas han får hjälp att bearbeta eventuella grubblerier för detta i framtiden, stackars barn. Vem kan det egentligen gynna att han vittnar mot sin mor? Han kanske nu uppger att han vill - men sedan i framtiden om han känner annorlunda?

Om något av mina minderåriga barn skulle vilja vittna mot sin andra förälder i en rättegång, hade jag för deras egen skull gjort allt i min makt för att mitt barn skulle slippa bära med sig detta hela livet.
Oavsett om jag hatade deras far eller inte. Alldeles särskilt inte om det, som i detta fall, antagligen är ett helt överflödigt vittnesmål dessutom. Jag hade aldrig tillåtit att mitt minderåriga barn blev en bricka i ett rättegångsdrama som handlar om vuxnas vansinniga handlingar och mord. Aldrig!

Det är ett videoförhör som ska spelas upp! AG behöver inte närvara i rätten.
Försvaret var närvarande vid förhöret av AG för att kunna ställa sina frågor då.

För att svara på resten så klistrar jag in det jag redan skrivit som svar tidigare:

Då den hemliga avlyssningen med sonen redan är uppspelad i rätten anser jag detta vara en ickefråga.

Ska hans sista ord få vara, - Tack vare mig (menande då att han har konspirerat med sin mamma om att ljuga för polisen).
Ska han behöva leva med detta resten av livet?
Eller ska han få en möjlighet att rätta till sitt misstag som han anser han har gjort.
Att inte ge honom den chansen hade vart fruktansvärt.

Jag kan anse att rätten borde beslutat om frågan innan avlyssningen spelades upp.
Citera
2017-06-07, 16:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Vart har du fått det med självmord och heroinspruta ifrån? Spekulationer eller något jag missat?

Det med självmordet är ifrån ett avlyssnat samtal mellan JM och MR. Det med just heroinspruta måste jag med missat.
Citera
2017-06-07, 16:11
Medlem
Citat:
Från avlyssningen i Norge.
Då JM försöker övertala Ex-pojkvännen att ta en överdos med heroin.
Samtidigt som tvillingarna är i samma rum.
Citera
2017-06-07, 16:13
Medlem
Nikhitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Från avlyssningen i Norge.
Då JM försöker övertala Ex-pojkvännen att ta en överdos med heroin.
Samtidigt som tvillingarna är i samma rum.

Oj! Det hade jag missat. Det förvånar mig inte alls dock..
finns det att läsa nånstans?
Citera
2017-06-07, 16:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Jag reagerade också på det där med dottern, men såg det som en felsägning.
Hon lär ha ifrågasatt faderskapet, troligen som en teknik för att psyka pappan, men det är väl ingen som har ifrågasatt moderskapet?

Jag är inte säker på antalet, men ibland påstås det att JM hittills levererat nio historier om vad hon gjorde mordkvällen och ibland är det tio.

Jag tror att JM kommer att köra på känn. Uppspelningen av förhöret med AG gör det lite svårare för JM att hävda att hon var hemma. Märkligt nog, eller obegåvat nog om man så vill, har alla historier som hon dragit till med hittills kunnat kontrollerats och då befunnits felaktiga. Kanske har hon lärt sig något. Då borde hon dra till med en historia som inte kan verifieras. Jag tvivlar på att hon lyckats få någon som mot betalning ska bekräfta hennes "alibi". Jag har för mig att hon försökt med det några gånger under resans gång. Kanske har hon äntligen hittat någon? Om det blir så så blir ju följdfrågan varför hon drog 9-10 felaktiga historier innan hon berättade "sanningen"?

Han har rätt LGW., hon är knepig...

Citera
2017-06-07, 16:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Det har varit uppe tidigare i tråden några gånger och det finns i FUP.

"...
JM: Det är väl lika bra att du tar en överdos? Så du slipper livet.
MR: Va?
JM: Det är väl lika bra att du tar en överdos? Så att du slipper leva. Du har ju ett så hemskt liv.
MR: (Ohörbart)
JM: Ja? Ta en spruta. Spruta. Tsch. Så att du svimmar av för evigt så slipper du ju livet. Det är ju synd om dig. Du har ju så svårt liv. Mm.
MR: (Ohörbart)
JM: Jag kan köpa en spruta till dig. Mm. Heroin.
..."

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09.pdf, sid 11 enligt paginering.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-07 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in